Marea problemă a CFR s-a extins și la operatorii privați

Compania de stat CFR Călători va avea mari probleme cu lipsa mecanicilor de locomotivă, iar doi ani mai târziu
vor fi afectați și operatorii privați de transport feroviar, susțin reprezentanții comunității România Feroviară.

Aceștia trag un semnal de alarmă după ce un operator privat de transport feroviar de persoane, Regio Călători, a anunțat că renunță la o rută pentru că nu mai are personal calificat. Până în prezent, problema persist[ la nivelul CFR, adică a statului, însă acum chestiunea s-a extins și la privați, companii care au prosperat de pe urma pensionarilor din sistem. ”Regio Călători SRL, în calitate de operator de transport feroviar de călători, a decis să se retragă de pe ruta Ineu – Brad și retur, începând cu dată de 01.01.2021. Decizia a fost adoptată în urmă analizei privind lipsa personalului calificat, necesar pentru deservirea trenurilor pe zona de activitate Timișoara – Arad”, a anunțat compania.

Oficialii România Feroviară susțin că ponderea mecanicilor tineri din sistem e undeva pe la 10-15%. ”Majoritatea Operatorilor de transport feroviar privați încă caută personal gata calificat și nici acum în al 12-lea ceas nu organizează cursuri de calificare. Din cauza asta viitorul este sumbru, preconizăm că în 2023 OTF de stat va avea mari probleme cu mecanicii de locomotivă, urmați în 2025 de OTF privați”, mai spun cei de la România Feroviară.

Comunitatiile locale și primarii din zona Ineu-Brad s-au mobilizat și au trimis adrese la Minister și Regio Călători pentru menținerea trenurilor în circulăție. Din nefericire varianta auto nu există în zona iar dacă trenurile nu vor mai circula, navetiștii nu vor mai avea cu ce să ajungă la serviciu, copii la școală sau liceu iar personalul care deservește linia va intră în șomaj, conchid prezentanții România Feroviară.

”Principala problemă pentru industria transportului de marfă pe calea ferată rămâne lipsa forţei de muncă specializată, precum şi faptul că mulţi dintre angajaţii existenţi se află deja în pragul vârstei de pensionare. Interesul tot mai scăzut al tinerilor pentru şcolile profesionale sau finalizarea lor fără a dezvolta pasiunea pentru meseriile feroviare, precum şi lipsa de atracţie a noilor generaţii faţă de industria grea fac ca succesiunea pentru posturile cheie să devină principala provocare pentru oamenii de HR din acest domeniu”, susțin reprezentanţii Grampet, citați de ZF.

La CFR Călători, un mecanic de locomotivă are un salariu de bază, net, de 3.200 de lei lunar. Însă venitul poate trece peste 7.000 de lei pentru că se mai adaugă sporurile, cel de noapte, de zile nelucrătoare sau de Sărbători. Un mecanic de locomotivă de la CFR Călători trebuie să muncească suficient de mult pentru a ajunge să conducă trenul, el având nevoie de doi ani de studii la Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4595 Articole
Author

7 Comentarii

  1. Păi, ”marea problemă” nu e doar la CFR.. Să văd acu pe politicianu patriot care nu mai vrea autonomiile regionale, chiar a federalizării, care nu mai vrea descentralizarea bugetelor,. Să văd pe eroul național, partidul prea național care iși asumă răspunderea centralizată a falimentului statal,..

  2. Asta inseamna descentralizare, regionalizare, dezordine, neprofesionalism, bataie de joc, si tot ce viseaza noaptea, pun in practica ziua! Un slagar al anului 2020 „La rapa cu natiunea” este important, deoarece, istoricii scriu ce li se cam dicteaza si iar vor trai urmasii urmasilor nostri in minciuna crasa!

  3. „Prin bunuri ce furara, in veci vezi cum conspira” , scria EMINESCU. Transportul pe calea ferata este cel mai putin poluant si cel mai ieftin transport. De ce a fost sabotat, dezorganizat si apoi privatizat transportul public CFR? Ultra liberalii afirmau ca Statul este cel mai prost gestionar. Atunci cum se face ca „privatul destept” cere ajutor de la „statul prost”? De fapt se urmareste ca privatul sa incaseze profitul, iar statul sa achite cheltuielile. In ce tara transporturile private pe caile ferate sunt mai ieftine, mai sigure, mai performante, decat transporturile pe cai ferate publice? Oxigenul atmosferic se consuma din ce in ce mai mult de catre motoarele masinilor si ramane tot mai putin pentru respiratia fiintelor! Sa nu ne mire ca plamanii oamenilor devin mai putin rezistenti la virusi si bacterii!

  4. Asta este Romania Normala,Statul Minimal,Statul Prost Administrator,Continuarea Reformelor, Privatizarea care va da avant economiei si alte tampenii pe care le debiteaza fara contenire Pulimea neo-laibarala de 30 de ani. Rezultatele sunt demne de Africa Coloniala. Cine insa are minte sa priceapa? Chiar idiotii care zi lumina lucreaza in sistemul corporatist,iar pe seara defileza in piete cu ‘Jos Ciuma Rosie’, ar putea sa inteleaga ce se intampla! Ar putea,dar se fac a nu vedea chiar in firmele in care sobolanesc cum le dispar specialistii si sunt inlocuiti de idioti utili cu peretii plini de diplome de la scoli private, zero ca valoare ???? Insa rumegatoarele cu reflex pavlovian, nu pot intelege ca acesta este un program de distrugere aplicat din afara Romaniei , fara mila,fara pauza si cu mare indarjire,urmarind un scop sinistru: colapsul economic si intoarcerea Romaniei in timp! Pentru asta s-a programat saracirea la blana a Romaniei, subjugarea economica totala, deposedarea rumegatoarelor de resursele naturale .

  5. Tataie, nimeni nu vrea să înțeleagă că s-a terminat statul cu mâna întinsă? Privații ce au făcut pentru a-și asigura mâna calificată? De ce nu inițiază sau să susțină cursuri de calificare? Unde este planificarea forței de muncă de viitor? De ce au fost desființate școlile profesionale? Acum a început criza de meseriași la CFR, dar să vedeți peste câtva timp ce va fi cu calea ferată. Cine mai investește sau cine mai repară la liniile ferate? Au avut grijă să desființeze și pe ciocănarii care verificau șina ferată iar vechile cantoane au ajuns ruine.

  6. Mda, se pare CA COtidianul a primit o noua transa de ajutor social de la PSD ! Publica numai comentarii-limbuta catifelata care sa nu zgaraie tuhasul delicat al marlanilor din PSD !

  7. Prin anii 90 încă mai erau ceva licee „CFR” despre care ziceau mulți că nu prea-și mai au rostul că produc șomeri.

    Acum în 2020 au ajuns să dea din colț în colț că n-au personal calificat??
    Operatorii privați să mai contribuie și ei cu ceva la dezvoltarea învățământului profesional, nu doar să aibă așteptări.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.