Mișcare de senzație la Guvern

OUG pentru ca statul să poată prelua companiile pierdute

Fondul Proprietatea, colosul aflat sub conducere străină și care reunește „hălci” mari din economia românească, are de gând să lichideze unele participații la companii la care este acționar semnificativ, dar la care pachetul majoritar este al statului. Pentru că multe dintre ele sunt considerate strategice de statul român, Guvernul, prin ministerul Economiei, a inițiat o OUG care să permită autorităților centrale și regionale să cumpere ce vinde FP. Este o mișcare fără precedent în istoria postrevoluționară a României, fiind o inversare, de fapt, a privatizărilor pe bandă rulantă din anii ’90 și 2 000. Rămâne de văzut ce se va concretiza însă din acest plan și dacă Guvernul va dispune de banii necesarii achizițiilor, întrucât conducerea FP, reprezentată de Franklin Templeton, un fond de investiții american, care are ca scop exclusiv maximizarea profitului. Referitor la aceste surse de finanțare, în textul OUG citat se arată că banii provin din activitățile de privatizare. Este însă neclar ce privatizări și ce bani, având în vedere că astfel de activități nu s-au mai derulat de mult în România.

Precizăm că în portofoliul FP se află dețineri la 34 de companii, cu o valoare a activului net de aproape 2,5 miliarde de euro. Dintre acestea 7 sunt companii listate pe bursă, și putem menționa numai Petrom și Nuclearelectrica. Printre cele nelistate, găsim alți “campioni”, precum Hidroelectrica, Aeroporturi București, Salrom, mai multe distribuții din energie ori Administrația Porturilor Maritime. Detalii despre portofoliul Proprietatea, aici Portofoliul Fondului | Fondul Proprietatea

“Art. I.  (1) Autoritățile publice centrale și unitățile administrativ teritoriale pot cumpăra acțiuni emise de operatorii economici aflați sub autoritatea acestora, cu respectarea prevederilor legale în vigoare la data efectuării operațiunii de cumpărare….

Operațiunea de cumpărare acțiuni, prevăzută la art. I, se realizează de către autoritățile publice centrale și unitățile administrativ teritoriale, ulterior efectuării unor analize de piață, economico-financiare, tehnice, juridice și de oportunitate,  care se fundamentează pe următoarele principii:

a) asigurarea transparenței fondurilor publice alocate și utilizarea eficientă a acestora;

b) dezvoltarea regională fundamentată pe considerente sociale, economice și de mediu;

c) respectarea legislației naționale și europene în domeniul ajutorului de stat și concurenței.

 (2) Analizele de piață, economico-financiare, tehnice, juridice și de oportunitate prevăzute la alin. (1) se realizează de autoritatile publice centrale și unitățile administrativ teritoriale la operatorii economici specificați la art. I, care îndeplinesc următoarele criterii:

a) desfășoară o activitate de interes public sau o activitate strategică într-o anumită ramură economică;

b) au un fond de comerț care va permite continuarea/dezvoltarea activității”, se arată în proiectul legsilativ menționat.

Fără această OUG, statul nu ar putea participa în mod efectiv la răscumpărarea de acțiuni pe care, odinioară, le deținea în portofoliu. Există o lege, din 1997, care îi îngreuiază o astfel de activitate. Odată adoptată actuala OUG, autoritățile pot purcede deîndată la achiziții, dacă vânzările FP chiar se vor face și dacă există bani. “Reglementările actuale în vigoare în materia privatizării, respectiv       art.42 din O.U.G. nr. 88/1997 privind privatizarea societăților, modificată și completată, interzic statului să achiziţioneze acţiuni la societăţi cu capital de stat sau privat, nefiind reglementat mecanismul prin care statul, la rândul său, ca şi ceilalţi acţionari, să îşi poată consolida poziţia de acţionar, să se  manifeste ca un investitor privat, prudent și diligent în economie…. se poate ajunge la pierderea pachetului majoritar de acțiuni la unele dintre societățile aflate în portofoliu și care fac parte din domenii de interes public”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului de lege citat.

Pe de altă parte…

Revenirea la stat a acțiunilor la companii strategice este , fără îndoială, un lucru potențial bun. Faptul că România nu mai are campioni economici se vede foarte bine din date. Mai multe companii de consultanță au prezentat date care arată că circa 80%  din business-ul românesc este realizat de 4% din firme – aproape toate, multinaționale. De asemenea, pentru că nu prea mai există industrie cu capital românesc , deficitul comercial crește an de an, ajungând la peste 15 miliarde de euro, cum publicația noastră a mai arătat. Pe de altă parte, România are o istorie de eșecuri cu firmele de stat. Fie că a fost vorba de incompetență, rea-credință sau lipsă de adapatare la noile realități, s-a văzut cum multe, foarte multe dintre marile societăți de stat erau surse de găuri financiare imense. Nu e nimic care să ne convingă că, acum, statul va găsi manageri pricepuți care să conducă aceste societăți strategice pe drumul către prosperitate. Dar, poate că nu acesta este scopul statului. Iată ce se spune în acest paragraf din NF a OUG. Având în vedere faptul că autoritățile publice centrale și unitățile administrativ teritoriale trebuie să acţioneze în interes public, spre beneficiul tuturor cetăţenilor săi, calitatea de acţionar trebuie văzută ca având o motivaţie mult mai largă decât cea a unui investitor privat, pornind de la nevoile pe care acestea trebuie să le acopere, atât de natură economică, cât şi socială”. Adică, să fie la stat nu strict pentru a face profituri, dar și pentru a presta niște servicii sociale sau ca să servească niște interese mai mari ale țării. Sună bine, în teorie, deţinerea de acţiuni de către autoritățile publice centrale și unitățile administrativ teritoriale trebuie să ducă la crearea şi menţinerea de valoare economică, în beneficiul cetăţenilor români”. În practică însă, revenirea sub controlul total al statului a unor mari companii poate, de asemenea, să fie o premisă bună pentru căpușarea lor de către firme “prietene”, angajări preferențiale și pomeni pentru electorat.

În anul 2005, a fost înfiinţat Fondul Proprietatea pentru despăgubirea persoanelor ale căror bunuri au fost expropriate în mod abuziv de regimul comunist, în special acelora la care restituirea în natură nu a fost posibilă.

Astfel, Fondul Proprietatea este un organism de plasament colectiv, sub forma unei societăţi de investiţii, cu personalitate juridică, căruia i s-au transferat, în baza Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, pachete de acţiuni deţinute de stat  la unele societăţi, inclusiv la societăţi de interes strategic, astfel cum sunt menţionate în articolul 3, alin.(1), litera b) din O.U.G. nr. 88/1997 privind privatizarea societăţilor, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3

11 Comentarii

  1. tot fostul ambasador gatenstein conduce FP? CE SALARIU ARE? ARE CETATENIE ROMÂNĂ? L-A RECOMPENSAT BASESCU PT. REFERENDUMUL DIN 2012 CU 7, 4 mil.români ??

  2. Aoleu! Iar Fondul Proprietatea in care statul are 80% actiuni,dar resursele ro. se cara in strainatate! Vrem sa aflam in ce au investit acest fond,ca de ajutat cetateanul proprietar nici gand! Ru stiu ca daca contrubui financiar cu taxe si impozite la stat,statul trebuie sa iti inapoieze parte din bani printro forma de actiune la fel si primariile! Constatam ca suntem chiriasi in tara noastra dar proprietari ai unor hartii/acte cumparate cu bani grei dar tot chiriasi sau sclavi suntem considerati! Ce pastele masii fac cu veniturile incasate din impozite si taxe de la proprietari? Nu cumva se cară in strainatate sau conturi ascunse? Asa pare!

  3. iar suntem furați/ să vezi ce prețuri vom plăti pe ce am dat pe gratis și ce datorii și credite vom contracta și garanta. asta/i jmecheria primarilor care vând ieftin sau dau gratis ceva și răscumpără scump după ce o moartă afacerea.

  4. Acum cand conturile marilor capi sunt pline cu varf,actionandu dupa sloganul deja bine cunoscut „guvernul meu” se pot planta si cartonarii afaceristi ca concesionari pe 99 ani ai acestor societati care vor deveni in proprietatea lor „societatea mea”! Dar cum ramane cu partenerii straini carora le puneti pe tava absolut tot ce va cere!? Cam peste tot globul oamenii se plang de incalzirea globala si Romania are treaba cu inarmarea dar fara militari in unitatile militare,cateva sute sau mii racheti.ro si gata armata/apararea teritoriului…strainesc!

  5. Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, pachete de acţiuni deţinute de stat la unele societăţi, inclusiv la societăţi de interes strategic a fost propus de individa Monica Macovei si promulgta prin „asumarea Guvernului”, guvernul PDlist macovist-Petrov Basescu.Au devnit stapani stapanii de la Viena-Estate, Gitenstein urmat de acest Franklin Templeton un vorace rechin speculant bursier ,un fond de investiții american si nu numai profitand de FP prin speculatii bursiere,si in aceste specultaii nu stim pe unde sunt SIFurile si ce fac ele etc.Modificarea si abrogarea art.42 din O.U.G. nr. 88/1997 privind privatizarea societăților, modificată și completată,ce au interzis statului să achiziţioneze acţiuni la societăţi cu capital de stat sau privat,deci Ro a stat si s-a uitat neputincioasa prin statul paralizat de guvernul de atunci,ulterior dand noi halci prin putregaiul Monica Macovei si Petrov-Basescu este salutara,benefica vine acum cand raul a fost facut in mare parte.Sa speculam ca pe baza actiunilor rascuparate se vor face societati care vor avea „manageri”prosti sau ca vor fi capusate etc.este prematur .Problema este cat vor specula Templeton si serpii lui speculanti bursieri d epe Wall Street caci ei strang in chingi guvernele ,inclusiv al Americii deci n-au scrupule.

  6. Nu pot intelege cum aceasta poveste a ,,Fondului Proprietatea” nu putut fi perceputa nici de postaci si nici politicienii romani si nici de ,,serviciile”special platite pentru protectia statului , ca cel mai mare jaf asupra Statului Roman dupa 1989. Jaf chiar mai mare decit disparitia flotei Romaniei- flota care a aparut inca de pe vremea lui Stefan cel Mare. Flota a disparut in citiva ani dupa ce un cetatean marinar a luat lectii intensive de management a flotei prin norvegia. In cazul ,,Fondului Proprietatea” este tot o ,,varianta Bechtel in actiuni”in care mai multi oameni de bine si-au vindut actiunile la FP unor fonduri americane care au aplicat metoda Bechtel si au transformat fondul FP in ,,fond inchis”. Parca o doamna a blocat o perioada , in instanta, transformarea in fond inchis a FP.
    Esential este de amintit ca atunci nici parlamentul, nici guvernul, nici la cotroceni, nici CSATUL, nici celebrele servicii interne si extern, nici ONG-urile cica patriote, nu au avut inteligenta/abilitatea sa observe excrocheria imensa — facuta de americani — la scena deschisa.

  7. anuntul de „intentie” asupra acestei preluari (prin cumparare de actiuni!!!?) este in sine o imbecilitate care va face ca actiunile devalizatorilor de la FP sa explodeze in detrimentul celui care si-a anuntat (ca boul!) intentia de a cumpara , adica statul roman, adica NOI TOTI ,actiuni pe care le-am dat practic GRATIS speculatorilor ordinari ai americanilor… asta ca sa nu mai amintim ca de fapt portofoliul FP a fost (si este!) format din cele mai profitabile companii (unele au inceput sa-si piarda atractivitatea tocmai din cauza actiunilor de sabotare a actionarului minoritar FP care a urmarit profitul prin orice mijloace , subminand chiar mentenanata acestora, apeland la solutia imediata de a scapa de ele, dar punand in gura cumparatorului STUPID (reprezentanti ai ministerului economiei!) intentia de a cumpara!!!) in unele „doctrine economice” asta s-ar putea numi manipularea pietei…siktir „economie de piata” a jefuitorilor!

  8. deci cu banii de la Fondul Suveran de dezvoltare a României ,,vom,, cumpăra acțiunile de la Fondul Proprietatea și locul de președinte.

  9. Pentru patriotii romani care nu stiu: Fondul Proprietatea este cea ma grea lovitura data proprietatii publice a Romaniei! Autorii ei sun Basel Scaraoschi si Tariceanu si guvernul DA, care prin legea 247/2005, au devalizat tara, trecind gratis, din proprietatea publica, in proprietate privata, cca 1/5 din activele economiei romanesti! Mai grav, dintre acestea., cca 25% erau active energetice, adica sistemul pulsant al tarii! Nu mai vorbesc ca aceasta lege a deschis larg portile retrocedarilor ilegale, care au distrus si mai mult aceasta amarata tara! Nu
    era de ajuns criminala lege 10/2001, care a permis retrocedarea de catre primari! Acolo s-a facut un jaf national major, printre exemple dau doar cazul retrocedarilor catre ” optantii” unguri! De ce in Ungaria, „privatizari”, aproape similare, au fost anulate? De ce la noi, se lasa acest Fond Proprietatea sa-si faca de cap si sa influenteze chiar decizii politice in domeniul economic? De ce? Pantru ca o parte a leadershipului politic a tradat!

  10. @justinianus .De acord in totalitate.Era vremea in care guvernul, guvernele „isi asumau raspunderea”.Nu stiu daca si in acest caz,insa alaturi de cei mentionati figureaza ca si creier al operatiunii Macovei-Ghinescu M.,ea a invartit toata legislatia cf. diktatului ue si nu numai.DL Tariceanu a scos in fata niste beneficiari,oameni simpli le-a dat titlurile d e proprietate in cadru festiv, dupa care rechinii din spate au facut ce au vrut, Viena administreaza averile poporului valah dispretuit de o Sefie a Austriei care beneficiaza de resurse noastre cum sunt petrolul si gazele,idem Ungaria prin Brua! Au tradat deplin,toate dosarele d eprivatizari prin care sistemele noastre nationale au fost jefuite,luate de rechini zac ignorate.JAful continua si poporul roman a ajuns sa se roage de noii stapani .Unde sunt semnatarii acestui lant de faradelegi ?Au semnat „acorduri””cedari si concesiuni,contracte” si acum legislatia lor se impune.Mai mult ni se spune sa ne sacrificam pt.UE,pana acolo au ajuns tradatorii!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.