Cine și-a tras partea leului

Samsarii Aeroportului Otopeni

Principala poartă aeriană de intrare în România, Aeroportul „Henri Coandă“, a fost devalizată sistematic, fiind văduvită de investiții pentru siguranța pasagerilor. În schimb, unii dintre cei aflați la conducerea societății au fost răsplătiți pentru nimicul făcut. Chiar și compania TAROM a fost supusă la suplicii de partenerul său, Compania Națională Aeroporturi București, în momentul când i-a fost crescută chiria pe spații la peste 100.000 euro/lună.

Raportul întocmit de Corpul de Control al fostului premier Mihai Tudose a întors pe toate fețele evoluția negativă a Companiei Naționale Aeroporturi București, fiind indicate și câteva persoane responsabile de acest lucru. Interesant este, conform unor surse, că fostul ministru al Transporturilor Felix Stroe nu a dorit să dea publicității acest raport. Conform documentului de control, în perioada 2013-2015 compania CNAB SA nu a realizat nicio investiție în infrastructura aeroportuară, deși în bugetul de venituri și cheltuieli, pentru fiecare an, au fost alocate sume între 201 milioane lei și 267 milioane lei. În perioada 2016-2017 compania a realizat doar 0,03%-0,16% pentru investiții în infrastructura aeroportuară, pentru care au fost alocate sume între 99 milioane lei pentru 2016 și doar 9 milioane lei pentru 2017. În schimb, în acest timp, CNAB SA avea în derulare o serie de contracte despre care raportorii arată că au fost păguboase pentru companie.

Au vândut viitorul

Povestea despre spații începe în anul 2008, când SC Millenium Pro Design SRL a transmis o scrisoare prin care a prezentat intenția unui grup, Gebr. Heinemann-Millenium, de a se asocia cu CNAB în scopul de a exploata și administra spațiile comerciale din incinta aeroportului. Raportorii nu au putut identifica forma de asociere dintre Gebr. Heinemann-Millenium și SC Millenium Pro Design SRL. „De asemenea, înscrisul menționat nu conține niciun element de identificare, respectiv număr de înregistrare de la emitent sau de la CNAB SA, ci doar data emiterii, respectiv 21.04.2008“, se arată în nota de control. „În urma acestei scrisori, reprezentanții CNAB SA au întocmit un raport privind oportunitatea colaborării AIHCB (n.n. – Aeroportul Internațional «Henri Coandă» București) cu un operator pentru consultanță și administrare. (…) Acest raport a fost semnat de Gabriel Țară, în calitate de director general, Daniela Mincu, în calitate de director general adjunct, Ștefan Țonea, în calitate de director comercial, și Florin Popa, în calitate de șef serviciu comercial“, arată inspectorii Corpului de Control al premierului. Pe 27.10.2010 au fost încheiate două contracte de asociere în participațiune între CNAB SA și Millenium Pro Design și Dnata Catering SA (fostă Alpha Rocas SA – subsidiara din România a Autogrill SPA) pentru administrarea și exploatarea în comun a tuturor spațiilor comerciale din incinta Aeroportului Otopeni. Interesant este faptul că, așa cum au reținut inspectorii, cele două contracte au fost semnate de Ștefan Țonea, care pe perioada negocierilor a deținut funcția de director comercial al CNAB SA, iar după ce a încheiat socotelile cu societatea aeroportuară, a ocupat o funcție de conducere în cadrul societății Dnata Catering SA, fiind director comercial. Pe lângă această racolare, și ceilalți membri din conducerea CNAB SA au fost răsplătiți pentru efortul depus în favoarea Dnata Catering SA.

Au uns unde trebuie

„În perioada 1.09.2014 – 30.06.2014, Elena Pătrașcu, nominalizată de directorul general al CNAB SA în calitate de membru în Consiliul de supraveghere a asocierii, a fost remunerată cu 6.255 lei de Dnata Catering SA și cu 4.390 lei de către Millenium Pro Design SRL. În perioada 1.09.2014 – 31.08.2015, Daniela Berinde a fost remunerată cu suma totală de 75.500 lei de către Dnata Catering SA și cu 53.245 lei de către Millenium Pro Design SRL“, menționează inspectorii în raport. De asemenea, și Mircea Jorj și Ion Trocaru au fost plătiți de către Millenium Pro Design SRL cu 17.843 lei, res­pectiv 18.004 lei. Persoanele către care cele două societăți au plătit diferite sume de bani nu erau fitecine, ci ocupau funcții importante în Ministerul Transporturilor (MT). Elena Pătrașcu a deținut funcția de secretar general în MT, Daniela Berinde – șef birou în MT, Mircea Jorj – secretar general în MT, Ion Trocaru – director și director adjunct al Corpului de Control din MT, instituție care era în măsură să controleze CNAB SA. Un alt personaj care a fost plătit de societățile Dnata Catering SA și Millenium Pro Design SRL a fost Sorinel Ciobanu. Culmea, acesta era și director general al CNAB SA. Suma încasată de Sorinel Ciobanu de la cele două societăți a fost, conform raportorilor, de 170.430 lei. Afacerea între CNAB SA și cele două societăți a fost bătută în cuie până în anul 2022. „În concluzie, prin încheierea celor două contracte de asociere în participațiune s-a ajuns în situația în care niciun alt investitor nu va mai putea încheia un alt contract având ca obiect administrarea spațiilor din incinta aeroportului, întrucât toate spațiile comerciale, atât cele prezente, cât și cele viitoare, vor fi administrate exclusiv de către SC Millenium Pro Design SRL și Dnata Catering SA (fostă Alpha Rocas SA)“, au concluzionat membrii Corpului de Control al premierului.

Formare pe bani mulți

În perioada ianuarie 2010 – august 2015, între CNAB SA și OK Service Corporation SRL a fost încheiat un contract de formare profesională. În această perioadă au participat la cele 28 de cursuri 171 de angajați ai CNAB SA, iar suma plătită de aeroport a fost de 270.096 lei.

Ulterior, în perioada septembrie 2015 – septembrie 2016, prin aceeași societate au fost derulate 27 de programe de formare profesională la care au participat 176 de angajați ai CNAB SA, la un cost total de instruire de 302.366 lei. Programele de formare profesională au avut loc la Madrid, Paris, Nice, Monte Carlo, New York, Las Vegas, Sydney, Caims, Auckland, Wellington, Barcelona, Kuala Lumpur, Singapore, Bangkok, Tokyo și Lausanne.

Din totalul sumelor cheltuite pentru formarea profesională în anul 2015, în sumă totală de 875.891 lei, 73,40% s-au dus către OK Service Corporation SRL, iar în anul 2016, din totalul cheltuielilor de 726.811 lei, aproximativ 89,60% s-au dus către aceeași societate.

Trimis la DNA

Concluzia membrilor Corpului de Control al premierului a fost ca acest raport să fie trimis către Cabinetul Prim-ministrului Guvernului României – spre informare, Ministerului Transporturilor, Ministerului Finanțelor Publice – spre informare, CN Aeroporturi București SA, Curţii de Conturi a României – spre informare, Agenției Naționale de Integritate – pentru evaluarea posibilelor incompatibilități și conflict de interese, dar și către DNA – pentru cercetarea posibilelor fapte de natură penală.

Terenuri de milioane, subevaluate

Din situația terenurilor CNAB SA, înregistrate în evidența contabilă înainte de definitivarea inventarierii din 2015, a rezultat că Societatea Națională Aeroportul Internațional București Băneasa – „Aurel Vlaicu“ a obținut trei certificate de atestare a dreptului de proprietate asupra unor terenuri în suprafață de 388.513,18 mp, 290.686 mp, respectiv 669.297 mp, emise în perioada 2000-2001. Prin HG 188/2001 și HG 1060/2002, au fost transmise cu titlu gratuit în proprietatea SN Aeroportul Internațional București Băneasa două terenuri în suprafață de 1.716 mp și 4.187,17 mp, cu obligația cuprinderii acestora în capitalul societății, lucru care nu s-a întâmplat. Capitalul CNAB SA s-a format prin unirea celor două societăți Aeroportul Otopeni și Aeroportul Băneasa. Terenul deținut de Aeroportul Băneasa, în suprafață de 1.348.496,8 mp, a fost evaluat la 201.711.343,45 euro. În 2015, evaluatorul Romlider Evaluări Imobiliare SRL a stabilit că valoarea reală a terenurilor deținute de Aeroportul Băneasa se ridică la 637.124.508 euro. Ciudat, dar în anul 2017, conform raportului de evaluare a aceleiași suprafețe a Aeroportului Băneasa, a fost cotat la doar 60.531.278 euro, cu mult mai puțin decât în 2015, în condițiile în care piața imobiliară a dat semne de revenire din anul 2015.

Interesul lui Țiriac pe aeroport

Este cel puțin suspect faptul că în perioada evaluată de membrii Corpului de Control aceștia nu s-au aplecat și asupra contractului de securitate și curățenie dintre CNAB SA și SC Romprest. În anul 2001, între Romprest și CNAB SA a fost încheiat contractul de curățenie și pază. Acesta a expirat pe 31 ianuarie 2018. Surse din Ministerul Transporturilor au declarat pentru Cotidianul că acest contract a fost unul dintre cele mai păguboase pentru CNAB SA. De cealaltă parte, Romprest spune că a fost o pagubă pentru companie, fiindcă CNAB SA a refuzat să ajusteze contractul la valoarea din acel moment. Romprest pretinde că a avut contractul la valoarea de 600 lei/lună/angajat, iar salariul a crescut exponențial din 2009 încoace. În raportul de  audit din anul 2013 al Curții de Conturi se arată că CNAB SA plătește circa 3 dolari pe lună pentru fiecare metru pătrat curățat de Romprest. Durata inițială a contractului a fost până în 2006, dar a fost prelungit până în 2018. Suprafața pentru servicii de curățenie a fost de 25.900 mp la un tarif mediu de 2,855 dolari/lună/mp. Spațiile exterioare au fost introduse în contract prin acte adiționale, iar suprafața totală a ajuns la 87.800 mp, iar valoarea totală a abonamentului lunar se ridica la 220.600 dolari/lună, fără TVA, rezultând un preț de 2,513 solari/lună/mp. Romprest este lider pe piaţa serviciilor de profil, cu un capital social de 15.010.000 lei şi peste 6.000 de angajaţi, potrivit datelor companiei. În 2016 a obţinut un profit de 22,084 milioane lei, dublu faţă de cel raportat în 2015, respectiv 11,149 milioane lei. Romprest Service a avut în 2016 o cifră de afaceri de 242,588 milioane lei.  Colac peste pupăză, Bogdan Mîndrescu, directorul interimar al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti (CNAB), a demisionat pe 8 februarie, pe fondul scandalului generat de rămânerea fără contract de  salubrizare a Aeroportului Internațional „Henri Coandă“ Otopeni. Surse din cadrul companiei TAROM au declarat pentru Cotidianul că Societatea Națională Aeroportul București SA încearcă să obțină de la TAROM hangarul. Este de noaptea minții faptul că terenul aparține CNAB SA, iar construcția aparține TAROM. Aceleași surse afirmă că Ion Țiriac ar fi interesat să achiziționeze acest hangar, doar că el dorește și terenul, nu doar construcția. Cert este că hangarul este unicul de pe Aeroportul Otopeni unde pot fi reparate aeronavele. Cum cele două piste prezintă mari probleme, riscurile ca o aeronavă să fie avariată la aterizare sunt foarte mari, iar reparația se poate face în acest hangar contra cost.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 6
Eduard Pascu 109 Articole
Author

6 Comentarii

  1. In toate domeniile de activitate se „baga bani” pt. investitii ca intr-un „sac fara fund” si investitiile nu mai apar. Intr-o perioada parca nu mai citeam asa des asemenea articole si aveam impresia ca autoritatile competente ale statului stapanesc situatia mult mai bine decat in trecut. Acum vad ca m-am inselat si este chiar un dezastru. NU MAI INTELEG NIMIC! UNDE O SA AJUNGEM CU ATATEA HOTII? CHIAR NOI TOTI ROMANII SUNTEM HOTI?! Prinde pe unii cu furaciuni ii da afara si doar atat. De condamnat nu-i poate deoarece nu reusesc sa le dovedeasca vinovatia. Pune altul, fura si acela? ……….Incredibil! Ce face armata de oameni pe care-i platim sa vegheze sa nu se intample toate astea?

  2. Ajung la concluzia ca toti sefii din fruntea tuturor institutiilor statului doar mimeaza ca-si fac treaba.

  3. Vedeți că mai este de furat :pulitrucii își pun oameni lor(lichelele) în posturi de conducere și urmează jaful & faliment TAROM…

  4. Degeaba vrea dacă vrea Ion Țiriac să-l achiziționeze Hangarul fiindcă fiind român nu are nici o șansă, putem spune după cu este condusă țara de administratorii UE prin “Servicii” și acoperiții lor , nu are voie. Achizițiile proprietăților României sunt rezervate stric pentru olandezi, austrieci, francezi, germani, unguri, țările golfului, chinezi, coreeni. Altfel ce încrengătură selectă între lumea bună din ministere și diverși întreprinzători “independenți”. Întrebare: firmele câștigătoare de spații pe termen lung din Aeroportul Otopeni nu sunt cumva ale SRI și banii primiți de cei din ministerul transporturilor o remunerare “acoperită” a colaborării? Că atunci a fost trimis Raportul de geaba la DNA, prin 2030 se va afla că s-au prescris faptele!

  5. Se pare ca Tudose a facut treaba buna trimitand Corpul de Control acolo.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.