Accesul facil la Internet, prețurile, diversitatea produselor și, nu în ultimul rând, orele petrecute la locul de muncă i-au determinat îndeosebi pe tineri să-și îndrepte atenția spre comerțul online. Produsele IT&C aflate acum în topul preferințelor cumpărătorilor autohtoni riscă să fie devansate în viitor de cele Fashion&Beauty și Home&Deco.
România a avut anul trecut cel mai accelerat ritm de creștere a cumpărăturilor pe net. Așa se face că e-commerce-ul românesc a înregistrat în 2017 o evoluție uimitoare. Valoarea cumpărăturilor online a atins în 2017 suma de 2,8 miliarde euro, cu peste 40% mai mult față de 2016, când românii au cheltuit circa 2 miliarde euro pe cumpărături online, potrivit unui studiu GpeC.
Cumpărături de 2,8 miliarde euro
Banii au fost cheltuiți doar pe e-tail, respectiv produse fizice comandate online, nefiind incluse serviciile. Au fost excluse din calcul plățile facturilor la utilități, servicii, biletele de avion, rezervările la hotel, biletele de avion ori la spectacole și diverse evenimente.
„Este un salt uriaș care ne arată apetitul tot mai mare al românilor pentru cumpărăturile online și, mai ales, potențialul de creștere accelerată a e-commerce-ului autohton“, a declarat Andrei Radu, Founder & CEO GPeC. „Chiar dacă România nu se ridică încă la nivelul altor piețe mature din Uniunea Europeană, nu trebuie neglijate deloc ritmul și potențialul de creștere care ne pot duce până în 2020 la o piață de peste 5 miliarde euro“, explică Andrei Radu, fondator și CEO al GPeC.
Așa se face că, în prezent, valoarea pieței de e-commerce a ajuns la 5,6% din totalul domeniului de retail, comparativ cu 4%, cât s-a înregistrat în 2016.
Millennials, motorul comerțului online
„Generația Millennials este cea care împinge procentele tot mai sus, majoritatea tinerilor făcând cunoștință cu Internetul direct pe telefonul mobil și rareori pe desktop. În cazul magazinelor online care au aplicații de mobil dedicate, rata de conversie generată de dispozitivele mobile a depășit deja desktop-ul. În schimb, în cazul magazinelor online mobile friendly, unde vizitele se fac din browser, rata de conversie de pe mobil este încă la jumătate față de desktop“, se arată în studiu.
Locuitorii din mediul urban au achiziționat produse de pe net cel puțin o dată pe lună, în proporție de 44%. Majoritatea din ei, respectiv 62%, au între 18 și 34 de ani.
Cumpărătorii accesează în medie 9 magazine/an, cu o frecvență de circa 4 ori pe săptămână, spre deosebire de cei care doar se informează, aceștia din urmă căutând produsele care îi interesează doar în 5 magazine online/an, frecvența lor fiind de doar o dată pe săptămână. Totuși, acest lucru relevă faptul că site-urile sunt frecventate nu doar de persoanele obișnuite să achiziționeze produsele, ci și de curioși.
Românii care nu vor să cumpere produse online spun că nu au încredere în calitatea lor deoarece nu le pot vedea, testa ori proba, motiv pentru care nu sunt siguri de calitatea acestora. În plus, ei nu doresc să achite taxele de transport.
Valoarea mai mare a produselor achiziționate pe net și numărul în creștere al acestora în 2017 indică o creștere a nivelului de trai.
Magazinele virtuale și produsele preferate
La ora actuală, există 7.000 de magazine românești online și 25.000 de website-uri pe domenii „.ro“ care au funcția „adaugă în coș“, acestea din urmă fiind deocamdată mai puțin accesate.
Previziunile arată că în acest an numărul magazinelor virtuale se va dubla, ajungând la circa 15.000. Traficul site-urilor acestora este realizat în proporție de 70% de accesările de pe telefoanele mobile, în detrimentul desktop-ului.
Produsele cele mai vândute sunt calculatoarele și componentele PC, tabletele, telefoanele mobile, electronicele și electrocasnicele, urmate de cele din categoria Fashion&Beauty, respectiv hainele, pantofii și cosmeticele, decorațiunile, cărțile și articolele pentru copii. O creștere notabilă o înregistrează produsele de Fashion&Beauty, estimându-se că le vor devansa pe cele de IT&C. O dezvoltare semnificativă a avut-o și comerțul online cu produse Home&Deco.
Coșul mediu pentru produsele de Electro – IT&C a fost de 800 lei, pe segmentul Fashion&Beauty, de aproximativ 300 lei, iar pentru Home&Deco, de 480 lei.
Și librăriile virtuale au înregistrat o ușoară creștere, suma medie a coșului fiind de 100 lei.
Articolele pentru copii reprezintă singurul segment aflat în scădere în ultimii 3 ani, în 2017 fiind de 200 lei/achiziție.
Atunci când decid să finalizeze o comandă online, cumpărătorii iau în calcul prețul mic, reputația brandului, timpul scurt de livrare, informațiile clare despre produs, designul și ușurința de navigare pe site şi bonusurile acordate de magazinul virtual.
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.