Neregulile descoperite la Autoritatea Navală Română

Corpul de control al prim-ministrului a efectuat o acţiune de control la Autoritatea Navală Română,  în urma căreia a descoperit mai multe nereguli. Controlul a vizat perioada 01.01.2020 – 01.01.2023.

Sinteza_ ANR(.pdf)

Astfel, în urma controlului, s-a descoperit că două societăţi au eliberat, fără a avea dreptul, un număr de 1779 de certificate de „Gas free” pentru nave tanc goale care au tranzitat canalele navigabile, încasând contravaloarea tarifelor stabilite pentru aceste operaţiuni. În plus, în perioada 29.04.2021 – 17.09.2022, nava ALEZZI a desfăşurat activităţii de transport persoane în dana neautorizată în cadrul portului Midia, fără acceptul de intrare în port al Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa, obţinând doar permisiunea ANR prin eliberarea Permisul de acostare al navelor.

Concluziile controlului, conform raportului

1) Conducerea ANR nu a întreprins demersurile necesare pe lângă Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, și anume, nu a înaintat proiectul unui act normativ în vederea actualizării actului administrativ prin care a fost aprobată organizarea și funcționarea instituției, pentru transformarea posturilor de natură contractuală în funcții publice, cu încălcarea prevederilor din Codul administrativ.

2) Reîncadrarea/încadrarea pe posturile nou înființate a persoanelor afectate de reorganizare efectuată în cursul lunii iulie 2020 prin emiterea de decizii de către directorul general al ANR, nu s-a realizat în urma unor concursuri sau examene, după caz, cu nerespectarea prevederilor din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii, cu modificările și completările ulterioare.

3) Gradul de realizare a programului de investiții raportat la valorile totale programate și aprobate în BVC a fost de 12% în anul 2020, de 15% în anul 2021 și 28,20%
în anul 2022, reprezentanții ANR nu au efectuat cheltuielile cu investițiile propuse în niciunul din cei trei ani analizați, investiții care erau în strânsă legătură cu activitatea de bază a entității și a căror amânare poate conduce la costuri suplimentare.

4) Metodologia de autorizare a persoanelor fizice și juridice pentru efectuarea inspecțiilor la bordul navelor aprobată prin Decizia directorului general al ANR nr.
39/27.01.2017, care permitea acestora și efectuarea inspecțiilor pentru eliberarea certificatelor de „Hot work” inclusiv pe căile navigabile, a fost emisă cu încălcarea
prevederilor din OG nr. 22/1999, cu modificările și completările ulterioare și ale prevederilor din OMT nr. 813/2008.

5) Autorizațiile eliberate de Căpitănia Zonală Constanța în temeiul prevederilor OMT nr. 813/2008 și ale Deciziei nr. 39/27.01.2017 prin care beneficiarii acestora au fost autorizați să desfășoare activități de testări și analize tehnice (conform Cod CAEN 7120) și nu doar inspecțiile în vederea eliberării certificatelor de „Gas free” în terminalele din porturile românești, au fost emise cu încălcarea prevederilor OG nr. 22/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

6) Direcția Transport Naval din cadrul ministerului nu și-a îndeplinit rolul de autoritate de stat în domeniul transportului maritim şi pe căile navigabile interioare privind activitatea de reglementare în conformitate cu prevederile art. 5 din OG nr. 42/1997, republicată, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere faptul că după apariția OMTI nr. 245/2022 și încheierea efectelor prevederilor OMT nr. 813/2008, modalitatea de emitere a certificatelor de „Gas free” pentru tranzitarea navelor tanc

7) Două societăți au eliberat, fără a avea dreptul, un număr de 1779 de certificate de „Gas free” pentru nave tanc goale care au tranzitat canalele navigabile, încasând
contravaloarea tarifelor stabilite pentru aceste operațiuni. În ipoteza în care aceste activități ar fi fost efectuate de reprezentanții ANR, în sarcina cărora exista această atribuție, suma minimă încasată la bugetul ANR ar fi fost în valoare de 355.800 euro, iar valoarea medie ar fi fost de aproximativ 871.710 euro (1779 certificate x 490 euro).

8) În perioada 29.04.2021 – 17.09.2022, nava ALEZZI a desfășurat activității de transport persoane în dana neautorizată în cadrul portului Midia, fără acceptul de intrare în port al Administrației Porturilor Maritime Constanța („APMC”), obținând doar permisiunea ANR prin eliberarea Permisul de acostare al navelor cu nr. 981/14.11.2020.

9) Emiterea Avizului de operare temporar nr. 61502/17.06.2021 pentru nava ALEZZI de către conducerea CZ Constanța, în vederea obținerii aprobării de la APMC pentru desfășurarea activității de transport persoane în punctul indicat de agentul economic, în condițiile în care un astfel de document nu avea temei legal, s-a realizat cu încălcarea prevederilor din OG nr. 22/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare și a atribuțiilor prevăzute la art. 7 din OG nr. 42/1997, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

10) Demersurile reprezentanților ANR de a nu înregistra nava ALEZZI drept navă de pasageri ci navă de tip bar plutitor/restaurant ce desfășoară activități de agrement au condus, pe de o parte la situația în care proprietarii navei ALEZZI nu erau obligați să obțină un certificat de siguranță în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (1) și (2) din OMT nr. 422/2011, cu modificările și completările ulterioare, iar pe de altă parte la exceptarea navei de la obligația efectuării serviciului de pilotaj al navelor maritime în conformitate cu prevederile art. 5 lit. d) din Ordinul nr. 991/2020.

11) În perioada 2018-2019, având în vedere că ANR intenționa să achiziționeze produse cu grad ridicat de complexitate tehnică și financiară se impunea derularea unui proces de consultare a pieței în conformitate cu prevederile art. 139 alin. (1) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, coroborat cu prevederile art. 18 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice aprobate prin HG nr. 395/2016, cu modificările și completările ulterioare.

12) Prin întocmirea caietelor de sarcini pe baza caracteristicilor tehnice a unor anumite modele de șalupe, a includerii unor cerințe constructive specifice navelor
maritime deși destinația acestora era pentru navigație fluvială, precum și introducerea unor condiții de autorizare ca nave de serviciu în condițiile în care toți producătorii sau reprezentanții acestora comercializează ambarcațiuni fabricate după proiecte dedicate
activităților de agrement ANR a limitat nejustificat tipul navelor care corespund cerințelor din caietele de sarcini, restricționând în acest fel participarea altor agenți economici, creând premisa că doar anumite tipuri de nave se încadrează în criteriile stabilite prin respectivele caiete de sarcini, favorizând participarea doar a unor agenți economici.

Pentru remedierea deficiențelor constatate, CCPM a formulat propuneri și recomandări a căror implementare este monitorizată în cadrul acțiunilor de evaluare postcontrol.

Foto Arhivă

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

4 Comentarii

  1. I-auzi bre ,..”nereguli”,.. Delicat mai ești bre ciumete,.. mînca-mi-ai,..

  2. ȘI CINE PLĂTEȘTE? CA DE OBICEI: VINOVAȚII NU SE NOMINALIZEAZĂ ORI SE PENSIONEAZĂ,ORI SE RETROGRADEAZĂ PROMOVÂNDU-SE! VIVAT SISTEMA IMBATABILĂ, INCUCULIFORMĂ ȘI INCROSCOTIBILĂ DAR ȘI PE BAZĂ DE BILIBISTROCISM!! notă :cuvintele care nu le înțelegeți nu le căutați în dicționare! interpretați-le; după puterea de înțelegere–puteți să vă exprimați părerea în „răspunsuri”-dar fără vorbe urâte că mă rușinez!

  3. Nu cumva au fost pline? De ce sa tranziteze canalele daca erau goale?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.