Ingenioasa procedură de facturare a Enel

DIGITALIZAREA, ACUMULAREA (PREA) PRIMITIVA A CAPITALULUI ȘI INGENIOASA PROCEDURĂ DE FACTURARE A ENEL

Indiscutabil, liberalizarea pieței energiei a permis funcționarea aproape ideală a acesteia, asigurând aparent echitabil și ireproșabil echilibrarea cererii cetățenilor cu oferta furnizorilor și distribuitorilor. “Aparent echitabil” deoarece consumatorilor li s-a oferit oportunitatea de a impune – conform previziunilor politicienilor premergătoare liberalizării – prin mult invocatul proces de negociere – condiții extrem de dure ofertanților, care au simțit pericolul adoptării de către cetățeni a unei decizii colective de renunțare totală la consumul de energie electrică! În aceste condiții, apare ca logică, în compensație, adaptarea de către furnizori a unor ingenioase strategii de acumulare a capitalului, demne de secolul XXI …

În România, Grupul Enel – mare companie de utilități din Europa după EBITDA din activități curente, activă în peste 30 de țări din lume,  deserveşte 3 milioane de clienţi prin reţeaua sa de furnizare şi distribuţie, dintre care 2,9 milioane sunt consumatori casnici de energie electrică. Printre aceștia din urmă, un consumator din Brașov (pentru conformitate cod ENELTEL 290006825) căruia ENEL, în ziua de 25 octombrie a.c., avea să îi provoace inițial mirarea și ulterior consternarea. Consumul mediu lunar al consumatorului în anul 2021 a fost – conform datelor din factură – de 55 Kwh (anual 660 kwh). Cetățean cu simțul responsabilității, consumatorul în cauză a transmis telefonic ENEL indexul autocitit la data de 24.10.2022, respectiv 8943 Kwh. Valoarea redusă a consumului a fost probabil interpretată de ENEL ca o încercare de fraudare profitând de buna sa credință și, ca urmare, a trimis propriul operator, onest și deasupra oricărei suspiciuni de incorectitudine, să verifice personal indexul contorului electric. Factura nr. 22El2555400 / 25.10.202 consemnează constatarea acestuia: peste 1000 Kwh consumați în decursul unei singure luni (index 9920Kwh), adică echivalentul unui consum de circa 18 luni!

Deoarece errare humanum est și cum suntem cu toții oameni, clientul încearcă să atragă atenția asupra erorii. Întâi, sună la numărul 021 997, cu tarif normal. Este primul contact cu digitalizarea. Cu calm, rar și apăsat, un robot îți oferă – știind că nu îl poți refuza – o sumedenie de informații de care nu ai nevoie în acel moment, parte a campaniei de public relations a ENEL, al cărei cost îl suporți. În final, opțiunile de dialog pe care ți le oferă robotul nu se potrivesc cu situația. Nu-i nimic, există contul My ENEL! La rubrica de sesizări răspunde – ați ghicit – un robot căruia îi adresezi de câteva ori întrebarea care, nefăcând parte dintre cele prestabilite prin softul său, nu răspunde! Are totuși bunăvoința să te îndrume către un operator… uman. Acesta este abordabil prin chat, convorbirea întrerupându-se automat dacă nu tastezi ceva timp de trei minute și ceva. Operatorul uman (Ioana Andrei ?!) este amabil și politicos. Solicită o fotografie a indexului, pe care nu o poți transmite, locația fiind o locuință secundară, la peste 150 de km de domiciliu. Soliciți timid să trimită un operator pentru re-citire. Se poate, dar contra cost. Altfel, va mai trece doar peste… 6 luni! În final, sugerează trimiterea unui mesaj la contactee.ro@enel.com.

Transmiți la adresa de e-mail mesajul explicativ si o fotografie a contorului, obținută prin bunăvoința unui vecin. Răspunsul vine prompt… de la alt robot: “Iți mulţumim pentru emailul transmis.

Mesajul cu solicitarea/ sesizarea ta urmează să fie înregistrat in baza de date. Deoarece este o perioada atipică,  primim mai multe solicitări decât de obicei, majoritatea legate de situația actuală din piața de energie. De aceea, timpul de răspuns poate fi ușor crescut, pentru că  tratăm cu aceeași atenție și responsabilitate fiecare solicitare primită. (…)Acesta este un mesaj automat.”

Termenul maxim de răspuns este de 30 de zile, având toate șansele să fie depășit, pentru că este o perioadă atipică (?!!) și pentru că solicitarea va fi tratată cu atenție și responsabilitate! Cu alte cuvinte, soluționarea va veni ulterior debitării banilor din contul clientului, care devine astfel creditor al ENEL pentru circa 18 luni, fără ca ENEL să plătească dobânzi! Curat acumulare primitivă a capitalului!

În cazul vechiului IDEB, o situație similară putea fi rezolvată pe loc, așteptând poate 4-5 ore în fața unui ghișeu arhaic în spatele căruia stătea totuși un om!

MINISTERUL CERCETĂRII, INOVĂRII ŞI DIGITALIZĂRII suține că “Orașele digitale pot deveni un garant al stării de sănătate a comunității pe care o găzduiește, prin gestiunea inteligentă şi integrată a tuturor serviciilor publice, de la intervenții de urgență, până la trafic și poluare, tehnologiile dându-ne posibilitatea de a ne conecta între noi și de a realiza lucruri fără precedent.” Poate ar trebui inclus un proiect de validare a eficienței digitalizării prin facturarea exagerat eronată a consumurilor de energie particulare ale președintelui României, primului-ministru, miniștrilor și parlamentarilor, solicitându-le să rezolve situația fără a apela la domnul Carlo Pignoni, CEO & Country Manager România, care le va răspunde fără îndoială. Pentru cetățeni, Conducerea ENEL, fără e-mail, fără telefoane, este mai inaccesibilă decât Papa Francesco, pe care de bine de rău, îl poți vedea duminica la fereastră!

Între timp, clientul al cărui caz este unul real a început să viziteze băncile comerciale pentru a accesa un împrumut necesar plății anticipate a consumului pentru 18 luni. Dacă nu reușește, înregistrând restanțe la utilități, nici o bancă nu-l va mai credita iar perspectiva decuplării de la energia electrică devine critică…

foto arhiva

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 9

22 de Comentarii

  1. Super tare! Nu mai rămâne decât să afle unde stă operatorul onest și să-i facă nasoale de diferența aia pusă din burtă!

  2. Epoca de Aur capitalista instaurata post ’89 este epoca de aur a sarlatanilor, speculantilor, companiilor si autoritatilor care fura fara rusine cetateanul.
    Traiasca Epoca de Aur actuala cu toata pleiada ei de escroci!……[Rumburak]

  3. Confirm.
    Traiesc aceeasi aventura cu prealuminatul Enel.
    Facturi aberante la o locatie cu un consum zero kwh de cativa ani.
    Contorul e pe gard, accesibil citirii de pe strada. Degeaba!
    Bag index contor in perioada conunicata si la numarul de telefon din articol. Degeaba!
    Am facut anul acesta doua conventii de consum cu zero kwh in toate lunile. Degeaba!
    Am istoricul de consum pe anii anteriori de 2kwh pe an. Degeaba!
    Mi se factureaza cca 80kwh pe zi. Pe zi!
    In fiecare luna emailuri, telefoane. Cu chiu cu vai, se transmit scuze si se storneaza factura.
    Am avut factura si de 6.000 lei. Consumul real fiind zero kwh.
    Ultima data mi s-a comunicat si un avertisment de deconectare de la retea.
    In concluzie, aplicatia informatica si sefii responsabili din Enel sunt de…..! Completati voi ca ma murdaresc.
    Este adevarat si ca imbecilii de politicieni schimba legislatia respectiva de doua ori pe luna.
    Nu stiu care sunt mai de….. sau mai profitori!

  4. Dar ce ziceți de un 7,62 !…e mai simplu…și vă asigur că nu va mai greși în veci!…

  5. Mă Rumburache, și la tine la hungaria tăt capitalism este! Mai cu față umană dar tot pe japcă!

  6. Fotografia facuta de vecinul generos , ce index arata ? Cit despre roboti si robotei inclusiv unii umani , sint JALNICI .

  7. Teoretic au introdus contoare digitale, deci in loc sa faci estimari poti prelua datele, inregistra si evidentia, dar de ce sa nu casitigi ca firma un leu cinstit. Asa ca estimezi un consum de peste 200 de kwati in iulie si obtii un pret ”cinstit” de o,8 lei /Kwh, daca ai fi citit ar fi fost sub 100 Kwh si deci ai fi pierdut ca Mare si cinstit neamt o,12 lei pt fiecare Kwh plus nu ai fi avut o facturare in avasn asa ca sa-ti mai iasa niste firfirei si vara cand totul cam stagneaza din cauza vancantelor, duratei zilei etc. Nu cereti cinste si onoare intr-o socetate bazata pe profit/castig? Iar guvernantii fac balet si plcatiuni pe la marile Porti/licuricii lui Basescu pt ca mai au cate o fata de capatuit sau de vandut scump pe viata poporului roman ca Virgil Popescu, care a semanat saracie/ruina in Romania pt a-si capatui fiica si proteja batranetile de marele profitor occidental. Cum putem defini societatea occidentala? O piata/bursa a speculei…

  8. nationalizarea tuturor companiilor ce gestioneaza furnizarea de utilitati-combustibil, gaze, energie electrica, telefonie, apa. la stat inapoi. Afara cu strainii din tara

  9. @shoshoaka kurentata: daca va amintiti, am scris anul trecut prin august sau septembrie despre aceasta manevra. Cica ar fi legal in eupropa dar nu e lege pentru Romania. Sa va reexplic, firma are sediul oriunde dar e inregistrata cu un QR fara adresa sau nume firma, doar superficial, ex: in factura iti scrie: consum energie electrica, ai de platit …lei, platesti oline sau la cititoarele de QR fara a mai primi chitanta ca justificare a platii. Banii ajung in contul firmei dar nu stii daca ajung la timp. Daca vrei sa faci reclamatii, nu ai cui, faci la protectia consumatorului si astepti raspunsul sau rezolvarea problemei, sau nu! Platesti intrun cont QR al unei firme dar nu e sigur ca esti achitat sau iti vin peste noapte restante aiurea. Nu e bascalie, de anul trecut s-a introdus in multe tari din europa aceste QR pentru firme si cetateanul este obligat sa se conformeze desi nu a fost intrebat! Guvernul este complice la toate aceste magarii si furtisaguri pentru ca nu dau legi clare si cotecte cu norme si raspunderi pentru prejudicii aduse cetateanului!

  10. Argumentul suprem si norocul meu este consumul zero!
    Nu au argumente consistente in situatia asta.
    Daca se consuma ceva, cat de putin, ma bagau la mijloc. Acum dupa ce mi-au stornat 5-6 facturi, maraie mai putin.
    Cate 20 de emailuri transmise de mine la fiecare reclamație si 2-3 reclamatii telefonice, sunt distractia lunara.
    Distractia ramane. Mai consistenta pentru aia care consuma ceva.
    Nu cedam.

  11. Este ciudat să-ți dai seama că Grupul Enel practică asta de mult timp și eu am pățit la fel acum vreo 4 ani și mai cunosc destui în această situație și omul mulțumit că nu mai plătește curentul mai bine de un an acceptă plata așa cum am acceptat-o și eu prin avertismentul că-mi taie lumina…numai hoți peste tot și nu ne apără nimeni…la alegeri o să votez AUR m-am saturat de PSD…PNL…UDMR…USR și câte alianțe mai sunt din actualii și vechii hoți.

  12. A MURIT CEAUŞESCU ?
    DA !!!
    AU „DISPĂRUT” „CÂINII” LUI ?
    NU !!!
    „CÂINII”, SUNT ACEIAȘI,”LANȚUL” ESTE ALTUL … (din aur) !!!
    ÎN CORAN, ESTE PREVĂZUT :
    „CINE FURĂ, SĂ-I FIE TĂIATĂ MÂNA, CU CARE A FURAT !”

  13. Subscriu! Sunt în aceeași mizerie cu cei de la Enel Muntenia. Au tergiversat lucrurile cu contractul pentru Enel gaz până a ajuns la data expirării.. ne-am trezit că au falsificat semnătura pe contractul pe care noi nu l-am văzut vreodată..
    Dacă am cerut despăgubiri morale și pentru întârziere și pentru fals în acte, au venit cu aceeași placa. Contractul a fost semnat odată cu Declarația pe propria răspundere privind locul de consum!! Adică au luat semnătura electronică de pe declarație și au atasat-o la contract.. pentru că trăim într-o țară în care ne sunt încălcate drepturile sistematic.. pe nimeni nu interesează! Nemernicii ăștia de furnizori de servicii, păstorite de italieni.. francezi.. sunt state în stat!

  14. Dragi romani abonați la acești șarlatani Enel, nu mai stați la aceste jigodii italiene, plecați la alții, oriunde, pe piața libera găsiți alte oferte sau mobilizare generala în strada, de ce nu chiar război cu mafia care ii tolerează. Jos Guvernul corupt!!!

  15. Doar un cretin nu intelege de ce se face digitalizarea (sclavia perfecta). Continuati … sa dormiti !

  16. Cea ma jalnica firma Enelul,si cei mai mari hoti,anul trecut mi-au facut 2 regularizari de peste 5.000 de kw consum,in total pe anul 2021,am avut peste 15.000 de kw consum,un ap.de 47 mp o masina de spalat haine,una de vase,care o folosesc ffffff rar,un televizor un frigider si 5 becuri led,o persoana singura am facut sesizari,dar mi-au raspuns doar la cateva am sunat la Bucuresti,si mi sa spus sa trimit un alt email cu foto la contoar si C.I,si mi sa spus sa nu platesc,pana nu se reglementeaza situatia,darrr in noiembrie 2021 am fost debransata,deci asa rezolva Enelul sesizarile,aaaa si am uitat in mai si iunie 2021,am fost plecata din tara,dar o alta surpriza,totusi am avut 847 kw consum,in 2 luni,alta sesizare facuta,raspuns,a fost vina mea ca nu dadusem citirea,ok,am stat fara energie pana in martie cand fara sa platesc au venit si m-au bransat,zic ok sa facut recalcularea facturilor si si-au dat seama ca a fost o greseala,dar am gresit,din martie pana in septembrie consumul meu este de pana in 2000 de kw,ultima factura era de peste 1500 de kw,incerc sa deschid aplicatia,alta surpriza,mi-au reziliat contractul fiinca sunt rau platnic….si muuuult as mai avea de scris,dar sunt atat de scarbita de aceasta firma,incat nici sa mai pomenesc numele ei nu imi mai vine,de acum incep cu Protectia Consumatorului si ANRE…suntem furati si nu le face nimeni nimic…..

  17. Confirm și eu din propria experiență că Enel practica in România o procedură de facturare hoțească. Se ascunde în spatele erorilor umane cînd este dovedit că a greșit și manipulează indexurile estimind fals acolo unde există contorizare așa zis inteligenta. Am scris 2 reclamații pe care le am depus la sediul din Călărași. Răspunsurile sunt in bătaie de joc,nu au nicio legătură cu cererea exprimată și se rezumă la expunerea cadrului legal pe care ei îl eludează prin inginerii evidente. Sigur dacă dai în judecată cistigi dar sunt versați in realitatea din Romania și își bat joc fără rușine.Ar mai fi soluția schimbări furnizorului.Cred că la un moment dat asta este cea mai bună soluție pentru noi consumatorii.

  18. Și contoarul soacramii a fost încărcat cu trei mii kw respectiv 2700 lei. Doi ani de teroare, șase reclamații scrise, tot atâtea audiențe, tentative de contactare a unui decident. Joc, vorba turcului Ali. Amenințare și realizare a debranșării cu rebransata ulterioară când s-au convins de absurd. Da, am fost in final încărcați cu circa două sute și…lei la rubrica alte servicii. La analiza, eram acuzați că rai platnici. A fost stimata și aceasta sumă. Lucrurile sper că au revenit la normal. In anii 90, circula versiunea jefuirii proprietarilor prin pierderea locuinței prin intermediul executorilor, care scot la licitație locuință prim a și a doua oară la preturi exorbitante, că apoi sa fie achiziționate pe preturi de nimic de către o gașcă…

  19. Nu va mirati !Legile sunt facute de sparlament ( 80 la suta au participat la jaful instituționalizat asupra românilor sau au alta cetatenie)cu dedicatie pentru camatarii cu gulerele albe .Deci nu pot fi acuzati de patriotism .Sa vedeti cati oameni in varsta sau de la sate vor fi executati silit in urma unor facturi umflate .Cine ii apara pe acestia ?

  20. Situația este cât se poate de reala. Și eu m-am confruntat cu aceeași perioadă, din fericire pt o suma mai mica

  21. Aceiași problemă: enel
    Consum 167 kw
    Facturare 315 kw
    Factură 325 lei
    Contract valabil până în martie care cu siguranță va fi reziliat mai devreme.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.