(VIDEO) Metroul, tot mai înghesuit și posibil mai scump

„Stimaţi călători, din motive tehnice trenul a ajuns cu o întîrziere în această staţie. Vă rugăm să permiteţi închiderea uşilor, următorul tren va sosi peste un minut”, a fost mesajul care s-a auzit vineri dimineață în boxele de la Piața Victoriei. Peronul devenise neîncăpător pentru că trenurile au au ajuns cu mari întârzieri în staţii, din cauza unor defecţiuni. În ultimul timp, călătoria cu metroul a devenit un coșmar pentru că astfel de întâmplări au loc tot mai des. În plus, bucureștenii ar putea plăti mai mult o călătorie, în ciuda faptului că rămân aceleași condiții dure de călătorie. Lucian Şova, ministrul Transporturilor, a declarat că Metrorex a şantajat practic Ministerul Transporturilor, precizând că el nu este de acord cu majorarea salarială a celor de la Metrorex, cu 20%. Mai mult decât atât, Şova a anunţat că din luna ianuarie, costul călătoriei cu metroul va fi mai scump deoarece mărirea salariilor de la metrou trebuie finanţată, iar singura soluţie de a acoperi costurile salariale este preţul majorat al călătoriilor.

Ministrul Transporturilor nu a precizat şi suma pe care o vom plăti în plus pentru o călătorie cu metroul începând din luna ianuarie.

Metrorex a anunțat zilele trecute că a fost încheiat Contractul Colectiv de Muncă (2018-2019) între administrația companiei și partenerul social Unitatea-Sindicatul Liber din Metrou (USLM). Astfel, conflictul de muncă a fost stins, părțile convenind o mărire salarială de 20%. „Din fericire pentru bucureșteni, vorbim de 700 de mii de călători, am putut să evităm acest conflict. Am ajuns la o majorare salarială de 20% pentru salariați, plus primele de metrou și cea de Crăciun. Asta a fost hotărârea Consiliului General al sindicatului si au fost satisfăcuți de această creştere”, a spus Ion Rădoi, șeful sindicatului angajaților de la metrou.

Compania Metrorex, deținută de Ministerul Transporturilor, raportează un venit pe angajat de trei ori mai mic față de societățile similare care administrează rețeaua de transport public subteran din Budapesta, Praga și Varșovia în condițiile în care are cu 20% mai mulți angajați/km metrou, salarii supradimensionate
(cu 9% mai mari decât media companiilor similare din regiune și de aproape două ori peste media din sectorul privat), pierderi imense (fără subvențiile de la stat ar fi o companie falimentară) precum și cea mai proastă calitate a serviciului oferit (viteză medie este cea mai scăzută din cauza investițiilor modeste), se arată într-o analiză făcută de Iancu Guda, președinte al Analiștilor Financiari și lector IBR & ASE.

Sindicaliștii de la Metrorex au amenințat zile la rând că vor întrerupe lucrul, solicitând la un moment dat o majorare cu 42% a salariilor. Aceste cereri au venit în condițiile în care compania de transport raportează pierderi de 55% din cifra de afaceri (358 milioane de lei, adică în jur de 77 milioane de euro), în timp ce firmele similare din regiune obțin un profit mediu de 11%: Budapesta (+16%), Praga (10%), Varșovia (5%). Aceste pierderi sunt acoperite din subvenții de la stat. Aproximativ 40% din veniturile acestei companii provin din subvenții de la stat, și alte venituri din exploatare

Metrorex înregistrează 63 de angajați la fiecare kilometru de metrou, cu 20% peste media din capitalele menționate ca și referință (51,41) și de trei ori mai mult decât Budapesta (care înregistrează 20,21 angajați/km metrou). Salariul mediu net / angajat la Metrorex este de 1.144 euro/lună (adică 7.555 lei brut), de două ori peste media națională și cel mai mare din regiune. Media salariului net/angajat la firmele care administrează rețeaua de metrou din capitalele de referință este de 1.040 euro/lună, cu +9% sub media înregistrată în Metrorex și doar cu +38% peste media națională din țara respectivă. Deci, arată Guda, salariul mediu net din orașele de referință utilizate ca și comparație (Budapesta, Praga și Varșovia) este 756 euro/angajat, cu 31% peste media din București, dar angajații Metrorex câștigă cu 9% peste angajații de la companiile similare.

FOTO/VIDEO Antena 3

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4578 Articole
Author

1 Comentariu

  1. O calatorie in alte tari era de 2 euro, iar in Paris aproape de orele 22 datorita unei defectiune ultima sansa a fost prinderea ultimului autobuz, in aceste conditii poate ca un bilet de metrou nu trebuie sa fie ”egal” cu unul de autobuz…mai mult lumea dupa o jumate de ora de asteptare in tren nu s-a isterizat, incet oamenii au plecat spre o alternativa. La noi sloganul este:”numai la noi se poate intampla” cand de fapt oriunde in lume un mecanism se poate strica. Din studiul economistului lipseste valoare reala a bietului si gradul de restructurare pt. a deveni rentabil metroul. Din alta ordine si la altii mentenanta nu prea functioneaza, altfel in Paris n-ar scartai, sunete care te pot face sa-ti imaginezi ca ar putea deraia…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.