Critici pentru proiectul legilor Educației: “Acolo este marea problemă”

Preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi, Iulian Cristache, consideră că marea problemă la proiectul legilor Educaţiei, prezentat lui de ministrul Educaţiei Ligia Deca, este la partea de Evaluare Naţională şi la admiterea la liceu, explicând motivul.

“Problema este la partea de Evaluare Naţională şi la admitere. Acolo este marea problemă pentru că părinţii nu vor să audă de această admitere nu pentru că nu ar fi un principiu sănătos. Ne dorim ca propriii copii să fie evaluaţi la nivel competenţelor cheie. Vom avea în aceeaşi formaţiune de studiu elevi care au susţinut două tipuri de evaluări. Unii cu Evaluarea Naţională standard, cu repartizare computerizată pe 30% din locuri, nu pe 40%, că 10% sunt destinate copiilor de etnie şi celor cu cerinţe educaţionale speciale, ceea ce este foarte în regulă, şi o altă categorie de elevi care va fi supusă încă unui examen, încă unui concurs. Este opţională, dar sunt copii care doresc să meargă”, a declarat Iulian Cristache, marţi, la Prima News.
El a afirmat că există diferenţe între învăţământul din mediul urban şi cel din mediul rural.
“Şi ne uităm ce poate să ofere ruralul, ce poate să ofere urbanul. Nu există o egalitate de şanse. Copiii din mediul rural în special, şi nu vreau să generalizez, că sunt situaţii şi în mediul urban, nu vreau să punem o anatemă doar pe mediul rural, nu au parte de educaţie aşa cum şi-ar dori-o pe partea de predare, adică un profesor cu vocaţie, bun, să interacţioneze, să predea. Pe partea de învăţare, acolo unde este cel mai important lucru, la învăţare aceasta cade pe umerii părinţilor. Ce înseamnă învăţare la şcoală? Nu înseamnă nimic. În două ore şi ceva un profesor care să stea să predea şi lecţia la 25-30 de elevi, să se aplece asupra fiecărui elev, cum spune legea, cu planuri individuale, cu planuri remediale, intrăm în lumea poveştilor. Această parte de predare ajunge acasă şi copilul are un ritm de învăţare susţinut şi pricepe de acolo şi nu apelează la familie, ori probabil restul 80-90% vor apela părinţi, părinţi care unii îi pot ajuta, unii nu îi pot ajuta”, a mai precizat preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi.
Și preşedintele Asociaţiei Elevilor din Constanţa, Ariana Dudună, a adus critici.
“Ministerul Educaţiei şi multă lume în spaţiul public au spus că Evaluarea Naţională va rămâne cum a fost până acum. Până acum în Legea Educaţiei numărul 1/2011 Evaluarea Naţională nu era la matematică şi la limba română, era la matematică, o probă transdisciplinară de ştiinţe, o probă orală de competenţe civice, o  probă de utilizarea calculatorului şi o probă de limbă internaţională. Până la urmă sunt nişte competenţe de bază pe care orice tânăr de 15 ani ar trebui să le deţină când termină opt ani de şcoală: să ştie să vorbească puţin într-o limbă străină, să ştie să folosească calculatorul. Acest tip de Evaluare Naţională, de altfel foarte bun şi care se centrează pe nişte competenţe de bază ale elevului nu a fost aplicat niciodată, a fost mereu prorogat şi acum prin această lege facem un pas înapoi, legiferăm această prorogare care până acum s-a justificat mai mult sau mai puţin pe ideea că cumva o să avem totuşi o Evaluare Naţională transdisciplinară, facem un pas înapoi, legiferăm pe termen lung”, a declarat Ariana Dudună, marţi, la Prima News.
Ea a menţionat că modul cum este reglementată Evaluarea Naţională reprezintă un pas înapoi pentru învăţământ.

“Sunt multe măsuri despre care am o îndoială profundă că vor fi aplicate nu doar în următorii doi, trei ani, ci că vor fi aplicate vreodată. Asta tocmai dintr-o lipsă de încredere faţă de stat pentru că cu Legea 1 multe prevederi nu au fost aplicate timp de zece ani. În acest context, considerăm că modul în care Evaluarea Naţională este reglementată nu doar că este inechitabil din perspectiva acelei admiteri la liceu, lucru pe care îl susţinem, ci faptul că reprezintă un pas înapoi pentru învăţământul din România, având în vedere modul în care era reglementată Evaluarea Naţională în Legea 1 comparat cum este ea reglementată în aceste proiecte”, a explicat preşedintele Asociaţiei Elevilor din Constanţa.

Ariana Dudună a adăugat că Evaluarea Naţională, cum a fost prezentată în proiectul din vară, este diferită faţă de cea anunţată luni.
“Aceste decizii nu sunt unele calculate şi ne este greu să avem încredere în aceste decizii tocmai pentru că în vară când s-au prezentat legile ministrului Sorin Cîmpeanu ni s-a spus că colegiile trebuie să aibă autonomie şi acesta este raţionamentul din spatele acestei iniţiative. După ce au existat anumite critici în spaţiul public cu privire la posibilitatea de corupţie la modul în care se realizează subiectele, acum ni se spune că de fapt va fi o evaluare tot centralizată, iniţial ni s-a spus că pe 90% din locuri, acum se spune că pe 60% şi pare că aceste decizii nu au raţionament în spate, nu au o bază ştiinţifică în spate, tocmai pentru că ele sunt schimbate dintr-un moment în altul aproape complet. Evaluarea care a fost prezentată în vară, cu care nu am fost de acord, este complet diferită faţă de ceea ce ni se prezintă acum. Decizii cu privire la examenele naţionale, bacalaureat, pentru că şi acolo întâlnim aceeaşi situaţie, ce ni s-a prezentat acum câteva luni este complet diferit faţă de ceea ce ni se prezintă acum. Acestea trebuie să fie fundamentate profund tocmai pentru că afectează modul în care elevii sunt evaluaţi şi afectează profund învăţarea elevilor. Ele nu pot să fie schimbate din pix dintr-un moment în altul”,  a mai transmis preşedintele Asociaţiei Elevilor din Constanţa.
Ce a spus ministrul Educației
“Admiterea la liceu. Evaluarea Naţională rămâne în formula de până acum: probe scrise la matematică, limba şi literatura română şi limba maternă pentru cei care urmează gimnaziul în această formă. Se introduce ideea de concurs de admitere la profilurile liceelor unde există concurenţă dovedită în ultimii ani. Dacă liceele doresc să scoată aceste locuri în concurs pentru acele profiluri pe care le doresc scoase la concurs, liceele pot alege două probe evidenţiate pe profil. De exemplu, pentru chimie, biologie pot alege chimia şi biologia în aşa fel încât să poată selecta dedicat pentru potrivirea pentru profilul respectiv. Pentru 60 la sută din locurile de pe profilurile vizate se poate da concurs, 40 la sută din locuri rămânând în repartizare computerizată. Din aceste 40 la sută, prioritate pe 10% din dintre acestea vor avea elevii cu cerinţe educaţionale speciale sau elevii de etnie romă. Subiectele sunt standardizate, unice elaborate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare, în conformitate cu programele la nivel gimnazial şi, evident, cu un grad de dificultate adecvat competiţiei, adică mai degrabă pentru selecţie decît pentru forma de examen sumativă pe care o are Evaluarea Naţională în acest moment”, a afirmat Deca.
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Author

6 Comentarii

  1. @Radu
    Daca renunti la ideea de romanism si imbratisezi cu adevarat ideea de valah atunci problemele acestea o sa dispara

  2. Nu vad „critici”,unde s-au ascuns ele?De cand e lumea si pamantul invatamantul in mediu urban a fost mai calitativ,e o trasatura a civilizatiei,doar nu o sa facem diferente intre urban/rural la nr de locuri,ca la ‘etnie’ca atunci se duce demnitatea umana pe garla !Nici cu etnia protejata nu e OK ,e dezvoltare separata ,e apartheid
    Totul depinde de familie si capul de pe umeri al elevilor,la sanse egale

  3. nu se introduce pt toti examenul de admitere? Te inscrii la liceul X pt ca stii ca poti lua o nota buna? Locurile neocupate sa se fie ocupate prin al II lea examen…pe vremuri profesorii puteau sa munceasca 6 zile/saptamana la fel si elevii si nu mai erau extenuati distrusi…atunci existau si scoli profesionale, acum IQ spersonic al ministrilor nu ii fac sa inteleaga ca maine nu va mai fi cine sa le repare robinetul, sa le monteze o instalatie de iluminat, in loc sa faca publicitate pe milioane de lei pt a nu se apuca fiecare sa-si mestereasca la gaz, mai bine ar investi in pregatirea unor instaltori, electriceni, etc. mai am putin si voi fi nevoit sa-mi repar singur robinetul, dar ce conteaza toarasa navigatoare in apele tulburi nu e barbat in casa ca sa se ingrijoreze ca nu gaseste un mester…

  4. Adevarata problema este alegerea gresita a „competentelor cheie”.
    Au fost degradate ca importanta materiile care te invata pe ce lume traiesti, si ridicate la nivele absurd de elevate pentru un invatamant generala matematica si romana, la care s-a ajuns sa se predea in ciclul primar concepte care altadata erau predate la facultate. Si care nu vor fi niciodata folosite in viata de o larga majoritate.
    Evident ca in spatele tuturor acestora sunt cartele ale meditatiilor mai puternice decat ministerul.
    Plus directia generala de mars catre idiocratie dirijata la nivel european.

  5. 10% cerințe speciale și etnii, romi îndeobște? Doamne ce țară am ajuns. Adică ăștia nu dau examen. Este egalitate. Liceele pot organiza concurs pt 60% din locuri. Loc perfect pentru clientelă. Clar din râu în mai râu. Cât despre ce testam că sa trimitem copii în viața și dacă nu știu ii consideram slabi, iar e o mare problemă. Ii iau cei din vest cu viteza luminii la muncă și făcut profit de pe ei, că sa lucrezi pe banda la Mercedes, Audi nu îți trebuie radicali, puteri, teoreme, false ipoteze etc

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.