Raport: Revoluția verde din UE, o provocare uriașă

Obiectivele UE de reducere a emisiilor de CO2 generate de autoturismele noi nu vor putea fi atinse atât timp cât lipsesc anumite condiţii prealabile importante, afirmă Curtea de Conturi Europeană într-un raport publicat miercuri.

În pofida ambiţiilor îndrăzneţe şi a cerinţelor stricte, majoritatea autoturismelor de pe drumurile din UE emit în continuare aceeaşi cantitate de CO2 ca în urmă cu 12 ani. Vehiculele electrice pot ajuta UE să se apropie de realizarea obiectivului de a avea un parc auto cu zero emisii. Curtea avertizează însă că trebuie accelerate eforturile în acest sens.

Conform unui comunicat al instituţiei, Regulamentul privind emisiile de CO2 generate de autoturisme a stabilit, începând din 2010, un obiectiv la nivelul întregului parc de vehicule al UE pentru media emisiilor de CO2 produse de autoturismele nou înmatriculate. În plus, fiecare producător – care este obligat să declare emisiile de CO2 ale vehiculelor pe certificatele de conformitate – trebuie să plătească o primă pentru emisiile suplimentare dacă nu îndeplineşte obiectivele privind emisiile specifice. Ambiţiile au crescut în timp. La momentul actual se deschide perspectiva obiectivului de a ajunge la emisii zero până în 2035.

„Revoluţia verde a UE nu poate avea loc decât dacă numărul vehiculelor poluante se reduce semnificativ, dar provocarea este uriaşă. O reducere reală şi tangibilă a emisiilor de CO2 ale autoturismelor este imposibilă atât timp cât predomină motoarele cu ardere internă, dar trebuie avut în vedere totodată că electrificarea parcului auto al UE este un demers de proporţii”, a declarat Pietro Russo, membrul Curţii care a coordonat auditul.

În anii 2010, producătorii de automobile au exploatat lacunele de la nivelul cerinţelor de testare pentru a obţine o reducere a emisiilor în laborator. Decalajul faţă de emisiile reale, adică în condiţii de circulaţie, era enorm. Având în vedere acest lucru, dar şi ca urmare a scandalului „Dieselgate”, în septembrie 2017 a devenit obligatoriu un nou ciclu de încercare în laborator, care reflectă mai bine condiţiile reale de conducere. Astfel, s-a redus în mod eficace (dar nu s-a eliminat) decalajul dintre emisiile de laborator şi cele generate în condiţii reale de conducere.

Emisiile reale provenite de la autoturismele convenţionale – care în continuare reprezintă aproape trei sferturi din înmatriculările de vehicule noi – nu au scăzut, observă auditorii. În ultimul deceniu, emisiile autoturismelor diesel au rămas constante, în timp ce emisiile automobilelor pe benzină au scăzut neglijabil (-4,6 %). Progresul tehnologic în ceea ce priveşte eficienţa motoarelor este mai mult decât contrabalansat de creşterea masei vehiculelor (aproximativ +10 % în medie) şi a puterii motoarelor (+25 % în medie).

Acelaşi lucru este valabil şi în cazul autoturismelor hibride, ale căror emisii de CO2 generate în condiţii reale de conducere tind să fie mult mai mari decât cele înregistrate în laborator. În încercarea de a reflecta mai bine situaţia reală, se vor ajusta proporţiile în care sunt utilizate motorul electric şi cel cu ardere, dar numai începând din 2025. Până atunci, vehiculele hibride reîncărcabile vor continua să fie tratate ca vehicule cu emisii scăzute, în beneficiul producătorilor de autoturisme. Şi tot până atunci, aceştia vor continua să aplice unele dintre dispoziţiile introduse în Regulamentul privind emisiile de CO2, care le-au permis să economisească, numai în 2020, aproape 13 miliarde de euro sub formă de prime pentru emisiile suplimentare.

În opinia auditorilor UE, scăderea înregistrată în ultimii ani a mediei emisiilor de CO2 generate în condiţii de circulaţie a fost posibilă numai datorită vehiculelor electrice (care, de la 1 vehicul la 100 de înmatriculări de autoturisme noi în 2018, au ajuns la aproape 1 la 7 în 2022). Drumul este însă plin de hopuri, UE confruntându-se cu dificultăţi semnificative în accelerarea adoptării vehiculelor electrice.

Primul obstacol care trebuie depăşit este accesul la materii prime pentru a construi suficiente baterii, după cum s-a subliniat într-un raport recent al Curţii. Anterior, auditorii UE şi-au exprimat îngrijorarea şi cu privire la infrastructura de încărcare inadecvată: 70 % din totalul încărcătoarelor de baterii auto din UE sunt concentrate în doar trei ţări (Ţările de Jos, Franţa şi Germania). Nu în ultimul rând, preţul este un factor decisiv: având în vedere costurile iniţiale mai ridicate ale autoturismelor electrice, consumatorii ar putea prefera să îşi păstreze mai mult timp vechile vehicule poluante.

Deşi UE a reuşit să reducă emisiile de gaze cu efect de seră în multe domenii în ultimii 30 de ani, emisiile de CO2 din sectorul transporturilor au continuat să crească. În 2021, acestea au reprezentat 23 % din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din UE, autoturismele fiind responsabile pentru mai mult de jumătate din acest procent. Producătorii pot reduce emisiile de CO2 prin fabricarea de autoturisme care consumă mai puţin combustibil (precum motorină sau benzină), prin fabricarea de vehicule cu emisii zero (cum ar fi automobilele electrice) sau prin combinarea celor două tehnologii (sub forma vehiculelor electrice hibride reîncărcabile).

Regulamentul de stabilire a standardelor de performanţă privind emisiile de CO2 pentru autoturismele noi este principalul act legislativ al UE pentru reducerea acestor emisii generate de autoturismele noi. El a fost adoptat în 2009 şi a fost modificat semnificativ în 2019. În sensul regulamentului, emisiile de CO2 ale unui autoturism se bazează pe măsurători efectuate în condiţii standardizate într-un laborator, şi nu pe emisiile măsurate în circulaţie.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

19 Comentarii

  1. e multi, e needucatzi si e prosti…
    aia de pun botu la idologii fabulistice

  2. Despre dezastrul ecologic generat de razboiul din Ucraina nu sufla nimeni niciun cuvant. Cand e vorba de zeci de mii de obuze nimeni nu se ingrijoreaza de amprenta lor de carbon atat ca sa le produci cat si in urma exploziei. Plus toata productia de armament. De aici ne dam seama ca totul e fake. Daca ingrijorarea psihopatilor cu planeta era reala se incepea de la acest razboi. Dar razboiul este incurajat sa tina forever!

  3. In orasele mari, poluate cu trafic auto aglomerate are sens, presupune existena unor retele dense de statoo dd reincare, dar intr-un orasel sau comuna cu mai multe carute decat masini, de unde poluare. Se va gasi o Greta sa obiecteze ca vacile se 💨💨💨

  4. acum nici 3 zile era un articol in Germania, care evalua ca din momentul asta, pe nemti tranzitia la „verde” impusa de programul angajat pana in 2035(sau 45?) o sa ii coste 1.6 TRILIOANE de euro… in conditiile in care guvernul lor de „coalitie semafor” refuza sa plateasca subventii de motorina de 400 milioane pe an fermierilor ca nu-s bani domne, dar in acelasi timp dau gen 100 milioane ajutor de stat in Mogadishu pentru „educatie sexuala”… plus alte zeci de programe imbecile, culminand cu 2.4 miliarde pe an catre Nulandistan.

  5. E o provocare pana si pentru viata. Cum vom mai putea trai in UE? Plecam sa traim in alte zone de pe planeta unde mai exista tari normale la cap? Sau se destrama UE si atunci vor pieri aceste idei gresite privind influenta CO2 asupra climei, si drept consecinta vor disparea si toate aceste masuri indreptate impotriva vietii oamenilor?

  6. INTRODUCTIUNE IN CESTIUNE…
    O NeBUNIE Uriasa …
    Pen’ca:
    A. SE POATE curatza TOTAL Emisia POLUANTA, afara de CO2 care, CAT ar fi de MARE, NICI pe Departe NU poate depasi Emisia Eventuala de CO2 al UNUI Singur Vulcan Semnificativ ..
    Ori, au fost si vor mai fi, Sute de Vulcani SUPARATI, care vor scuipa Mizerii Chimice SI CO2 si NU se va intampla NIMIC.

    B. Varianta cu BATERII este :
    SCUMPA,
    POLUANTA, otravitoare la Greu cu ReCiclarea Batreriilor
    CUM PORI INSTALA Statii de Incarcare in Locuri GREU Accesibile?
    Singurele Avantaje sunt:
    Conducerea USOARA, OAR Frana si Acceleratie, Ambreiajuu’ se elimina, ca NU maiai Nevoie sa shhimbi
    Vitezele, pen’ca Mootruu’ ELCTRIC are o Alta Caracteristica Putere-Turatie, cvasiLINIARA, NU ca la Motrouu’ cu Ardere INTERNA, in Curbe care se “Inmoaie” … 😊 brusc la o Anume Turatie.CAND NU ii dai Curent Electric, STA fara Probleme, NU este Nevoie sa il decuplezi cu Ambreajuu’.
    Eliminarea Cutiei de Viteze, Transmisiei MECANICE (Se pot pune MOTOARE Electrice controlate prin Computer la FisteCARE Roata).
    Eliinarea in MARE Parte a CLASEI Sociale de PARAZITZI_PROFITORI NeRushinati, Puturosi IGNARI da’ Obraznci si Hoti, denumita Mecanici AUTO … 😊
    NU TOTAL, ca NU se poate (INCA) … 😊

  7. PREZENTAREA ESENTEI CESTIUNII …
    C. Solutia “MORALA” 😊 ar fi Folosirea HIDROGENULUI pe Motoarele EXISTENTE, usor modificate la Camere de Ardere.
    Hidrogenul NU poate POLUA, pentru ca prin Arderea lui iese DOAR APA!
    Problemle cu Dansuu’, Hidrogenul sunt:
    – SE poate scoate DOAR din APA, prin Ruperea Legaturilor CoValente SOLIDE Hidrgen_Oxigen, adica Energia Necesara SPARGERII Moleculei de Apa (Electroloza APEI) este fff MARE.
    – ACUM, De unde o iei?
    Toooot DE LA Centralele TermoElectrice care “MERG” cu Petrol sau Carbuni. Sau cu Centralele,ATOMICE, desFiintzate de Mutti Tembela, Merkel, invatzata de DREACuu’ , TAC’suu’, a SI cu Imigrantii, “Welcome Refugees” …
    – Se pare ca TOOOT Chinezii au rezolvat-o: au SCOS de curand Baterii ATOMICE (???), adica acestea folosesc APA care se gaseste oriUnde, pe care o incalzesc si Aburuu’ roteste o Turbina, care roteste un Generator de Curent, care roteste MOTORuu’ Electric, care roteste ROATA … 😊
    Am citit in Fuga si NU sunt SIGUR daca este CHIAR ASHA.
    M-as bucura daca as citi AICI Precizari in Cestie …
    INCHEIERE
    – SIGUR este ca DACA ai o “Baterie”_MIC Reactor ATOMIC, poti perfectiona Cat de Lung Si Cat de Gros doresti, Functie de CAT este SituatiA DANSEI, (Cercetatoarei … ) de DORITOR_PerfectibilA, in Stil PERMANENT, RABDATOR si CONTINUU, OriCAT Timp ESTE Necesar … 😊, metaforic vorbind-glumind … 😊
    – Sau Cat de ADAAANCA si InguuuuuSSta este SituatiA (IN_Care actioneza Cercetatorul…) de CAPABIL_PerfectibilA, PERMANENT, RABDATOR si CONTINUU, pana la EPUIZAREA TOTALA a Situatiunii DANSului, Cercetatorului, metaforic vorbind-glumind … 😊
    In FINE, Hidrogenuu’ Inghesuit in Butelii, poate face BUM, mai tare decat Gazuu’ Lichefiat curent folosit de Taximetrani, in Special.
    Dar este cel mai … DELOC … 😊 POLUANT, si la Obtinere, Si la ARDERE.

  8. INCHEIERE
    – SIGUR este ca DACA ai o “Baterie”_MIC Reactor ATOMIC, poti perfectiona Cat de Lung Si Cat de Gros doresti, Functie de CAT este SituatiA DANSEI, (Cercetatoarei … ) de DORITOR_PerfectibilA, in Stil PERMANENT, RABDATOR si CONTINUU, OriCAT Timp ESTE Necesar … 😊, metaforic vorbind-glumind … 😊
    – Sau Cat de ADAAANCA si InguuuuuSSta este SituatiA (IN_Care actioneza Cercetatorul…) de CAPABIL_PerfectibilA, PERMANENT, RABDATOR si CONTINUU, pana la EPUIZAREA TOTALA a Situatiunii DANSului, Cercetatorului, metaforic vorbind-glumind … 😊
    In FINE, Hidrogenuu’ Inghesuit in Butelii, poate face BUM, mai tare decat Gazuu’ Lichefiat curent folosit de Taximetrani, in Special.
    Dar este cel mai … DELOC … 😊 POLUANT, si la Obtinere, Si la ARDERE.

  9. Producția unui automobil electric emite mai mult CO2 decât a unui automobil cu combustibil fosil.Producția poluanta va fi în țările lumii a treia..Cică și în România se planifica o fabrică de acumulatoare..In Europa lui Borrele va fi edemul iar în cealaltă lume poate nici iarba da nu crească.

  10. Au inventat și promovează taxele pe fumărit. Cine încasează taxele pe carbon ? La ce sunt folosite ele ? Contabilizează curtea asta de conturi câte resurse se cheltuie cu armatele lumii ( toate armatele lumii , oricare ar fi ele ) ? În 10 ani panourile fotovoltaice instalate vor trebui schimbate , avem solutii pentru reciclarea lor ? Energie nucleară se construiește foarte greu în occident , blocul celălat o face foarte repede ( căutați câte reactoare se construiesc în lume și cine le face). Ăștia sunt buni la propaganda , dar vor să traim ca în evul mediu. Cu ce resurse vor construi sutele de milioane de mașini electrice ? Întrebările pot curge în valuri dar în afară unei propagande ieftine nu ni se oferă nimic. Dacă ăsta va fi UE în plin ev mediu eu unul nu vreau să fiu reprezentat de niște moșieri de la Bruxelles. Ori schimbăm direcția ori ieșim . Încă ni se vinde pontul ca suntem bine in sânul UE , nu nu suntem bine de loc. Nu cu proștii care se pretind că le știu pe toate și nu dau nimănui socolteală, asta nu este democrație. O completare nici AUR nu voi vota , la ora aceasta nu avem nici un partid care să prezinte soluții pentru România.

  11. S-au scăpat pe ei și au spus adevărul.Bamii îi interesează.Oricum, bat câmpii și cu carbonul.Tehnologia e subțire rău.Odată cu electrificarea vor crește prețurile-n cer la tot ce se cară cu camionul, adică tot.În plus, se pare că le e complet străină noțiunea de energie și infrastructură și e normal să fie așa, din moment ce nu-i interesează decât” randamentul financiar” și instalarea futilismului, alt „ism”, cu conotații de monarhie medievală de data asta, care-i statuează pe ei ca stăpâni iar pe noi ca supuși.Despre emisiile „prea-necesarelor” lor avioane care aruncă la un zbor cât droașca săracului în 10-15 ani, nu suflă o vorbă.Poate c-ar trebui să meargă și ei cu trenuri electrice, eventual pe baterii.Mai nou li s-a năzărit că și cafeaua săracului „emite nepermis de mult”. Cât despre „pedeapsa în spațiul public” muhaialele Irlandei” cel mai dezvoltat stat european”(băga-și-l-ar undeva de stat- diktatură) moacele autoalese de acolo într-un moment de neatenție, și-au expus opinia „pentru”.La o declarație ca asta, prim ministrul trebuia demisionat și arestat pe loc, într-o țară de sec XXI.Dar lucrurile se vor schimba, aviz mult prea bine plătitei în raport cu reprezentarea, protipendade românești.

  12. aberatii eco,noua religie a Occidentului
    de aia agricultorii si transportatorii trenbuie sa-si faca partid ,sa nu mai fie la mana agitatorilor nebuni; un partid care sa contracareze in Parlament miscarile ecologice, antieconomice si aberante

  13. Pintru toț’ conțopiștii sorosiști: mereț’ mă și puneț mâna pi sapă, pi hărșeu sa videț’ cum-i cân’ produceț’ efectiv “valoare adăugită” cum vă place vouă să zâceț’…

  14. Tembelii astia bat campii. La nivel global, Europa este responsabila de doar 7 % din emisiile de dioxid de carbon.
    Tot la nivel global, populatia Europei reprezinta 6 % ,iar dupa ultimile estimari oficiale, facute tot de UE, in mai putin de doua decenii va ajunge la doar 4 % din populatia globului.
    Dupa ideile acestor idioti (si sunt multi retardati care le dau apa la moara), trebuie sa ne intoarcem in epoca de piatra.

  15. O fi buna sau nu, dar n-ar trebui macar dezbatuta de la tara la tara, daca nu votata de fiecare stat. Poate altii nu stau si tot ce pot zice va fi fa sa traiti, cum fac la Bucuresti si UE de obicei sa bage viteza pune carul inaintea boilor.

  16. Sa vina Scholtz si Macron sa intrebe si estul Europei inaintr de a initia ceva atat de imporant, sa nu decida in numele tuturor daca vor ca UE sa nu fie URSS.

  17. acolo unde se spune ca-i poluare, in China a fost si este iarna, chiar grea am vazut -20 de grade pe paralela 35 nu 45 ca la noi ci poate comparabil cu Italia. Atunci poate ne explica marile minti incalzite cum se manifesta schimbarea polilor magnetici pt ca se aude ca sunt pe cale. Oare acel fenomen ne va afecta, poate vom fi dezorientati? Cum se simt cercetorii cand se duc sau se intorc din Antartica? Acest studiu e mai important decat toate viziuniele unora…

  18. Dacă sacrificăm toate elitele și politicienii zeilor revoluției verde, oare vom opri dezastrul? ))
    Nu este un mister dacă citim despre ceva numit „MicroNova Recurentă” și ciclul de 12 960 ani, un eveniment cosmic în timpul căruia un „strat extern” din heliosfera soarelui (spus extrem de simplificat) este expulzat ca o explozie micronova (din punct de vedere tehnic este mai degrabă ca o ejecție de masă coronală, dar nu locală, ci ca o expulzare complet sferică și foarte violentă de jur împrejurul Soarelui). O asemenea explozie violentă cu caracteristici nova se poate însuma ca masă, cu peste 2 miliarde de piramide Keops echivalente.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.