Legea manualelor a fost adoptată. Care sunt principalele modificări

clasa I, scoala

Legea manualului şcolar a fost adoptată în plenul Senatului,  Cameră decizională în Parlament. Principala noutate pe care o aduce această lege este faptul că Ministerul Educației va fi obligat să asigure manualele școlare. Și răspunde pentru acest lucru.

Fostul ministru al Educației și actual președinte al Comisiei de Învățământ din Senat, Liviu Pop spune că pentru prima dată vor exista manuale și în format letric (manualele printate, așa cum există ele în forma actuală), virtual, electronic și în limbaj Braille“. Toate cele patru tipuri de manuale trebuie editate de către Ministerul Educației Naționale.

Ministerul Educaţiei va controla direct, editarea şi tipărirea manualului unic, iar acesta va ajunge la elevi în varianta tipărită, numai dacă părinţii ori profesorii îl vor solicita cu 6 luni înainte de începerea anului şcolar.

Manualele oferite gratuit

Experţii în educaţie, profesori renumiţi, dar şi elevii, consideră că manualul este o falsă problemă, care nu rezolva criza din învăţământul românesc. Legea prevede că manualele vor fi oferite gratuit elevilor în format PDF, digital interactiv sau pe hârtie, însă îl va primi în mână doar dacă părintele, elevul sau profesorul face o solicitare scrisă înainte cu 6 luni de începerea anului şcolar.

“Manualul şcolar este principalul instrument de lucru al elevului şi reflectă lectura personalizată a programei şcolare aferente disciplinelor/ modulelor de pregătire din curriculumul naţional, realizată de autori/ echipele de autori, potrivit diverselor contexte de învăţare şi grupuri-ţintă. Manualul şcolar de bază este bun de interes public şi reprezintă manualul şcolar realizat în conformitate cu programele şcolare în vigoare pentru disciplinele/ modulele de pregătire aferente trunchiului comun, din învăţământul preuniversitar de stat obligatoriu”, prevede proiectul de lege.

Potrivit documentului, principiile pe care se fundamentează legea sunt: principiul echităţii şi egalităţii de şanse, principiul calităţii, principiul relevanţei, principiul eficienţei – în baza căruia se urmăreşte obţinerea de rezultate educaţionale maxime, prin gestionarea resurselor existente, principiul recunoaşterii şi garantării drepturilor persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale.

Despre manualele cu predare în limba minorităților

″În spiritul acestui principiu (al eficienţei – n.r.), se aprobă minimum două variante – maximum trei variante de manual şcolar de bază”, se mai arată în proiect.

În cazul manualelor pentru disciplinele cu predare în limbile minorităţilor naţionale, pot fi achiziţionate manuale din ţara de origine a minorităţii respective, după o evaluare prealabilă realizată prin Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare şi Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, în conformitate cu prezenta lege, precizează un articol al acestei iniţiative legislative.

″În vederea evaluării manuscriselor autorilor/ coautorilor, se constituie grupuri de evaluatori formate din cadre didactice din învăţământul preuniversitar/ superior, selectate în baza apelului public de selecţie, plătiţi în baza unor reglementări aprobate de către Ministerul Educaţiei Naţionale. (…) Manualele şcolare de bază se prezintă astfel: a) în format manuscris; b) în format electronic needitabil; c) în variantă digitală interactivă. Ministerului Educaţiei Naţionale îi revine obligaţia de a asigura manuale şcolare pentru toate disciplinele la începutul fiecărui an şcolar, aşa cum este stabilit prin actele normative de organizare a anului şcolar”, mai spune documentul.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.