Raluca Turcan reacționează în scandalul „falsurilor” de la Muzeul de Artă

Ministrul Culturii, Raluca Turcan, a declarat, marţi, că va analiza documentele de provenienţă a exponatelor Muzeului Naţional de Artă, pentru a verifica veridicitatea acestora, după ce în spaţiul public a fost lansată ipoteza că în expoziţia Victor Brauner au fost expuse lucrări cu probleme de autenticitate.

„Ca ministru am solicitat o prezentare detaliată a colecţiilor şi documentelor din spatele exponatelor. În acelaşi timp, Corpul de Control este un organism tehnic şi în niciun caz nu ar putea să se pronunţe pe calitatea unor exponate sau să le expertizeze profesional. (…) Există răspunsul Muzeului Naţional de Artă al României. În primul rând, voi analiza toate documentele de provenienţă a exponatelor. Vă daţi seama, este ca o suspiciune de corupţie. Dacă cineva spune că o persoană a greşit trebuie să şi demonstreze că acea persoană a greşit. E anapoda să ajungem să ne justificăm în spaţiul public că o instituţie are exponate autentice sau de calitate. Nu este în regulă”, a răspuns ministrul Culturii jurnaliştilor.

Raluca Turcan a dat asigurări că specialiştii în domeniu vor verifica „dacă există vreo fărâmă de adevăr” cu privire la afirmaţiile lansate în spaţiul public cu privire la expoziţia Victor Brauner.

„Vă spun foarte franc punctul meu de vedere. Din nefericire, pentru iubitorii de cultură şi cei preocupaţi de aspectele de fond în privinţa calităţii exponatelor, acesta este, de fapt, un conflict între două persoane care au o istorie mai veche şi am ajuns ca în spaţiul public dacă cineva aruncă piatra sute de oameni să se chinuiască să demonstreze că nu a lovit pe nimeni. Aşadar, sunt destul de reţinută cu privire la temeinicia acestei acuzaţii. Mai mult decât atât, în calitate de ministru al Culturii (…) consider îngrijorător faptul că un om de cultură îndrăzneşte sau ajunge în punctul de a ridica un semn de întrebare cu privire la una dintre cele mai credibile instituţii muzeale din România, dacă nu cea mai credibilă, vorbim de Muzeul Naţional de Artă al României. Voi verifica cu specialişti dacă există vreo fărâmă de adevăr. Dacă nu, nu voi încuraja sub nicio formă un conflict personal care să se răsfrângă în spaţiul public”, a declarat ministrul Culturii.

Reacţia vine după ce criticul de artă Pavel Şuşară, preşedintele Asociaţiei Experţilor şi Evaluatorilor de Artă din România (AEEAR), a acuzat conducerea Muzeului Naţional de Artă de „grave erori instituţionale muzeografice şi curatoriale”, prin prezentarea de „falsuri” în expoziţia „Victor Brauner. Între oniric şi ocult”. El a solicitat, într-o scrisoare, intervenţia Ministerului Culturii pentru „clarificarea şi eliminarea” problemei.

Anterior, Pavel Şuşară a semnalat fenomenul, printr-o postare pe Facebook.

Ca răspuns la postare, Muzeul Naţional de Artă al României a transmis un comunicat de presă în care a precizat că expoziţiile Romulus Ladea, Zoe Vida Porumb şi Victor Brauner au fost realizate cu lucrări din colecţia MNAR şi a altor muzee din ţară, precum şi din colecţia familiei (Romulus Ladea) şi cu lucrări puse la dispoziţie de artistă (Zoe Vida Porumb).

„Expoziţia Victor Brauner a fost organizată cu lucrări din colecţia Muzeului Naţional de Artă al României, a Centrului Pompidou, Muzeul de Artă Modernă Saint Etienne, Muzeul de Artă Modernă şi Contemporană din Strasbourg, din colecţii particulare din România şi Franţa. Pentru acestea s-au avut în vedere autentificări ale unor experţi recunoscuţi şi prezenţa lor în surse bibliografice care nu a fost contestată în lucrări cu caracter ştiinţific. Prin urmare, Muzeul Naţional de Artă al României nu a luat cunoştinţă până în prezent de existenţa unor falsuri în expoziţiile pe care le-a organizat”, se preciza în comunicatul MNAR, semnat de directorul general al instituţiei muzeale, Călin-Alexiu Stegerean.

Scandal nemaiîntâlnit. Pavel Şuşară și „falsuri” la Muzeul Naţional de Artă

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

18 Comentarii

  1. „că un om de cultură îndrăzneşte sau ajunge în punctul de a ridica un semn de întrebare cu privire la una dintre cele mai credibile instituţii ”
    Deci la nivel politic s-a decis ca profesional Muzeul are dreptate. Astfel de lucruri se pot intampla numai in muzeele straine.
    Concluzia este : CIOCU MIC, Conducerea de Partid si Stat are intotdeauna dreptate.

  2. Realizați ce hoți au condus Romania in ultimii 34 de ani? Daca și Adrian Năstase s-a pretat sa vândă copii mai tari decât originalul!

  3. La TV se discuta ca Adrian Nastase ar fi prezentat la expozitie niste picturi false……[Rumburak]

  4. Ce falsuri?…au operații estetice!…madama le are cu asta!…

  5. Ministrul Inculturii, Raluca Curcan, a declarat că există falusuri…

  6. @19.02
    haha, exact asa, nașule. ca scandura sclifosita stie a le descanta si deznoda, pana ies ministolojeni cu ochi albastri!

  7. Sunt falsuri sau nu sunt falsuri? Cine decide? Parerea cunoscatorului sau teste fizico-chimice comparate cu teste asupra picturilor artistului facute in aceeasi perioada si considerate fara tagada drept originale, documentarea bibliografica, trasablitatea (istoricul) picturii?

  8. Daca Adrian Nastase a cumparat picturi Victor Brauner de la nepoata de sora a pictorului – nepoata care s-a nascut si a trait in Bucuresti pana la emigrarea in Canada, atunci, picturile sunt autentice, deoarece eu le-am vazut in casa nepoatei inainte de emigrare. Trebuie sa verificati provenienta/ proprietarul initial. Brauner sunt o familie de evrei intelectuali, care au trait in Bucuresti. Alt frate Harry Brauner, a fost un mare folclorist de mare valoare.

  9. Tablourile autentice au fost furate de Năstase și alții care au organizat incendierea pinacotecii la Biblioteca Națională în decembrie 1989.

    Întâi au furat originalele și apoi au înscenat „atacul terorist” și incendiul.

    Dintre tablourile furate de Năstase și gașca erau și tablourile de patrimoniu care au fost la ruși și pe care nu le-au restituit în 1936 și 1954.

    D-aia nu se găsește Tezaurul, deși rușii l-au restituit în două tranșe.

    Căutați originalele la Năstase și… Isărescu!

  10. …pt necunoscatori… cand organizeaza o expozitie, muzeul lucreaza pe baza documentelor care certifica autenticitatea si pe buna-credinta a filantropului, nu face o expertiza a fiecarui exponat in parte!…pt mine este a mirare faptul ca un expert, de care lumea de specialitate nu a prea auzit, sa-si dea seama asa, la prima vedere, ca exponatele sunt false!…nu ca l-as apara pe bombonel-chiar m-as bucura sa fi cheltuit parte din mita de la austrieci pe facaturi-sau pe inculta femeie purice, ajunsa ministru al culturii pe criterii absolut nebanuite-problema de gusturi, ce sa mai unga si mortul viu?-dar expertul nu ar putea fi atat de sigur decat intr-o singura ipoteza: stie unde sunt originalele!…si aici incepe sa aiba probleme, zic eu…

  11. DESFIINȚAȚI Ministerul Culturii! …toacă banii degeaba.

  12. Spre deosebire de potcovarii dinaintea sa care au fost capetenii la cultura (aia o aveau pe cea cu malaiul) iata ca Raluca se dovedeste prompta si responsabila atunci cand vine vorba de trucarea culturii romanesti. Se vede ca Raluca este fata din Botosani, zona renumita si afara pentru inteligenta si talentul locuitorilor.

  13. La tematica aleasa pentru expozitie, cu ocult si cu alte treburi, nu e de mirare ca iese scandal.
    Literalmente pute spatiul public de atata ocultism promovat pe toate gardurile, ca pana si la WC e desenat ochiul cu piramida.
    Explozia aceasta de chiromantie, vrajitorie si alte deviatii comportamentale total neromanesti s-a produs odata cu scaparea haturilor din 1989 si s-a accentuat vizibil odata cu intrarea in UE.
    Este acesta si un simptom al decaderii morale a societatii, acolo unde prospera lojile implodeaza esafodajul social…
    Asa ca paguba-n ciuperci, inca o mostra de ochi cu piramide dusa pe apa sambetei, care e problema?

  14. ia verificati toate muzeele de arta din tara, sa nu aveti surprize, surprize!..

  15. Sa fim seriosi sa fii director de muzeu sa nu prinzi un fals…orice tablou intra cu certificat de originalitate. Nu se vrea recunascuta calitatea umana a maresalului.

  16. Este posibil ca cel care a zis „expertul nu ar putea fi atat de sigur decat intr-o singura ipoteza: stie unde sunt originalele” sa stie el ceva, caci e logic ce spune!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.