Document: Plafonarea sporurilor la 20% din salariu

Ministerul Muncii propune plafonarea sporurilor la maximum 20% din salariul de bază, uniformizarea salariilor din primării, refacerea coeficienților de ierarhizare în funcție de care sunt calculate salariile, o grilă separată pentru angajații din administrația locală, spor de performanță lunar. Aceste măsuri sunt stipulate dintr-un memorandum anunțat pe agenda ședinței de guvern de miercuri.

Iată principiile majore enunțate în memorandum:

– reanalizarea coeficienților de ierarhizare pentru fiecare familie ocupațională de funcții bugetare, cu respectarea raportului de 1 la 12, dintre cel mai mic și cel mai mare salariu de bază, și înmulțirea coeficienților cu salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată în vigoare – 2300 lei;

– introducerea unor grile de salarizare pentru administrația publică locală, corespunzător funcțiilor publice și funcțiilor contractuale;

– plafonarea sporurilor la 20% din salariul de bază, la nivel individual;

– revizuirea sistemului de acordare a sporurilor: a) sporurile pentru condiții de muncă la care expunerea la condiții de muncă este aceeași, indiferent de funcția deținută, se vor acorda în cuantum fix, ca spor de până la 25% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată; b) analiza tuturor categoriilor de sporuri, cu menținerea numai a celor cu adevărat relevante;

– acordarea unui spor de performanță lunar, personalului care a realizat sau a participat direct la obţinerea unor rezultate deosebite în activitatea instituţiei/autorităţii publice sau a sistemului din care face parte, a participat la activităţi cu caracter deosebit, a efectuat lucrări cu caracter excepţional ori a avut un volum de activitate ce depăşeşte în mod semnificativ volumul optim de activitate, în raport de complexitatea sarcinilor, în baza criteriilor stabilite de ordonatorul de credite;

– implementarea noului cadru legal pentru toate familiile ocupaționale în acelașii timp, în scopul evitării apariției unor noi dezechilibre în sistemul public de salarizare și al înlăturării posibilității contestării unor prevederi în fața instanțelor de judecată.

În prezent, în sectorul bugetar se identifică o serie de discrepanțe salariale, unele apărute în urma aplicării legislației anterioare privind salarizarea personalului bugetar, iar altele identificate după data apariției Legii-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, respectiv luna iulie 2017, ca urmare a modificărilor legislative succesive ale Legii-cadru în vigoare în Parlament, prin care unele categorii de personal au fost favorizate în raport cu celelalte categorii de personal din sectorul bugetar, se spune în document. Mai mult decât atât, o serie de discrepanțe au apărut și ca urmare a efectelor unor hotărâri judecătorești definitive, prin care au fost acordate anumite drepturi salariale pe legislația anterioară Legii-cadru nr.153/2017.

La nivelul administrației publice locale se identifică o serie de dezechilibre salariale între unitățile administrative-teritoriale de nivel similar, în condițiile în care nivelul de salarizare al personalului pentru fiecare în parte se stabilește prin hotărâre a consiliului local, a consiliului județean sau a Consiliului General al Municipiului București. Acest lucru a condus, pe de o parte, laexistența unor niveluri diferite de salarizare pentru aceeași funcție în cadrul administrației publice locale, iar pe de altă parte, la răsturnarea ierarhiilor firești pe nivele de complexitate a activității în administrația publică –respectiv administrație publică centrală, administrație publică teritorială și abia pe a treia poziție administrația publică locală.

Aplicarea legii a dus la situația în care unele salarii de bază din administrația publică locală sunt mai mari decât salariile din administrația publică centrală.Cât privește plafonarea la 30% din suma salariilor de bază, a sporurilor acordate personalului bugetarpe ordonator decredite, în prezent, există sectoare de activitate care sunt exceptate de la acest plafon de sporuri, ceea ce determină acordarea unui număr mai mare de sporuri pentru aceste categorii bugetare, în detrimentul altor categorii de personal bugetar care nu pot depăși acest plafon. În acest sens, există excepții pentru instituţiile din sistemul sanitar şi de asistenţă socială şi cele din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională, pentru care suma sporurilor, compensaţiilor, adaosurilor, primelor, premiilor şi indemnizaţiilor, acordatecumulat pe total buget pentru fiecare ordonator principal de credite nu poate depăşi 30% din suma salariilor de bază, a soldelor de funcţie/salariilor de funcţie, soldelor de grad/salariilor gradului profesional deţinut, gradaţiilor şi a soldelor de comandă/salariilor de comandă şi a indemnizaţiilor lunare, după caz.

Deoarece determinarea sporurilor se face în raport cu salariul de bază se creează o situație discriminatorie, unele funcții beneficiind de un cuantumal sporurilor cu mult mai mare decât altele, cu toate că activitatea se desfășoară în aceleași condiții, iar expunerea la condiții periculoase sau vătămătoare este aceeași, indiferent de funcția deținută. Scopul elaborării noului cadru normativ privind salarizareapersonalului plătit din fonduri publicevizeazăeliminarea discrepanțelor salariale existente în prezent în sistemul bugetar, restabilirea ierarhiilor funcțiilor în cadrul domeniilor de activitate, precum și între domenii de activitate, precum și instituirea unui sistem de stimulare a performanței.

Propunerile formulate vor fi analizate și din punct de vedere al impactului financiar, prin raportare la plafoanele cheltuielilor de personal stabilite prin legea nr.14/2021 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2021.Față de cele prezentate, este necesar ca ministerele corespunzător familiilor ocupaționale de funcții bugetare să transmită în termen de 30 de zile, propuneri și observații de îmbunătățire a legislației privind salarizarea în domeniul de competență, în vederea reașezării politicilor salariale în conformitate cu principiile prezentate în acest Memorandum. Facem precizarea căactivitățile vor demara cu consultarea ordonatorilor principali de credite, corespunzător familiilor ocupaționale de funcții bugetare, iar pe parcursul desfășurării etapelor de lucru, se va discuta și cu ceilalți actori implicați, respectiv confederațiile sindicale reprezentativeși structurile asociative

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 4577 Articole
Author

8 Comentarii

  1. si daca TOTI medicii … vor trata … DOAR CORESPUNZATOR … reducerilor efectuate ????
    adica la 20-30% … din capacitatea … lor si a SPITALELOR !!!

    MEDICII … sunt cei … care pot face GREVE … cu ADEVARAT !!!
    cine … ii vor putea …impiedica ???
    MEDICII … sunt singura bransa … care poate … SANTAJA … cu adevarat … un stat de tip STUPID !!!

  2. Sustin! Cică magistrații fac scandal sa primească spor de acces la informații SSID 25% de parcă ar lucra cu informații NATO! Niste jigodii care pronunța divorțuri și împărțiri de averi furate din sudoarea poporului și care-i protejează pe cei care au supt sângele poporului timp de 31 de anos. Niste jigodii cu salarii astronomice și n-spe mii de sporuri de băut cafele negre și stat la umbra!

  3. BRAVO. De doi ani astept aceasta JUSTITIE facuta. PNL s-a laudat cand era in opozitie ca va face. Dar a mintit in permanenta.
    Nici acum nu cred ca ar face-o daca deficitul bugetar nu ar fi EXPLOZIV. In cei doi ani de guvernare a PNL a facut un dezastru de 10 ori mai mare decat guvernarea PSD pe care a inlocuit-o. Guvernarea PSD era tinuta in sah de BNR , de Isarescu, de Iohannis, de Comisia Europeana. Si asa se mentinea un relativ echilibru macro. Dar guvernarea PNL este un adevarat DEZASTRU macroeconomic. Iar BNR este responsabila pentru asta, pentru ca nu mareste dobanzile care sa franeze IRESPONSABILITATEA guvernarii PNL.
    Fortati de dezastru, PNL este obligat sa taie salarizarea bugetarilor. Asta trebuia facut.

  4. O intrebare serioasa:
    – Dar spor de ocupat scaun si functie in birou, sau, umblat din salon in salon, ori, pentru furnizat tratament, sau consultatii, nu li se da acestor plangaciosi? De ce nu si pentru purtat haina statului?! E 1 la 12 calculul privind salarizarea! Ei traiesc cat 12 cetateni, sau, 12 vieti fata de cetateanul cu 1, adica o viata chinuita?

  5. Crezi ca ar fi firesc sa fie ca pe vremea lui…un muncitor cu a VII a neserios, maiesrul nu avea incredere sa-l inlocuiasca il desemna pe unul cu a VI a. Deci unul cu a VII a sa aiba acelasi salariu cu seful de sectie care trebuia sa faca si controale inopinate pe ture si la cea mai mica problems era tras la raspundere? Nici la privat nu au toti acelasi salariu…

  6. Super, plafonare la 20%! Poporul roman nu a vrut mariri de salarii, sporuri si pensii si a votat dreapta. Dreapta nu a promis niciun moment cresteri de salariu in campanie. De exemplu Dragnea si Olguta Vasilescu au dublat salariile la medici dar nu am auzit pe niciun medic sa zica multumesc. Asa cu sporuri plafonate la 20% medicii au sa zica multumesc pnl, multumesc usr!

  7. @totusi parere:
    Am vorbit de sporuri si putin despre salarizare. Daca vreti, analizam si salarizarea dar in primul rand indemnizatiile leprelor de lux care lucreaza maximum 20-22 ore saptamanal incasand bonusuri si facilitati grase, posibil si aprovizionarea casei tot facilitate se numeste! Dar cand analizez salarizarea cat si pensiile, am la baza cateva criterii detanjante la care nimeni nu prea se astrapta.

  8. Cam egalizator-comuniste propunerile doamnei ministru Turcan. Argumentele par corecte, dar capitalismul este altfel gândit. Propunerea “acordarea unui spor de performanță lunar personalului care a realizat sau a participat direct la obţinerea unor rezultate deosebite…” trebuie completată cu -Se va pune o poză la gazeta de perete secțiunea CINSTE LOR, și -Vor vor fi ampkasate lozinci cu texte privind rezultatele deosebite ale colegei sau colegului… : “Colega noastră Steluța Pepercea a elaborat și expediat în luna martie răspunsul la 10 Cereri cu termen legal de răspuns 30 de zile, cereri cu vechime mai mare de 5 ani. Cinste ei.”

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.