Cum se pot verifica online prețurile a peste 120 de produse alimentare

Update Consiliul Concurenței a anunțat că a lansat Monitorul Prețurilor, o platformă online unde consumatorii pot să verifice prețurile coșului de produse de care sunt interesați. În primă fază, platforma va fi testată timp de un an numai la nivelul municipiului București și în județul Ilfov, iar ulterior aceasta va fi lansată și pentru magazinele din țară. Proiectul a fost realizat de autoritatea în domeniul concurenței în parteneriat cu Guvernul, prin Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), fiind consultată Asociaţia Naţională a Comercianţilor Mici şi Mijlocii, dar şi cu ONG-urile care se ocupă de protecţia consumatorilor. Preturile pot fi verificate pe www.monitorulpreturilor.info.

„Lansăm astăzi un sistem de monitorizare a prețurilor la alimente, o variantă pilot care cuprinde 128 de produse, împărțite în 64 de categorii de produse, câte două produse pe categorie. Instrumentul e gândit să ajute consumatorii să afle prețul corect al coșului de consum la produse de bază. Platforma o privim ca pe un avantaj pentru consumatori și sperăm ca asta să intensifice concurența între lanțurile de magazine care sunt participante. Avem situația fericită că sunt mai multe lanțuri de magazine prezente în România, decât există la nivelul Uniunii Europene, iar asta generează o concurență mare. Zona alimentară este mai complicată, pentru că vorbim despre foarte mulți actori și foarte multe produse. La proiect s-a lucrat pe bază de voluntariat, deci nu este un instrument care obligă companiile să participe. Sunt câteva companii care nu au intrat în proiect, dar sperăm să facă acest lucru, la un moment dat. Pe viitor, vrem să dinamizăm acest comparator pe piața de benzină, a combustibililor. De asemenea, un instrument similar pe asigurările de viață. Este o abordare mai largă a noastră care corespunde tendinței la nivel european. Participanții la proiect s-au angajat să actualizeze prețurile o dată pe săptămână sau chiar mai des, iar interesul este al lor”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Bogdan Pandelică, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), a spus că în urma finalizării acestui proiect, consumatorul român va fi cel mai câștigat, iar nivelul de încredere dintre retaileri și cumpărători va crește considerabil. „Un proiect care sperăm să fie de succes. Sprijinul vine pentru consumatorul român în sensul că el va avea acces la o informare corectă privind prețurile și să ia cea mai bună decizie. Proiectul fac parte din obiectivul urmărit și la nivelul Uniunii Europene. Acum 20 de ani am încercat să inițiem un astfel de proiect, când nu existau retailerii de azi, ci doar Alimentara. A fost un proiect extrem de greu și logistica era foarte dificilă. Am renunțat la acel proiect după câteva luni de zile. Azi, însă, logistica există și comunicarea este mult mai mare. Va crește gradul de încredere între consumator și retailer și gradul de încredere într-o relație transparentă ce va duce la o dinamică mult mai corectă a economiei. Față de acest proiect, aș avea câteva sugestii. Prima ar fi dacă s-ar putea ține cont de promoțiile marilor retaileri, apoi să se precizeze dacă este vorba despre un produs proaspăt sau congelat și, nu în ultimul rând, să fie introdus pe platformă un link care să redirecționeze consumatorul către ANPC, pentru ca acesta să poată transmite nemulțumirile legate de produse. După acest proiect, va exista și platformă care va veni în sprijinul clienților pe servicii financiar-bancare. Toți acești pași vin în sprijinul consumatorilor români”, a afirmat Pandelică.

Pentru a utiliza platforma, consumatorii trebuie să intre pe www.monitorulpreturilor.info, după care trebuie să selecteze zona Bucureşti, iar apoi să aleagă unul dintre sectoare. Poate fi selectat şi judeţul Ilfov, iar apoi una dintre localităţile din judeţ: Bragadiru, Popeşti, Leordeni etc.

De asemenea, clientul poate selecta forma de comerţ: supermarket şi discounter, hipermarket, cash&carry.

Următorul pas constă în selectarea a minimum 5 produse de care consumatorul are nevoie şi apăsarea butonului “căutare”.

Platforma va afişa două clasamente ale magazinelor din zona selectată: coşul cel mai ieftin (care conţine produsele cu cele mai mici preţuri practicate de retailerii implicaţi şi magazinele în care se pot găsi acestea) şi coşul cel mai bine vândut (care conţine produse brand, nu marcă proprie a magazinelor şi unităţile în care se găsesc aceste produse).

„Monitorul preţurilor”, care trebuia lansat în urmă cu un an potrivit estimărilor iniţiale înaintate de autoritate, a fost contestat de la început de către retaileri, motivând că imaginea lor poate fi afectată dacă vor fi introduse preţuri în mod eronat pe platformă, dar şi de faptul că preţurile pot varia de la un magazin la altul sau de la un oraş la altul.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4577 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.