ONG-urile critică amenințările președintelui

Nu mai puțin de 45 de ONG-uri critică dur atât amenințările voalate ale președintelui Klaus Iohannis la adresa surselor G4Media în subiectul legilor securității naționale, cât și faptul că serviciile de informații sunt lăsate să își creeze propriile legi, scrie G4Media.

Coaliția de ONG-uri denunță declarațiile președintelui Iohannis ”un atac direct atât la adresa avertizorilor de integritate, cât și a libertății presei”.

”Considerăm gravă amenințarea voalată făcută de președinte” mai arată coaliția.

Citește mai jos comunicatul integral:

O parte dintre politicienii care ne conduc au minimizat publicarea de către G4media.ro a 10 proiecte de lege reale privind legile securității (‘nu-s variantele finale’, ‘niște propuneri incomplete’), ba chiar Președintele țării i-a amenințat voalat pe cei care ar fi făcut acest lucru (“și știm și cine a fost”).

Iohannis, supărat că legile siguranței au ajuns la public

Aceste reacții demonstrează nu doar că responsabilii politici a căror misiune este apărarea legalității și garantarea respectului Constituției precum și a drepturilor și libertăților fundamentale nu înțeleg gravitatea informațiilor ajunse în spațiul public, dar vor să înăbușe orice reacție a societății care reacționează instinctiv la inepțiile aflate. Chiar și dacă nu am avea niciun comentariu pe texte, există trei aspecte care pur și simplu ies în evidentă:

  1. Serviciile de informații au fost lăsate să își formuleze  în mod liber propriile legi, fapt ce a dus în mod evident la niște propuneri grosolane de încălcare a drepturilor fundamentale. Nu vorbim de câteva greșeli gramaticale sau de 1-2 articole care ar fi mai problematice, ci de un întreg sistem în care controlul civil asupra serviciilor secrete este inexistent, redus sau minimizat, iar garanțiile de supraveghere democratică a activității serviciilor sunt pur formale sau lipsesc cu totul. Chiar dacă acestea sunt acum doar propuneri neoficiale, simplul fapt că ele au fost puse pe hârtie ne îngrijorează, deoarece credem că ele conțin viziunea instituției care le-a propus, o viziune complet antidemocratică și revoltătoare;
  2. Lipsa de dorință de dezbatere publică transparentă, inclusiv reacția Președintelui Iohannis, denotă o gravă lipsă de înțelegere a unor concepte democratice fundamentale – nevoia de dezbatere publică reală (nu mimată). Declarația Președintelui conform căreia se va ‘asigura că va  fi corectată’ propunerea denotă o asumare instituțională lipsită de orice disponibilitate de a deschide spațiul dezbaterilor pe un proiect atât de important precum este acesta;
  3. Instituția avertizorului de integritate nu este cunoscută de Președintele României. Considerăm gravă amenințarea voalată făcută de președinte la adresa persoanei/persoanelor care au făcut un major serviciu public de a aduce la cunoștința cetățenilor despre acest proiect. Președintele României trebuie să promoveze protecția, dar și respectul față de avertizorii de integritate, mass-media și sursele jurnalistice. Or, prin declarația făcută pe marginea acestui subiect a vulnerabilizat și a adus un atac direct atât la adresa avertizorilor de integritate, cât și a libertății presei.

Pentru a vedea în schimb ce NU există în propunerile legilor securității și despre ce probleme ar trebui să discutăm atunci când reformăm legislația care reglementează domeniul securității naționale, vă propunem să identificăm principalele întrebări pe care ar trebui să ni le punem, pornind de la principiile pe care Agenția pentru Drepturi Fundamentale a Uniunii Europene (FRA) le-a precizat într-un raport din 2017 referitor la modul de funcționare al serviciilor secrete¹:

  1. Care sunt etapele procesului legislativ de adoptare a unei noi legislații în acest domeniu? Sunt suficiente termenele de dezbatere propuse în condițiile în care subiectul acestor legi, precum și magnitudinea modificărilor pe care factorii de decizie le doresc impuse, sunt de interes major pentru societate? Cine sunt actorii consultați și în ce pas? Va fi cerută opinia unor experți internaționali în domeniul drepturilor omului?
  2. Cum vor respecta legile propuse normele imperative de tehnică legislativă prevăzute de legislația românească (prin Legea 24/2000)? Când se va face “o evaluare preliminară a impactului noilor reglementări asupra drepturilor și libertăților fundamentale ale omului”, conform art. 7 (alin. 3^1) al legii menționate, și de către cine? Fiind vorba de o legislație complexă, există tezele prealabile, conform art. 28 al aceleiași legi privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative? Sunt sau vor fi stabilite comisii de specialitate, conform art. 27? Cine va face parte din ele?
  3. Sunt garanțiile privind drepturile fundamentale un element fundamental al legislației din domeniul informațiilor, cu garanții de confidențialitate și de protecție a datelor, în vederea colectării, păstrării, diseminării și accesării acestora?
  4. Care sunt organismele care vor asigura controlul democratic și cât de independente sunt ele? Au fost studiate modele din alte state europene (comisii de judecători, experți, autorități de protecția datelor etc.)? Au aceste organisme personal cu cunoștințele tehnice necesare pentru a evalua în mod independent activitatea deseori foarte tehnică, a serviciilor de informații?
  5. Vor fi publice rapoartele acestor organisme de control democratic? Vor conține analize detaliate ale sistemului de control democratic și ale activităților derulate în cadrul acestuia (de exemplu, autorizațiile pentru măsurile de supraveghere, măsurile de control în curs, anchetele ex-post și gestionarea plângerilor)?
  6. Există proceduri juridice specifice pentru a proteja privilegiul profesional al unor grupuri precum membrii parlamentului, membrii sistemului judiciar, avocații și profesioniștii din sectorul media? Punerea în aplicare a acestor proceduri este controlată de un organism independent? Cum se evită infiltrarea redacțiilor de către serviciile de informații? (confom Rezoluției Parlamentului European din 21 mai 2013 referitoare la Carta UE: norme standard pentru libertatea mass-mediei în UE)²
  7. Exista o protecție eficientă a avertizorilor de integritate din cadrul serviciilor de informații? Au nevoie avertizorii respectivi de un regim adaptat în mod specific la domeniul lor?
  8. Cum sunt evaluate normele privind modalitatea de desfășurare a schimburilor de intelligence la nivel internațional și de către cine? Pot aceste organisme să stabilească dacă procesele pentru transferarea și primirea informațiilor respectă drepturile fundamentale și dacă prevăd garanții corespunzătoare?
  9. Exista organisme judiciare și extrajudiciare cu puteri de recuperare a prejudiciului, care au competența și atribuția de a evalua și lua decizii în mod eficient în ceea ce privește plângerile persoanelor fizice legate de supraveghere?
  10. Sunt informate persoanele supravegheate, după încheierea supravegherii? Fac serviciile de informații testul scopului legitim și al proporționalității înainte de limitarea accesului la informațiile din domeniul securității naționale? Există o autoritate competentă care să evalueze nivelul de confidențialitate?
  11. Care sunt activitățile și ce rol pot să joace organismele naționale din domeniul protecției drepturilor omului și organizațiile societății civile, în calitate de „gardieni” în cadrul sistemului de asigurare a controlului democratic?

Președintele Lemn Tănase

Acestea sunt întrebările fundamentale ale controlului serviciilor de informații, pe baza principiilor europene dezvoltate de Agenția pentru Drepturi Fundamentale a Uniunii Europene (FRA). 

Acum ele sunt ignorate de orice declarație politică sau în proiectele devenite publice. Având în vedere prima formă a acestor propuneri, suntem convinși că drepturile omului și principiile bunei guvernări sunt ultimele preocupări în procesul de modificare a acestor legi. Pentru o țară în care chiar și acum, la 30 de ani de la căderea comunismului, avem trauma Securității, singura modalitate posibilă prin care aceste legi să ajungă la o formă apropiată de principiile unui stat democratic, și în acord cu drepturile omului, este printr-un amplu proces de dezbatere publică și prin integrarea răspunsurilor la întrebările de mai sus.

Da, suntem îngrijorați. Și avem și de ce.

ActiveWatch, Asociația pentru Tehnologie și Internet, Asociația Miliția Spirituală, Asociația Parcul Natural Văcărești, Asociația Respiro, Centrul pentru Jurnalism Independent, Sindicatul Român al Jurnaliștilor MediaSind, CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică, Asociația MozaiQ LGBT, Asociația Filia, Átlátszó Erdély/Transilvania Transparentă, Fundația Estuar, Asociația Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis, Asociația pentru apărarea drepturilor minorităților „Rise OUT”, Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale-FONSS, Asociația Necuvinte, Asociația Code for Romania, Asociația Ateliere Fără Frontiere, Asociația Română Anti-SIDA (ARAS), Asociația pentru Cooperare și Dezvoltare Durabilă, Comunitatea Declic, Agenția Împreună, Fundația PARADA, Asociația Four Change, Mediawise Society, Fundația TERRA Mileniul III, APADOR-CH, Centrul pentru Inovare Publică, Tineri pentru Tineri, Asociația CIVICA, Asociația „Kompatibil”, Alianță Internațională a Jurnaliștilor Români – AIJR, Frontline Club Bucharest, Fundația pentru Dezvoltarea Economiei Sociale, Asociația Pe Stop, Freedom House România, „Asociația Culturală în Exil”, Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile, Mişcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, Reset, CAIES – Centrul de Analiză și Inovare Economico-Socială, FEPAL  – Federația Părinților și Aparținătorilor Legali, ACCEPT, Funky Citizens, European Ethics & Compliance Association

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 4
Author

24 de Comentarii

  1. ati observat gesturile pe care le face…? acesta este un individ slab, mamimutarit de stapani, caruia nu ii convine pozitia pe care o are. este atat de (editat), incat nu a realizat ca a fost „pregatit” de papusari pentru ce este impins sa faca acum. gesturile lui arata o disperare de a „impaca si capra si varza” si daca ar putea sa o ia la fuga ar face-o rapid. este deja cu un picior intr-un avion (sau ozeeeneee haha!) in timp ce incearca intr-o romana neinteleasa nici de el sa ne explice ca este oarecum #normal ce se intampla si sa ne „liniSHHHteasca” de spaima unor revolte populare. norocul lui si al stapanilor este ca avem o natie de o if i ca tzi care se lasa condusa cu grija „parinteasca” care taiere. asta vad eu, de cate ori apare acest individ NEALES DE OMANI sa ne vorbeasca intr-o „limba” CARE NU ESTE LIMBA ROMANA!

  2. Oare cite ONG-uri sunt finantate din ruble?

    Nici SRI -ul nu-si doreste sa munceasca mai mult pentru aceleasi privilegii insa se supun dorintei partenerulu strategic CIA care stie cu precizie ca Romania este intesata de jos pina sus de ageni rusi.

  3. Nu-l inteleg pe presedintele Romaniei, de ce nu confisca toate veniturile externe ale ONeGhe-urilor ? Toate problemele astea se rezolva instant, daca nu esti fatalau si reprezinti cu cinste functia !

  4. Freedom House e o oficina CIA binecunoscuta si documentata ca atare. Si celelalte semnatare sunt puisori ai fundatiei lui George Soros sau vehicule ale miscarii rezist, dirijata din SUA in intreaga lume tot cu contributia serviciilor secrete americane.
    „ONG”-urile acestea actioneaza acum la comanda stapanilor lor sau de capul lor?

  5. Pas cu pas o sa intre la puscarie acesti ONGisti cand ficusul de dormitor devine kaiser cu ajutorul la SRI

  6. KWJ e ceva incolor, inodor, inexistent, ineficient, impotent, aproape invizibil,. Ce să vrei de la unul ca ăsta , care stă după vânturile beșinosului moș yankeu, care a devenit ridicol și hulit de propriul popor.. In vremuri grele ai nevoie de om integru, curajos..inteligent,. Nu din alde din ăștia care pas cu pas de bagă in râpă..

  7. @MYSEBI/Minte de adormit broasca, bai iubi de Amerlocia in Romania sunt 120.000 de ofiteri ai celor 7 servicii secrete iar tu afirmi cum ca tara este infectata de agentii rusi. Inseamna ca cele 120.000 de capete de bovine sunt chiar ele agenti rusi. Mai ai frati sau esti singurul vlastar pe lume? Daca nu mai ai e bine. Daca da, e nasol daca toti sunt asa de tantalai ca tine.

  8. Aproape toate ongurile din lista isi duc traiul (bun) pe banii lui Sorosh. Dar daca vorbim dupa ureche si nu verificam ajungem toti niste maimutoi ca baietii Varanului. Daca-l citeai macar pe primul din lista te lamureai.

  9. Rapunsul era pentru hastagul cu rublele!!! Citeste doar titlurile.

  10. Am fi așteptat să iasă în strada,dar dacă afirmațiile nu sunt făcute de domnul Dragnea, nu are nici un sens. PS. Din puta sau puțul gândirii ONG-iste: Sa ne indignam, sa ne burzuluim, sa ne revoltam dar totul în format scris, cu diacritice si cratima. Fiindcă altfel vom fi apostrofati de către administrația prezidențială și catalogați drept analfabeti și făcuți cu ou si oțet de mere padurete, functionali analfa-beti vin sau palinca, ca să ni se ridice nivelul de testosteron și sa putem urla în scris, în gura mare: sase case, sase case veți rămâne triste oase. Acuma ca osul sasesc nu are corespondenta în osul omenesc e alta poveste. Dar oricum povestea are același deznodământ. PS. Vi-l imaginați, oare, pe navetist cu prompterul sub brat plimbandu-se prin Iad și citind discursuri împotriva lui Dragnea? Eu mi-l imaginez. E rosu incandescent, chel, ținând crosa de golf în mana, stand de vorba cu bideul și merkelita pe tema creșterii TVA-ului la lemn și zmoala și fraternitate cu diavolii roșii Tasmanieni, proces pe care l-a început încă din viata pământean.

  11. PS. Sa nu uitați ca creșterea prețului carburanților din Iad i se datorează 100 la 100 domnului Putin. E un amănunt pe care am ținut din toată convingerea mea de om trecut de prima tinerețe și a doua și a treia sa o specifi. E spre binele și o cantarea rusofobilor și sclavilor cu Bideu la purtător în spațiul public.

  12. Sincer. De ce ați cenzurat prima parte a comentariului? Nu am comentat niciodată dreptul domnilor voaste de a face acest lucru, dar acum o fac. O fac pentru ca ceea ce am scris e doar ironie și nimic altceva. În speranța că veți reveni asupra decizie va doresc, toate cele bune.

  13. ONG sunt politrucii din vechiul CC mascați in democrați ! Fiecare ONG este creația unui politruc sau partid pt rezolvarea unor probleme politice în campaniile electorale, în relațiile cu electoratul sau sponsorii de partid !

  14. Nu va mai bateti capul sa-l convingeti pe Iohannis cât de aberante și dăunătoare democrației și statului de drept sunt cele scrise în draftul care a defectat in public !
    El a ajuns președinte cu sprijinul SRI si este captiv. Asa cred eu .Ca politician pentru români e un ZERO.
    ACEST PREȘEDINTE este ghinionul românilor. A făcut si face numai RĂU.
    Trebuia demult suspendat si apoi demis.

  15. Praf in ochi de sa arate ca ,,protesteaza,,cineva la impunerea dictacturii pas cu pas..Teatru.Atat timp cat Bruxellesul si Washingtonul nu reactioneaza la incalcarea ,pas cu pas,a Constitutiei,a drepturilor omului si trecerea la dictactura mascata inseamna ca sunt de acord sau chiar asta urmaresc pe interes.Ganditi bre.Pricepeti bre.In timp ce Viktor Orban considerat ,,dictactor,,e bumbacit din toate partile ca tine la bobor,Hopa-klausica pe care il doare la skiuri de prabusirea nivelului de trai i se anina medalie de grumaz pentru ,,merite,,deosebite.Mari hahalere bre.Mari.Rominia euriopeana,Rominia norr-maa-laaa,Rominia lucului binee fecut.Hi..hi..hi..dragii miei rumani.Ghi-ni-on.

  16. Daca nu-l primesc astia la NATO, cred ca un loc in Trupa Zurli i s-ar potrivi

  17. Parlamentul care sunt partidele face legea. Puterea judecatoreasca , judeca dupa legi dar nu le face. Putetea executiva din care fac parte serviciile doar o aplica. Daca vine un partid la putere si zice: Fara servicii, toti afara . Asta este… se aplica legea. Kapisco. Asta e democratia.

  18. Serviciile in Romania este dreptul de a avea firme si desfasura activitati economice de care nu stie nimeni ce se face si ce se cheltuie acolo xa tot este la secret.
    Securistii din ONG-uri fac figuratie cu restul. Ei sun intelesi intre ei.

  19. „…politicienii care ne conduc au minimizat publicarea…”
    Corect: au minimalizat. Greșală frecventă făcută de jurnaliști.

  20. Va dati seama cat e de grava bomba de presa a lui Codea und Tapalaba,daca s-a basicat si Asociația MozaiQ LGBT???
    Vorba poetului: Suntem cu toții formați din praf de stele,

  21. Oare el realizeaza ce face ?
    Intreba ca simplu cetatean, nu trebuie sa mai mearga pe la vreun consult ?
    L-a luat flama puterii, si nu mai poate fara ea ?

  22. “și știm și cine a fost”
    -Firea ar spune una ca asta,
    „și știm și cine a fost la Primaria 1!”

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.