De la muzică sefardă şi spaniolă la Enescu, de la jazz la Rossini

Un extraordinar recital de muzică sefardă și spaniolă cu „Duo Iancu-Lobonț”

Aseară la Institutul Cervantes din București, Duo-ul Iancu-Lobonț format din Olivia Iancu și Claudiu Lobonț, a susținut un recital excepţional (la archlute) de muzică sefardă și spaniolă intitulat Mirava en el cielo y en la estreyeria.

Recitalul a cuprins o serie de cântece sefarde (Adio kerida, Ah, mi chica amiga, Arbolikos d’almendra, Buena semana nos de’l Dio, De prima ves, Sharhoret-Morenika, Quando el roy Nimrod, Scalerico de’l oro, Tsur Mishelo – Los Bilbilicos cantan, Yo Hanino) și diferite lucrări compuse de compozitori italieni și spanioli.

Olivia Iancu a absolvit Universitatea Națională de Muzică din București (UNMB) – Facultatea de Interpretare Muzicală, specializarea Chitară Clasică, în anul 2007. În 2009 a obținut masteratul la UNMB specializarea Stilistică Interpretativă – Muzică de Cameră, iar în anul 2015 a absolvit cursurile doctorale la aceeași Universitate. În prezent este asistent universitar în cadrul Departamentului de Arte al Universității din Pitești. Este laureată a olimpiadelor și festivalurilor naționale de specialitate; a obținut burse de merit și de studiu, printre care Bursa Erasmus la Hochschule für Musik „Franz Liszt” Weimar, Germania.

Claudiu Lobonț a absolvit Universitatea Națională de Muzică din București – Facultatea de Interpretare Muzicală, specializarea Chitară Clasică, în anul 2007. În 2009 a obținut masteratul la UNMB specializarea Stilistică Interpretativă – Muzică de Cameră, iar în anul 2017 a absolvit cursurile doctorale la aceeași Universitate. În prezent este profesor la Colegiul Național de Muzică „George Enescu” din București. A susținut recitaluri în țară și în străinătate și a făcut ilustrație muzicală pentru diverse proiecte culturale (teatru, film, dans, arte plastice, fotografie).

Duo Iancu-Lobonț și-a început activitatea în anul 2007, iar din 2008 cei doi artiști au început și studiul instrumentelor istorice (lăută, teorbă, archlute), iar interesul lor pentru muzica veche se completează cu studii de master și doctorat. Duo Iancu-Lobonț prezintă programe variate ce acoperă toate perioadele stilistice, de la muzica veche la cea contemporană.

Recitalul a încheiat a cincea ediție a Zilelor Culturii Sefarde, desfășurată între 5 şi 7 iunie 2018 la București și organizată de Centrul de Studii Israeliene „Goldstein Goren“ și Centrul Comunitar Evreiesc din București, în parteneriat cu Centrul de Studii Ebraice al Universităţii din Bucuresti, Institutul Cervantes, Ambasada Spaniei în România, Ambasada Turciei în România și Federația Comunităților Evreiești din România.

Dirijorul Cristian Mandeal prezintă Simfonia a II-a de Enescu cu Filarmonica din Cluj

Bachiana de Cornel Ţăranu, Lieder eines fahrenden Gesellen de Gustav Mahler şi Simfonia a II-a în la major op. 17 de Enescu este un program de o mare ţinută pe care dirijorul Cristian Mandeal îl propune publicului clujean la pupitrul Filarmonicii Transilvania în seara de 8 iunie, ora 19, la Auditorium Maximum din Cluj, solist fiind Florin Estefan.

După perioada mai lungă petrecută la pupitrul Filarmonicii Transilvania din Cluj Napoca în anii 80, Cristian Mandeal a revenit frecvent pe scena orchestrei alături de care a petrecut anii maturizării ca dirijor şi împreună cu care a realizat o discografie complexă, printre care integrala simfoniilor de Bruckner pentru Electrecord, înregistrări care au fost transpuse recent pe CD în Japonia la casa de discuri Tobu Classics.

Concertul din această săptămână are în centru un reper al repertoriului enescian, destul de rar prezentat scenic, respectiv Simfonia a II-a de George Enescu. Doresc ca fiecare nouă apariție de-a mea să se constituie în eveniment. Am acumulat îndeajuns pentru a avea ce comunica, atât sub forma de cunoaștere, cât și sub cea de creativitate. Mi-ar plăcea să-mi autocataloghez fiecare concert ca pe o reușită, eventual ca pe un reper pentru cei cu ajutorul cărora mă exprim sau pentru cei cărora mă adresez. Vorbind oarecum în glumă, ca oricare ardelean ce se respectă, doresc să las ceva înapoi, măcar pentru următoarea generație”.

Un reper foarte important pentru Cristian Mandeal va fi revenirea la Cluj în toamnă, pe 28 septembrie, cu un Concert comemorativ Erich Bergel (20 de ani de la dispariție) alături de Filarmonica Transilvania, având în program Arta fugii de Bach-Bergel.

În cei peste 40 de ani de activitate dirijorală neîntreruptă, Cristian Mandeal şi-a exercitat profesia atât în străinătate, cât mai ales în România.

A studiat la Conservatorul „Ciprian Porumbescu” timp de 10 ani (1965 – 1975) pianul principal, dirijatul (Constantin Bugeanu) şi compoziţia (Ştefan Niculescu), completându-şi ulterior studiile la Berlin (Herbert von Karajan, 1980) şi München (Sergiu Celibidache, 1990). A început prin a fi corepetitor la Opera Română Bucureşti (1974 – 1977), devenind apoi dirijor al Filarmonicilor din Târgu Mureş (1977 – 1980), Cluj (1980 – 1987) şi Bucureşti (1987 – 2009). A fost Director Artistic al Festivalului şi Concursului Internaţional „George Enescu”, ediţia 2001 şi 2003. Ca Dirijor Principal şi Director General al Filarmonicii „George Enescu” (1991 – 2009) a ridicat nivelul acesteia la cote deosebit de înalte, lăsând în urmă o instituţie – etalon pentru România.

În străinătate, Cristian Mandeal a dirijat sute de concerte ca invitat a zeci de orchestre, pe 4 continente, în 35 de ţări şi 31 de capitale. A participat la multe festivaluri internaţionale de prestigiu în compania celor mai reputaţi solişti ai contemporaneităţii. A fost Director Artistic al Northern Israelian Orchestra – Haifa (1999 – 2002) şi la Orchestra Naţională Bască – San Sebastian (2001 – 2008), Dirijor Permanent la Orchestra Haydn din Bolzano e Trento (2000 – 2003), Dirijor Oaspete Principal al Orchestrei Hallé Manchester (2003 – 2008) – primul deţinător al acestui titlu în întreaga existenţă de 150 de ani a acestei orchestre, al Filarmonicii din Belgrad (stagiunea 2006 – 2007) şi al Filarmonicii din Copenhaga (2006 – 2013). Un punct de mare interes în ultima perioadă de activitate a lui Cristian Mandeal îl reprezintă colaborarea cu Orchestra Română de Tineret pe care o cultivă, educă şi dirijează constant începând din 2008.

Seară de vară cu jazz la Sala Radio: trompetistul Sebastian Burneci și Big Band-ul Radio

Joi, 14 iunie, la ora 19.00, trompetistul Sebastian Burnecisolist al Big Band-ului Radio și unul dintre cei mai apreciați și mai activi muzicieni de jazz din România la ora actuală – vă invită la o seară specială de jazz dedicată celebrului trompetist canadian Maynard Ferguson (1928 – 2006).

Prezentat alături de Big Band-ul Radio dirijat de Ionel Tudor, evenimentul cu titlul As Loud as It Gets (Cât de tare se poate) încheie stagiunea de jazz 2017-2018 de la Sala Radio.

Absolvent al Conservatorului Prins Claus din Groningen – Olanda, Sebastian Burneci a fost puternic influențat în evoluția sa artistică de Maynard Ferguson, unul dintre cei mai mari trompetiști de jazz din toate timpurile:

„Când aveam vreo 7 ani, am descoperit în colecția de viniluri a tatălui meu o înregistrare cu Maynard Ferguson cântând piesa Chameleon. De atunci am început să dezvolt dragostea pentru trompetă și pentru big band și mi-am propus să ajung să cânt și eu ca cel pe care îl ascultasem pe disc. Concertul își propune să fie un omagiu adus acestui mare muzician, un omagiu pentru stilul de muzică jazz-rock și pentru acest fantastic ansamblu care este big band-ul. Acest concert reprezintă pentru mine împlinirea unui vis.”

Repertoriul serii cuprinde piese de big band de jazz-rock, fusion, din perioada anilor 70, prezentate publicului bucureștean în varianta originală. Alături de invitații săi speciali – Teodor Petkov la pian, Mihail Ivanov la contrabas și Borislav Petrov la tobe – Sebastian Burneci vă propune în concertul de la Sala Radio și o serie de compoziții proprii.

Sebastian Burneci este unul dintre cei mai reprezentativi muzicieni ai generației sale. Deopotrivă prim trompetist și solist al Big Band-ului Radio și cel mai tânăr membru angajat permanent, Sebastian Burneci este parte integrantă a celor mai importante înregistrări și producții live din ultimii 15 ani, atât de jazz, cât și de muzică pop. Născut la Constanța, în 1983, într-o familie de muzicieni, artistul român este fiul unuia din membrii fondatori ai legendarei trupe rock Roșu și Negru.

Clasic e fantastic. Închidere de stagiune

Duminica, 10 iunie, la ora 11:00, va avea loc ultimul spectacol al stagiunii 2018-2019 din cadrul proiectului Clasic e fantastic. Cum să înțelegem muzica. Ca de fiecare dată, la început de mai, porțile Ateneului Român se deschid și pentru copii mai micuți pentru care pregătim câte o Copilărie din seria spectacolelor de teatru cu muzică de la Teatrul Odeon. În acest iunie 2018 a venit rândul lui Gioacchino Rossini. Dacă ați împlinit deci….5 ani, sunteți invitați și așteptați.

Gioachino Rossini ( 1792 – 1868) este cunoscut și foarte îndrăgit de publicul spectacolului liric, mai ales pentru operele sale comice: Bărbierul din SeviliaScara de mătaseItalianca în AlgerCălătorie la Reims… Și totuși, subiectul ultimei sale lucrări (1829) este serios, profund și bogat în semnificații, povestea lui Wilhelm Tell.

Viitorul compozitor s-a născut în orăşelul italian Pesaro, la 29 februarie 1792. Copilului iubește bâlciurile din târgurile aglomerate şi pestriţe, cu măscărici, cu teatrele de marionete, jocurile de păpuşi… care prezintă scurte scenete acompaniate de muzică… Aici urmăreşte pentru prima oară povestea lui Wilhelm Tell. Faptele s-au petrecut în regiunea Lacului celor patru cantoane, din Elveţia, în secolul XIII. În numele Imperiului Habsburgic, soldaţii austrieci cotropiseră țara locuită de oameni liberi şi mândri. Noul Guvernator, Gessler este un om rău, crud şi orgolios. Ca să îşi arate puterea de cuceritor, el îi umileşte pe elveţieni obligându-i să se plece în faţa unei… pălării atârnate în vârful unei suliţe care, spunea el, reprezintă puterea împăratului de la Viena. Cel care nu se supunea era condamnat la moarte.
Legenda povesteşte despre Wilhelm Tell, un om al muntelui, puternic şi neînfricat. El ajunge să treacă, împreună cu fiul lui prin locul în care pălăria atârna batjocoritor şi, desigur, refuză să-și plece capul. Guvernatorul îl supune la o încercare groaznică : aşează un măr pe capul fiului şi cere tatălui, vestit pentru felul în care mânuia arcul, să tragă o săgeată şi să doboare mărul. Şi asta de la o distanţă de 80 de paşi! O singură ezitare, cea mai mică nesiguranţă şi… tatăl îşi ucide copilul. Tell reuşeşte, dar e condamnat totuşi la închisoare. Scapă, îl omoară pe Gessler cu o săgeată bine ţintită şi astfel începe lupta care va duce la eliberarea elveţienilor de sub stăpânirea austriacă.

Pas cu pas, cariera lui Gioachino Rossini se împlinește spectaculos pentru a se încheia cu această operă în patru acte mari, Wilhelm Tell, inspirată de imaginea eroului elvețian, simbol al luptei pentru libertate. Este ultimul titlu pe lista marelui compozitor italian.

Trupa Clasic e fantastic s-a apropiat cu mare bucurie și de acest compozitor și de opera sa. Micuțul Gioachino, împreună cu pisicuța Lola, cu șoriceii Rică și Sică dar și cu ajutorul vărului Giorgio, venit special de la Scala din Milano, îi vor încânta pe micii spectatori cu întâmplări amuzante și cu multă muzică plină de melodie, ritm și armonie. Vărul Giorgio se va lansa în arii de virtuozitate, iar pisica Lola va lua lectii și va încerca și ea să cânte sub directa îndrumare a compozitorului. Povestea lui Rossini și a lui Wilhelm Tell va crea, pentru o oră, iluzia unei Italii de la început de secol XIX, în care negustori, nobili, ofiteri, țărani, precupețe sau domnișoare de pension fredonau, la unison, muzica talentatului Gioachino Rossini.

Rossini și povestea lui Wilhelm Tell îi are în distribuţie pe Valeria Cristia, Irina Sârbu, Alexandra Badea, Monica Ciuta, Alexandru Unguru, Filip Ristovski, Raluca Ouatu, Monica Buștean.

Invitată mezzosoprana Cristina Trandafir

Scenariu şi comentariu: Cristina Sârbu

Regia: Monica Ciuta

Decoruri, costume și păpușă: Valeria Cristia și Sânziana Tarta

Spectacol realizat în colaborare cu Ambasada Elveției la București, Swiss Sponsor’s Fund/ România și Teatrul Odeon

100 de ani muzică românească: creativitatea împotriva dictaturii

Ca parte a ambițiosului program de celebrare a Anului Centenarului în Marea Britanie, ICR Londra a conceput, în cadrul popularei serii a Concertelor Enescu, un ciclu de patru evenimente speciale (recital precedat de o prelegere) menite să reconstituie, pentru melomanii britanici, 100 de ani de creativitate muzicală românească, componistică și interpretativă.

Penultimul recital al ciclului, intitulat Partituri dincolo de dictatură (1947-1989), a avut loc în 5 iunie în eleganta sală de concerte a ICR Londra, propunând publicului britanic o incursiune în muzica scrisă în anii dictaturii comuniste care, în ciuda cenzurii și presiunilor ideologice, cuprinde opere originale, create în răspărul dictatelor estetice ale acelei vremi, care rezistă testului timpului.

Doi excelenți muzicieni români cu o importantă carieră internațională, violoncelistul Andrei Kivu şi pianista Mara Dobresco, vor prezenta nu mai puțin de șase compoziții românești în premieră britanică, aparținând muzicienilor Christian Alexandru Petrescu, Doru Popovici, Dinu Ghezzo, Aurel Stroe, Anatol Vieru şi Sigismund Toduță. Alături de piesele românești, din program mai face parte şi Sonata Op. 40 de Dmitri Șostakovici.

În deschiderea recitalului, muzicologul Ioan Dobrinescu va vorbi despre muzica și compozitorii perioadei, despre adevăratele strategii de supraviețuire adoptate de creatorii români în anii dictaturii şi despre felul în care cei mai buni au ajuns să se alinieze curentelor europene, într-o perioadă în care, pentru mulți, compromisul devenise un mod de existență.

Reamintim că primul concert al acestui ciclu centenar a avut loc în 1 februarie şi a fost dedicat Muzicii Primului Război Mondial, beneficiind de interpretarea unui trio format din pianistul Cristian Niculescu, violonista Alexandra Paladi şi violoncelistul Rodin Moldovan, cu o prelegere introductivă susținută de muzicologul Mihai Cosma. Cel de-al doilea s-a desfășurat în 5 aprilie şi a prezentat publicului Muzica în România Mare, perioadă de înflorire culturală redată cu sensibilitate de violonista Simina Croitoru şi pianistul Alexandru Burcă, cu o prelegere introductivă punctată de inserturi muzicale, susținută de Oltea Şerban Pârâu.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

1 Comentariu

  1. Superba muzica sefarda ,imi aduc aminte de nemuritoarele versuri :
    „Los bibilikos kantan
    sospiran del amor
    i la pasiyon me mata
    muchigua mi dolor”(din „La rosa enflorese”-sec XV-cantat in ladino)

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.