Judecătorii CCR îl pun la zid pe Iohannis: „Trebuie să-şi motiveze refuzul concomitent…”

CCR afirmă, în motivarea deciziei referitoare la numirea şi revocarea unor miniştri, că preşedintele nu se poate opune deciziei prim-ministrului de a opera anumite modificări în componenţa Guvernului, că deşi a refuzat să constate vacantarea a două posturi de ministru ca urmre a demisiilor titularilor, şeful statului nu are sdrept constituţional de opţiune în acest caz, iar demisionarii nu pot fi menţinuţi în funcţie împotriva voinţei lor.

În ceea ce priveşte refuzul de numire a unor miniştri, Curtea precizează că preşedintele are dreptul de a refuza, motivat, numirea propusă, ori de câte ori constată că nu sunt îndeplinite condiţiile de legalitate pentru numire, în timp ce premierul nu poate indica aceeaşi persoană pentru aceeaşi funcţie, la acelaşi minister potrivit news.ro.

Judecătorii CCR critică lipsa totală a motivării deciziei preşedintelui. Concluzia CCR este că prin refuzul Preşedintelui României de emite decretele de revocare din funcţie a doi miniştri şi/sau de a emite decretele de constatare a vacantării funcţiilor de ministru ca urmare a demisiilor celor doi miniştri s-a creat un blocaj instituţional, fiind afectată în general exercitarea rolului Guvernului.

Preşedintele nu poate cenzura motivele pentru care prim-ministrul a înaintat propunerea de revocare a unui membru al Guvernului şi nu se poate opune deciziei prim-ministrului de a opera anumite modificări în componenţa Guvernului, aceasta fiind competenţa exclusivă şi nepartajată a şefului Guvernului.

Aşa fiind, Curtea constată că Preşedintele României a refuzat să dea curs propunerii prim-ministrului de revocare din funcţie a doi membri ai Guvernului, fără a avea vreun drept constituţional de opţiune în această privinţă.

În ceea ce priveşte propunerea transmisă de premier preşedintelui de a constata vacantarea celor două funcţii de membru al Guvernului şi de a emite decretele de numire a unor noi miniştri la respectivele portofolii, judecătorii constituţionali precizează că „demisia este un act juridic unilateral de voinţă al titularului funcţiei, nefiind susceptibilă de control sau aprobare, aceast fiind adusă la cunoştinţă, cu scopul de a se lua act de către autoritatea funcţiei”.

Pornind de la prevederea legislativă conform căreia ”demisia se anunţă public, se prezintă în scris primului-ministru şi devine irevocabilă în momentul în care s-a luat act de depunerea ei, dar nu mai târziu de 15 zile de la data depunerii”, CCR precizează că „dincolo de acest termen, un demisionar nu poate fi menţinut în funcţie împotriva voinţei sale”.

„Prin urmare, în caz de demisie, Preşedintele României, la propunerea prim-ministrului, care înaintează demisia şi îi solicită rezolvarea acesteia, urmează să ia act de demisie şi să declare vacantă funcţia de membru al Guvernului de îndată, respectiv de la data la care a fost încunoştiinţat de către prim-ministru şi în considerarea termenului de 15 zile în care demisia devine irevocabilă”, se arată în decizia CCR.

Concluzia Curţii Constituţionale este că, „începând cu data de 30 noiembrie 2018, când prim-ministrul a comunicat formal Preşedintelui cele două demisii din funcţia de ministru, şi până la data pronunţării prezentei decizii, Preşedintele nu şi-a exercitat atribuţia constituţională şi legală de a lua act de acestea şi de a constata, prin decret, vacanţa posturilor, deşi respectivele demisii au devenit, între timp, irevocabile”.

Cu privire la refuzul Preşedintelui de numire în funcţia de membru al Guvernului, la propunerea prim-ministrului, Curtea reaminteşte că preşedintele are dreptul de a refuza, motivat, numirea propusă, ori de câte ori constată că nu sunt îndeplinite condiţiile de legalitate pentru numirea în funcţia de membru al Guvernului, prevăzute de dispoziţiile art.2 din Legea nr.90/2001, conform cărora ”Pot fi membri ai Guvernului persoanele care au numai cetăţenia română şi 26 domiciliul în ţară, se bucură de exerciţiul drepturilor electorale, nu au suferit condamnări penale şi nu se găsesc în unul dintre cazurile de incompatibilitate prevăzute la art. 4 alin. (1)”.

De asemenea, preşedintele poate refuza, motivat, o singură dată pe criterii ce ţin de corespunderea persoanei în funcţia propusă.

„Preşedintele României nu are dreptul la o proprie opţiune în cadrul mecanismului constituţional de numire existent; la rândul său, prim-ministrul nu poate reitera propunerea de numire în funcţia de ministru, în sensul că nu poate indica aceeaşi persoană pentru aceeaşi funcţie, la acelaşi minister”, subliniază CCR.

În ceea ce priveşte motivarea refuzului Preşedintelui de numire, Curtea reţine că aceasta trebuie să fie exprimată clar şi fără echivoc, în formă scrisă, tocmai pentru a se înţelege motivele şi criteriile pentru care a refuzat propunerea de numire.

„Lipsa totală a motivării sau o modalitate de exprimare ambiguă, imprecisă este improprie rigorilor specifice demersurilor şi procedurilor inter-instituţionale, cu atât mai puţin a celor derulate în cadrul unor raporturi de drept constituţional pur”, menţionează judecătorii CCR, subliniind că „lipseşte un act formal de motivare a refuzului Preşedintelui, iar exprimarea sa publică, prin intermediul unor declaraţii de presă sau răspunsuri orale, potrivit cărora persoanele propuse de prim-ministru pentru funcţia de ministru sunt ”nepotrivite”, are un caracter confuz, deoarece nu se pot deduce criteriile în funcţie de care a fost efectuată evaluarea Preşedintelui”.

Cu referire la perioada de timp pe care Preşedintele o are la dispoziţie pentru a-şi exprima în scris motivele refuzului numirii în funcţie, Curtea reţine că lipsa unui termen expres prevăzut în Constituţie în acest sens nu poate constitui un argument pentru tergiversarea sine die a prezentării motivelor, în condiţiile în care există obligaţia motivării.

„Prin urmare, Preşedintele trebuie să-şi motiveze refuzul concomitent cu anunţarea deciziei sale de a nu da curs propunerii de numire formulate de prim-ministru”, conchide CCR.

Curtea constată că „prin refuzul Preşedintelui României de emite decretele de revocare din funcţie a doi miniştri şi/sau de a emite decretele de constatare a vacantării funcţiilor de ministru ca urmare a demisiilor celor doi miniştri s-a creat un blocaj instituţional, ce nu îşi poate găsi rezolvarea decât pe calea soluţionării prezentei cereri de soluţionare a conflictului juridic de natură constituţională”.

„Incertitudinea componenţei Guvernului afectează, în general, exercitarea rolului Guvernului, cu atât mai mult în contextul specific speţei de faţă, respectiv imperativul elaborării, de către fiecare minister, a proiectului de buget pentru anul 2019, precum şi cel al preluării şi exercitării de către România, din ianuarie 2019, a Preşedinţiei Consiliului Uniunii Europene”, susţin judecătorii CCR.

„Pentru soluţionarea prezentului conflict juridic de natură constituţională, Curtea constată că Preşedintele României urmează, pe de o parte, să emită de îndată decretele de constatare a vacantării celor două funcţii de ministru şi, pe de altă parte, să răspundă, de îndată, în scris şi motivat, propunerilor înaintate de prim-ministrul României cu privire la numirile în funcţia de ministru”, este decizia Curţii Constituţionale.

Au fost înregistrate opinii concurente, aparţinând judecătorilor Attila Varga, Simona – Maya Teodoroiu şi Marin Enache.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 5
Author

22 de Comentarii

  1. Titlul corect era ” Natzimann a luat-o in bot de la judecatorii CCr”! Dar, Natzimann dovedeste ca poseda rat, ca tot e vremea lor, a alora care au scapat din mainile veterinarilor si mai amana o data o obligatie constitutionala! Fiind un alogen dusman al Romaniei chestiunea isi gaseste o explicatie la indemana…

  2. Ce-i asta?! Se incearca impunerea statului de drept (a legii) in dauna vointei Liderului?! Pai Du-L Iohannis ESTE LEGEA, el este sefu’ Statului, deci si comandantul armatei, a noii sekuritati, a guvernului, a justitiei…etc. Toate institututiile STATULUI (!!!) sunt parte a Statului al carui sef este D-uL Iohannis. CLAR ?!

    • Asta-i! Nu merge. Ar trebui incearcat si cu cianura. Cine stie?

  3. Si, in loc sa-si exercite atributiile, asa cum a precizat CCR, Iohanis, bravul nostru presedinte, v- a pleca ,,DE INDATA” la Sibiu. I-l doare in cot pe KWJ ce spune Curtea Constitutionala a Romaniei. El raspunde la ordinele altei institutii.

  4. CCR o institutie numita politic si contaminata politic 100 la 100, nici nu era de asteptat sa aiba o alta reactie. Cum tot politic, cei mai mari escroci, coerupti si hoti politici, sunt eliberati GRATIS, miza de fapt sunt actualii cinducatori politici corupti, hoti, pana in maduva oaselor. O tara in care coruptia este instalata in toate ionstitutiile, mizerie si mizerabili, aceasta este caracterizarea Romaniei.

  5. ce să justifice boul turbat cu limba albastră, poate fânul rumegat în staulul din deal…

  6. Ii sugerez lui Iohannis sa faca un referdum: eliminarea imunitatii presedintelui din constitutie. Si asa vad ca sintagma penal ii inunda creierul si ii impaienjeneste vederea. Eu nu cred ca presedintele are nevoie de imunitate.

  7. ..ma majistrati puneti l bre la zidu plajerii ca abia ashea veti scapa tara da el..il manca iudeii ca i cosher..da she fashem cu jeta care schimba otal reteeta..ca da carne da roman tat iudeu e satul..hai ca n aveti coraj dar daca vreti imi asum responsabilitatea iresponsabila si semnez …anonim..

  8. Ba uite că poate așa cum poate conduce și ședințele de guvern ,fiind de fapt lider al puterii executive și având și cel mai mare număr de voturi de la alegători, ceea ce nu este valabil și pentru judecătorii de la CCR, care ar putea reprezenta interesele unui grup mai restrâns de indivizi? Deci, remarcați și faptul că alegătorii și-au exprimat votul pentru o conducere prezidențială și abia după aceea pentru una parlamentară, în acest mandat politic ?

    • Ce fumezi sclavule? Cel mai mare numar de voturi aranjate de iobagii CIA poate.

    • Daca vrei sa faci o comparatie corecta, atunci iai in considerare voturile obtinute de Johannis in PRIMUL TUR al alegerilor prezidentiale, atunci cand au participat mai multi candidati, asa cum s-a intamplat si la alegerile parlamentare castigate de PSD-ALDE. Daca nu faci asta, dovedesti ca nu esti decat un slugoi al celor din umbra si doar regurgitezi tot ceea cu ce te indoapa ei.

  9. Considerați că își poate motiva decizia în ședințele de guvern pe care le conduce ?

    • Cum sa nu? Par example,ovreiul ala cu nume de cantaret si-a schimbat numele din Cindy in Ilan Laufer,desi n-are vocalize,iar Olguta a trecut din bratele tribunului (dumnezeu sa-l ierte),in bratele mai vanjoase a lui Dady,penalul infractor,si a vopsit gardurile din centrul Craiovei,folosind drept bidinea un brat de praz,vu vagi mirosuri coruptive…

    • Ai dreptate ‘chichirez’, Olguta trebuia sa mearga la Sibiu, sa ia lectii de la Her Johannis de cum se vopsesc gardurile, cum se masluiesc hartiile, sau cum se inchid dosarele si atunci ar fi avut mai mult succes.

  10. @ Apariția de fumători liberi le provoacă unora sentimentul libertății aprofundate, ?

  11. CCR trebuia sa-i trimita si un DEX pentru ca infractorul hot de case sa afle ce inseamna „de indata”! Pai nu vedeti ca acest individ infect lipsit de caracter, antiroman, isi bate joc de o natiune intreaga?

  12. O curte care face curte PSDragnea! Dorneanu a facut din curte ograda PSDragnea. Cel putin jenant!

    • Ai dreptate, e cel putin jenant……ce scri, fara a te jigni spunindu-ti tzoapa pedelista care habar nu are ce scrie in Constitutie, dar isi da cu presupusul! Daca taceai, mare „filozof” erai! Du-te si pupa-ti stapinul in partea dorsala ca ti-ai facut ca deobicei, „datoria”!

  13. Iohanis acest mercenar vanzator de tara isi face mendrele batandu-si joc de noi romanii si din cauza unor hastagi sustinatori infiltrati peste tot, pe care nu-i intereseaza ca distrug tara si umilesc poporul roman !!!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.