Confirmări şi regrete între numeroase greve şi mişcări de stradă

Corespondenţă din Italia de la Magdalena Popa Buluc

Juriul internaţional, prezidat de premiatul cu Oscar, Ennio Moricone, secundat de regizoarea Susanne Bier, de etoile Roberto Bolle, actriţa şi regizoarea engleză Carmen Chaplin, nepoata marelui Charlie Chaplin, producătorul David Puttnam, artistul vizual Pierre Thoretton şi actriţa Debra Winger, a decis premiile celei de a şasea ediţii a Festivalului Internaţional de la Roma.

Franţa s-a clasat pe locul I cu trei premii: Claude Miller a primit „Premiul Special al Juriului pentru cel mai bun regizor” cu „Voyez comme ils dansent”, un road movie care se desfăşoară în Canada, avându-le în rolurile principale pe Marina Hands şi Maya Sansa. Premiul pentru cel mai bun actor i-a revenit lui Guillaume Canet pentru rolul din pelicula „Une vie meilleure” (O viaţă mai bună) al regizorului Cédric Kahn, iar Emmanuele Millet a împărţit „Premiul tinerelor talente” pentru „La brindille”, cu „Circumstance” al americancei Maryam Keshavarz.

Marele Premiu „Marc’Aurelio” a fost decernat peliculei „Voyez comme ils dansent” de Claude Miller. Lise, o regizoare franceză, interpretată de Marina Hands, traversează Canada cu trenul, printre troienele de zăpadă. Călătoria o conduce la Alexandra (Maya Sansa), medic de frontieră şi ultima parteneră a fostului ei soţ, un clovn şi performer de renume mondial (James Thiérrée), dispărut. Fiecare femeie încearcă să înţeleagă de ce bărbatul vieţii ei a iubit-o pe cealaltă. Duetul feminin este extraordinar. Regizorul Claude Miller, care a colaborat la începutul carierei sale cu Robert Besson, Jean-Luc Godard şi François Truffaut, este autorul unor pelicule ca „Mortelle randonnée”, „La petite voleuse”, „La classe de neige”, care a primit „Marele Premiu al Juriului” la Cannes, „La petite Lili” sau „Un secret”.

Guillaume Canet şi Leila Bekhti în Une vie meilleure

Premiul pentru „Cel mai bun film” a revenit peliculei „Un cuento chino” (Un conte chinez), cel de al treilea film al spaniolului Sebastiàn Borensztein, cel care a semnat şi „La suerte está echada” (2005), premiat la Festivalul Cinematografului Latino-American de la Tolosa şi Trieste, „Sin memoria” (2010). „Un conte chinez”, care a primit şi „Premiul publicului”, este povestea întâlnirii la Buenos Aires între un negustor de articole de fierărie şi un tânăr emigrant chinez. Roberto (interpretat de Ricardo Darín, protagonist al filmului premiat cu Oscar, „Il segreto dei suoi occhi”), proprietarul unui magazin de fierărie, trăieşte de 20 de ani aproape fără nicio relaţie cu lumea, în urma unei drame care l-a afectat profund. Întâmplător, îl cunoaşte pe Jun (Huang Sheng Huan), sosit în Argentina fără a şti un cuvânt spaniol, în căutarea singurei sale rude în viaţă. Incapabil să-l abandoneze, Roberto îl primeşte în casă şi, în timpul acestei ciudate convieţuiri, va găsi modalitatea de a ieşi din imensa sa singurătate.

Premiul pentru „Cea mai bună actriţă” a fost cucerit de Noomi Rapace, noua stea a cinematografului scandinav, după rolul hackerului Lisbeth Salander din ecranizarea trilogiei „Millenium” a scriitorului suedez Stieg Larsson, pentru rolul Anna din „Babycall”. Anna şi fiul ei Anders (Vetle Qvenild Werring), în vârstă de 8 ani, se mută într-un loc secret pentru a fugi de tatăl violent al copilului. Dar Anna aude nişte zgomote ciudate care, crede ea, înseamnă uciderea unui copil. Între timp, Anders întâlneşte o bizară prezenţă infantilă care apare şi dispare. Un horror tulbură ambientul în aparenţă liniştit al oraşlui Oslo. Regizorul norvegian Pål Sletaune a realizat prima sa producţie, distinsă cu premiul „Săptămânii Criticii” de la Cannes, „Junk Mail”, în 1997. Au urmat „Amatorene” şi thrillerul psihologic „Naboer”, selectat în „Zilele autorilor” la Festivalul de la Veneţia. Pelicula „Babycall” a fost filmată în mai puţin de o lună, la Oslo, pe fondul unei orori reale, aceea a masacrării a 100 de copii.

Guillaume Canet, actor şi regizor care a mai participat la Festivalul de la Roma cu „Last Night” şi cu filmul său „Les petits mouchoirs”, a fost declarat „Cel mai bun actor” pentru rolul Yann, din „Une vie meilleure” de Français Cédric Kahn. Yann, un bucătar de 35 de ani, şi Nadia (Leïla Bekhti), o cameristă de 20 de ani, care are un copil, se hotărăsc să facă împreună toate eforturile pentru a cumpăra un restaurant. Pasionaţi, dar cu resurse modeste, ei încearcă să se descurce într-o junglă financiară, care îi doboară. Pentru a ieşi din această situaţie, Nadia trebuie să accepte o slujbă în Canada, părăsindu-şi fiul, iar Yann e constrâns să rămână pentru a salva restaurantul. Împreună, bărbatul şi copilul îi înfruntă pe creditori. Yann înţelege că singura posibilitate de salvare este să se căsătorească cu femeia pe care o iubeşte şi i se alătură Nadiei în Canada. Cédric Kahn a debutat ca regizor în 1991, cu „Bar des rails”.

Cei doi protagonişti ai filmului Un conte chinez

„Premiul Special al Juriului” a încununat pelicula „The Eye of the Storm” de Fred Schepisi, avându-i în distribuţie pe Charlotte Rampling, în rolul lui Elizabeth Hunter, Geoffrey Rush, fiul lui Sir Basil, un actor care încearcă să se afirme la Londra, Judy Davis, ca Dorothy, soţia unui prinţ francez care nu i-a asigurat bunăstarea economică.

„Premiul Special pentru coloana sonoră” a fost acordat lui Ralf Wengenmayr pentru „Hotel Lux”, regizat de Leander Haussmann. Un film a cărui acţiune se petrece în Berlinul anului 1938, unde comicul Hans Zeisig (Michael Bully Herbig) îşi încântă publicul cu un show intitulat „Stalin-Hitler-show”, interpretat împreună cu prietenul său evreu, Siegfried Meyer (Jürgen Vogel). O aventură între dragoste şi moarte, între vodevil şi satiră pe coridoarele „Hotelului Lux”.

Distincţii colaterale

Secvenţă din The Eye of the Storm

Două premii pentru cel mai bun film, din secţiunea „Alice nella Citta”, în valoare de 10.000 de euro fiecare, au fost decise de două jurii: unul format din 13 copii sub vârsta de 13 ani şi altul din acelaşi număr de adolescenţi peste 13 ani. Recompensele au fost cucerite de „En el nombre de la hija” de Tania Hermida, respectiv, „Noordzee Texas” de Bavo Defurne.

Au fost acordate ieri şi Premiile colaterale.

Premiul L.A.R.A. (Asociaţia Liberă a Reprezentanţilor Artiştilor), conferit celui mai bun interpret italian, a revenit lui Francesco Scianna pentru rolul din filmul „L’Industriale”, iar o menţiune specială a fost câştigată de Francesco Turbanti pentru interpretarea din „I primi della lista” de Roan Johnson.

„Farfalla d’oro” a mers către „Hotel Lux”, de Leander Haussmann, iar „Girl Model”, de David Raimond şi Ashley Sabin, şi-a adjudecat Premiul „Enel Cuore”. O menţiune specială a acestei distincţii a fost obţinută de „The Dark Side of the Sun” de Carlo Shalom Hintermann.

Hotel Lux

Premiul „HAG – Pleasure Moments” a recompensat pelicula „Pina” de Wim Wenders, iar „Lancia Eleganza e Temperamento” a răsplătit interpretarea lui Zhang Ziyi din „Love for Life”. Pier Francesco Favino şi-a văzut atribuit „Social Movie Award”, iar „Premio Speciale WWF Urban City – Green style” a încununat „African Women: in viaggio per il Nobel della pace” de Stefano Scialotti.

Distincţia Distribuitorilor Independenţi a fost acordată producţiei „Turn Me On, Goddammit!” de Jannicke Systad Jacobsen, iar „Focus Europe” pentru cel mai bun proiect european a revenit peliculei „Rising Voices” de Bénédicte Liénard e Mary Jimenez.

„Off Frame” di Mohanad Yaqubi a primit „Eurimages Co-production Development Award”.

În timpul ceremoniei a fost anunţat şi laureatul „Vitrinei tinerilor cineaşti italieni”, filmul „Appartamento ad Atene” de Ruggero Dipaola, care a fost proiectat la sfârşitul ceremoniei de premiere.

Marc’Aurelio d’Oro

Richard Gere, posesorul unui Marc’Aurelio d’Oro

Un „Marc’Aurelio d’Oro”, pentru întreaga carieră, a fost decernat starului hollywoodian Richard Gere, care a defilat pe covorul roşu, alături de soţia sa, încântătoarea Carey Lowell, pentru prezentarea filmului „Days of Heaven” de Terrence Malick. Protagonist al unor filme foarte apreciate, ca „American Gigolo” sau „Pretty Woman”, şi interpret favorit al unor regizori ca Robert Altman, Akira Kurosawa, Sidney Lumet, Francis Ford Coppola, Todd Haynes, Terrence Malick, actorul a mărturisit că primul premiu internaţional pe care l-a primit a fost un „David di Donatello” pentru acest film.

După Gala de premiere, un eveniment special a fost dedicat lui Audrey Hepburn, cu proiecţia copiei restaurate a filmului „Micul dejun la Tiffany”, capodopera lui Blake Edwars din 1961.

James Thierree în Voyez comme ils dansent

15 filme au fost înscrise în competiţia oficială a acestui an. Spre decepţia multor spectatori şi critici, câteva filme considerate favorite nu au urcat pe podium sau au primit premii mai puţin importante. Printre ele se numără „Hotel Lux”, considerat candidat la cel mai bun film, comedia australiană „A Few Best Men”, ai cărei actori au adus pe covorul roşu şi berbecul care a contribuit la succesul peliculei, sau „Il Cuore Grande delle Ragazze”, al regizorului italian Pupi Avati, o poveste de dragoste dintr-o Italie rurală a anilor ’30, cu Gianni Cavina şi cântăreţul Cesare Cremonini, aflat la primul său rol important în film.

Regrete s-au exprimat şi pentru lipsa din palmares a unor pelicule care au impresionat publicul, cum ar fi „Mon pire cauchemar”, comedia semnată de Anne Fontaine, cu Isabelle Huppert, Benoît Poelvoorde şi André Dussollier, sau „Too big to fail”, de Curtis Hanson, despre criza financiară din 2008, care a provocat falimentul băncii Lehman Brothers.

La Festivalul de la Roma, la care au fost proiectate 256 de filme din 42 de ţări, s-au înregistrat 123.000 de spectatori.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.