Guvernul român și drepturile românilor din Ucraina

Potrivit art. 7 din Constituția României: Statul sprijină întărirea legăturilor cu românii din afara frontierelor ţării şi acţionează pentru păstrarea, dezvoltarea şi exprimarea identităţii lor etnice, culturale, lingvistice şi religioase, cu respectarea legislaţiei statului ai cărui cetăţeni sunt. Mă mândresc a spune că acest text a fost redactat de mine, în calitate de vice-prim ministru pentru reformă, și încredințat, alături de alte propuneri, profesorului Antonie Iorgovan, spre a fi prezentat Comisiei pentru redactarea noii Constituții a României.

GUVERNUL ROMÂN GARANTEAZĂ DREPTURILE ROMÂNILOR DIN UCRAINA

Guvernul României are obligația de a pune în aplicare dispozițiile constituționale mai înainte citate. În executarea acestei obligații, în Tratatul de cooperare și bună vecinătate dintre România și Ucraina („tratatul politic de bază”), încheiat în 1997, au fost introduse articolele 12 și 13 (acesta este cel mai amplu articol al tratatului) prin care au fost stabilite drepturile membrilor comunităților române din Ucraina, respectiv drepturile cetățenilor ucraineni de origine română. Textele cu pricina au recepționat convențional și dispozițiile Convenției-cadru a Consiliului Europei privind minoritățile naționale, precum și pe cele ale Recomandării 1201 a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei privind drepturile minorităților, care astfel, dintr-un simplu document politic, căpăta putere obligatorie în raporturile dintre statele semnatare.

În plus, tratatul și documentele conexe stabileau crearea a două euroregiuni – Dunărea de Jos și Prutul de Sus (Bucovina de Nord) – formate prin asocierea unor unități administrativ-teritoriale din cele două state, astfel încât vechi teritorii românești fracturate la sfârșitul celui de al Doilea Război Mondial (pierdut de România), să cunoască o reconstituire de facto în cadrul unor regiuni istorice, fără modificarea formală a frontierelor internaționale. Pe teritoriile atribuite Ucrainei de puterile învingătoare în război (Ucraina a semnat în nume propriu Tratatul de pace de la Paris din 1947) continua să locuiască un număr însemnat de români. Reprezentanții acestora, consultați în primăvara anului 1997, de către Ministerul Afacerilor Externe, au cerut încheierea rapidă a tratatului politic de bază între cele două țări cu argumentul fundamental că întârzierea în realizarea lui ar putea conduce la situația în care România să obțină un context favorabil pentru recuperarea teritoriului, dar recuperarea să devină imposibilă (principiul naționalității nemaifiind aplicabil), inutilă și imorală întrucât acolo nu vor mai exista români.

Așadar, drepturile românilor din Ucraina, cu precădere ale celor care locuiesc pe teritoriile pierdute de România prin Tratatul de pace de la Paris, din 1947 (cele pierdute în urma Pactului Ribbentrop-Molotov” au fost recuperate în 1941 prin acțiunea armatei Regatului României, pentru a fi păstrate până în 1944, când au fost ocupate de Armata Roșie), sunt prevăzute în tratatul de cooperare și bună vecinătate dintre România și Ucraina, încheiat în 1997 (art 12 și 13), cele două părți obligându-se să le respecte.

Cum titularii acelor drepturi sunt persoane fizice de origine română, respectiv persoane care își asumă identitatea culturală românească, prin tratat s-a născut și o obligație a celor două părți semnatare de a garanta acelora exercițiul deplin al drepturilor lor identitare. Cu alte cuvinte, nu avem de a face doar cu o obligație convențională a statului ucrainean față de statul român și invers, ci și cu o obligație a statului român față de cetățenii ucraineni de etnie română, în afara obligației de drept constituțional, consolidată prin obligația de drept internațional, a statului ucrainean față de aceștia. Guvernul român, în executarea obligațiilor sale constituționale, precum și în exercitarea dreptului României izvorât din tratatul bilateral cu Ucraina, este ținut să acționeze cu toate mijloacele juridice și politice aflate la dispoziția sa pentru a determina partea ucraineană să acorde cetățenilor săi de origine română statutul cuvenit.

Este de adăugat că sistemul drepturilor identitare adoptat prin acordul de voință al României și Ucrainei, intervenit în 1997, nu are un conținut original. El nu face excepție de la practicile internaționale, ci le-a preluat și le-a integrat în universul lor juridic bilateral și de drept intern. Dispozițiile tratatului româno-ucrainean din 1997, prin ratificare, au devenit dispoziții de drept național român și ucrainean. O lege națională care contravine acelor dispoziții, le modifică sau le amputează constituie o încălcare a obligațiilor internaționale asumate prin tratat.

Un exemplu clarificator este acela al tratatului de cooperare și bună vecinătate încheiat între România și Ungaria în anul 1996. Cu privire la drepturile persoanelor aparținând minorităților naționale, acesta cuprinde clauze identice cu cele din tratatul româno-ucrainean din 1997. Diferența între situația maghiarilor (ca și a ucrainenilor) din România și cea a românilor din Ucraina este șocantă. Nu tratatele sunt, deci, de vină, ci modul lor de aplicare. De unde rezultă și întrebarea următoare: de ce Guvernul român aplică cu scrupulozitate dispozițiile tratatului româno-maghiar (cele referitoare la minorități, dar nu numai) și este cu totul apatic când vine vorba despre aplicarea tratatului româno-ucrainean???

 

APĂRĂ UCRAINA VALORILE ȘI SECURITATEA OCCIDENTULUI EURO-ATLANTIC?

Prin tratatul din 1997, România nu este obligată să acorde vreun sprijin Ucrainei în raporturile acesteia cu Rusia. Acest sprijin este, în prezent, voluntar și extraconvențional. (Art. 26 din tratat precizează că acesta nu este îndreptat împotriva nici unui stat terț și nu poate aduce atingere raporturilor legate de părți cu subiecte de drept internațional terțe.)

Respectarea drepturilor românilor este, deci, o obligație pentru îndeplinirea căreia România nu are a mai oferi nici un sprijin Ucrainei. Acea obligație nu a fost asumată sub nici o condiție. Că dăm sau nu dăm sprijin Ucrainei în războiul cu Rusia, obligația respectării drepturilor românilor trebuie îndeplinită. Nerespectarea tratatului deschide dreptul României la aplicarea sancțiunilor juridice adecvate.

Evident, încălcarea tratatului din 1997 ar trebui să excludă orice sprijin acordat în afara lui. Că, în orice caz, sprijinul în război acordat Ucrainei nu ar trebui să fie gratuit, este o altă discuție. Oricum, îndeplinirea obligațiilor asumate prin tratatul cu România nu poate fi prețul unui asemenea sprijin.

Războiul cu Rusia nu împiedică respectarea drepturilor recunoscute de către Ucraina cetățenilor săi de origine română, prin tratatele bilaterale și multilaterale la care este parte. Acest război nu scuză oprimarea românilor ucraineni.

Ucraina pretinde că, luptând cu Rusia, apără valorile noastre, ale democrațiilor euro-atlantice. Fără îndoială că drepturile minorităților fac parte dintre aceste valori. Violarea lor este o modalitate cel puțin ciudată de a le apăra. De fapt ea devoalează un mare adevăr: regimul de la Kiev apără interesele geopolitice ale Ucrainei neo-sovietice, iar nu valorile Occidentului euro-atlantic. Oprimarea comunității române, a minorităților, în general, este o dovadă de netăgăduit.

Ucraina mai susține că, luptând cu Rusia, apără securitatea Europei și a întregului Occident euro-atlantic. Potrivit doctrinei Baladur, care a inspirat și tratatele politice de bază încheiate de România cu vecinii săi (inclusiv cu Ucraina), pacea și securitatea Europei depind de stabilitatea frontierelor și satisfacția minorităților. Cine încalcă drepturile minorităților naționale în țara sa, exportă insecuritate și instabilitate, iar nu pace în Europa.

În anii 1990 și la începutul anilor 2000 nu a existat reuniune internațională în care să nu se vorbească despre drepturile minorităților. România a fost criticată uneori pentru o viziune prea restrictivă în privința acestora. Prin negocieri complexe și îndelungate s-a ajuns la crearea unui sistem internațional privind statutul și protecția minorităților naționale.

Impune oare conflictul nostru cu Rusia abandonarea acestui sistem? Abandonarea drepturilor identitare ale celor pe care istoria, dreaptă și nedreaptă, i-a adus în situația de a trăi în afara granițelor națiunii civice cu care se înrudesc cultural, poate fi prețul acceptat pentru a ne război cu Rusia? Dacă răspunsul este afirmativ înseamnă că Rusia a câștigat, întrucât războiul cu ea ne-a transformat în tot ceea ce noi am detestat și respins până acum.

SCURTĂ ISTORIE A RAPORTURILOR DE DREPT INTERNAȚIONAL DINTRE ROMÂNIA ȘI UCRAINA

Ajuns în acest punct, simt nevoia unor precizări care să prevină reluarea aprecierilor inepte referitoare la tratatul politic de bază dintre România și Ucraina din 1997, abătând discuția de la tema care ne preocupă.

i. Recunoașterea Ucrainei ca stat independent, astfel cum ea s-a autodeterminat cu toate teritoriile incluse în fosta Republică Socialistă Sovietică Ucraineană (deci și Bucovina de nord, Herța, Hotinul și Bugeacul), de către România, a avut loc în 1992, sub Guvernul Stolojan (ministru de externe fiind Adrian Năstase), iar nu prin tratatul din 1997, încheiat cu un stat ucrainean deja recunoscut și membru al ONU. Decizia Guvernului Stolojan era singura posibilă în contextul internațional al momentului în care destrămarea URSS, echivalată cu victoria Occidentului euro-atlantic în Războiul rece, stârnise un mare entuziasm internațional, în care grija pentru menajarea Ucrainei, încă deținătoare a unui important arsenal nuclear și putere semnificativă pentru noua arhitectură de securitate în Europa de est, era maximă în capitalele occidentale, iar izolarea internațională a României, după mineriadele din iunie 1990 și septembrie 1991, îi lăsase o marjă de manevră practic nulă.

ii. Recunoașterea frontierelor Ucrainei cu România s-a realizat prin tratatul de frontieră din 2003, sub Guvernul Năstase (ministru de externe fiind Mircea Geoană), iar nu prin tratatul din 1997. În procesul de negociere a tratatului din 2003, partea română nu a putut găsi nici un viciu care să ducă la nulitatea acordurilor de frontieră anterioare încheiate între România și URSS (nici măcar în ceea ce privește Insula Șerpilor). Invocarea drepturilor istorice nu are relevanță pentru anularea unor înțelegeri cu caracter juridic. În aceste condiții, partea română a fost nevoită să se limiteze la solicitarea unor minore ajustări frontaliere, impuse mai ales de anumite schimbări de relief apărute prin acțiunea unor factori naturali. Astfel, tratatul din 2003 nu este criticabil.

iii. În privința frontierelor internaționale ale fostei URSS, devenite exclusiv frontiere ucrainene după autodeterminarea Ucrainei din 1991, nu a fost necesară, în tratatul din 1997, recunoașterea vreunui drept la succesiune întrucât Tratatul de pace din 1947, prin care a fost delimitat teritoriul recunoscut republicilor sovietice după războiul câștigat de URSS, fusese semnat în nume propriu inclusiv de către Ucraina și Belarus. (Problema succesiunii s-a pus numai cu privire la Insula Șerpilor, iar aceasta s-a rezolvat în conformitate cu prevederile Convenției Internaționale privind succesiunea la tratate a statelor, pe care România nu avea cum și de ce să o încalce.)

iv. Recuperarea „teritoriilor istorice românești” aflate în compunerea Ucrainei sovietice, post-sovietice și neo-sovietice, nu poate fi obținută prin anularea Pactului Ribbentrop-Molotov încheiat între URSS și Germania în 1939 și denunțat de Germania în 1941 prin declanșarea războiului împotriva URSS. În condițiile acestei denunțări, România a recuperat Bucovina de Nord, Basarabia și Herța, pe care apoi, pierzând războiul alături de Germania, a fost obligată să le cedeze în baza Tratatului de pace de la Paris (1947). Motive de anulare a acestui tratat nu au putut fi identificate, iar revizuirea lui presupune o înțelegere cu toate puterile semnatare, printre care SUA, UK și Franța, în afara Rusiei post-sovietice. Tratatul din 1997 nu a mai avut cum ceda Ucrainei teritoriile menționate, acestea fiind deja cedate cu jumătate de secol mai devreme, și nu ca urmare a Pactului Ribbentrop-Molotov, ci ca urmare a pierderii războiului (al Doilea Război Mondial).

v. Tratatul româno-ucrainean din 1997, încheiat sub guvernul Ciorbea (ministru de externe fiind Adrian Severin), a consacrat, nu frontiere și transferuri de teritorii, ci principiile pe baza cărora urmau să fie abordate problemele teritoriale în cadrul relațiilor bilaterale, recepționând și conferind putere juridică Actului final de la Helsinki, și totodată a stabilit regimul de protecție a minorităților naționale. În baza acestui tratat România și-a câștigat drepturile asupra platoului continental.

PROBLEMA MINORITĂȚILOR ÎN TRATATUL ROMÂNO-UCRAINEAN DIN 1997

Revenind la problema minorității române din Ucraina, trei prevederi ale tratatului din 1997 merită a fi scoase în evidență.

a) Prima, se referă la modalitatea prin care se stabilește identitatea etno-culturală a unei persoane. Tratatul prevede că fiecare este liber să își aleagă o asemenea identitate și aceasta va fi recunoscută în conformitate cu alegerea liberă a fiecăruia. Ceea ce este principial corect. Nimeni nu poate fi obligat să se simtă român, dacă el sau ea se simte ucrainean sau rus sau polonez.

Atunci când, însă, cineva are fantezia de a se socoti marțian, se mai pune, oare, problema, de a i se recunoaște o asemenea opțiune? Bunul simț spune că nu. Ce ne spune, însă, bunul simț atunci când, rătăciți de propaganda agresivă a unui imperiu, unii își declară o identitate artificială născocită de acesta din rațiuni geopolitice, respectiv pentru a distruge o națiune și organizarea ei politică, statul ei național? Poate susține Ucraina, că își execută cu bună credință obligațiile izvorâte din tratatul politic de bază cu România atunci când, alături de naționalitatea română și în scopul limitării drepturilor acesteia prin diminuarea ponderii ei în totalul populației, recunoaște o etnie inventată de Stalin pentru a submina integritatea teritorială a României? Este vorba despre etnia „moldovenească”, vorbitoare a „limbii moldovenești”.

Despre bună credință nu poate fi vorba, dar despre coerență, da: cine apără integritatea teritorială a unor entități statale create potrivit concepției geopolitice sovietice, apără și concepția sovietică asupra identității naționale. Asta trebuie să apere, însă, și NATO, împreună cu membrii săi, de la SUA la România? E de discutat!

b) A doua prevedere care merită evidențiată este aceea care acordă românilor din Ucraina, ca un fel de soluție de ultim recurs, atunci când regulile consacrate expres nu pot fi sau nu sunt aplicate, dreptul la un „statut special”; adică un regim nenumit și nedeterminat în avans, care se definește în concret ținând seama de specificul situației în care comunitatea în cauză se află. Se presupune că un atare statut, intervenind după ce cutumele s-au dovedit inadecvate sau insuficiente, trebuie să confere drepturi extinse care ating sfera politicului, implicând o largă autonomie (culturală, administrativă, fiscală etc.) echivalentă, la limită, cu cea a unui subiect federat într-o federație simetrică.

La urma urmelor, românii din Ucraina trăiesc pe teritoriile lor istorice și nu au ajuns acolo ca urmare a prăbușirii unui imperiu, ci a unei expansiuni imperiale. Iată regimul / statutul pentru care România ar trebui să ceară începerea imediată a negocierilor cu guvernul ucrainean. Poate că un asemenea statut i-ar tenta și pe rușii din Donbas, facilitând încheierea războiului.

Vor fi români care vor spune că ar fi preferabil ca Ucraina să renunțe la teritorii primite cadou de la fostul imperiu sovietic, asupra cărora, deși ar putea invoca un titlu juridic, nu are un titlu moral. În conformitate cu dreptul internațional – și România nu poate sub nici o formă să relativizeze forța dreptului, cel puțin întrucât nu are capacitatea de a recurge la dreptul forței – o astfel de soluție teritorială necesită acordul statului ucrainean.

S-ar putea trece peste el numai dacă ultimele inițiative ale ministrului ucrainean de externe, dl Dmytro Kuleba, care revoluționează dreptul internațional postbelic, cu toată arhitectura sa instituțională și sistemul său de tratate, ar avea succes. Dacă, așa cum propune dl Kuleba, Rusia nu ar mai fi succesor al URSS și ar trebui să părăsească Consiliul de Securitate al ONU și chiar ONU cu totul, Carta ONU nemaifiindu-i opozabilă și nemaigarantându-i nici un drept, ar urma că nici Republica Ucraina nu mai este succesoarea RSS Ucrainene (o democrație națională nu poate fi progenitura unui imperiu multinațional totalitar), ea pierzându-și drepturile asupra teritoriilor smulse de URSS statelor vecine și dăruite ei. Devenite o terra nullius (pământul nimănui) aceste teritorii ar putea fi apoi revendicate și ocupate, în principiu, de oricine. Ca parteneri strategici ai SUA, România și Polonia ar putea beneficia de un drept de preemțiune. Consiliul de Securitate (în măsura în care succesul „proiectului Kuleba” nu ar duce imediat ONU la deznodământul Ligii Națiunilor) s-ar putea opune unei asemenea împărțeli (probabil China ar recurge la veto), dar întrucât Ucraina și Rusia se vor fi aflând abia la începutul procedurii de (re)admitere în ONU ca state nou născute, nu ar avea cum să îl sesizeze. Slava Kuleba!

Dacă este să ne ghidăm după insuccesul salutar și pilduitor, de la ministeriala din decembrie 2022, al demersului ucrainean privind excluderea Rusiei din OSCE (alături de alți foști și actuali lideri oseceiști m-am opus unei asemenea decizii iraționale), organizație creată tocmai pentru a permite adversarilor din Războiul rece (blocul sovietic și blocul american) să dialogheze și să coexiste pașnic, putem anticipa că și reformarea ONU în concepție kieveană va rămâne în domeniul political fiction. E drept că Rusia a fost exclusă din Consiliul Europei, gardianul european al democrației, statului de drept și drepturilor omului, dar Consiliul Europei nu este ONU (și nici OSCE), iar dacă ar fi să socotim numai după felul în care Ucraina încalcă drepturile minorităților (nu mai vorbim despre libertatea presei sau a asocierilor politice), pentru identitate de rațiune, ar trebui să îi urmeze Rusiei.

c) Cea de a treia prevedere se referă la ultimul paragraf al art. 13 prin care se stabilește înființarea unei comisii guvernamentale mixte pentru minorități. Nu știu dacă până acum ea a fost vreodată pusă în mișcare, dar în situația actuală ar trebui de urgență convocată. Acesta ar fi un prim pas înainte de sesizarea ONU, care, conform art. 102 din Carta ONU, este depozitar al tratatului româno-ucrainean din 1997, precum și a Consiliului Europei, în fața căruia Ucraina s-a angajat la respectarea drepturilor minorităților potrivit standardelor acestuia.

SUA, încă înainte de a fi partener strategic al României, și-a arătat interesul pentru încheierea tratatului politic de bază între România și Ucraina, intervenind în negocieri, la cererea mea ca ministru român de externe, pentru a susține pozițiile românești de care era condiționată realizarea acordului. (Despre această intervenție care, după cum s-a văzut, iar noi o știam foarte bine, nu avea în vedere primirea României în NATO, ci stabilitatea și securitatea în Europa de est, vorbește și fostul ambasador american la București, Alfred Moses, în cartea sa de memorii publicată în 2020.) Acesta este un argument pentru ca Bucureștiul să ceară sprijinul Washingtonului în a determina guvernul de la Kiev să își respecte angajamentele luate de Ucraina atât față de România cât și față de cetățenii ucraineni de origine română, prin tratatul din 1997. Respectarea drepturilor acestora nu afectează cu nimic interesele americane în Ucraina, indiferent de natura sau legitimitatea lor.

Nici un guvern român de după 1997 nu s-a străduit să impună respectarea tratatului încheiat în acel an, pentru a asigura exercițiul drepturilor cuvenite românilor din Ucraina. Oare cine și cum l-a împiedicat să o facă?

Văd că tratatul nu este invocat nici acum. Politicienii români care au redescoperit „patriotismul” și „suveranismul” aduc în discuție tot felul de argumente (declarații publice, discursuri, note diplomatice, practica altor state etc.) spre a-i susține pe conaționalii noștri din Ucraina, de mila cărora varsă lacrimi de crocodil, mai puțin singurul argument cu forță obligatorie care poate fi opus Kievului: tratatul politic de bază româno-ucrainean. Oare de ce?!

Va veni, desigur, și vremea când vom afla și vom cere socoteală. Atunci, așa cum spune Evanghelia după Matei (24,51), „va fi plângerea și scrâșnirea dinților”.

Autor: Adrian Severin

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 44

45 de Comentarii

  1. Păi, ai aceleași griji și preocupări ca și rusul Putin,..Deci de ai avea mansarda mai mobilată, ai realiza că ești pe partea proastă a baricadei…

  2. Nu a salvat si nu a ajutat nicio familie de romani din Khazaria . Guvernul tradarii nationale ,a preferat sa ajute populatia khazara ,si la ora actuala , acestia sunt platiti mai bine decit romanii si au conditii de viata mai bune decit romanii , pe teritoriul Ro, platiti din banii nostrii …..
    Ca sa se razbune pe romanii din teritoriile ocupate , Khazarii i-au recrutat pe tinerii de acolo si i-au trimis in linia intai . Acestia , au murit de mult pe front .
    Tinerii romani din teritoriile ocupate de Khazari , au fost condamnati la moarte de Guvernul Ro .

  3. Cind mai incearca sa se impuste ,prietenul tau nastase , spune-I sa nimereasca mai bine . Eventual sa traga de mai multe ori , pina nimereste ……
    Hai , Doamne ajuta ! Sa mearga dupa Nosfe ……….

  4. Păi dacă sunt nazişti! Germania fascistă a recunoscut vreun drept evreilor, polonezilor, ruşilor? Nu. Naziştii se vor un popor pur, fără amestec cu alte minorităţi. Înterzicere limbii române este doar începutul.

  5. In Ucraina nazistului Zelenski convietuiesc in zona Bucovina de Nord aproximativ 410.000 de etnici ROMANI,iar dupa denumirea de la Kiev,MOLDOVENI. Aici este problema !. Legea Minoritatilor de la Kiev,este de inspiratie „nazista”.

  6. Putin ca sef de stat a recunoscut oficial si public ca Ucraina a primit ILEGAL teritorii de la romani care nu ii apartin. Conform dreptului international hotzul trebuie sa retrocedeze obligat sau de buna voie ce a furat. Datoria lui Ciuca este sa faca demersuri oficiale la Tribunalul international si ONU. Ucraina sa retrocefeze ce a furat. Evvreul Aurescu dat afara ca e incompatibil cu functia. Joaca intetesul evvreilor care capysheaza Ucraina.

  7. Am o intrebare care ma framanta ,cand privind cu binoclul vad peste granita trasa intre bucovineni de catre Stalin , turla bisericii din Fantana Alba
    Cine sunt cei ce au tras cu mitralierele acolo ?
    Ucrainenii ,rusii ,cecenii ,buriatii kazahii ,tatarii ,uzbecii ,turkmenii kirkizii etc ?
    Banuiesc ca primii enumerati ,dar n-am certitudinea

  8. Urkkaina (gubernia de Margine, Mahalaua, Ferentariul…) e o adunătura heteroclită de teritorii, naționalități, credințe religioase intrată pe mâna unor derbedei (Azov, Right Sector samd) cărora le-a intrat în cap ca sunt „popor superior”. Pe linia „eroului national” Bandera (nume de urkkan GET-BEGET, rudă cu Antonio Banderas…?).
    Derbedeii nu înțeleg de vorbă bună, vezi Kuleba. Doar de ciomag dur, aplicat metodic, ca la Mariupol.
    Slavă Zoledar, urmeaZă Slavă BahmutZ ! ?

  9. Hai ca acest articol pune capac tuturor initiativelor de pace ale Rusiei si contravine in mod „flangrat” principiilor europene de „democratie #neonazista libera”, valori „euro-atlantice” si alte „bullshituri” occidentale…
    Pai cand incerci sa gandesti si sa argumentezi folosind FAPTELE si ISTORIA, inseamna ca esti „putinist”… asta e prea de tot pentru propaganda #neonazista libera si democrata…
    Slava Z !

  10. Lasa ma ca vor cuceri rusii toata Ucraina si o sa va dea Putina drepturi ale romanilor de n-o sa le puteti duce in spinare. Va satura Putin de toate drepturile pe care vi le-a luat Zelenski.
    Gata, ciocu mic si mai rabdati putzin……[Rumburak-fan Putina]

  11. Guvernul Romaniei impreuna cu domnul Aurescu, ar trebuii sa se ocupe mai serios de toti romanii care traiesc in teritoriile Ukrainei,sau cel putin la fel cum se ocupa de etnicii magheari care traiesc in Transilvania.Deocamdata vedem cu totii ca preocuparea lor este diferita si nu numai atit, dar vedem ca toti refugiatii ukrainieni care sint in Romania ,au toate conditiile de viata, care nu prea seamana cu cinditiile romanilor din Ukraina.Ce face guvernul Romaniei si domnul asta Aurescu ??

  12. Am o intrebare : Care gowern ? Ala care ii foote grija de iranieni sau de romani ? Cu maCiuca si Aiurescu-Goldstein ,nici o sansa . De Kurhanniss nu mai vorbesc. „Sculati voi oropsiti ai vietii „-de 2000 de ani.Cum de mai putem rabda ? Dar voi ( noi) vreti sa vi se „scoale „intii… Halal popor , bravos natiune….Rugati-va sa nu se topeasca gheturile polare si ghetarii …. Sa retraiti Potopul lui Noe „! FANTANA ALBA!

  13. Profesore, am mult mai mare încredere în analiza lui Armand Gosu decât în a dumitale. E de altfel mult mai realistă, di păcate pentru noi.

  14. Draga @Severine, Ucraina e deja la trecut. S-a ispravit. Harta pe care ti-o afiseaza articolul nu mai e deloc de actualitate: Rusia îsi recupereaza si pamânturile istorice (pâna la si Transnistria), si populatiile. Ai dreptate privind bataia de joc a nazistilor (prin traditie) ucrainieni de (înca) minoritatile nationale din tara (înca a) lor. N-or sa ramâna decât cu regiunea din jurul Kievului. Dupa fapta, cu alte cuvinte, si rasplata. Stiu ca-n nord-vestul tarii – regiunea LVOV-, sunt, de luni de zile, mercenari polonezi (care-si protejeaza polonezii ucrainieni, victime, în WW2, de genocide din partea ucrainienilor „de sânge”, „autentici” (ai lui Poroscenko si Jale-nsky). Românii din Bucovina si Basarabia: România actuala, impotenta = pe masura blestemului pe care singura si l-a pronuntat prin torturarea si asasinarea Ceausestilor. Migratia masiva a ucrainienilor = tipii fug de regimul de la Kiev. Majoritatea, în Rusia (3 milioane de imigranti, din 2014 pâna acuma). Lucru pe care, am impresia, românii din Basarabia nu pot sa si-l permita fiindca sateni, adica destul de saraci. Tot Ministerul de Externe român -si m-adresez unui fost ministru de externe român-, ar fi trebuit sa se mobilizeze pentru românii basarabeni si bucovineni. Aiurescu, nici pe departe nefiind de talie. @Stefan din Nord: daca biserica din Fântâna Alba e ortodoxa, în ea numai ucrainienii puteau sa traga. Tipii si incendiind bisericile ortodoxe, de altminteri.

  15. Stim din criminalisticaca criminalii se intorc intotdeauna la locul faptei parca atrasi de un magnet, asa si stalinista ordinara ileana zisa Rollasonata pe forum cand vine vorba de URSS…Sa nu credam ca criminalii revin uneori si de mai multe ori pentru ca ar avea mustrari de constiinta sau ar dori sa se predea ca sa intre DIN NOU in puscarie, intrucat majoritatea sunt criminali in serie…In niciun caz, pentru ca e vorba de o atractie masochista impletita cu senzatia de triumf… Un fel de chatarsis al CRIMEI/OPEREI PERFECTE…I-am tot sugerat stalinistei Rollasonata sa ne scuteasca cu IDOL LATRAizarile ASASINULUI POPOARELOR, Stalin…

  16. Ce spune Anatol Fetescu presedinte Asociaţia naţional-culturală a moldovenilor „Luceafărul” Ucraina:
    1.Legea minoritatilor: Am înțeles că Ucraina a luat modelul de la alte state europene și așa funcționează lucrurile acolo”.
    2.L-am întrebat apoi pe liderul asociației „Luceafărul” dacă este de acord cu faptul că România îi consideră pe moldovenii din Ucraina ca făcând parte din așa-numita „comunitate românească”
    raspunsul a pleznit:
    „În niciun caz, mi-a răspuns Anatol Fetescu, care se identifică pur și simplu „moldovean”. În plus, liderul asociației mi-a adus aminte că legislația internațională privind minoritățile „le dă dreptul să se considere moldoveni și vorbitori de limbă moldovenească.Minoritățile naționale au dreptul la autoidentificare, chiar și în ceea ce vorbește limba vorbită. ”.
    3.„Pământurile din Moldova și Ucraina pe care locuiesc moldovenii au fost în componența României între 1918 și 1941, adică în jur de 20 de ani. România a apărut ca stat în 1859”, mi-a argumentat și din punct de vedere istoric Anatol Fetescu.

  17. Romanii trebuiau sa se organizeze intr-un batalion romanesc si sa smulga teritoriile romanesti de la Ucraina. Numai asa luam Bucovina inapoi. Dar au ales sa se lupte cu rusii… din nou. Daca ii hartuiau pe ucrainieni acum, sunt mai mult ca sigur ca la sfarsitul razboiului dintre Ucr si Rusia, Romania rupea ceva din Ucraina. Rusia va ramane cu ceva din Ucraina in cel mai rau scenariu. Era timpul sa ne fi vazut interesele si sa smulgem ceva inapoi de la cei care ne-au impartit teritoriile fara sa asteptam iar sa ne arunce ei frimituri. Un batalion de romani sa treaca in ucraina si sa faca o capitala romanesca la Cernauti. Hai…care te bagi? ce credeti? Are Zelea curajul pe doua fronturi? Nu puteam avea si noi Azovul nostru? Dar ce sa faci cu marele strateg Ciuca? Ehe…tara asta are nevoie de eroi.

  18. 4.Anatol Fetescu, acesta mi-a mai spus că în opinia sa politicienii din România „ar trebui să-și găsească alte preocupări” și să nu mai încerce să-i facă pe moldoveni „să se dezică de identitatea lor”.Aviz cominternistului elaborator!
    5.Liderul asociației „Luceafărul” spune că „în general, dacă te caută cineva atunci are un interes să ia ceva de la tine, nu să-ți dea” și că are, oricum, întâlniri și discuții cu liderii comunităților de români. „Dar dacă aceștia ne spun că nu există moldoveni, ci doar români înseamnă că nu ne respectă”
    6.Un alt lider moldovean care a acceptat să-mi spună punctul său de vedere a fost Chireu Evgheni. Într-o limbă română foarte greoaie, liderul Societății moldovenilor din raionul Sarata mi-a spus că nu are nicio problemă cu legile ucrainene privind educația în limba maternă și oricum la școala-liceu din Sarata predarea se face acum în „limba moldovenească”.
    7.Mai departe am vorbit și cu Serjantu Ivan, unul din membrii fondatori ai societății moldovenilor „Izvorul” din Belgorod-Dnestrovsk. Omul mi-a explicat de la început să nu înțelege foarte bine limba română, trăiește în Ucraina de 40 de ani, dar mi-a precizat că „legea privind minoritățile este foarte bună așa cum este ea și nu are nimic de comentat”.
    E destul de curioasă pretenția României, pentru că ea pune în discuție un etnomic, cel de „moldoveni” care dă numele unei țări recunoscute internațional, Republica Moldova. Sugerează un gest de ostilitate față de Republica Moldova. Și o atitudine patronală față de Ucraina, căreia îi spune ce etnonime pot fi acceptate și ce nu.Dragoste (de neam) cu forta nu se poate!

  19. @ Charlie – mai habaucule tu citesti ce scrii ? Esti DOBI toc sa folosesc felul tau de a scrie. Ce a comentat @ Ileana Rollanson si ce elucubrezi tu ? Sharla repet si eu o intrebare pe care ti-au pus-o zeci daca nu sute de forumisti : Cind te faci bine ?Dar tu – esti genul : „Tanga langa ,de la pasune vine vaca , Si la git avea talanga „……Da ai trecut pe linga DEX ? Sa-ti spuna ce inseamna „Catharsis”.Inseamna ca Ileana este o artista ….Cu trairile ei , nu ?Latra sharla in nestire…..

  20. Completare la ce am scris @ Charlie cum e corect : „chatarsis sau catharsis”? Nu intelegem „romgleza „unora ca tine … Scuze redactia .

  21. Până în prezent, Putin a trimis la lupta numai ocnași! Văzând că nu poate sa câștige cu ocnașii, Putin a numit comandantul operațiunii speciale pe șeful statului major general! Acum incepe spectacolul adevărat de nu va rămâne piatra pe piatra in Ucraina maidanista!

  22. Primul exemplu ar fi trebuit sa-l dea sasul sibienesc. In urma cu cativa ani presedintele Turciei cu ocazia unei vizite in Moldova s-a deplasat personal in Gagauzia pentru a cunoaste la fata locului cum este tratata minoritatea turca de acolo,extrem de mica numeric fata de numarul romanilor agresati de Jelenschi in Ucraina. Erdogan a fost multumit de ce a vazut si auzit si s-a angajat ca Turcia sa sprijine material acea comunitate. Johanis de ce nu face astfel de gesturi???

  23. AGENTUL SOVIETIC humoroid multiplu Yahweh/Salvamar/marius se face ca nu a inteles la cine ma refeream de fapt si ratiunea stalcirii unor cuvinte…E bine in schimb ca ai inteles cine e ileana, Rollasonata stalinista, artista in justificarea asasinarii de catre IDOLUL ei Stalin a aproape un miliard de pamanteni din 1900 pana-n 1953 cand a crapat, dintre care una suta milioane din URSS pentru „electrificare”… Restul pana la doua miliard i-a rezolvat sluga sa, cominternistul Mao, dar tot la ordinul sau…Nu-i asa ca te-am provocat sa te duci fugutza la wiki ca sa verifici cum se scrie cuvantul de care nu a auzit neam de neamul tau, im bacilule?

  24. Republica Moldova trebuie sa traiasca de-a pururi,libera si independenta,stat ONU ; acolo nu sunt numai romani/moldoveni sunt rusi,gagauzi si ucrainieni,astia unde dreaku sa se duca …Austria o duce foarte bine, inca si Jefuieste la Romania cu temei,si nu e Germania:)))

  25. Cind o sa ai tu propriul tau ziar , mai charli , o sa faci ce o sa vrei . Tu , nu esti decit un amarit psihopat , care se face de rusine pe aici .
    Esti un fel de misteaux 2 .
    Mascariciul site-ului …….

  26. @ Charlie „im blaciule „ca imbecil esti… Nu m-am dus la wiki, dar iti dau ceva in rat . Daca mai spurci valorile romanesti.Pricepi apatridule ?

  27. Dacă actuala entropie mondială, ar putea fi măsurată pe baza unei dimensiuni scalare de la 1 la 1000 spre exemplu, am putea constata un adevăr de netăgăduit: „Unu este Guvernul României!” Aşadar, să fim rezonabili căci unde nu este, nici Dumnezeu nu cere…

  28. charlie, goe stiu ca e criza de medicamente, dar de ce nu mergi tu sa poluezi pe minciuna.ro? Acolo e casa voastra.. Aici nu ai sanse.. Scursoare?

  29. ce nu inteleg eu e de ce nu revendicam teritoriile romanesti luate prin rapt de Ribentropp Molotov si mai apoi de Uniunea Sovietica…respectiv Ukraina…
    e rapt teritorial sau nu…
    de ce sa ramina la ukraina…ca mostenitoare a imperiului sovietic…
    tot jsutificam si batem cimpii
    sint teritorii romanesti…si trebuie luate inapoi

  30. Putin va ataca din Belarus pe direcția Kiev -Odessa și din sud pe direcția Odessa -Kiev. Armata ucraineană va fi încercuită și distrusă. Succesuri guys!

  31. Suntem intr-o alta situatie intr-un alt moment de istorie .A vorbi in acest moment despre tratate este neproductiv . Inca nu stin cum se va termina razboiul abia atunci vom putea sa ne aparam legal fratii de peste Prut cei aflati in Rep.Moldova si Ucraina .Functie de cum se va fi terminat confruntarea vom avea de luat noi decizii ce nu mai implica vechile tratate .O Ucraina europeana este una si o Ucraina ocupata de Rusia este cu totul alta .Vorbim fara de rost .

  32. @PUTIN A DENUNTAT RAPTUL TERITORIAL: nu numai atâta. A denuntat si discriminarile carora le sunt supusi românii din Basarabia-Bucovina. Regimul de la Bucuresti n-a priceput ca trebuie sa i se alieze RUSIEI împotriva UCRAINEI în apararea drepturilor românilor si-n recuperarea teritoriilor pierdute. Sede cu dusmanii – americanii, dusmanii dintotdeauna ai Europei -, la masa.

  33. Apropo. Care guvern? Avem guvern? Avem președinte? Avem armata? Avem justiție? Avem securitate? Eu zic ca nu mai avem nimic al nostru. Totul aparține altora, inclusiv viitorul. A, da avem dreptul de a nu mai avea nimic. Și mai avem dreptul de a nu spune NU, de a nu refuza nici un străin, de a nu ridica vocea, de a nu gândi și firește de a lauda tot ce vine de peste balta.

  34. Russia ( Putin nu mai ataca pt. că este …mort de 17 cancere !!! ) va ataca uKra din toate părțile : din aer , de pe mare și terestru ! Ce va mai rămâne lui Putin puțin îi pasă ( uKra va fi o amintire în manualele de istorie ! ) .

  35. @gica Imi place cum evitati subiectul discriminarii romanilor din Ucraina si tot incercati sa schimbati vorba dar credeti-ma ca nu aveti succes, nu suntem atat de naivi precum credeti.
    Ati fi hazliu daca subiecul nu ar fi tragic.
    Ii tot dati cu razboiul dar probabil aveti un moment de amnezie deoarece problematica dateaza inca din momentul aparitiei Ucrainei ca stat independent, cu mult inainte de declansarea razboiului
    Ce inseamna sa ne aparam „legal” fratii de peste Prut ?! Detaliati va rog.
    Iar cu geografi cu Prutul nu prea le aveti: romanii din Bucovina de Nord sunt majoritatea dincoace de Prut si nu dincolo iar cei din Maramuresul de Nord chiar nu au nicio treaba cu Prutul, poate cu Tisa.

  36. Profesore… foloseste si tu niste harti actualizate, alea in care apare Transnistria si vezi ca Federatia Rusa are cu totul alte granite de vreo cateva luni bune HAHAHAH

  37. Ucraina are teritorii furate de la romani. Cine sustine Ucraina ori e sluga tradatoare ori incult prost.

  38. Ucraina este varza si exista o sansa daca aceste gunoaie penale din guvernul RO ar putea sa clearance cu tip eu teritoriile din nord ul Bucovinei

  39. cu ceva timp in urma ,,patriotii,, : ciuca un rezervist reactivat posesor de pensie speciala bazata pe contributivitatea acestui erou de popota isi adauga inca 1.000 lei conform prevederilor legale adoptate de guvernul care se sacrifica la guvernare pentru instrainarea tuturor resurselor minerale ramase nepraduite de acesti ,,patrioti,, de carton care sint in cardasie pentru disparitia populatiei jefuite de aceasta monstruoasa coalitie care si-a indexat indemnizatile cu 10% de la i ianuarie ca oricum erau preamici pentru ceea ce au facut ! performanta gasca ,numara nenumarati ,,doctori,, plagiatori care constituie ,, romanica esuata,, a suplinitorului esuat dupa 8 ani de :trandavie,nepasare,dispret populatiei ,exploatate si jefuite cu aroganta si dispret ,ura specifica acestor venituri !

  40. „Statul sprijină întărirea legăturilor cu românii din afara frontierelor ţării …..”

    -cu aia pe care i-a scos la munca…..

  41. Dl ministru Severin imi intareste „teza” conform careia, doar frontiera vestica si partial sudica, (vezi frontiera dintre Moldova si Ukrania ,insula Serpilor si Crimea) ale Ukraniei, este in conformitate cu Tratatul de pace de la Paris din 1947, frontiera cu Belarus si Federatia Rusa sunt frontiere interne ale URSS, desi Ukrania si Belarus sunt semnatare a tratatului in cauza. Poate dl Severin va face vorbire de drept international despre frontierele interne ale fostei URSS si legatura acestora cu actualul conflict!!

  42. Iohanis mercenarul neroman pus de mafia externa antiromaneasca la conducerea Romaniei , nu a facut nimic pentru a sprijini romanii din Ucraina oropsiti de statul ucrainean inclusiv prin legea minoritatilor promulgata recent de zelenski !!
    SI CULMEA TRADARII , in loc sa sprijine romanii din Ucraina, ANUL TRECUT IOHANIS A ANULAT SPRIJINUL FINANCIAR CE-L ACORDA STATUL ROMAN PUBLICATIEI DE LIMBA ROMANA MESAGERUL BUCOVINEAN CE APAREA LA CERNAUTI-UCRAINA SI CARE PUBLICA NEAJUNSURILE SI DISCRIMINARILE FACUTE DE AUTORITATILE UCRAINENE ROMANILOR DIN UCRAINA !!!!

  43. Ne aflam in Ucraina in fata teoriilor militare ce ne spun cum cine ataca primul pierde de obicei confruntarea .Ucraina ,in aecasta etapa a respins Rusia dincolo de Nipru si acum se aseaza spre a se apara oferind Rusiei capcana atragerii in ofensiva . Ofensiva este mare consumatoare de energii militare si decimeaza trupele aflate in atac .Tehnica militara de contraofensiva trebuie pregatita din timp de catre Ucraina .Aparitia tancurilor de mare putere de felul Leopard 2 va fi momentul in care Ucraina trece la atac .Astfel de capacitati militare nu se folosesc in aparare .Rusia a mai atacat de multe ori si ati vazut ce a patit .Tancurile Leopard ofera un sistem de aparare total el fiind parte a intregului in cadrul unei brigazi de tancuri ce foloseste si ca scut pentru infanteria aflata in atac . Ucraina nu se afla in acest moment intr-o ofensiva generalizata .Ea va lovi intii structurile de aprovizionare ale rusilor si abia cind legaturile de acest fel vor fi distruse se va trece la contratac .Probabil undeva in luna august a acestui an daca nu cumva intre timp rusii se vor retrage si vor fi multumiti prin a creea o zona tampon poate chiar radioactiva ce va avea rolul de separare intre Rusia si Occident .Ne este foarte clar cum totul este transformat in praf si pulbere rostul acestor distrugeri neputind fi altul decit crearea unei zone de demarcatie depopulata

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.