Datele necoafate ale guvernării

România, îngropată în deficit în primele zece luni ale anului

Execuția bugetului general consolidat pe primele zece luni ale anului 2017 s-a încheiat cu un deficit de 6,6 miliarde lei, respectiv 0,79% din PIB, față de cel de 1,3 miliarde lei, respectiv 0,17% din PIB, înregistrat la aceeaşi
perioadă a anului 2016, conform informațiilor prezentate de Ministerul Finanțelor. Veniturile bugetului general consolidat, în sumă de 207,9 miliarde lei, reprezintă 24,7% din PIB, cu 0,01% peste performanța realizată în primele zece luni ale guvernării Cioloș. S-au înregistrat creșteri față de anul trecut la încasările din contribuțiile sociale (+16,4%), din impozitul pe salarii și venit (+9,1%) și din veniturile nefiscale (+17,3%). Încasările din impozite și taxe pe proprietate au scăzut cu 11,7% față de perioada similară din 2016, scăderea fiind determinată, în principal, de eliminarea de la 1 ianuarie 2017 a impozitului pe construcții speciale. Încasările din alte impozite și taxe pe bunuri și servicii au crescut cu 60,3% față de aceeași perioadă a anului trecut, creșterea fiind determinată, în principal, de evoluția încasărilor aferente contribuției datorate pentru medicamente, precum și pentru contractele cost-volum/cost-volum-rezultat finanțate din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate. În ceea ce privește veniturile din TVA, comparativ cu anul anterior, se observă o recuperare în ultimele luni a decalajului înregistrat în primul semestru la nivelul încasărilor astfel că se înregistrează o ușoară creștere față de primele zece luni ale anului 2016, respectiv cu 0,5%, în condițiile în care încasările au fost afectate atât de reducerea cotei standard de TVA de la 24% la 20% începând cu 1 ianuarie 2016, măsură care s-a reflectat în încasările din luna februarie 2016, cât și de reducerea din februarie 2017 a cotei standard de TVA de la 20% la 19%. Încasările din accize au fost cu 3% mai mici comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, fiind influențate de reducerea nivelului acestora pentru unele produse energetice începând cu 1 ianuarie 2017. Sumele de la Uniunea Europeană în contul plăților efectuate sunt în sumă de 12,3 miliarde lei, mare marte din acești bani fiind destinați agriculturii, ceea ce înseamnă că doar tranzitează bugetul.

Cheltuieli tot mai mari

Cheltuielile bugetului general consolidat, în sumă de 214,5 miliarde lei, au crescut în termeni nominali cu 13,6% față de primele zece luni ale anului trecut. Cheltuielile de personal au crescut cu 21,2% față de aceeași perioadă a anului precedent fiind determinate de majorările salariale acordate în a doua parte a anului 2016, respectiv aplicarea, începând cu luna august 2016, a prevederilor O.U.G. nr. 20/2016 pentru modificarea şi completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum și de creșterile salariale acordate în 2017, respectiv creșterea cu 15 % a salariilor din sănătate și din educație de la 1 ianuarie 2017, a personalului plătit din fonduri publice din instituțiile şi autoritățile publice ale administrației publice locale care beneficiază de majorarea cu 20% începând cu 1 februarie 2017, majorarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată de la 1.250 lei la 1.450 lei din 1 februarie 2017, majorarea cu 30% a salariilor personalului din bibliotecile naționale și muzee naționale începând cu iunie 2017, majorarea cu 15% a soldelor de funcție ale personalului militar începând cu iunie 2017, majorarea cu 10% a salariilor de funcție ale polițiștilor începând cu 1 octombrie 2017, precum și aplicarea începând cu 1 iulie 2017 a prevederilor din Legea-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.

Cheltuielile cu bunuri şi servicii au crescut cu 4,2% față de aceeași perioadă a anului precedent, creșterea reflectându-se la bugetul asigurărilor sociale de stat, precum și la bugetele locale și bugetele instituțiilor autofinanțate.

Dobânzile sunt cu 1,3% mai mari față de aceeași perioadă a anului precedent. Subvențiile sunt în creștere cu 3,8% față de aceeași perioadă a anului precedent, menținându-se la același nivel ca procent din Produsul Intern Brut, respectiv 0,6%. Cheltuielile cu asistența socială au crescut față de anul precedent cu 12,5%, fiind influențate, în principal, de majorarea cu 5,25% a punctului de pensie de la 1 ianuarie 2017, ajungând la 917,5 lei, și cu 9% de la 1 iulie 2017 a punctului de pensie, ajungând la 1000 lei, precum și măsurile ce au fost aprobate în timpul anului 2016 care au contribuit la sporirea cheltuielilor sociale; majorarea și modificarea modalității de stabilire a indemnizației lunare pentru creșterea copilului și stimulentul de inserție.

Investiții la pământ

Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum şi pe cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe, au fost de 14,7 miliarde lei, respectiv 1,7% din PIB. Anul trecut, de exemplu, în primele zece lui, aceste cheltuieli au fost de 19,3 miliarde de lei, respectiv 2,5% din PIB.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4592 Articole
Author

6 Comentarii

  1. Pe model Tudose+Dragnea, Economia Romaniei „duduie” in timp ce se INGROAPA in DEFICIT si IMPRUMUTURI de 10 Miliarde Euro in primele 10 Luni de guvernare!
    „Tigrul” jigarit al Europei creste dupa minciunile lui Tudose, precum China care CONSTRUIESTE cel putin 1 Pod pe an, POD care devine IMEDIAT Numarul 1 in domeniu sau cine stie ce alte Minuni chinezesti….
    Romania NU a construit NIMIC in 2017, a „duduit” in GOOOOOLLLL!!!

  2. Calitatea Vietii, stupizilor! numai asta conteaza. ceilalti indicatri sint maculatura pentru cei care nu stiu ce-i aceea viata!

  3. da, avem la 11 luni un deficit de 36.4%, cu posibilitatea de loc neglijabilă de a ajunge la 48,2% la 28 decembrie…Propun reducerea salariilor şi pensiilor cu 75%, cu excepţia acelora care sunt mai mari de 5000 lei, care vor fi majorate cu 3.110%…

  4. Ar fi foarte interesant de observat ca deficitul intre export si import este foarte mare in judetele din ardeal si in Bucuresti.Ce inseamna asta?Asta spune ca desi produc pentru export totusi aceste zone sunt falimentare ele fiind de departe cei mai mari consumatori ai banilor de la bugetul de stat.Adica productia la export a acestor zone este mult depasita de importuri si atunci pentru a echilibra balanta se fac infuzii artificiale de capital de la bugetul de stat pentru a acoperii deficitul.Cum se face asta?In ardeal au aparut ca ciupercile firme care sunt abonate la banii de la bugetul de stat sau sunt create locuri de munca cu suport total de la bugetul de stat( sisteme de invatamant superior unflate care nu au rezultate,crearea de investitii nejustificate care sunt falimentare – ex.stadion cluj).Bucurestiul daca este analizat se va putea constata foarte usor ca industria a fost distrusa fara sa se puna nimic in loc creandu-se doar servicii sau moluiri.Daca maine se muta conducerea sistemului statal de la Bucuresti orasul intra foarte rapid in faliment.La o analiza simpla rezulta ca produsul intern brut este echilibrat de productia de materii prime gen – petrol,energie electrica,gaze,lemn etc.

    • in ce priveste consumul, eu m-as fi gandit si la faptul ca Bucurestiul nu-si indestuleaza numai proprii locuitori, ci si peste 1,5 milioane de vizitatori zilnici…

    • Cel mai mic deficit bugetar a fost in anii 2004 -1,1 %, 2005 -0,8% ,2006 -1,7% cand mai existau in posesia noastra resursele naturale,inainte de a fi dat OMW -firma de apartament ce a confiscat petrolul pe nimic fiind privatizat petrom, si altele. Disparand resursele din exploatarea ,extragerea ,prelucrarea ,productia noastra, au disparut venituri esentiale si importante.Cine a facut sa aiba loc aceasta disparitie ? CEI CARE „REVIZUIND”in 2003 Constitutia din 1991, au permis ca proprietatea publica de stat -solul, subsolul, resursele, sistemul national de energie, combustibilii etc.sa poata fi „inchiriate, concesionate”,cei care au prevazut „proprietate privata de stat” etc si alte aberatii.Se sutine ca reducerea def.bugetar se face pe calea-
      prioritate reducerea cheltuielilor publice
      reducerea cheltuielilor administrației
      eliminarea subvențiilor
      mărirea bazei de impozitare (cât mai puțin de la cât mai mulți)
      accent pe impozitele indirecte
      ceea ce este o MINCIUNA-STATUL NU POATE FI DOAR „FISCAL”,sa ofere doar COMERT,SERVICII ,CI FARA PRODUCTIE INTERNA si EXTERNA- CONTRACTE,ECONOMIE ,un stat nu poate subzista.Deficitul bugetar arata in ce masura ec.capitalista este corupta si viciata la originile ei si in toate tarile cotropite de globalisti.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.