Pe simeze 

Artă și ambient în București – prima jumătate a secolului XX”

Muzeul Municipiului București găzduieşte, până în 4 noiembrie, expoziția Artă și ambient în București – prima jumătate a secolului XX.

Cu această ocazie, vizitatorii vor face o călătorie în Micul Paris și vor pătrunde în atmosfera celei de-a doua jumătăți a secolului al XIX-lea și primei jumătăți a secolului XX, când au avut loc profunde schimbări de ambient atât în ceea ce priveşte aspectul orașului, cât şi al interioarelor de case bucureştene. Dacă la începutul secolului al XIX-lea predominant era mobilierul de tip oriental, definit prin lipsa pieselor de mari dimensiuni, având mai multe sofale cu perne şi covoare orientale, după 1850 acesta începe să capete aspect occidental în care domină mobilierul de tip Biedermayer, Louis-Philippe şi Napoleon al III-lea. În acelaşi timp, găsim o amalgamare de obiecte provenind din ţările orientale şi occidentale, dar adesea ele cuprind neamestecate stilurile clasice europene cu toată frumuseţea lor. Nu trebuie uitat că pentru ţările române acest secol reprezintă intrarea lor în Europa, că începe o perioadă de profunde transformări, odată cu sfârşitul domniilor fanariote, atât pe plan economic, social şi edilitar-urbanistic, dar şi ca mentalitate.

Cunoaşterea Bucureştiului, în vederea recompunerii imaginii sale, poate fi înlesnită de construcţiile şi elementele de urbanism păstrate de forma de ambient interior cu mobilier, obiecte decorative mici, de uz curent sau de opere de artă plastică. Bucureştiul este cunoscut ca Micul Paris, mai ales din perspectiva arhitecturii sale de inspiraţie franceză din perioada La Belle Époque.

Stilul burghez propriu-zis s-a cristalizat în decoraţia de interior din ţările germanice în stilul Biedermayer, stil decorativ ce va împodobi saloanele elitei bucureştene în epoca romantismului, specifică generaţiei paşoptiştilor. Una dintre cele mai populare piese în interioarele epocii este secrétaire-ul care, cu uşa sa rabatabilă, poate fi transformat în pupitru de scris, în timp ce în plan secundar nenumărate sertare, nişe şi compartimente secrete pot ascunde «comorile» proprietarului de privirile indiscrete.

Predilecţia ebeniştilor pentru elementul utilitar îşi găseşte exprimarea în comode, cele mai uzuale şi căutate piese, iar comoda Biedermayer este o mobilă practică, cu sertare, mai scundă decât bine cunoscutul «chiffonier» francez. Spectaculoasa masă mare, rotundă, de sufragerie, cu sertare pe centură şi blatul masiv, fixat pe o coloană robustă cu aspect de balustru era prezentă în majoritatea încăperilor. Asemenea mobilierului, piesele de argintărie atestă perpetuarea unor standarde de calitate în ceea ce priveşte execuţia. Nedecorate în majoritatea cazurilor, ele se remarcă prin virtuozitatea finisajului, prin jocul de lumini şi umbre pe suprafeţele cu ample muluri. Secolul al XIX-lea, pe tot parcursul său, şi-a însuşit limbajul diferitelor stiluri. Sfeşnice, garnituri de masă (tacâmuri, servicii, cupe), obiecte de toaletă (casete, flacoane) recurg atât la elemente specifice stilului Biedermayer, cât şi la vocabularul renascentist (gheare de leu, personaje în relief sau ronde-bosse) şi la cel al stilului Ludovic XVI (panglici, lauri, motive perlate).

La sfârșit de secol XIX și început de secol XX, Arta 1900 își va spune cuvântul. Concomitent cu piesele decorative de tip Art Nouveau – mobilier, lămpi, bijuterii, accesorii – se manifestă stilul Neoromânesc, care va determina creația de artă decorativă de inspirație tradițională. Astfel, în interioarele de epocă vom întâlni, alături de stilurile consacrate și mobilier sculptat, ștergare, scoarțe țărănești.

Începutul epocii curentului modernist determină adăugiri de noi volume geometrice, articulate între ele, în arhitectura interioarelor. Mobilierul nou, din linii drepte, de lemn sau metal, și accesoriile interioare erau destinate producției industriale, de serie. Acesta va coexista cu piesele de lux de tip Art Deco, în perioada pe care o prezentăm”, a declarat Dr. Maria-Camelia Ene, Șef secție Patrimoniu a Muzeului Municipiului București.

Ape şi mângâieri”

Expoziția personală de pictură Ape și mîngîieri (…) a pictorului Radu Șerban, curatoriată de Mircea Oliv, deschisă la Centrul Cultural ”Palatele Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului” până în 2 august, este gândită de autor astfel încât să proclame în cuprinsul ei străbaterea în solitudine a marilor căi cugetătoare de apă care își dezvăluie pasivitatea răbdătoare și stenică. Pentru pictor mângâierea implică de fapt toate ipostasurile timpului (prezent, trecut și viitor), de unde rezultă că timpul mângâierii există și are un conținut hidraulic. Conținutul acestui timp este timpul însuși. (…)

Expoziția dezvăluie în cuprinsul ei străbaterea în solitudine a marilor căi cugetătoare și atotintegratoare ale apei încercând să facă totul pentru ca acest duh să devină clar, comprehensibil și transparent. Se ascunde în parcursul expozițional un discurs enigmatic, straniu și misterios. Netezimea mângâioasă nu omoară misterul, ci îți dă senzația că e făcută pentru a fi descoperită. Mângâierea este în contextul acesta o propensiune înspre timpul viitor”, explică Oliv Mircea.

Proiectul s-a conturat sub coordonarea istoricului de artă Mădălina Mirea.

 

Gili Mocanu, unul dintre ce mai influenţi artişti contemporani

Expoziția intitulată Dublul a pictorului român Gili Mocanu va fi vernisată miercuri, 18 iulie, la ARCUB, putând fi vizitată până în data de 24 august.

Un nume influent în arta contemporană românească, Gili Mocanu expune pentru prima oară la ARCUB, în cea de-a treia expoziție din cadrul programului expozițional 2018. „Veți vedea că această filosofie de viață este una pesimistă, care pune în evidență prizonieratul sufletului și drama situației lui existențiale. Este pentru prima oară când seria lucrărilor duble sunt expuse într-o developare ceva mai extinsă”, explică Dan Popescu.

Seria Dublul este o desfășurare a unei obsesii stilistice mai vechi a lui Gili Mocanu. Aceste lucrări nu sunt o simplă serialitate, au sens în regimul său filosofic. În mai toate lucrările din această serie se poate observa un efort de sinteză, o încercare modernă de a face dintr-o imagine plastică un simbol. În proiectul Dublul, cele două secvențe ale aceluiași simbol sunt redate cromatic prin rece și cald, ca o soluție practică la o dilemă de atelier ce ține de insistența pe un anumit subiect.

La Gili, lucrul acesta este rezolvat printr-o reducție de tipul «briciului lui Ockham» care susține că entitățile nu necesită o multiplicare mai mare decât este necesar”.

Artist plastic, muzician și poet român, Gili Mocanu obține în 2000 masterul la Universitatea Națională de Arte București cu expoziția Gili a murit. Un an mai târziu fondează împreună cu un grup de artiști și critici Galeria de Interese, actuala Galeria Posibilă. Expune la muzee și galerii de artă din țară, din Germania, Austria, America, Portugalia și Estonia, iar în 2004 primește Premiul Margareta Sterian pentru creație plastică din partea Muzeului Național de Artă a României. Un an mai târziu este nominalizat la finala internațională a Premiului Henkel CEE pentru Artă din Viena.

Concursul de design „Centenar creativ”

Muzeul Național Cotroceni vă invită joi, 12 iulie, la ora 12.00, la conferința de lansare a concursului de design: Centenar creativ. 1918-2018

Evenimentul va avea loc în Salonul Cerchez al Muzeului Naţional Cotroceni. Proiectul propune o modalitate interesantă și îndrăzneață de valorificare a patrimoniului muzeal, prin intermediul unui concurs de design dedicat Centenarului Marii Uniri. În cadrul acestei competiții, actorii din industriile creative sunt invitați să reinterpreteze elemente de patrimoniu relevante pentru Primul Război Mondial, procesul de realizare a Marii Uniri sau elemente care au legătură cu momente şi personalităţi relevante pentru aniversarea de 100 de ani ai ţării noastre.

La conferință vor participa: Liviu Sebastian Jicman (director general al Muzeului Naţional Cotroceni), Gabriel Rustoiu (director general al Muzeului Naţional al Unirii Alba Iulia), Nicolae Pepene (manager al Muzeului Judeţean de Istorie Braşov), Claudia Popa (director general creart – Centrul de Creație, Artă și Tradiție), Andrei Borţun (iniţiatorul Romanian Design Week şi al The Institute), Anca Dragu (designerul brandului Una ca luna şi câştigător Cotroceni Creativ) şi Bianca-Maria Bălşan (coordonatorul proiectului).

Concursul de design de obiect Centenar Creativ este inițiat de Muzeul Național Cotroceni în parteneriat cu Muzeul Naţional Peleş, Muzeul Naţional al Unirii Alba-Iulia, Complexul Muzeal „Moldova” Iaşi, Muzeul Judeţean de Istorie Braşov şi The Institute.

Centenar Creativ este realizat cu sprijinul Primăriei Municipiului Bucureşti prin creart – Centrul de Creație, Artă și Tradiție, EximBank şi CEC Bank și co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.

Minorități etnice în cultura vizuală, focus România @ Muzeul Național Brukenthal

Proiectul de cercetare și expozițional Minorități etnice în cultura vizuală focus România, care va avea vernisajul miercuri 11 iulie, la ora 16.00, este produs de PostModernism Museum și este prezentat în parteneriat cu Muzeului Național Brukenthal având o secțiune specială dedicată artistului Peter Jacobi, cu Pavilionul Memorial Brukenthal și Naturi statice după exod. Proiectul prezintă stadiul cercetării culturii vizuale a patrimoniului multi-etnic și multi-cultural din zona Transilvaniei.

Curator Cosmin Nasui, din partea platformei muzeale PostModernism Museum. Co-curator: Robert Ștrebeli, din partea Muzeului Național Brukenthal

Cercetarea reprezentării minorităților etnice în cultura vizuală de pe teritoriul României explorează bogatul dialog vizual care există între patrimoniul multi-cultural și multi-etnic, lucrările de artă și contextul politic și social. În cadrul acestei cercetări, produse și coordonate de PostModernism Museum, au mai fost realizate expoziții, prezentări expoziționale și conferințe precum: Naționalism si multiculturalism în cultura vizuală, la Muzeul Municipiului BucureștiPalatul Suțu, în 2017; 100 de ani de minorități etnice în cultura vizuală din România, la Muzeul Municipiului București – Muzeul Nicolae Minovici „Vila cu clopoței” în 2016; Minorities in Visual Culture – Focus Romania, în centrul cultural „La Poissonnerie”, Bruxelles.

Proiectul este acompaniat de publicația „Ethnic Minorities in Visual Culture – Focus Romania, sub forma unei cărți obiect, editată la PostModernism Publishing House.

Proiectul de cercetare și expozițional prezentat la Muzeul de Artă Contemporană – Muzeul Național Brukenthal în perioada iulie-august 2018 este alcătuit din două nuclee: o prezentare a cercetării din cadrul proiectului și secțiunea dedicată patrimoniului cultural al sașilor din Transilvania.

Expoziția prezintă stadiul cercetării culturii vizuale a patrimoniului multi-etnic și multi-cultural cu referințe în domenii precum: istoria artei, istorie, antropologie, sociologie. Cercetarea continuă de la o itinerare la alta, analizând specific spațiul cultural geografic respectiv. În cazul proiectului de față, focusul este pe minoritatea etnică sașilor din Transilvania și pe prezența patrimoniului cultural artistic al acestora din Muzeul Brukenthal.

Proiectul documentar fotografic al artistului Peter Jacobi, pe tema bisericilor și cetăților fortificate, dar și a bisericilor țărănești din Transilvania (a fost inventariat acest patrimoniu din peste două sute de localități), Stillleben nach dem Exodus-Wehrkirchen în Siebenbürgen / Natură moartă după exod-Biserici fortificate din Transilvania, prezintă situația periclitată a acestora, cea mai mare parte aflată în curs de ruinare, după exodul populației sașilor din România. De asemenea, în cadrul expoziției-cercetare este prezentat volumul Peter Jacobi, Birgit Hansen, „Siebenbürgen Bilder einer Reise II” / „Pelegrinul transilvan II”, publicat în toamna lui 2017 la editura Schiller.

Evenimentul special al expoziției îl reprezintă prezentarea în premieră a „Pavilionului Memorial Brukenthal”, conceput de sculptorul Peter Jacobi ca un proiect de artă contemporană monumentală publică de celebrare a personalității și moștenirii culturale Baronului Samuel von Brukenthal. „Ideea de pavilion memorial în memoria baronului Brukenthal sugerează simbolic activitatea lui amplă modernă progresivă pentru timpul lui dar și direct activitatea lui diversă de constructor. În testamentul lui este un pasaj în care nu dorește o statuie a persoanei sale, „pavilionul” respectă acest deziderat prin factura sa ca atare. Din punct de vedere geometric și conceptual, pavilionul este construit pe un heptagon, care face referire la denumirea în limba germană a Transilvaniei – unde pe lângă denumirea de Transilvanien există din timpuri istorice numele de – Siebenbürgen – ceea ce înseamnă șapte cetăți. Iar stema Transilvaniei este compusă din 7 simboluri de cetăți.”, detalia Peter Jacobi

Pavilionul Memorial Brukenthal va fi prezentat în expoziție sub forma a două sculpturi-machete, una din lemn, alta din bronz la scara 1:20 și a unei randări video tridimensionale.

Peter Jacobi (n. 1935) a studiat sculptură la Academia de Arte Bucureşti (1954-1961). Din 1970 trăieşte în Germania, fiind profesor la Academia de Artă Aplicată (Hochschule für Gestaltung/University of Applied Arts) din Pforzheim (1971-1998). Lucrările sale au fost expuse în majoritatea ţărilor europene şi se găsesc în colecţiile unor importante muzee, precum şi în mari colecţii private şi publice din toată lumea, din Japonia și China până în Brazilia și Statele Unite. Familia sa de sași se trage din Mercheasa, Brașov (Streitfort) și Sighișoara (Schäßburg). Bunicul său a emigrat în SUA, de unde s-a întors în 1920 în Transilvania ca cetățean american. După numeroase expoziții personale și de grup la care a participat în străinătate, în anii ‘90 a revenit în România, unde a expus la București, Craiova, Brașov, Sibiu, Timișoara. În România, cea mai amplă lucrare a sa este Memorialul Holocaustului din București, inaugurat la data de 8 octombrie 2009.

Proiect cultural co-finanţat de Administrația Fondului Cultural Național

Partener strategic: Muzeul Național Brukenthal

Parteneri: Centrul Cultural German Sibiu, Zile și Nopți Sibiu, Ibis Sibiu Centre

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.