Cu fiscalitatea de azi nu aderăm la OCDE

România a înregistrat progrese remarcabile în creşterea nivelului de trai înainte de criza COVID-19, iar rezilienţa economică în timpul pandemiei a fost impresionantă, apreciază OCDE în raportul lansat vineri la Bucureşti.

Însă, țara noastră este în urma celor mai multe ţări din cadrul OCDE când vine vorba de asigurarea accesului la educaţie de înaltă calitate, sănătate, locuinţe şi transport, indică documentul. Studiul economic OCDE arată că prioritatea imediată în ceea ce priveşte economia şi sănătatea publică trebuie să fie creşterea masivă a ratei de vaccinare, care se situează la circa 40% şi este printre cele mai scăzute din Europa.

De câteva zile, a explodat știrea că România ar putea fi una dintre țările membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) într-un orizont mic de timp, ceea ce înseamnă un pas major în dezvoltarea țării noastre. Mai ales că unul dintre principalele impedimente în discuțiile din anii trecuți a venit și din zona fiscală (respectarea Legii Responsabilității Fiscal-Bugetare, flexibilitate și spațiu fiscal), noul impuls în negocierile de aderare ar putea însemna că România a progresat în zona fiscală și, mai ales, ar putea semnala o recunoaștere a progreselor realizate în nenumărate zone de impact pentru taxarea corespunzătoare a profiturilor în locurile în care se desfășoară activitatea economică și se creează plus-valoarea. Este, oare, acest progres suficient pentru a ne asigura că România ajunge în sfârșit în rândul țărilor ce dețin economii de piață stabile și puternice?

Conform celui mai recent raport al OCDE cu privire la România – „Making Dispute Resolution More Effective – MAP Peer Review Report, Romania”, dat publicității în 25 mai 2021, per total, România îndeplinește mai puțin de jumătate din elementele „Acțiunii 14 Standarde Minime”, deși a reușit să remedieze o serie de deficiențe identificate de OCDE. Spre exemplu, OCDE a constatat că, deși România are o rețea dezvoltată de tratate fiscale și este parte la Convenția privind eliminarea dublei impuneri în legătură cu ajustarea profiturilor întreprinderilor asociate 90/436/CEE (EUAC), aproximativ o treime din tratate nu conțin dispoziții privind implementarea acordului amiabil privind eliminarea dublei impuneri, indiferent de termenele de prescripție prevăzute de legea română. Aproximativ un sfert din tratate nu prevăd un termen de formulare a solicitării de eliminare a dublei impuneri, iar aproximativ o zecime din tratate nu conțin posibilitatea celor două state de a discuta și alte cazuri decât cele care se
încadrează expres în tratat.

OCDE a mai constatat că România nu are un plan care să vizeze tratatele ce excedează Convenţiei multilaterale pentru implementarea în cadrul tratatelor fiscale a măsurilor legate de prevenirea erodării bazei impozabile şi a transferului profiturilor, deși și-a propus să rezolve aceste probleme prin semnarea și ratificarea ei, fapt care ar impune modificarea unui număr
semnificativ din tratatele existente. Mai important, OCDE subliniază că România nu îndeplinește un element major din „Acțiunea 14 standarde Minime”, și anume prevenirea apariției disputelor, deoarece nu permite aplicarea acordurilor de preț în avans (APA) acelorași tranzacții efectuate, dar în perioadele anterioare, necuprinse în mod expres în APA emise. Totodată, OCDE a reținut că, deși România permite accesul contribuabililor la procedura acordului amiabil privind eliminarea dublei impuneri, informațiile disponibile public cu privire la această procedură sunt foarte limitate, neexistând transparență cu privire la activitatea autorității
române competente în această privință. Mai mult, OCDE semnalează că inclusiv „profilul României”, alcătuit pe baza informațiilor furnizate de aceasta nu corespunde politicii și practicilor efective ale autorității competente. Și, dacă privim la rapoartele publice, informațiile sunt contradictorii. Din informațiile furnizate de ANAF, în 2019 au fost finalizate trei proceduri amiabile, fiind în curs de derulare alte 61 de proceduri amiabile în diverse stadii de soluţionare, în scopul eliminării dublei impuneri. Mai mult, ANAF nu precizează potrivit căror prevederi au fost finalizate cele trei (EUAC sau tratate de evitare a dublei impuneri).

În primul semestru al anului 2020, ANAF anunță ca fiind finalizate cinci proceduri amiabile, prin ”Notă de închidere a procedurii amiabile”, patru dintre ele în baza acordurilor sau convențiilor pentru evitarea/eliminarea dublei impuneri încheiate de România cu state membre UE și una în baza EUAC. Cu toate acestea, în Raportul de performanță privind întreg anul 2020, ANAF nu
mai face vreo referire la procedurile amiabile, nici măcar la cele amintite în raportul privind semestrul I.

La nivelul lui 2021, ANAF raportează pentru primele șase luni din an că „au fost soluționate opt cereri de inițiere a procedurii amiabile”. Or, dacă privim în ansamblu aceste informaţii, am putea crede că asistăm la o schimbare de optică a autorității fiscale. Astfel, dacă inițial era implicată în proceduri amiabile pe care le și soluționa (chiar dacă nu cunoaștem cum), mai apoi a început să „închidă” aceste proceduri (deși nota de închidere nu pare să echivaleze cu o decizie sau acord de eliminare a dublei impuneri),
pentru ca în prezent să pară că „soluționează” nu proceduri amiabile, ci „cereri de inițiere a procedurilor amiabile”.

Toate aceste nu sunt decât aspecte ce ne îndreptățesc să credem că autoritățile mai au mult de lucru și de îndreptat până când aderarea chiar se va produce. Mai ales în condițiile în care procesul de aderare include o evaluare riguroasă și detaliată din partea a mai mult de 20 de comitete tehnice (cel de fiscalitate fiind doar unul dintre acestea) a alinierii României la standardele, politicile și practicile OCDE.

Ca rezultat al acestor revizii tehnice și înainte de orice invitaţie de a deveni membru în organizație, vor trebui implementate schimbări în legislație și în practicile autorităților pentru a îndeplini standardele OCDE, care ar putea reprezenta un catalizator puternic pentru reforme importante.

Nu există un termen limită pentru finalizarea procesului de aderare, însă nu este de ignorat faptul că sunt și alte țări în competiție și ratarea acestui val de aderare poate împinge șansa României într-un viitor îndepărtat. Rezultatul și durata procesului depind de abilitatea României de a se adapta şi alinia cu standardele OCDE și a adopta cele mai bune practici ale organizației. Și, cum fiscalitatea este domeniul unuia din cele peste 20 de comitete, am putea începe cu eliminarea efectivă a dublei impuneri.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4565 Articole
Author

12 Comentarii

  1. Hopa! Mai apar inca unii care sa ne mai impuna sa dam ceva, caci aia de la UE nu ne ajungeau.
    Bucurati-va tovarisci, de acum incolo vom avea doua juguri, nu doar pe cel de la Bruxelles! A mai aparut o Inalta Poarte.
    Ceea ce am invatat eu dupa 1989 este ca la orice am adera si la orice vom fi cooptati, tot ca slugi vom fi tratati.

  2. Nu e deloc nouă si nu e vreo poartă OCDE. SIGUR ca Cei care Au condus ROMANIA IN ULTIMILE decenii nu au avut nicio strategie de dezvoltare.
    In buna masura a fost un jaf.Dintr-o țară FĂRĂ datorii și cu un imens potențial economic, cu resurse umane de calitate au priponit ROMÂNIA in coada EUROPEI! Nu au convenit partidele ( nici nu le-a trecut prin cap) pentru o strategie pe termen de 10 -15 ani privind dezvoltarea in domenii ca:energie, industrie,agricultura, învățământ, sanatate; infrastructura cu obiective , sarcini și termene pe care orice guvernare de stânga, de dreapta să le realizeze.
    Totul a fost haotic,fără nicio viziune dupa cum este si in prezent.
    Dacă stai să analizezi obiectiv, imparțial ajungi la concluzia că mare parte din decidentii de ieri și de azi trebuie sa-i avem dupa gratii pt subminarea economiei naționale.
    Dar bandiții au scos asta din codul penal.

  3. OCDE este o Organizatie Capitalist Criminala care vrea Bogatiilor Romaniei , Pamantul Romaniei si tinerea Cetatenilor Romaniei in Saracie , prin Marirea Impozitelor la Case !

  4. Daca ne vaccinam aderam?Abia asteptam sa veniti si sa ne lasati in Paula goala !

  5. Eliminarea Salariului Special al lui Nicolae Ciuca de 300 de Milioane pe luna !

  6. „…România ajunge în sfârșit în rândul țărilor ce dețin economii de piață stabile și puternice?” Putem sustine ca, in realitate, Corporațiile – dețin țări in care economiile de piață sunt stabile și puternice… sau, altfel spus…, „resursele si bogatia țărilor ce dețin economii de piață stabile și puternice” nu mai apartin de fapt propriilor Cetațeni ci sunt controlate si detinute exclusiv de Corporații si de cei care, din umbra sau la vedere, controleaza viata cetatenilor… monetar-fiscal-legislativ-punitiv-financiar-economic-militar-medical-informational… ?

  7. Noi Nu ne Vindem Tara ! Afara cu Strainii din Romania ! Romania e a Romanilor Nu a Strainilor si al Jugului Strain !

  8. Deci altzi arendashi care vin sa ne spuna ca suntem leneshi, idiotzi shi puturoshi.

  9. Nici nu vrem sa aderam. Romania trebuie sa fie in cat mai putine structuri globaliste. Masca a cazut, stim cine sunteti si ce vreti sa faceti!!

  10. Aderam la tot felul de organizatii care ne pun tot felul de condiții,dam ca berbecul cu capul înainte și tot noi pierdem de fiecare data.Dar ne băgăm și noi în seama cu lumea „buna”.Ca asa-i în politica mioritica.

  11. Nu primeam ordine de la toti tampitii, mai aveam nevoie si de la astia ?

  12. ce legatura are fiscalitatea cu „vaccinarea”? ce legatura este intre INDATORAREA ROMANIEI PRIN ASA-ZISUL PLAN DE REZILIENTA SI GENOCIDUL ROMANILOR PRIN FORTAREA LA TRATAMENTE GENICE EXPERIMENTALE – M E NGELE SI-A VAZUT VISUL CU OCHII; UN LAGAR MONDIAL DE EXTERMINARE A OAMENILOR PRIN EXPERIMENTE „MEDICALE”! de ce as vrea asta? de ce as vrea sa permit indatorarea mea si a copiilor mei pentru a face parte din „grupuri” de dizolvare a STATULUI DE DREPT? PENTRU CA TRADATORII SI CRIMINALII CARE „CONDUC” SA ISI INFUNDE BUZUNARELE DIN BANII IMPRUMUTATI PENTRU A NE TRANSFORMA PE NOI IN SCLAVI SI PENTRU GENOCIDUL NOSTRU?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.