Piața RCA, ”situația reală”. Plata daunelor vs cât încasează asigurătorii?

Situaţia reală de pe piaţa asigurărilor obligatorii RCA din România este cu totul alta faţă de cea prezentată până acum, doar 25% din preţul poliţei RCA reprezentând plata daunelor, iar 75% încasează asigurătorii, atrage atenţia Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).

Potrivit sursei citate, în ţările civilizate din UE, cheltuielile asiguratorilor sunt cuprinse între 15% şi 30%.

Organizaţia profesională subliniază, într-un comunicat de presă transmis, vineri, AGERPRES. că numărul de daune RCA nu a crescut, ci a scăzut semnificativ, din anul 2019 până în anul 2022, de la 400.358 de accidente la 341.470 de accidente.

„Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (…) atrage atenţia asupra faptului că situaţia reală din piaţa asigurărilor obligatorii RCA este cu totul alta faţă de cea prezentată până acum. Doar 25% din preţul poliţei RCA reprezintă plata daunelor, iar 75% încasează asigurătorii. În ţările civilizate din UE, cheltuielile asiguratorilor sunt între 15-30%. Uniunea Asigurătorilor din România (…), care din banii românilor reprezintă firmele de asigurări, ar trebui să aibă curajul să spună adevărul care stă în spatele dublării preţului la RCA, în ultimii 2 ani, precum şi ce stă în spatele aşa-ziselor creşteri ale despăgubirilor pretinse a fi achitate de piaţa de asigurări din România”, precizează COTAR.

Cel mai recent raport publicat de ASF, în luna decembrie 2023, citat în comunicatul Confederaţiei, relevă faptul că, în anul 2019, au avut loc 400.358 de daune RCA pentru care firmele de asigurări au achitat despăgubiri în cuantum de 3.707.052.708 lei. În anul 2022, s-au consemnat 341.470 de daune RCA, cu despăgubiri achitate în valoare de 2.955.405.657 lei.

„Paginile 20-25 din cadrul aceluiaşi raport reflectă cât de adânc ne bagă mâna în buzunare prea-cinstitele companii de asigurări din România. În tabelele prezentate în cele 5 pagini există 2 indicatori esenţiali prezentaţi pentru fiecare clasă de autovehicul. Este vorba despre prima de risc, adică valoarea cheltuielilor cu despăgubirile pe care firmele de asigurări le au în calcul pentru stabilirea fiecărui tarif de primă RCA. Prima brută de referinţă, adică tariful de referinţă calculat de către o reputată companie de consultanţă KPMG la care firmele de asigurări ar putea vinde RCA, înregistrând inclusiv profit. Exemple: autovehicul de capacitate cilindrică mai mică de 1200 cmc, persoană cu vârsta sub 30 de ani, cheltuielile cu despăgubirile incluse în preţul RCA (prima de risc) sunt de 539 lei, iar la această valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurări, preţul final de referinţă ajungând la 1.939 lei (prima brută de referinţă). Cheltuielile cu despăgubirile sunt de 539 lei, la care prea-cinstitele firme de asigurări au diverse alte cheltuieli de încă 1400 de lei. Cheltuielile uriaşe cu despăgubirile reprezintă în acest caz 28% din preţul RCA. Diferenţa de 72% o reprezintă alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurări suportate de către şoferul român”, notează COTAR.

Reprezentanţii organizaţiei menţionează că tarifele plafonate la RCA nu s-au realizat la nivelul tarifelor de referinţă solicitate de COTAR celor din ASF în 2023, „ci la nivelul de preţ vândut de către firmele de asigurări, de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023, adică la un nivel de preţ cu mult superior tarifelor de referinţă”.

„În cazul transportatorilor, tarifele de comercializare ale preţului RCA practicat de către prea-cinstitele firme de asigurări nu sunt de 8609 lei, care reprezintă cel mai mare tarif de referinţă RCA publicat în acel raport de către ASF. Majoritatea transportatorilor au avut tarife de preţ umflate de către firmele de asigurări, în zeci de mii de cazuri, transportatorii au oferte şi 16.000 lei pe o poliţă RCA fiind încadraţi imediat în categoria de „asigurat cu risc ridicat”, deşi aceştia nu înregistraseră accidente şi se încadrează în clasa de Bonus. Atragem atenţia instituţiilor din România că Legea RCA trebuie păstrată în actuala formă, aceasta fiind o lege foarte bună, una europeană, o lege care în 2017 a fost acceptată de toţi actorii din piaţă, inclusiv de UNSAR, care astăzi o vrea schimbată. Problemele pieţei RCA nu ţin de legislaţie, ci de supravegherea defectuoasă a sistemului de asigurări din ultimii ani. ASF şi ANAF ar trebui să ofere de urgenţă răspunsuri documentate: de ce au ajuns preţurile la RCA mai mari în România decât în Germania pentru transportatori şi pentru toţi românii? De ce ANAF nu a verificat nicio societate de asigurări în 30 de ani, dar Ministerul Finanţelor creşte lună de lună impozitele şi taxele românilor?”, se arată în comunicat.

Preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu, aminteşte, în context, despre „instituţii capturate de către operatorii economici aşa-zişi supravegheaţi”.

Transportatorii au declanşat, miercuri, proteste spontane, fiind nemulţumiţi de evoluţia preţului la RCA. Vineri dimineaţa aceştia se regrupau la intrarea în Capitală, în Afumaţi. De asemenea, reprezentanţii unor organizaţii agricole reprezentantive au anunţat că nu au nicio o legătură cu protestul spontan anunţat în mediul online de fermieri din mai multe zone ale ţării, însă au confirmat participarea unor fermieri din organizaţiile lor.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2

11 Comentarii

  1. pandemia a tinut de prin martie 2020 pana prin aprilie 2022, in aceasta perioada s-a circulat muuuult mai putin automat au fost mai putine evenimente si era normal ca RCA-ul sa scada (sa nu uitam ca si carburantii au avut o scadere masiva in aceasta perioada tot din aceasta cauza) doar la noi asiguratorii se plang ca platesc daune si scumpesc de la an la an folosind chiar si criterii arbitrare cu cel de varsta de exemplu.

  2. In Ungaria RCA-ul este jumatate de cat este in romania.
    De ce? Simplu, ungurii nu sunt romani.

  3. Prrul ar scadea mult daca RCA nu ar mai fi obligatoriu prin lege, pentru ca oamenii nu ar mai consimti sa plateasca sume de 3-4 ori mai mari decat este necesar, si sa isi mai si bata joc de ei firmele de asigurari atunci cand merg sa primeasca o despagubire.

  4. asiguratorii asigura si prin guvernul fesenist, se intreaba cineva?
    Daca am avea patrioti in conducerea Romaniei, in trei zile ar deveni CEC ul si firma de asigurari.
    Va dau scris ca ar scadea valoarea politelor cu 70%!

  5. de ce au ajuns preturile la RCA mai mari ca in Germania? Doar RCA-ul? De ce a ajuns mancarea si bunurile de orice fel mai scumpe decat in occident?Din cauza jmecherilor care au pus stapainire pe comert.Cine sunt astia?Gasca din partide,frati,surori,mame,nepoti,etc. Banditii care ne conduc.Marfurile din centrele comerciale ale astora care au navalit in Romania sunt la 1,5 pana la 2 mai scumpe ca-n tarile lor, 80% marfa de proasta,proasta calitate.Nici macar ambalajul ptr acelasi produs nu seamana cu cel pe care il vinde in tara lui.Vanzatorul de stifturi nr 1 in Romanai, Kaufland, Leroy Merlin, Lidl. Marfuri de proasta calitate la preturi de sictir.Nimeni nu-i controleaza.Am luat cesti si pahare de la eMag, Kaufland.Cum le-ai deranjat putin se sparg una doua.Nici macar nu vand turcisme.Tot felul de mizerii.O tot tin cu reclame aiurea ca nesimtitii.In Romania totul e dublu fata de occident,iar marfurile sunt jafuri.

  6. da
    dar nu assiguratorii provoaca accidentele
    ci doar speculeaza un fenomen GARANTAT!

  7. Da, se vede cu ochiul liber ca e un jaf! Scadeti mă,costul asigurarilor, ce mai asteptati?

  8. Cred că de mai mult de 10 ani scriu că 2023 și 2024 va fi dezastru in Romania. Se vede, se simte, se trăiește din plin! In loc să facă reforme pentru binele țării dk națiunii, bugetarii de lux din politica românească își bat joc de totul din Romania! Cât despre firmele de asigurări, toate au în compoziție politicieni români numiți în funcții! Daca tara au pus-o la containerul talciocului, de ce nu ar continua și cu cetățenii până dispar definitiv din tara?!

  9. pana azi fondul de garantare nu a returnat banii celor inselati.
    Bulgarul sau cine este in spate a fugit cu miliardul si nimeni nu il cauta.
    O fi fugit dupa aia de la Bancorex?
    Si mai vorbiti de evaziune, facturi, blablauri?

  10. In RO sunt 10.500.000 de masini. La o valoare medie a RCA de 1.000 de RON (dar probabil e si mai mare), se aduna anual 10.500.000.000 RON, din care se platesc aproape 3.000.000.000 anual. Raman 7.500.000.000, din care se scad cheltuielile de administrare … frumusel profit!

  11. In RO sunt 10.500.000 de masini. La o valoare medie a RCA de 1.000 de RON (dar probabil e si mai mare), se aduna anual 10.500.000.000 RON, din care se platesc aproape 3.000.000.000 anual ca despagubiri daune. Raman 7.500.000.000, din care se scad cheltuielile de administrare ale asiguratorilor, restul … frumusel profit!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.