Efectul noilor taxe la carburanți

Plin mai scump

Două luni şi jumătate au trecut deja de când Guvernul a majorat accizele la carburanţi, iar benzina şi motorina s-au scumpit cu până la 64 de bani pe litru, adică cu peste 15%. Nu este exclusiv „vina“ taxelor, ci şi a contextului internaţional, pentru că preţul de piaţă al ţiţeiului s-a majorat şi el consistent.

În data de 15 septembrie, intrau în vigoare noile accize la carburanţi, mai mari cu 16 bani pe litru, decise de Guvern. Două săptămâni mai târziu, intra în vigoare, din nou, o altă acciză, mai mare tot cu 16 bani pe litru, decisă de Guvern. Înainte de a opera majorarea de accize, ministrul Finanţelor a spus că s-a ales varianta creşterii în două etape tocmai pentru a nu crea şocuri consumatorilor.

Mecanismul petroliştilor

Efectul cumulat al majorării accizelor este, matematic, de 38 de bani pe litrul de acciză şi motorină, în benzinării. Preţurile nu s-au ajustat însă matematic cu această valoare, pentru că şi alţi factori au intervenit în mecanismul petroliştilor de stabilire a preţurilor.

În data de 14 septembrie, în ajunul majorării, la cea mai ieftină staţie Petrom din Bucureşti, cea de pe Şoseaua Alexandriei, benzina standard costa 4,75 lei litrul, iar motorina costa 4,66 lei litrul. O zi mai târziu, preţurile crescuseră cu 9 bani pe litru, compania petrolieră preferând să suporte, temporar, o parte din pierdere, dat fiind că, matematic, creşterea ar fi trebuit să fie de 18 bani.

Cât plătim în plus

La două luni şi jumătate de la prima etapă de creştere a accizei, la aceeaşi staţie din Bucureşti, un litru de benzină standard costa 5,26 lei, iar un litru de motorină 5,32 lei. Aşadar, benzina este mai scumpă cu 51 de bani pe litru, iar motorina cu 66 de bani pe litru. Scumpirea este de 10,7%, respectiv 13,8%.

Astfel, pentru un plin de benzină ori motorină plătiţi în plus circa 30 lei, socotit la un rezervor de 50 de litri.

Dublu impact

Creşterea accizei a picat într-un moment destul de prost pentru consumatorii români, care au fost loviţi de două ori – o dată prin creşterea taxării (acciza la motorină a ajuns mai mare decât în Spania, de exemplu) şi o dată prin creşterea cotaţiilor la produse petroliere. Chiar înainte de a creşte accizele, uraganul Harvey a lovit Statele Unite şi a închis o treime din capacitatea de rafinare a celui mai mare consumator din lume. Acolo, preţul benzinei a crescut cu 10% în doar o zi, iar preţul petrolului a crescut cu aproape 3%, ceea ce s-a văzut în creşterea cotaţiilor la carburanţi. Iar de la momentul creşterii accizelor până acum, petrolul Brent a ajuns la 63 dolari, cel mai mare nivel din ultimii doi ani, cauzele fiind multiple. De când s-a introdus acciza până acum, cotaţiile Platts (de referinţă pentru zona noastră) la motorină au crescut cu 7,5%, până la 560 dolari pe tonă, şi la benzină cu 3%, până la 600 dolari pe tonă.

La aceasta se adaugă şi o uşoară depreciere a monedei naţionale în raport cu dolarul american, de la 3,85 lei/dolar la jumătatea lunii septembrie la aproape 4 lei, în prezent.

Cât ne costă taxele și accizele

În România se consumă circa 7 miliarde litri de carburant pe an, mai mult de două treimi fiind motorină. Principalii jucători pe această piaţă sunt, în ordine, OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil şi Mol.

Preţul benzinei şi motorinei comercializate în România conţine acum, în procentaj de circa 60%, taxe şi accize colectate de stat. Printre acestea se numără TVA şi acciză. Celelalte procente reprezintă costul mărfii achiziţionate – ţiţei, componenta curs de schimb leu/dolar, costurile de logistică şi marja companiei de distribuţie.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Mihai Soare 1073 Articole
Author

5 Comentarii

  1. Dle,SOARE,cred ca trecerea la energia solara va permite consumatorilor de combustibili lichizi sa colecteze in cel mult trei ani fondurile pentru rasumpararea OMV Petrom cat si capitalul necesar pentru prospectarea de noi zacaminte petropiere in tara.Este fantezista solutia ? Dar articolul, care nu tine cont de contributia stiintifica a BNR in procedura de stabilire a cursului de schimb leu-EURO,variatiile din cotatiile petrolului etc.,etc…

  2. nu mai protesteaza niciun sofer platind cu marunt la pompa,cum asa?o adunatura de amibe manipulate,n-are romanul sange-n instalatie sa faca ce trebuie,iaca niste lasi cu fuste

    • se pare ca o duceti bine si va permiteti sa mai scoateti bani din buzunar la scumpirile astea,sa inteleg ca va plangeti degeaba,asa,doar din reflex

  3. Daca tot le gasiti producatorilor/vanzatorilor/statului scuze la capitolul crestere… si unul din motivele invocate este deprecierea in raport cu dolarul (a monedei nationale) atunci sa aud niste acuze cum la ca aprecierea leului (4,3 la 3,85) nu s-a ieftinit carburantul deloc! chiar daca la momentul deprecierii masive a leului fata de dolar acest aspect a fost utilizat drept motiv de scumpiri. Probabil au luat ceva publicitate si sunt de laudat!

  4. In America galonul de benzina( cca 4 litri) costa 2(doi) dolari si ceva,asa ca Romanii trebuie sa fie „mandri”!!!!!Au depasit America !!!!! Unde o fi petrolul Romaniei ?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.