Poveşti excentrice despre feminitate ale artistei vizuale Bharti Kher

„Poate că noi, artiştii, acordăm o atenţie specială lucrurilor pentru că nu ştim exact ce vom face sau încotro vom merge. Când te rătăceşti, eşti mult mai atent la ce se află în jurul tău”, afirma Bharti Kher, una dintre artistele cele mai cunoscute ale scenei indiene contemporane.

 

Născută în 1969 la Londra din părinţi indieni, formată în Regatul Unit, ea a emigrat în 1992 la New Delhi unde locuieşte şi lucrează în prezent. Artista a vorbit în primăvara acestui an, într-o întâlnire de la Muzeul Ştiinţei şi Tehnologiei Leonardo da Vinci din Milano, despre originea creaţiei sale, despre legătura strânsă cu materia şi obiectele şi despre felul în care, prin combinarea şi „activarea” lor încearcă să dea voce identităţii sale multiple şi discontinui, mereu în dezacord cu ea însăşi. Această din urmă afirmaţie este argumentul central al operei lui Kher care se caracterizează astfel, în interviul din prefaţa catalogului Facing India, o colectivă a artistelor indiene contemporane de la Kunstmuseum Wolfsbur, deschisă până în 7 octombrie: „ Am mai multe faţete, mai multe dimensiuni, mai multe obiective, după cum am nevoie să fiu. Mă trezesc dimineaţa o persoană şi mă culc seara altă persoană. Nu există un răspuns unic sau just care să definească cine sunt. Trecem prin multe schimbări în vieţile noastre şi, ca artistă, insist asupra libertăţii de a mă dezvolta, de a mă transforma, de a mă mişca”.

Prezentă în vara aceasta şi în marea retrospectivă Points de départ, points qui liennt, de la Dhc/ Art Foundation for Contemporary Art din Montreal (până în 9 septembrie), dar şi în mica şi preţioasa expoziţie de la Isabella Stewart Gardner Museum din Boston, dedicată desenelor sale (până în 10 septembrie), întreaga operă a lui Bharti Kher este centrată pe temele identităţii şi hibridului, între lumea omenească şi cea animală, între mitologie şi ambientul casnic, între modernitate şi tradiţie, cu o atenţie specială acordată corpului şi rolului femeii în societatea contemporană.

Într-un parcurs pe care îl defineşte „ciclic, nu linear”, artista combină obiecte şi materiale disparate pentru a schiţa graniţa dintre contrarii şi a provoca o nouă şi neaşteptată alchimie. „Îmi place provocarea de a crea un imaginar care să nu semene cu nimic din ceea ce am văzut înainte. Şi în această provocare mă las condusă de materiale. Sunt o colecţionară compulsivă. Folosesc atelierul ca depozit în care strâng diverse lucruri de care nu am nevoie. Apoi, pe neaşteptate, ele se sistematizează într-o uniune cosmică şi devin altceva, aşa cum se întâmplă în ready-made”.

În explorările sale asupra obiectelor care sunt vectori ai valorii şi ai memoriei, capabili să spună o poveste  şi să reprezinte esenţa persoanei, Kher este neînvinsă în bindi, decoraţiuni tradiţionale, de diferite forme şi culori, pe care doamnele hinduse şi le aplică în centrul frunţii, ca simbol al unui al Treilea Ochi. Cu aceste bindi, artista a acoperit pânze, sculpturi – de la elefantul din The skin speaks a language not its own din 2006 la marea inimă din An absense of assignable cause din 2007  – şi la instalaţii cum ar fi Confess (2010), un fel de amplu confesional din lemn, complet decora în interior.

„Bindi sunt ca o a doua piele: un filtru epidermic pentru a transforma obiectele. Mă joc cu concentrarea lor, cu formele şi culorile pentru a crea diferite niveluri de semnificaţie”.

Un alt obiect folosit de Kher, legat de feminitate, de dimensiunea casnică şi de tradiţiile poporului său, este sariul, îmbrăcămintea tipică şi foarte colorată a femeilor indiene încă din secolul I, î.Ch.

„Am colecţionat sariuri multă vreme. Este aproape un performance în îmbrăcarea lor, în înfăşurarea lor în jurul propriului trup, în aruncarea lui pe umăr, în potrivirea lui şi în controlarea lungimilor. Corpul însuşi devine gest”. Kher le alătură pur şi simplu sau le strânge în număr mare pe scaune simple de lemn, le face să virvolteze de-a lungul vechilor rampe ale scării, le congelează în răşină în jurul unor pilaştri de ciment ca în seria Portrait of a Lady.

Ca şi bindi, aceste vechi ţesături devin o a doua piele care continuă să păstreze şi să spună povestea celor care le-au îmbrăcat.

„Cred că memoria pielii este extrem de importantă. Pielea poate avea o semnificaţie şamanică. Îţi poţi asuma spiritul altcuiva dacă îi îmbraci pielea”, explică artista.

O operă care rezumă perfect aceste teme este Six Women (2013-2015), compusă din calcuri în ghips ale corpurilor a şase prostituate trecute de 40 de ani şi prezentată în expoziţia Facing India.

Pentru această operă, Kher s-a întrebat cum ar putea să-şi aproprie pielea şi corpul altor femei, femei care purtau în ele însele urma, amintirea altor trupuri. „Răspunsul l-am găsit în calcul în ghips, o tehnică foarte veche, a unui proces aproape catartic. Când împrăştii ghipsul pe piele, corpul se încălzeşte, porii şi ridurile se deschid pentru a-l primi, şi aproape  că poţi capta mirosul, respiraţia, esenţa modelului, gândurile şi secretele inimii lui”.

Pătrunsă de o latentă nelinişte – suscitată de poziţia identică şi imobilă a figurilor aşezate, cu ochii închişi şi mâinile aşezate pe coapse, vulnerabile şi resemnate în faţa transformărilor aduse de timp – Six Women este punctul culminant al întregii cercetări a artistei asupra corpului feminin.

„Cu această operă cred că am atins punctul extrem al creaţiei mele. Mi-a fost teamă, dar acesta era de fapt motivul principal pentru care trebuia să o fac”, mărturiseşte artista.

Operele lui Barthi Kher se găsesc în Galeriile Hauser&Wirth din New York, Los Angeles, Londra şi Zürich, şi în Galeriile Perrotin din Paris şi New York.

Picturile ei au preţuri cuprinse între 25.000 şi 450.000 de euro. Micile sculpturi şi instalaţii se vând între 250.000 şi 500.000 de euro. În luna iunie a anului 2010, s-a înregistrat la Sotheby’s Londra un record pentru o operă a artistei, marele elefant în răşină acoperit de bindi, intitulată The skin speaks a language not its own: 1.210.000 de euro.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 9
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

1 Comentariu

  1. Imparatul e gol! Cine are curaj sa strige? Arta nu poate fi facuta din gunoaie. Cine si-ar pune in casa asa ceva? Am vazut si o batrana artista romanca, expune si ea dupa acelasi tipic, cica Raiul pe Pamant sau asa ceva. Cum si-a facut loc intr-un spatiu de expozitie prestigios, probabil prin cardasia politica si hastagul bine implantat.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.