Lapte și miere pentru bucureșteni. Dar numai din vorbe

Firea promite mult și face puțin

Promisiunile actualului edil-șef al Capitalei par că nu se mai termină, iar Firea ajunge astfel o motopompă care numai cu asta se ocupă: face promisiuni. Începute în campania electorală, vorbele frumoase ale primarului general nu contenesc să încânte urechile bucureștenilor. De la spații verzi la trafic, parcări, gratuități, la căldura din locuințe, construcția de grădinițe și spitale, nimic nu pare prea greu pentru cel mai harnic gospodar al urbei. Până una-alta însă, concret și constat, bucureștenilor nu le-au lipsit distracțiile. Concertele, spectacolele, târgurile au costat sute de milioane de euro. Din fonduri publice.

Edilul-șef al Capitalei a promis, în timpul campaniei electorale, înființarea de parcări noi, introducerea sistemelor automate de taxare, mai multe intersecții pentru fluidizarea traficului, încurajarea mersului pe bicicletă, desființarea construcțiilor ilegale de pe spațiile verzi, construirea de grădinițe cu program prelungit, amenajarea unui hipodrom, renovarea spitalelor și chiar construirea altora noi, tichet unic și gratuit pentru transportul public, achiziționarea de noi vehicule pentru RATB, mai multă căldură în locuințe, ajutoare sociale acordate persoanelor cu ­dizabilități, stimulente pentru tinerii căsătoriți și sprijinirea familiilor cu copii.

Stimulente pentru persoanele cu nevoi speciale

În luna mai 2017, a fost aprobată acordarea unui ajutor de 1.500 lei/familie pentru tinerii care se căsătoresc.

În iunie 2017, CGPMB a aprobat un stimulent financiar de 2.500 lei pentru nou-născuți.

În luna iulie anul trecut, Consiliul General aproba, la propunerea edilului general, un sprijin financiar de 1.000 lei/lună pentru copiii cu handicap. În trimestrul I din 2017, existau în evidența Autorității Naționale pentru Persoane cu Dizabilități 4.666 de minori. Cheltuielile bugetare anuale se ridică la 56 milioane lei. În 2016 s-au oficiat aproximativ 6.000 de căsătorii în București, ceea ce înseamnă cheltuieli bugetare anuale de circa 9 milioane lei.

La sfârșitul lunii august 2017, Consiliul General aproba, la propunerea Gabrielei Firea, acordarea unui stimulent de 500 lei/lună pentru adulții cu handicap și reședința în București. În Capitală există aproximativ 57.000 de persoane trecute de 18 ani care se încadrează în această categorie. Impactul financiar anual este de 340 milioane lei.

Ajutoare pentru copii și pentru tineri căsătoriți

Gabriela Firea anunța, în octombrie 2017, un ajutor social de până la 1.200 lei lunar pentru familiile monoparentale, al căror venit net mediu lunar pe membru de familie este de până la 200 lei. Proiectul de hotărâre stipula acordarea a 300 lei pentru un copil, 600 lei pentru 2 copii, 900 lei pentru 3 copii și 1.200 lei pentru 4 sau mai mulți copii. Pentru familiile monoparentale al căror venit mediu lunar pe membru de familie este între 201 lei și 530 lei, s-a propus acordarea unui ajutor de 200 lei pentru un copil, 400 lei pentru 2 copii, 600 lei pentru 3 copii și 800 lei pentru 4 sau mai mulți copii.

„Conform datelor statistice furnizate de către Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului de sector, în anul 2017, trimestrul II, figurau ca beneficiari ai alocației pentru susținerea familiei în București un număr de 406 familii. În prezent, familiile monoparentale care au venituri pe membru de familie de până la 530 lei beneficiază de acordarea unei alocații pentru susținerea familiei monoparentale în cuantum de maximum 240 lei, această sumă fiind acordată familiilor cu 4 sau mai mulți copii. Dată fiind această situație, familiile monoparentale au nevoie de protecție socială adecvată în vederea ameliorării continue a calității vieții lor, în cadrul familiei, prin implementarea de măsuri de reducere a sărăciei și izolării sociale“, scrie în expunerea de motive a proiectului.

Facilități pentru studenți

Se mai propunea şi acordarea de reduceri pentru plata chiriilor, de care să beneficieze studenții de la universitățile de stat care nu s-au putut caza într-un cămin, după modelul irlandez.

Căldură în case

Un proiect promis a vizat instalarea de centrale noi pentru producerea energiei termice, cât mai aproape de locul de consum. Este vorba îndeosebi despre cartierele Doamna Ghica, Colentina, Titan, Pantelimon, Aviației, astfel încât locuitorii de aici să beneficieze de căldură în mod constat, beneficiind și de scăderea prețului cu minimum 50 lei/GCal. În acest sens, se aveau în vedere atragerea de fonduri europene nerambursabile, lucrări de modernizare a rețelei prin înlocuirea conductelor vechi cu unele noi.

Construirea spitalului metropolitan

Renovarea spitalelor și construirea Spitalului Metropolitan sunt alte promisiuni de campanie ale actualului edil-șef. Cu toate astea, Ministerul de Finanțe a stipulat de curând, într-o ordonanță de urgență, că termenul de finalizare va fi de maximum 20 de ani.

Acest termen nu reprezintă, sub nicio formă, faptul că durata de construire a spitalului metropolitan va fi de 20 de ani.

„Aceste ironii și interpretări tendențioase descurajează cetățenii și denigrează activitatea Primăriei Generale, care face toate demersurile legale astfel încât acest proiect să fie finalizat cât mai rapid. Municipalitatea a demarat deja, potrivit legii, realizarea studiului de prefezabilitate, fiind o investiție de peste 50 milioane euro. Urmează elaborarea studiului de fezabilitate, apoi decizia pe care o vom lua în cadrul CGMB, dacă va fi vorba despre o investiție a Municipiului București sau se va adopta o procedură de succes, preluată în întreaga Europă, de concesiune, adică atragerea unui investitor privat care va construi de la zero această unitate medicală. Subliniez încă o dată că spitalul metropolitan se va construi într-un interval de timp decent, rezonabil, adică în trei ani, de la ordinul de începere a lucrărilor, atât cât durează edificarea unui spital de 1.000-1.200 de paturi, și nu în 20 de ani, cât a stipulat Ministerul Finanțelor Publice, ca o măsură birocratică asigurătorie pentru perioada de transfer a terenului de la Guvernul României la Primăria Municipiului București (PMB)“, spunea Gabriela Firea.

Îmbunătățirea traficului

Edilul general a înființat în luna mai 2017 mai multe benzi unice pentru RATB, cu intenția de a fluidiza traficul, fapt ce a îngreunat circulația. Motiv pentru care, la 3 zile după instalarea stâlpilor de delimitare, aceștia au fost scoși.

Poliția a făcut recomandări pentru descongestionarea traficului și a dat amenzi Administrației Străzilor, care aparține de Primăria Municipiului București, pentru neacoperirea gropilor din carosabil.

Se are în vedere mărirea numărului de intersecții incluse în Sistemul de Management al Traficului din București.

O altă promisiune vizează acordarea de facilități fiscale societăților care asigură transport pentru angajați ori plătesc abonamente pentru transportul public, astfel încât să se renunțe la folosirea mașinii proprii sau a companiei.

Un oraș fără gropi

„Contractele cu firmele de asfaltare vor fi puse pe baze noi, astfel încât să se asigure rezolvarea operativă a tuturor problemelor din carosabil, precum și reabilitarea periodică a tuturor arterelor administrate de municipalitate, cu încadrarea în ținte bugetare sustenabile“, se arăta tot în promisiunile edilului-șef din campania electorală.

Mașini de topit zăpada

„Anul acesta, în premieră în Capitală, vor acţiona şi câteva maşini pentru topit zăpada şi un număr mai mare de freze. Zăpada nu se putea depozita în timp scurt. Existau prea puţine utilaje pentru îndepărtarea zăpezii. De deszăpezire se ocupă primăriile de sector, dar şi Primăria Capitalei trebuie să contribuie pentru ca cetăţenii să aibă un confort pe perioada sezonului rece“, declara edilul-șef în toamna trecută. În schimb, au fost închise școlile, iar zăpada s-a topit prin încălzirea vremii.

Construcția de parcări

„Începând cu primăvara anului 2017, va începe construcția de parcări, astfel încât în vara anului 2017 vom avea deja primele parcări finalizate“, scria în programul mandatului primarului general al Capitalei pentru perioada 2016-2020. S-a mai avut în vedere și înființarea parcărilor de reședință.

Promisiunile au mai vizat și introducerea unor sisteme automate, fapt ce ar duce la dispariția mafiei parcagiilor. „Pentru parcările publice de suprafață vom introduce sistemul de taxare automată, cu plata online sau prin SMS. Astfel, în afara optimizării încasărilor, vom elimina și fenomenul parcagiilor ilegali. Posturile desființate prin disponibilizarea agenților încasatori vor fi transferate la poliţia locală, pentru a se asigura un control eficient al parcărilor. Vom demara un amplu program, împreună cu primăriile de sector, de amenajare și construire de locuri de parcare de reședință, astfel încât să fie descongestionate arterele de circulație“, se arată în program.

La toate astea s-au mai adăugat și discuțiile legate de construirea unor parcări pentru persoanele din alte localități. „Vom continua proiectul parcărilor de tip Park&Ride, amplasate la toate porțile de intrare în oraș, unde cei care fac naveta în București să-și poată lăsa autoturismele pe timpul zilei, având la dispoziție mijloace de transport în comun (ideal metroul). Vom solicita cât mai repede posibil Comisiei de patrimoniu o situație clară a tuturor terenurilor libere unde se pot construi parcări și se inventariază zonele prioritare, unde construcția de parcări este urgentă pentru fluidizarea traficului. Vom evalua stadiul în care se află proiectele deja demarate în acest sens și, în funcție de necesitate, vom interveni în acest proces. În vara aceasta, vom cuprinde în rectificarea de buget sume pentru aceste parcări și vor fi organizate proceduri transparente de licitații“, scrie în același program.

La începutul anului trecut, Gabriela Firea promitea bucureștenilor mii de parcări noi și piste de biciclete, spunând că are deja banii. În acest sens, edilul general voia înființarea a 19 societăți comerciale pe acțiuni deținute în proporție de 100% de primărie. „S-au cheltuit în ultimii ani zeci sute de milioane de euro din banii bucureștenilor, care nu s-au regăsit în sporirea confortului. Avem, din păcate, o capitală sufocată de trafic, cu străzi pline de gropi, cu prea puține parcări față de necesar, cu obiective turistice nepromovate. Voi schimba toate aceste neajunsuri, dar am nevoie de instrumente legale pentru a putea reorganiza administrația. Asigur bucureștenii că, prin crearea acestor societăți comerciale pe acțiuni, municipalitatea va reuși să administreze eficient patrimoniul public, să furnizeze servicii publice la standarde europene și să deruleze mari proiecte de investiții care vor duce la creșterea calității vieții bucureștenilor. În plus, această reorganizare nu presupune niciun fel de disponibilizare din rândul personalului aflat acum în cadrul structurilor PMB, ci, din contră, preluarea acestuia în cadrul societăților nou-înființate și crearea de noi locuri de muncă“, preciza aceasta în 2017.

În susținerea noilor societăți, primarul afirma că astfel vor fi reduse cheltuielile, cu atât mai mult cu cât acestea nu vor urmări obținerea de profituri pe termen scurt, va crește calitatea serviciilor publice și va fi descurajată corupția prin instituirea unui control direct al administrației locale asupra operatorilor de servicii publice și prin transparența acestor firme.

Mai multe biciclete

O altă promisiune a actualului edil a fost amenajarea unor stații de biciclete pe lângă școli, universități, magazine, stații de metrou.

„Va fi un serviciu ce este îndrăgit în capitalele europene și foarte multe persoane au renunțat la mașina personală și au ales mersul pe bicicletă. Bineînțeles că va fi nevoie de piste pentru biciclete și în perioada următoare toate pistele desenate în planul de mobilitate vor fi puse în funcțiune.

În Capitală vor fi din ce în ce mai multe piste pentru biciclete“, detalia Gabriela Firea.

Autobuze pentru transportul public

Edilul general a promis în mai multe rânduri autobuze noi pentru transportul public. Imediat după ce a ajuns primar, anunța achiziționarea a 200 de vehicule la mâna a doua și a altor 300 noi. Apoi numărul s-a schimbat, în octombrie anul trecut spunând că vor fi cumpărate 500, din acestea 30% fiind electrice. În decembrie, numărul lor pe hârtie crescuse la 600.

La începutul acestui an, Gabriela Firea anunța că vor fi achiziționate 400 de autobuze noi de la Asocierea Otokar Europe SA și Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.Ș., câștigătoarea licitației, deși prețul companiei turce este mai ridicat decât al celorlalți concurenți. Licitația a fost contestată de  ceilalți concurenți, printre care și renumita companie germană Mercedes Benz.

Valoarea contractului este de 100 milioane euro, fiecare vehicul costând 250.000 euro plus tva.

Bilet unic și gratuit

O altă promisiune anunțată și neonorată a vizat acordarea tichetului unic RATB – metrou. „După ce activitatea companiei de transport public va fi pusă pe baze economice sănătoase, va fi introdus biletul unic de călătorie, valabil atât pe mijloacele de transport de suprafață, cât și pentru metrou. Biletul unic va putea fi achiziționat nu doar de la punctele clasice de vânzare a legitimațiilor de călătorie, ci și online. De asemenea, va exista și o versiune electronică a tichetului, pentru telefoanele mobile inteligente.“

Primarul a dus lucrurile mai departe și a mai stipulat în programul din campanie și acordarea, într-un mod hazardat și inutil, a gratuității transportului public pentru bucureșteni. „Voi găsi căile economice cele mai potrivite pentru ca transportul public să fie gratuit, într-un timp rezonabil, tocmai pentru a încuraja cât mai mulți bucureșteni să îl folosească.“

Transparență

În urma unei întâlniri din luna august 2016 a edilului general cu ambasadorul Statelor Unite, Hans Klemm, Gabriela Firea a promis transparență 100% a activității primăriei. Trei luni mai târziu, directorii din aparatul de specialitate a instituției și cei din alte unități subordonate au primit o notă de serviciu. „Conducătorii din aparatul de specialitate al primarului general, precum și cei ai instituțiilor publice de interes local ale Municipiului București se pot prezenta la convocările Consiliului General al Municipiului București și pot transmite date, informații și documente solicitate de către acesta numai după informarea prealabilă a primarului general și cu acordul acestuia.“

Distracție pe bani publici

Concertele, târgurile, spectacolele organizate de PMB au costat mulți bani alocați din fonduri publice.

În primele 11 luni ale anului trecut, primăria a cheltuit pentru activități culturale și recreative aproximativ 150 milioane euro. Instituțiile publice de concerte și spectacole au primit în 2017, de la Primăria Generală, 87 milioane euro, la care s-au adăugat încă 34 milioane euro pentru „Alte servicii în domeniile culturii, recreerii și religiei“. La categoria „Alte servicii culturale“, PMB a mai dat 28 milioane euro. O sumă uriașă, comparativ cu 19 milioane euro, cât a alocat PMB pentru educație.

Pentru spectacolul organizat  cu ocazia Zilei Europei au fost cheltuiți 386.000 euro. Hit Revelion 2018, organizat în Piața „George Coșbuc“, a durat 6 ore și a fost susținut de artiști și formații românești de top. Suma pusă la bătaie de primărie s-a ridicat la circa 500.000 euro.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Rares Constantinescu 2670 Articole
Author

20 de Comentarii

    • Apa de ploaie toata combativitatea si propaganda Gabrielei Firea, o spun cu un mare regret. Dupa 5 ani de reclamatii si petitii, str Parcului din Capitala tot cu trotuarul confiscat de unparticular ramane.Un mare pericol public pentru cetatenii obligati sa mearga pe carosabil. Rusine!

  1. firea este pesede-sadea, ce pretentii aveti, decat vrajeala, tromboane?

  2. Propuneri de masuri pentru imbunatarirea traficului si a calitatii vietii in Bucuresti:
    – Interzicerea parcarii pe strada si pe trotuar.
    – Construirea de parcari subterane sub spatii verzi, piete, strazi, intersectii…
    – Eliminarea parcarii rezidentiale individuale si introducerea parcarii rezidentiale de zona (in permanenta 20% din locurile alocate individual stau libere).
    – In Bucuresti parcarea sa fie permisa doar ca rezident (in baza abonamentului anual) sau cu plata. Altfel, amenda.
    – Introducerea amenzii pe parbriz pentru parcare nepermisa/in sarcina politiei locale.
    – Corelarea pretului parcarii cu costul economic real al unui loc de parcare in Bucuresti. Tinand cont de pretul terenului (10 mp + acces) si costul intretinerii, un loc de parcare in Bucuresti costa orasul intre 5 si 10 mii de euro. Pe piata libera o proprietate reprezinta orientativ 20 de ani de chirie.
    – Preluarea managementului parcarilor de la ADP care a dovedit incompetenta si delasare.
    – Eliminarea „masinii de servici” acordata ca beneficiu. Aceasta constituie evaziune fiscala.
    – Limitarea accesului auto in Bucuresti; introducerea vignetelor pentru accesul in Bucuresti.
    – Reducerea densitatii urbane; limitarea eliberarii de autorizatii de constructii noi in zonele cu densitate mare.

  3. Recent un caz grav petrecut la scoala Spectrum din reteaua Lumina a lui Fethullah Gulen,scoala patronata si de madam Firea!

  4. firica însăşi e o imensă gaură neagră în bugetul Bucureştilor…

  5. Măăă, Cât de român, bucureștean, tuciuriu să fii să votezi pe una cu care te pierzi cu firea, mai ales că-i cunoști biografia, activitatea anterioară, când nu putea să pună o intrebare pertinentă ci alții făceau scenariul ei,.. Cum să crezi că poate gândi practic, technic, eficient după ce a mai demomnstrat ?? Chiar atât de prostănac e românu,.. de capitală ??

    • Din 89 până la Firea capitala a fost administrată doar de libertarieni. Și așa de bine au administrat încât au forțat bucureștenii să voteze și o gâscă beată. Oricum ai suci-o Firea este parfum pe lângă predecesorii ei!

    • Pixelu albastru.. Tocmai citeam un raport al unui ofițer german din timpul primului război mondial, in care scrie cum că la intrarea trupelor austro-ungare in bucurești, din 6 dec 1016, husarii maghiari au fost intâmpinați cu flori și urale, erau cel mai simpatizați de către bucureștenii vremii. Oare de ce ?

  6. Firea a promis mult si a facut putin. Tehnocratii n-au promis nimic si n-au facut nimic. Deci, au fost mai cinstiti. Sanchi!

    • Tehnocratii nu au rezultat in urma unor alegeri. Au fost un guvern de tranzitie de un an, investit in parlament cu voturile comune ale puterii si opozitiei, neavand de aplicat decat lucruri deja convenite politic, pana la noile alegeri. Firea a devenit primar pe baza unor promisiuni. A fost aleasa ca sa faca ce a promis.

    • De cinstiți ce-au fost, bucureștenii nu i-au vrut! Oare de ce?

  7. Ceea ce a făcut PSD-ul lui Dragnea anulând taxa auto este o adevărată crimă, mai ales pentru bucureșteni. Cimitirele de mașini din occident s-au mutat în București iar consecințele pe termen mediu vor fi, fără îndoială, creșterea explozivă a cancerelor. Într-adevăr majoritatea mașinilor aduse aici sunt cele la care nemții au renunțat, mașinile diesel, care poluează cel mai mult, mai ales cu oxizi de azot, cancerigeni. În America există cimitire imense cu volkswagenuri diesel (https://www.msn.com/en-us/autos/news/vw-dieselgate-graveyards-grow-to-over-300000-cars-across-us/ar-AAvhGbG?ocid=spartandhp). Marea majoritate dintre acestea vor veni cât de curând în România. Mulțumim PSD! E imposibil ca aici să fie numai prostie inconștientă, sunt convins că există fără dubii și imense avantaje materiale.

    • Dacă n-o anulau, urlai că de ce este taxă! Dacă ții la viața ta, mută-te! Te ține cineva cu forța în București? Nu te mai văita atâta că ai o grămadă de alternative.

    • @pixelu albastru „Dacă ții la viața ta, mută-te!”
      Firea e primarul Bucurestiului dar locuieste in afara lui. O sti ea ceva…
      De la Oprescu incoace NU se mai masoara de primarie poluarea aerului in Bucuresti. Dacă procedura de infrigement va ajunge la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene vom plati amenzi de nu ne vedem.

  8. Stimati bucuresteni, grabiti realizarea centurii pentru ca madam pandelica sa revina la ocupatia ei de baza.

  9. Trebuie să recunoaştem că au fost – şi sunt – promisiuni frumoase. Că nu se împlinesc, asta-i altă gâscă-n altă traistă. Şi apoi, cine pune botu’ la vrăjeala firuţei are mai puţini neuroni decât prevede legea.

  10. Pai , articolul este foarte bun ! Se bazeaza numai pe fapte concrete , la vedere ! Concluzia finala ar fi ca d-na Firea ar fi un excelent sef de partid , un excelent ministru , un excelent sef de guvern ! Vivat ! N.B . Spunea Eminescu :” Minciuni si fraze-i totul ce statele sustine..” ( Imparat si proletar )

  11. Cat tupeu poate avea Pandelica ca sa mai apara in public desi nu este in stare sa rezolve accesul autostrazii dinspre Ploiesti sau soseaua de Centura ? Imens ! Incalculabil !

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.