Cum influențează criza din Marea Roșie companiile românești de import-export

FILE PHOTO: Tribal supporters of Yemen's Houthis wave a Palestinian flag and hold up their firearms during a protest on recent U.S.-led strikes on Houthi targets, near Sanaa, Yemen January 14, 2024. REUTERS/Khaled Abdullah/File Photo

Începând din noiembrie, atacurile asupra navelor de containere din Marea Roșie au perturbat major una dintre cele mai utilizate rute comerciale la nivel mondial. Gruparea Houthi, susținută de Iran, a lansat peste 40 de atacuri asupra navelor comerciale în Marea Roșie și în Golful Aden, unul dintre ele fiind mortal. În ciuda intervenției militare a Statelor Unite și a aliaților săi începând de la jumătatea lunii ianuarie, strâmtoarea Bab El Mandeb nu a fost încă securizată. Alin Latu, Country Manager iBanFirst România, oferă o perspectivă detaliată asupra modului în care criza din Marea Roșie afectează comerțul international și companiile românești implicate în activități de import-export cu Asia.

Marea Roșie, o arteră vitală prin care tranzitează 21% din comerțul global cu containere, se află într-o situație deosebit de dificilă. Impactul acestui context este resimțit puternic de anumite țări, printre care și Egiptul. Canalul Suez reprezintă o sursă esențială de venituri în valută străină pentru Egipt, având o importanță strategică majoră pentru economia națională.

Cairo a raportat o scădere cu 40-50% a veniturilor generate de tranzitul de-a lungul Canalului Suez în cursul acestui an, reflectând direct influența tensiunilor din Marea Roșie asupra comerțului maritim. Unele surse estimează că Egiptul a înregistrat pierderi financiare ce ating suma de 315 milioane de dolari, ca urmare directă a perturbărilor din Marea Roșie.

Cum vor evolua comerțul global și importurile-exporturile românești

Potrivit estimărilor ONU, volumul traficului comercial prin Canalul Suez a înregistrat o scădere semnificativă, de peste 40%. Marea Roșie este o rută comercială majoră pentru hidrocarburi, în principal petrol și gaze naturale și o rută importantă pentru transportul cerealelor către Europa. În condiții normale, aproximativ 4,7% din importurile UE de grâu tranzitează prin strâmtoarea Bab El Mandeb. În ciuda importanței sale comerciale, aceasta nu este considerată strategic indispensabilă. Navele au posibilitatea de a ocoli această zonă navigând prin Capul Bunei Speranțe, o deviere care prelungește călătoria cu aproximativ 15 până la 20 de zile, dar permite mărfurilor să ajungă în siguranță la destinație. Aceasta este strategia adoptată în prezent, ca răspuns la creșterea riscului geopolitic în regiune.

Comerțul internațional a demonstrat din nou capacitatea de adaptare la noile condiții de risc. După o creștere semnificativă, costurile transportului de marfă au început să scadă, deși nu au revenit încă la nivelurile anterioare crizei. Indicele Drewry World Container, care monitorizează costurile de transport pentru containerele de 12 metri (standard) pe opt rute principale, inclusiv prețurile spot și cele contractuale pe termen scurt, a scăzut cu 3%, ajungând la 2.836 de dolari săptămâna trecută.

Risc minim de creștere a inflației în România

„Putem afirma acum cu certitudine că blocarea strâmtorii Bab El Mandeb nu va provoca o creștere a inflației în Europa și în România. Costurile de transport maritim reprezintă, în general, aproximativ 1,5% din indicele prețurilor de consum, un procent relativ neglijabil. Factorul de risc major a fost congestionarea porturilor, însă, din fericire, acesta a fost evitat. În Europa, durata medie de așteptare pentru un container este de circa 5 zile, comparativ cu perioadele de vârf ale pandemiei, când timpii de staționare atingeau 25 – 30 de zile”, afirmă Alin Latu, Country Manager iBanFirst România.

Cu toate acestea, riscul real și iminent constă în pierderea controlului asupra uneia sau mai multor strâmtori strategice vitale pentru stabilitatea internațională: Strâmtoarea Formosa (esențială pentru lanțurile de aprovizionare cu semiconductori), Strâmtoarea Ormuz (comerțul cu petrol) și Strâmtoarea Bosfor (comerțul cu grâu). Aceste puncte cheie sunt indispensabile pentru economia globală și, spre deosebire de strâmtoarea Bab El Mandeb, nu există rute alternative viabile.

Blocajul strâmtorii Bab El Mandeb subliniază vulnerabilitatea căilor maritime tradiționale. Reducerea costurilor de transport și tendințele protecționiste se profilează acum ca principalele forțe motrice ale relocalizării și friendshoring-ului – acest lucru este evident în cazul Mexicului, care începe să înlocuiască China ca principal partener comercial al Statelor Unite. În acest context, riscul comerțului maritim devine un factor major care va determina relocarea afacerilor mai aproape de piețele țintă în deceniile următoare. Timp de șaizeci de ani, am beneficiat de o perioadă de pace relativă, o anomalie în istoria umanității. Acum, ne întoarcem la o normalitate caracterizată printr-o lume mai tulbure și mai riscantă.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4573 Articole
Author

7 Comentarii

  1. Toate statele riverane Marii Rosii sunt afectate, avand pierderi economice. Ele ar trebui sa fie primele care sa ia masuri impotriva derbedeilor din Yemen.
    Par eczamplu Arabia Saudita, care are posibilitati militare suficiente sa ciufuleasca niste rebeli, dar nu vrea……[Rumburak]

  2. Articolul asta e un fel de ” dai in mine, dai in tine, dai in fabrici si uzine „. Propaganda sionista de joasa speta.

  3. o criza falsa,exact ca atacurile piratilor somalezi din Oceanul Indian,se doreste o prezenta militara occidentala
    Rebeli Houti de abia isi duc viata lor,atacati zilnic de Arabia Sudita iar Egiptuil ii poate sterge de pe harta Yemenului cu un dos de laba,dar ‘nu se doreste’

  4. „Stramtoarea Bab El Mandeb inca nu a fost securizata” zice autorul. Rusia a semnat un acord cu Eritrea care ii permite consrtuirea unei baze navale, deci…in curand stramtoarea va fi „securizata”. Intr-o parte a stramtorii Rusia, in cealalta parte Yemen.

  5. De ce ar dori tarile arabe din regiune sa contracareze actiunile Yemenului indreptate inpotriva vaselor care au treaba cu Israelul? Yemenul impune un embargou pe mare pentru Israel, ca raspuns la actiunile Israelului in Gaza, la fel cum in comunitatea internationala se impun embargouri tarilor care fac fapte ilegale grave, Israel incadrandu-se cu brio prin genocidul pe care il face in Gaza.

  6. Situatia economica din tarisoara noastra este influentat de orice pe lumea asta, mai putin de incompetenta politicienilor nostri!. Pomparea inflatiei de catre stat doar in scopul obtinerii de resurse financiare prin mijloace incorecte conduce la prabusirea firmelor corecte si la saracirea generala a popultiei.Eclipsa din usa n-a avut nici un efect??. Asta chiar nu cred!. S-a simtit ceva cu cutremurele din Vrancea si cu pretul legumelor din obor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.