Celebrarea latinităţii şi culturii române la New York

Institutul Cultural Român din New York a organizat, în parteneriat cu New York Latin Culture (NYLC), un eveniment special, dedicat celebrării latinităţii în spaţiul european şi nord-american. Alegerea acestei date a ţinut cont de faptul că se înscrie în Luna Moştenirii Culturale Hispanice / Hispanic Heritage Month, care se celebrează la nivel naţional în SUA în octombrie, generând astfel un interes sporit în rândul publicului american şi în mass-media.

Colaborarea cu organizaţia New York Latin Culture, care se defineşte drept „Concierge Guide to world-class Latin European and Latin American culture in New York City” şi a cărei activitate acoperă întregul spectru al artelor – muzică, dans, teatru, film, arte vizuale etc -, a adus evenimentului o publicitate strălucitoare, şi spectaculoasă, datorită multiplelor conexiuni profesionale şi prestigiului de care se bucură NYLC. Cu o zi înainte, imaginea evenimentului a fost promovată pe imensul panou Reuters din Times Square – nodul vital al metropolei New York City – şi văzută astfel de miile de turişti sau localnici ce străbat în permanenţă această locaţie iconică. În plus, NYLC a mediatizat evenimentul prin propria publicaţie tipărită, Ñew York Latin Culture magazine, distribuită în 20.000 de exemplare. Numărul din octombrie 2015 al publicaţiei a avut drept „cover” posterul evenimentului şi a fost oferit numeroşilor spectatori care au participat la eveniment.

Muzica românească s-a împletit cu cea latino / hispanică. Mai întâi, s-au ascultat înregistrări de pe albumul Maria T (2005) al Cvartetului Bălănescu, care au introdus publicul în atmosfera multiculturală a evenimentului. În deschidere, au luat cuvântul: Doina Uricariu – Directorul ICR New York, care a vorbit despre semnificaţiile latinităţii; Ximena Ojeda – Executive Director al NYLC; Keith Widyolar – Creative Director al NYLC, care a ţinut şi un toast pentru dubla celebrare a moştenirii culturale hispanice şi a culturii româneşti şi l-a prezentat pe chitaristul Christian Reichert.

Promovarea evenimentului pe imensul panou Reuters din Times Square

A urmat concertul de chitară clasică susţinut de Christian Reichert, care a interpretat cântece specific spaniole, braziliene şi tangouri argentiniene. Remarcabilul ghitarist a electrizat publicul, ce a răsplătit fiecare piesă cu aplauze şi ovaţii îndelungi.

Cunoscutul chitarist a interpretat: Prelude No 1 de Heitor Villa-Lobos (muzică clasică braziliană), Quaquaraquaqua de Baden Powell (samba), Tango en skai de Roland Dyens (tango), Vals sem Nome de Baden Powell (vals), Porro de Gentil Montana (piesă din Columbia), Girl from Ipanema de Tom Jobim (bossa nova din Brazilia), Granada de Agustin Lara (muzică mexicană).

La un moment dat, Ximena Ojeda şi Keith Widyolar au urcat pe scenă şi au dansat pe ritmurile tango-ului. Li s-a alăturat apoi dansatorul profesionist Daniel Fetecua – Artistic Director al Pajarillo Pinta’o. Dansul argentinian a entuziasmat publicul.

La final, a avut loc audiţia unor înregistrări cu piese de George Enescu, interpretate la vioară de Sherban Lupu. Programul muzical românesc a fost prezentat de Eduard Andrei – coordonatorul proiectului de la ICR New York.

Ximena Ojeda şi Keith Widyolar dansând pe ritmurile chitarei lui Christian Reichert

Cvartetul Balanescu este considerat încă de la momentul constituirii lui, în 1987, un grup muzical contemporan, de referinţă pentru întreaga lume. Forţa coordonatoare a acestui grup este violonistul şi compozitorul român, Alexander Balanescu, care a condus cvartetul dincolo de frontierele muzicale, către teritorii nedescoperite până atunci. Această încercare exploratoare de a depăşi limitele unui cvartet de coarde, a scos la iveală un ansamblu foarte sensibil, care se apropie mai mult de o trupă decât de un grup clasic şi care reflectă încrederea nestrămutată a lui Balanescu în capacitatea de întrepătrundere şi comunicare a genurilor muzicale. Colaborând cu compozitori precum Michael Nyman, Gavin Bryars, „Lounge Lizard” John Lurie, Jack de Johnette, Ornette Coleman, David Byrne sau formaţia Pet Shop Boys şi realizând proiecte inspirate de muzica tradiţională românească, dar şi de grupul Kraftwerk, Cvartetul Balanescu şi-a creat un stil propriu, care îl diferenţiază de orice altă formaţie de acest tip.

Christian Reichert, Doina Uricariu, Ximena Ojeda – Executive Director al NYLC; Keith Widyolar – Creative Director al NYLC

Christian Reichert este un maestru al chitarei clasice, care combină virtuozitatea cu o extremă sensibilitate. Cunoscutul chitarist, „cu o fascinanantă experienţă tehnică şi cu un ritm perfect” (SZ, Germania) „entuziasmează cu uşurinţă audienţa” (El País, Spania). A susţinut numeroase concerte şi master-classes, atât în Europa (Franţa, Spania, Suedia, Rusia, Polonia, Austria, Germania, Bulgaria), cât şi în SUA. În prezent lucrează ca violonist solo cu renumite orchestre, precum Rousse Philharmonic Ochestra, Frankfurt Radio Symphony Orchestra, Plovdiv Philharmonic Orchestra, Freiburg Philharmonic Orchestra, Orchestra Cameralna Bratislava, Deutsche Kammersolisten ş.a. Şi-a câştigat o reputaţie internaţională prin mult apreciatele şi transmisele înregistrări pentru Music Minus One în New York. A înregistrat, de asemenea, numeroase concerte de chitară cu orchestră, precum Concierto de Aranjuez, Fantasia para un Gentilhombre, sau concerte de Mauro Giuliani, Ferdinando Carulli, Mario Castelnuovo-Tedesco, Manuel Maria Ponce şi Antonio Vivaldi. Discurile sale au fost distribuite în întreaga lume în peste 25.000 de exemplare şi au fost vândute în 18 ţări. La vârsta de 21 de ani a fost distins cu Premiul Concursului Internaţional de chitară Andrés Segovia, din Spania. De asemenea, a câştigat numeroase premii la competiţii de gen internaţionale din Europa, între care Premiul I la International Guitar Foundation`s Competition (1998, Plovdiv, Bulgaria), ca şi la International Competition for Contemporary Music (1999, Frankfurt, Germania).

Christian Reicherta absolvit studii de chitară solo la Köln şi la Freiburg, cu distincţii, avându-i ca profesori pe Roberto Aussel (Argentina), Sonja Prunnbauer, Manuel Barrueco, Leo Brouwer, Roland Dyens şi pe câştigătorii Premiului Grammy, Alvaro Pierri şi Sharon Isbin.

Violonistul Sherban Lupu a publicat în şase volume creaţiile pentru vioară ale lui George Enescu mai puţin cunoscute, necunoscute sau care necesitau aranjamente speciale. Este directorul artistic al Societăţii George Enescu din Statele Unite, unul din puţinii specialişti din lume în tot ce înseamnă partiturile lui George Enescu, pe care le-a editat, interpretat şi pus în valoare pe plan mondial.

Proiectele de acest gen, care pun în tandem valorile artistice a două spaţii culturale, aflate sub semnul latinităţii ori germanităţii sau al slavităţii, creând un pod între Europa şi SUA, fac parte din strategiile promovării valorilor româneşti, în contexte cât mai largi, având afinităţi de civilizaţie şi evident, legate prin afinităţi elective. Nu întâmplător seara a fost o explozie de voie bună, de muzică plină de temperament, pasiune şi reverie.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.