Călătorii în lumea muzicii şi dansului la ONB

Nabucco cu Alexander Krunev (Bulgaria) si Lyudmyla Savcyuc (Ucraina). 2007 02 03, ONB. foto: Egyed Ufo Zoltan

Anul Verdi continuă cu “Nabucco”

În cadrul evenimentelor dedicate lui Giuseppe Verdi, cu ocazia celei mai importante aniversări muzicale a acestui an, împlinirea a 200 de ani de la naşterea compozitorului, Opera Naţională Bucureşti (ONB) vă aşteaptă duminică, 10 februarie, de la ora 19.00, la unul dintre cele mai îndrăgite titluri lirice: „Nabucco” de Giuseppe Verdi, povestea confruntării dintre evrei şi babilonienii conduşi de Nabucco.

„Cu această operă se poate spune că a început cariera mea artistică”, spunea Verdi despre cea de-a treia sa creaţie pentru teatrul liric. Din 1842, de la prima reprezentaţie, până în prezent, superbul cor al robilor, “Va pensiero”, a devenit rapid un adevărat imn al Italiei.

Cu prilejul reprezentaţiei din data de 10 februarie, rolul Zaccaria va fi interpretat de invitatul special, basul Sorin Drăniceanu, artist al Teatrului Liric “Elena Teodorini” din Craiova, iar tenorul de origine mexicană Hector Lopez şi mezzo-soprana Sorana Negrea vor debuta în rolurile Ismael, respectiv Fenena.

Absolvent al Academiei de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, basul Sorin Drăniceanu este câştigătorul mai multor premii: laureat al Concursului Internaţional de Canto “Elena Teodorini” din Craiova (1992), premiul al III-lea la Concursul Internaţional “Umberto Giordano” (Foggia-Italia, 1999), premiul “Jean Bobescu”, oferit în 2002 de revista “Mozaicul” etc. În perioada 1995-1999, a cântat în Italia cu mai multe companii de operă, apoi a colaborat cu orchestre din Rusia, Elveţia, Germania, Spania, Belgia, Venezuela, Olanda, Bulgaria. Repertoriul său cuprinde roluri de bas consacrate: Gremin din “Evgheni Oneghin”, de P.I. Ceaikovski; Don Pasquale din opera cu acelaşi nume de G. Donizetti; Comandorul din “Don Giovanni”, Bartolo din “Le Nozze di Figaro” de W.A. Mozart, Colline din “La Bohème” de Giacomo Puccini, Don Basilio din “Il Barbiere di Siviglia” de Gioachino Rossini, Zaccaria din “Nabucco”, Ramfis din “Aida” de Giuseppe Verdi etc.

De origine mexicană, Hector Lopez a studiat muzica la Conservatorul Naţional din Mexico, specializându-se apoi cu nume mari ale scenei internaţionale precum Renata Scotto, Placido Domingo şi Shilley Verret. Ca solist al Operei Naţionale Bucureşti, repertoriul său cuprinde roluri din opere de Wolfgang Amadeus Mozart, Gaetano Donizetti, Giuseppe Verdi, Giacomo Puccini, Georges Bizet, Charles Gounod etc. Tenorul Hector Lopez a câştigat cea de-a XIII-a ediţie a Concursului Internaţional de Canto organizat de “Opera na Zamku” (Opera la Castel), teatrul liric din Szczecin (Polonia, 2011). Printre premiile obţinute de-a lungul carierei sale se mai numără: “Carlo Morelli” – Mexico (Mexic, 2003), “Francisco Vinas” – Barcelona (Spania, 2004) etc.

Absolventă a Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti, secţia Canto, mezzo-soprana Sorana Negrea a urmat cursuri de masterclass cu Eduard Tumagian, Nelly Miricioiu, Marina Krilovici, Viorica Cortez etc. Solista ONB are în repertoriu roluri importante precum Ulrica din “Un ballo in maschera” de Giuseppe Verdi, Dalila din “Samson et Dalila” de Camille Saint-Saëns, rolul titluar din “Carmen” de Georges Bizet etc. Printre distincţiile obţinute se numără premiul I la Concursul “Norbert Petri” (Braşov, 2001), premiul al III-lea la “Concursul Naţional de Interpretare Vocală” (Brăila, 2003), premiul al III-lea şi premiul special pentru interpretare “Magda Ianculescu” la Concursul “W.A. Mozart” (Târgovişte, 2004), premiul special “Mihaela Agachi” la Concursul “Ionel Perlea” (Slobozia, 2010).

La pupitru se va afla dirijorul: Iurie Florea. Regia: Hero Lupescu. Coregrafia: Doina Andronache. Maestru de cor: Stelian Olariu.

Din distribuţie: Hector Lopez (debut), Ştefan Ignat, Sorin Drăniceanu (artist invitat), Silvia Sorina Munteanu, Marius Boloş, Sorana Negrea (debut) ş.a.

Cu participarea soliştilor de balet: Mădălina Slăteanu, Raul Oprea, Vicenţiu Popescu.

De la muzică de cameră la jazz, de la tango la zarzuela şi dans modern

Crăiasa zăpezii

Studioul Experimental de Operă şi Balet „Ludovic Spiess” din cadrul Operei Naţionale Bucureşti a pregătit, în luna februarie, o călătorie incitantă în lumea muzicii şi a dansului, atât pentru cei mari, cât şi pentru cei mici. Studioul propune publicului o serie de recitaluri, evenimente menite să readucă în atenţie lucrări mai puţin cunoscute sau mai rar interpretate, la care se adaugă spectacole muzical-coregrafice şi spectacole pentru copii, toate în Sala Studio a Operei Naţionale Bucureşti.

În cadrul programului “Serile Muzicale ale Studioului”, program menit să scoată în evidenţă lucrări din genul muzicii de cameră, prima întâlnire va avea loc joi, 14 februarie, de la ora 19.30, când tenorul Lucian Corchiş şi pianista Livia Teodorescu Ciocănea ne invită la „Călătorie de iarnă” de Franz Schubert, ciclu celebru de lieduri romantice, pe versurile poetului Wilhelm Müller. Publicat în anul 1823, ciclul de lieduri „Winterreise” („Călătorie de iarnă”) conţine 24 de bijuterii muzicale şi reprezintă unele dintre cele mai sensibile pagini muzicale romantice.

Călătoria muzicală continuă a doua zi, vineri, 15 februarie, de la aceeaşi oră, cu lucrări pentru vioară şi pian din creaţia compozitorilor Franz Schubert, Ludwig van Beethoven şi Bela Bartok, în interpretarea violonistului Emilian Piedicuţă şi a pianistei Clementina Ciucu. Sub titlul „De la clasic la modern”, protagoniştii îşi propun să surprindă trecerea subtilă, din punct de vedere muzical, de la clasicism la romantism, prin lucrări de referinţă ale acestor compozitori.

Nijinski, cealaltă faţă a geniului

Iubitorii altor genuri muzicale sunt şi ei invitaţi la călătorie, prin spectacole speciale. Miercuri, 13 februarie, de la ora 19.30, mezzo-soprana Oana Andra, baritonul Andras Chiriliuc şi pianistul Alexandru Petrovici invită spectatorii la povestea scenică muzicală „Tango Emocion”, unde dansul şi muzica se împletesc într-o poveste de dragoste.

Pentru împătimiţii jazz-ului, Studioul a rezervat ziua de sâmbătă, 16 februarie, când, la Sala Studio, pătrund armoniile muzicii cu specific american, semnată de compozitorul George Gershwin, în spectacolul „Seară Gershwin”, realizat de regizoarea Anda Tăbăcaru Hogea şi coregrafa Maria Popa. Protagoniştii serii vor fi soprana Mădălina Stan şi mezzo-soprana Sorana Negrea, alături de actorul Filip Ristovski şi pianista Lidia Butnariu, care vor interpreta melodii celebre precum „I got rhythm” şi „Summertime”.

Joi, 21 februarie, pasiunea revine la Sala Studio, unde tenorul Hector Lopez, pianista Mădălina Florescu şi violonistul Cristian Balaş aduc „Música del corazón”, un recital alcătuit mai ales din zarzuéle ale compozitorilor Consuelo Velazquez, José Serrano Simeón, Manuel Maria Ponce, Jacinto Guerrero, Pablo de Sarasate, María Grever, José María Lacalle García, Ignacio Fernández Esperón alias Tata Nacho, Jorge del Moral Ugarte, Pablo Sorozábal, Osman Pérez Freire, Reveriano Soutullo, Juan Vert, Carlos Guastavino, Agustín Lara. Programul, atent ales de către tenorul Hector Lopez, propune o călătorie prin muzica latino-americană şi de origine hispanică.

Flautul fermecat

În ultima zi a lunii februarie, spectatorii Studioului Experimental de Operă şi Balet „Ludovic Spiess” au parte de o întâlnire specială, cu marele dansator şi coregraf Vaslav Nijinski, prin intermediul spectacolului de teatru-dans „Nijinski – cealaltă faţă a geniului”. Coregrafa Mălina Andrei, prim-balerina Monica Petrică şi actorul Filip Ristovski prezintă povestea vieţii lui Vaslav Nijinski, cel care a revoluţionat arta dansului mondial la începutul secolului XX. Spectacolul dezvăluie publicului trăirile interioare ale unui artist celebru, folosind fragmente din caietele şi din coregrafiile sale.

Copiii şi cei mai tineri dintre spectatori iau parte şi ei la călătoria muzicală propusă de Studio în luna februarie, participând la spectacolele special dedicate lor. Astfel, sâmbătă, 9 februarie, de la ora 11.00, ei pătrund în lumea fermecată a înţeleptului Sarastro, împreună cu eroul Tamino, în spectacolul „Flautul fermecat” de Wolfgang Amadeus Mozart. A doua zi, de la aceeaşi oră, ei călătoresc spre Polul Nord, de data aceasta în paşi de dans, pentru a o întâlni pe Crăiasa Zăpezii, în spectacolul de balet omonim semnat de coregrafa Maria Popa. Cei care vor s-o întâlnească din nou pe temuta Crăiasă o pot revedea şi sâmbătă, 16 februarie, de la ora 11.00, la Sala Studio a Operei Naţionale Bucureşti.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.