(FOTO) Scrisoarea pilotului: Cum s-a produs tragedia din port

Nava care s-a răsturnat în Portul Midia și care transporta 22 de persoane și circa 14.000 de oi, dădea semne că are probleme încă de la plecare, dar datele de bord sugerau că se putea naviga, a afirmat Florin Rusu, pilotul ambarcațiunii, care a explicat în detaliu tragedia.

Scrisoare deschisa
Ref : Tragedia QUEEN HIND

Ma numesc Rusu Ieronim Florin, angajat la SC MARITIME PILOT SRL ca PILOT MARITIM 1, am 67 ani si sunt Pilotul navei QUEEN HIND.
Trebuie sa precizez ca sunt posesorul brevetelor Comandant de cursa lunga si Pilot maritim 1, avand o experienta in pilotajul navelor maritime de peste 30 ani, iar brevetul pe care-l posed imi da dreptul sa pilotez nave de orice marime, fara limite.
Consternarea mea ete datorata celor aparute in presa scrisa si a informatiilor false, sau incomplete, aparute si pe retelele de socializare.
Doresc sa prezint filmul complet al tragediei navei QUEEN HIND :
Pe data de 25.11.2019 ora 10.20 m-am prezentat la bordul navei pentru plecarea navei QUEEN HIND de pe cheul de nord din portul Midia. Comandantul navei ma informeaza ca nava are pescaj Prova 5,90 m, Pupa 6,54 m iar pentru siguranta navei si a manevrei doreste doua remorchere, avand in vedere si faprul ca este nou pe nava; a preluat nava in ziua plecarii ei.
La plecarea de la cheu remorcherul CANAL SERVICE 11 a luat remorca prova, iar remorcherul BRAILA a luat remorca pupa. Incercand largarea nevei de la cheu cu cele doua remorchere am constatat ca nava nu poate iesi de la cheu, ba mai mult se inclina la stanga foarte mult aprox 10 grade. Am stopat remorcherele, nava a revenit la inclinare zero. Folosind masina navei FOARTE INCET INAINTE am constatat ca nava nu se misca, refuzand sa paraseasca cheul. In acel moment am inteles ca nava este pusa pe uscat, fiind acostata la cheu si il informez pe Comandant despre aceasta. Prima intrebare a acestuia a fost „ care este natura fundului marii in locul respectiv ?” Spunandu-i ca in acea zona a portului nu avem decat fund nisipos si mal, acesta imi sugereaza sa folosim masina JUMATATE INAINTE si nava va iesi de pe uscat; lucru care s-a dovedit adevarat. Odata ce nava a parasit cheul, remorcherele au inceput sa lucreze conform ordinelor primite, iar masina navei a fost redusa la FOARTE INCET INAINTE. Parcurgand aprox. 500 m pana la iesirea din zona Santierului Naval, am remarcat ca nava guverneaza cu greutate, iar stabilitatea navei este precara, aceasta inclinandu-se la stanga sau la dreapta foarte mult. In acel moment am inteles gravitatea situatiei, am cautat sa mentin nava la extremitatea maxima din stanga senalului nevigabil. Trebuia sa evit blocarea portului in eventualitatea ca nava se va rasturna in mijlocul canalului navigabil. Nava incepuse sa se incline spre dreapta exagerat de mult. Eram convins ca exista riscul de rasturnare a navei, cu siguranta inainte de a iesi din port, drept pentru care am stopat nava si am solicitat aristenta tuturor remorcherelor din port. Au raspuns prompt remorcherele BUCURESTI, ALEXANDERU 2 si PESCARUS 3. Cand remorcherele au sosit langa nava, desi au incercat sa impinga nava din tribord, bordul in care era inclinata nava, aceasta continua sa se incline, rasturnarea fiind iminenta. Trebuie sa mentionez ca toate cele 5(cinci) remorchere au executat comenzile primite prompt si cu profesionalism. Nava fiind foarte tare inclinata, desi am luat in calcul reintoarcerea navei la cheu, masina navei nu a mai raspuns la comenzi, fiind probabil inundata cu apa. La acel moment Comandantul navei, intelegand ca nava este pierduta, a ordonat ABANDONAREA NAVEI si salvarea echipajului. Subsemnatul am fost recuperat de remorcherul BUCURESTI. De la bordul remorcherului am coordonat permanent prin radiotelefonul portabil actiunea de salvare a echipahului. Parte din echipaj erau la prova navei, altii la pupa navei, iar un alt grup se aflau linga comanda de navigatie, impreuna cu Comandantul navei; 22 membrii in echipaj, inclusiv Comandantul navei. Permanent am tinut legatura cu Capitania Portului Midia prin radiotelefon, iar atunci cand un membru al echipajului a cazut la apa, am solicitat prin Capitania Portului, serviciul ambulanta 112 si am ordonat pilotinei MARITIME 2 sa asiste remorcherul CANAL SERVICE 11 si sa dea o mana de ajutor pentru recuperarea marinarului cazut in apa. Stiam ca acest marinar urma sa intre in soc hipotermic.
Toata actiunea de salvare a echipajului s-a desfasurat in timp record pentru ca nimeni din exterior nu a intervenit peste ordinele pilotului, repartizarea pozitiilor remorcherelor si a pilotinei fiind datorata pilotului ce a coordonat si evaluat situatia de la fata locului, fiind la bordul remorcherului BUCURESTI.
Consider ca toata actiunea declansata si desfasurata de la momentul ABANDON NAVA a fost un succes datorat bunei pregatiri a marinarilor romani aflati la bordul remorcherelor : CANAL SERVICE 11, BRAILA, ALEXANDRU 2, PESCARUS 3, BUCURESTI si pilotina MARITIME 2. Acestia au salvat vieti ale marinarilor aflati pe nava QUEEN HIND si desi doar ei merita toate laudele, noi marinarii romani, nu ne-am facut decat datoria fata de semenii nostrii.
Personal, ca Pilot Maritim 1, nu doresc lauri sau laude, dar nici nu accept ca vre-un merit al acestor echipaje sa fie insusit de oportunistii de la uscat, mai ales ca acesti oportunisti isi permit sa trunchieze adevarul unei situatii dramatice, sa dea declaratiii false, etc.
Ma intreb : mintind, in urma unei tragedii, oare ce au de castigat ?
Repet, aceasta scrisoare deschisa se datoreaza indignarii fata de oportunisti, declaratii si afirmatii false aparute in mass media si pe retelele de socializare.

Comandant de Cursa Lunga,
Pilot Maritim 1
Rusu Ieronim Florin  

De duminică până joi dimineață au fost scoase de pe nava cu oi răsturnată în Portul Midia 230 de animale, aproape jumătate dintre acestea fiind aduse la ţărm miercuri, iar operaţiunea continuă.

Un ONG care se ocupă de protecția animalelor a scris  că au fost 109 oi salvate doar miercuri de echipa sa în colaborare cu pompierii ISU. Nava era încărcată cu mii de animale.

Pe parcursul nopții de marți spre miercuri s-a reușit salvarea unui număr de 70 de animale de pe nava răsturnată în portul Midia, în condiții dificile, din cauza vremii nefavorabile, a stării de agitație a animalelor, care a necesitat sedare, și a culoarului îngust prin care puteau fi extrase oile, anunța miercuri ANSVSA.

„Președintele ANSVSA, dr. Robert Chioveanu, participă, alături de toate forțele implicate, la acțiune de salvare a oilor aflate în nava eșută în portul Midia. În seara zilei de 26 noiembrie, președintele Autorității s-a deplasat în portul Midia, unde, alături de medicii veterinari aflați la fața locului și împreună cu reprezentanți ai Inspectoratului General pentru Situații de Urgență a participat efectiv la acțiunea de salvare a animalelor aflate pe navă. Totodată, s-a dispus detașarea de medici veterinari oficiali din cadrul Direcțiilor Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor din județele limitrofe și a fost solicitată și prezența unor medici de liberă practică, pentru a asigura asistența veterinară animalelor salvate. Pe parcursul nopții, s-a reușit salvarea unui număr de 70 de animale, în condiții dificile, din cauza vremii nefavorabile, a stării de agitație a animalelor, care a necesitat sedare, și a culoarului îngust prin care puteau fi extrase oile. Starea de sănătate a animalelor salvate a fost evaluată de medicii veterinari aflați la fața locului și, acolo unde a fost cazul, li s-a administrat tratament de susținere. Ulterior, oile au fost transportate într-un adăpost care asigură condiții de bunăstare, inclusiv cele de microclimat și sunt supravegheate în permanență de medici veterinari, care continuă evaluarea și administarea tratamentelor necesare. Facem precizarea că, animalele salvate se află sub restricție sanitară veterinară, nu vor părăsi adăpostul, nu vor fi transferate către centre de colectare a animalelor și nici dirijate către abator pentru sacrificare. În momentul de față, se poartă discuții cu reprezentanții asociațiilor de protecția a animalelor, în vederea identificării celor mai bune soluții pentru acestea. Medicii veterinari colaborează îndeaproape cu reprezentanții autorităților locale, ai celorlalte instituții implicate în acțiune, dar și cu reprezentanți ai asociațiilor de protecția a animalelor”, se arată într-un comunicat al ANSVSA.

“Principala preocupare a serviciilor veterinare și toate eforturile noastre se îndreaptă acum către salvarea unui număr cât mai mare de animale, spre adăpostirea în condiții de bunăstare și tratarea celor salvate”, a afirmat președintele ANSVSA, dr. Robert Chioveanu.

Situația marți

ISU Dobrogea a anunțat marți că echipele au mai reușit să salveze 17 oi din cele peste 14.000 aflate pe nava răsturnată în Portul Midia.

Potrivit ISU Dobrogea, au mai fost evacuate în viață 17 oi, însă intervenția a fost sistată luni seara, din cauza vântului puternic.

„Astăzi (marți – n.r.) va fi reluată activitatea dacă vremea ne permite și vom fi în continuare acolo pentru a sprijini acțiunea”, spun reprezentanții ISU Dobrogea.

Inițial, numărul oilor salvate era de 32, iar acum a ajuns la 49.

Nava cu pavilion Palau s-a răsturnat, duminică, în Portul Midia. La bordul ei se aflau peste 14.000 de oi și un echipaj format din 22 de sirieni. Toți membri echipajului au fost salvați și aduși teferi la mal. Unul dintre ei a căzut peste bord, însă a fost scos din apă.

O organizație internațională de salvare a animalelor a arătat că animalele moarte plutesc pe apă, iar luni nu a avut loc nicio operație de salvare. Gabriel Păun, directorul organizației pentru Europa a organizației „Animal International“, spunea, într-un comunicat de presă transmis luni, că o astfel de situație nu ar fi avut loc dacă România ar exporta carne, și nu animale vii.

Gabriel Păun a descris și scenele de groază cu animalele prinse în nava scufundată ca într-un sicriu de tablă: „Imaginile pe care le-am obținut includ mii de animale prăbușite în pereții laterali ai vasului înainte ca acesta să intre sub apă și animalele să se înece, urmate de filmări de astăzi dimineață cu animale moarte plutind pe apă. Nava a fost abandonată pe timpul nopții, iar dimineață nu s-a efectuat nicio operațiune de salvare pentru bietele animale”.

„Autoritățile nu fac nimic pentru că nu le pasă, iar noi și alte organizații de protecție a animalelor pentru că nu suntem lăsați de autorități”, este acuzația lansată luni și pe pagina de Facebook Letea Wild Horses.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

17 Comentarii

  1. Johanis si mandolina se bucura de asazisa lor victorie, iar fiinte nevinovate plang si striga dupa ajutor… Dumnezeu Mare sa ii vada.

  2. E imaginea perfecta a dezastrului din Romania timp de 30 ani din toate punctele de vedere dar nu in toate institutiile sus puse! Oricum e jale mare,mai rau ca o iarna geroasa la minus 20-25 grade.

  3. Ei, dacă s-a terminat cu lamentările cu ursul livit de o mașină și parăsit pe șosea la care nu i s-a fact resuscitare cu respirație gură la gură, iată un nou subiect cu oile care se îneacă. Nu-mi amintesc de asemenea relatări emoționale când s-a rasturnat vasul acela uriaș de croazieră pe coasta Italiei și s-au înecat vreo 40 de oameni parcă.

  4. @ lili- Daia au fost lasati sa moara 5 milioane de porci,ca sa ia despagubiri cine trebuie. Asta vara au murit de caldura 100,000 de oi romanesti

  5. evident ca tov. tzurcana moscovita e vinovata de faptul ca restul de 14000 oi din turma pndl s-au inecat la mal.unde sunt manifestantii sa strige: demisia tzurcana

  6. stau si ma gandesc daca ASIGURAREA INCASATA NU ESTE MAI MARE DECAT PRETUL ANIMALELOR??????..Ancheta de urgenta si mafia araba in complicitate cu cea romanesca aruncata in Dunare.

  7. E manevra speciala ca sa nu mai exportam oi (sa exporte Franta, Belgia, Olanda, Anglia, Australia). Au ales cea mai paradita nava posibila, mare minune ca a ajuns pana la noi. O sa urle toate ziarele din Romania si UE si pe urma Sica „neavand ce face” o sa interzica exporturile, si uite asa se alege praful de crescatorii de oi.

  8. Lacomi!Cine a permis sase vinda atit de multe,intr-un singur transport?

  9. Un capitan de tip nou: a fost avertizat ca nava e inclinata cu 8*, dar el a zis ca merge… El e strain, dar la fel ca la noi, si la ei scoala scoate tampiti.

  10. Si tembel, si criminal: asta-i „capitanul” respectivei nave. Cine si de ce i-a dat brevetul? ca sa masacreze animale nevinovate? Si de ce-a acceptat sa transporte zeci de mii de oi? fiindca stia de sacrificiile barbare ale animalelor, ale oilor, mai ales, în religia musulmana. Un fanatic. O bruta. De pedepsit (penalmente) în consecinta.

  11. Una este reprezentata de moartea animalelor in conditii groaznice, dar mai exista o victima de circumstanta, mii de oameni au ramas fara hrana, printre ei sunt sigur si multi copii.

  12. @Sunt doua victime : nava nu intra, IESEA, din România. Cu OI ROMÄNESTI, pentru cine stie ce tara MUSULMANA, în care se sacrifica barbar oile, la „sarbatori” religioase.

  13. post scriptum : @Sunt doua victime : pentru musulmani, a vedea cum se CHINUIE animalele, si cum LI SE SCURGE SÂNGELE facând parte din ritual. ANIMALUL TREBUIE SA SUFERE, SA SE GOLESACA DE VIATA, de SÂNGE. Ritualuri INSUPORTABILE.

  14. In armata se spune punct ochit ( in cazul nostru de ONG-uri care numai grija de tara nu o au!), punct lovit ( de cozi de topor care la fel fac jocul strainilor) ca sa nu mai faca export Romania, care concureaza tari cu traditie cum ar fi Australia ce exporta numai carnea ambalata, dar necumparata de traditia araba. Iata ca asa balalnta de plati are mari deficite, si leul se deterioreaza, pentru ca problema este fianlizata culmea chiar de PNL, care a luat masuri de interzicerea exportului de animale vii, vezi doamne rezolva si ei probleme economice ale tarii, in conditiile cind tara respecta conditii de export si vinovatii sunt cei care cumpara si sunt in afara jurisdictiei tarii noastra. Problema cu sacrificarea de animale vii in Orient, nu se practica numai la arabi, iar cei care trimbiteaza pe aici cu grija lor de Romania, este ca sa faca si ei Ghiseftul lor.
    Daca tara ar avea infrastructura, cum ar fi depozite frigorifice, abatoare si fabrici de ambalare moderne, si performante la export mai ales, cred ca aceste cozi de topor ar fi gasit alte preteste ca tara sa nu progreseze. Oricum ca sa fi competitiv trebuie sa lupti onest, si nu sa aplici cerintele strainatatii.
    O zi buna.
    Con
    P.S. De la „revolutie” incoace miroase tara numai de tradatori, numai romani adevarati nu! Sper totusi sa nu am dreptate, dar pentru confirmare, asa cum pare ca merg lucrurile, este o cale lunga…

  15. Totul este OK ! Oile sunt de vina ! Cum au actionat autoritatile romanesti ? Cum ati vazut ! Cu promptitudine si eficienta maxima ! Cucu !

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.