Sunetul muzicii primăvara

Celebrul pianist Dan Grigore va interpreta Rachmaninov, sub bagheta dirijorului Misha Katz

Celebrul pianist DAN GRIGORE, artistul român care a concertat pe toate meridianele lumii, de la Tokyo, Kyoto sau Osaka, la Anvers, Berlin, München, Philadelphia, Washington, Paris, Roma, Ierusalim, Barcelona ş.a, alături de prestigioase orchestre ale lumii şi sub bagheta unor mari dirijori, este invitat să evolueze vineri, 22 aprilie (19.00) alături de Orchestra Naţională Radio, sub bagheta dirijorului MISHA KATZ.

Artistul francez de origine rusă a început să studieze violoncelul la vârsta de cinci ani, iar la Conservatorul Ceaikovski de la Moscova s-a format sub îndrumarea lui Mstislav Rostropovici. Cariera lui Misha Katz cuprinde concerte dirijate în Rusia, Polonia, Franţa, Cehia, Spania, Elveţia, Danemarca, Suedia, Mexic, Monaco, Italia, Germania, SUA, Canada etc.

Programul serii de la Sala Radio reuneşte un repertoriu deosebit, 100% rus: Glinka – uvertura operei Ruslan şi Ludmila (lucrare inspirată de poemul omonim semnat de Puşkin), Rachmaninov – celebrul Concertul nr. 2 în do minor pentru pian şi orchestră în interpretarea solistică a pianistului Dan Grigore şi Ceaikovski – Simfonia a IV-a în fa minor.

DAN GRIGORE, artistul român care a concertat în cele mai importante săli de concerte, alături de prestigioase orchestre ale lumii şi sub bagheta unor mari dirijori, a fost decorat de Guvernul francez cu Ordinul Artelor şi Literelor în Grad de Cavaler.

Deosebitul său drum artistic se leagă de nume importante din istoria şi cultura română. Între 1961-1965, printr-o bursă acordată de Principesa Maria Cantacuzino-Enescu, a primit dreptul de a folosi pianul care a aparţinut lui George Enescu, tânărul pianist fiind de altfel laureat al Concursului Internaţional George Enescu, la ediţiile din 1961 şi 1967. Celebra pianistă şi profesoară Cella Delavrancea l-a apreciat într-o serie de articole, într-o perioadă în care criticii oficiali îl ignorau. În1996 asusţinut trei concerte alături de Orchestra Filarmonică din München, sub bagheta lui Sergiu Celibidache, de altfel ultimele concerte ale marelui dirijor, Dan Grigore fiind singurul pianist român alături de care dirijorul s-a aflat la pupitru.

Misha Katz. Credit foto Golomidova

MISHA KATZ a avut privilegiul de a se perfecţiona în arta dirijorală sub îndrumarea celebrului dirijor şi compozitor Leonard Bernstein. La stabilirea sa în Franţa, în1985, aformat Trio-ul Şostakovici, alături de care a fost invitat să înregistreze în 1994 pentru cunoscuta casă de discuri SONY CLASSICAL. A participat la numeroase festivaluri internaţionale şi a fost invitat să cânte în numeroase săli de prestigiu din lume, precum Concertgebouw – Amsterdam, Alte Oper in Frankfurt, Salle Pleyel – Paris, Sala Conservatorului Ceaikovski din Moscova, Wigmore Hall – Londra, Palais des Festivals – Cannes, Teatrul Bolşoi – Moscova, Grand Auditorium de l’UNESCO – Paris ş.a. În1996 afost numit dirijor permanent al Filarmonicii Naţionale din Minsk – Belarus.

Din 1997, cariera sa internaţională de dirijor a cunoscut o evoluţie permanent ascendentă: a fost invitat să dirijeze în Anglia, Belgia, Cehia, Spania, Suedia, Danemarca, Italia, SUA, Elveţia, Franţa etc.

Din 1998 este dirijor permanent al orchestrei de cameră “The Soloists from Russia”. În2003 afost numit director artistic al Festivalului Internaţional “Solomon Mikhoels” din Franţa, derulat sub patronajul preşedintelui Jacques Chirac. În2005 afost director artistic al evenimentului intitulat “The International Peace Festival”. Din 2008 este dirijor principal invitat al ansamblului Slovak Sinfonietta.

Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur, la Ateneu

Corul Filarmonicii George Enescu

Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur op. 31 este, alături de Vecernii, una dintre lucrările corale majore ale lui Serghei Rahmaninov. Scrisă în 1910 şi terminată în mai puţin de trei săptămâni, lucrarea a fost cântată în premieră de Corul Şcolii Sinodale din Moscova la 25 noiembrie 1910.

În ceea ce priveşte reacţia Bisericii Ortodoxe Ruse, dacă în cazul Liturghiei lui Ceaikovski (1878) autorităţile ecleziastice au calificat lucrarea ca fiind frivolă, în cazul lui Rahmaninov au considerat-o „mult prea frumoasă pentru a îndemna la rugăciune“, refuzând aprobarea sa pentru uzul liturgic.

Concertul Corului Filarmonicii „George Enescu”, dirijat de Iosif Ion Prunner, poate fi audiat azi, la ora 19.00.

La sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului XX, există în rândul compozitorilor ruşi de muzică bisericească tendinţa de epurare din repertoriul sacru a influenţelor străine (în special italiene şi germane) şi de reafirmare a stilului tradiţional rusesc.

Dacă în Vecernii (1915) Rahmaninov foloseşte teme preluate din cântările tradiţionale ale Bisericii Ortodoxe Ruse (stilul Znamenny), melosul Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur este în întregime original.

Structurată în 20 de părţi, lucrarea impresionează prin bogăţia armonică ancorată în zona tonalului, cu unele aluzii modale. Rezervele care au existat la vremea apariţiei sale par inconsistente pentru ascultătorul din secolul XXI, care poate găsi aici sobrietatea şi chiar austeritatea unui Rahmaninov religios, creator al unei muzici mai degrabă meditative decât emoţionale.

Dirijorul Marjin Simons şi pianista Karina Şabac, la Sala Radio

Karina Şabac

Dirijorul, violonistul şi compozitorul olandez Marjin Simons, dirijor la Festivalul de Operă din Heidenheim – Germania (începând din 2012), este invitatul Orchestrei de Cameră Radio, în concertul programat miercuri, 20 aprilie (19.00), la Sala Radio, eveniment derulat cu participarea pianistei Karina Şabac, care şi-a construit o bogată carieră în străinătate.

Artistul olandez s-a aflat la pupitrul unor ansambluri ca Filarmonica din Stuttgart, Orchestra Simfonică din Nuremberg, Orchestra Simfonică din Aachen, Orchestra de Cameră din Sankt Petersburg. Karina Şabac a cântat în recitaluri şi ca solistă pe scene ca Berlin Philharmonie şi Konzerthaus, Walt Disney Concert Hall din Los Angeles, Concertgebouw Amsterdam, Munchen Gasteig ş.a.

În concertul de la Sala Radio veţi asculta în primă audiţie românească o lucrare a compozitorului olandez contemporan Daan Manneke: Adagio, alături de BeethovenConcertul nr. 2 în si bemol major pentru pian şi orchestră şi Simfonia nr. 5, semnată de Schubert.

Marjin Simons

Pe lângă activitatea sa dirijorală, Marjin Simons a fost apreciat şi ca violonist: printre momentele importante din cariera sa se numără premiera absolută a concertului pentru vioară Fantasia de Movimentos Mixtos semnat de Villa-Lobos, interpretat alături de Orchestra Națională Simfonică a Mexicului, premiera în Italia a Concertului nr. 2 pentru vioară şi orchestră de Milhaud, alături de Orchestra Simfonică Siciliană sau premiera în Olanda a Concertului de vioară intitulat A Deep but Dazzling Darkness (MacMillan), cu Orchestra de Cameră Radio. Compozițiile semnate de Marijn Simons au fost interpretate de ansambluri ca Filarmonica din Los Angeles, Filarmonica din Rotterdam, Filarmonica din Haga, Orchestra Filarmonică Radio a Olandei, Orchestra Simfonică din Aachen, Orchestra de Cameră din Praga etc. Lucrările sale au fpst apreciate în importante săli de concerte din lume, precum Concertgebouw Amsterdam, Konzerthaus Dortmund, Cologne Philharmonic Hall, Walt Disney Concert Hall (Los Angeles) etc. În octombrie2014 a avut loc premiera absolută a primei sale opere, intitulate Emilia Galotti.

Karina Şabac a studiat în România şi apoi peste hotare, la Berlin, Los Angeles şi New York. A cântat în recitaluri şi ca solistă pe importante scene internaţionale, ca Berlin Philharmonie şi Konzerthaus, Walt Disney Concert Hall din Los Angeles, Concertgebouw Amsterdam, Munchen Gasteig ş.a. A organizat ca director artistic festivalurile de muzică Rumänische Kammermusikabende, în Berlin şi ZARVA Festival – Vaals and Valkenburg, în Olanda. A susţinut concerte şi a predat cursuri de perfecţionare în China, Statele Unite şi România, concerte solo în Marea Britanie, Franţa, Germania, Olanda, Portugalia, România, Rusia şi Ucraina. Din 2011 este asistentă a dirijorului german Marcus Bosch (GMD Nürnberg), în festivalul anual Heidenheim Opernfestpiele din Germania. În2014 a fost invitata Festivalului “Cetatea muzicală” din Braşov, organizat de Fundaţia culturală Sherban Lupu şi a susţinut în România concerte şi lecţii de măiestrie pentru tinerii muzicieni din şcolile de muzică din Baia Mare, în cadrul unui proiect al Clubului Rotary.

“Power Vibes – Azul” – un recital exotic la Sala Radio

Alexandru Anastasiu

Un recital cu sonorităţi inedite, cu titlul Power Vibes – Azul, este ceea ce ne propune luni, 25 aprilie, la ora 19:00, la Sala Radio, unul dintre cei mai mari artişti percuţionişti români, Alexandru Anastasiu (vibrafon, marimbă), alături de Ioana Turcu – flaut şi Irina Rădulescu – marimbă. Recitalul se va desfăşura cu participarea muzicienilor percuţionişti Gabi Barani, Andreea Vătui şi Alexandru Sturzu.

Un trio cameral unic în România, Power Vibes reprezintă întâlnirea artistică a trei muzicieni care aduc pe scenă o combinaţie sonoră exotică, între instrumentele de percuţie şi flaut. Proiectul Azul s-a concretizat printr-un album editat în această primăvară şi un turneu naţional în cinci oraşe din România: 23 aprilie, Râşnov – Piaţa Unirii, 24 aprilie, Ploieşti – Filarmonica „Paul Constantinescu”, 25 aprilie – Sala Radio, 7 mai, Sibiu – Sala Thalia, 8 mai, Cisnădie – Biserica Evanghelică Fortificată.

Spectacol al armoniei şi ritmului, o explozie de energie şi dinamism, aşa cum îşi autocaracterizează cei trei artişti proiectul, Azul va aduce în faţa publicului bucureştean lucrări în primă audiţie în România. În programul serii, veţi asculta piese ca Abalone – pentru două marimbe şi flaut de Emmanuel Séjourné, Brown Lullaby pentru Evelyn din Robert’s Park – pentru marimbă solo de David Edgar, Sonata pentru flaut şi pian (transcripţie pentru flaut, vibrafon şi marimbă) de Sigismund Toduţă, Azul – pentru flaut, vibrafon, marimbă şi crotale de Nathan Daughtrey ş.a.

Membru al Orchestrei Naţionale Radio, Alexandru Anastasiu a activat în orchestre simfonice, grupuri de muzică de cameră, ansamblul GAME, iar ca solist a fost apreciat în numeroase concerte. A iniţiat proiecte inedite, fiind şi cel care a organizat din punct de vedere artistic în 2012 primul Festival de vibrafon din lume, iar în 2014 Festivalul Internaţional de Percuţie, ambele în cadrul stagiunii de la Sala Radio. Începând din 2013, prestigioasa firmă Mike Balter din Statele Unite creează modelul de baghete purtând semnătura “Alexandru Anastasiu”. Considerat cel mai bun percuţionist din seria sa, Alexandru Anastasiu şi-a îmbunătăţit tehnica şi cunoştinţele muzicale studiind cu prof. Bogdan Băcanu şi prof. Peter Sadlo la Universitatea Mozarteum din Salzburg (2006). În 1999 s-a calificat în semifinala Concursului Internaţional de Vibrafon de la Clermont-Ferrand (Franţa), doi ani mai târziu câştigând Bursa Yamaha pentru instrumente de percuţie. În anul 2009 a lansat primul compact disc de vibrafon şi orchestră din România, Vibraphone Concertos, alături de Orchestra Naţională Radio, Percussion Studio Group şi Musica Viva Trio.

Absolventă a Academiei de Muzică din Bucureşti, Ioana Turcu (Anastasiu) şi-a completat studiile în Elveţia la Hochschule fuer Musik und Theater Bern, unde a obţinut diploma de master. În 2015 a obţinut ”cum laude” titlul de Doctor European în Muzică la Universitatea din Granada, Spania, unde este membru al grupului de cercetare din cadrul programului de doctorat european Educacion musical – una perspectiva multidisciplinar, semnând studii şi articole publicate în reviste de specialitate. Este laureată a numeroase premii naţionale şi internaţionale, printre care se numără Premiul I la Concursul Internaţional de Flaut de la Riddes (Elveţia) – 2002 precum şi titlul Muzicianul Anului 2003 în Elveţia, acordat de Berner Haller Loge.

Irina Rădulescu a susţinut numeroase recitaluri ca solist şi ca membru al diferitelor ansambluri de percuţie sau orchestre din ţară. Este absolventă a cursurilor de măiestrie susţinute de percuţionistul Alexandru Anastasiu în cadrul Academiei Icon Arts în perioada anilor 2012-2015. În 2012 a câştigat trofeul Concursului Naţional Aulodia din Braşov, iar în anul 2015 s-a calificat în finala Concursului Internaţional de percuţie Italy PAS Competition. În prezent este studentă a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti şi membru al Orchestrei Naţionale de Tineret, condusă de Cristian Mandeal. Din 2015 este colaborator al Filarmonicii „Paul Constantinescu” din Ploieşti.

Recital Nicolae Dumitru la Altes Rathaus din Viena

Institutul Cultural Român de la Viena organizează miercuri, 27 aprilie, ora 19.00, în Salonul Bank Austria din Altes Rathaus (Barocksaal, Wipplingerstraße 8, 1010Viena), recitalul Confluenţe vieneze interpretat şi „povestit“ de pianistul Nicolae Dumitru. Programul cuprinde lucrări din cultura muzicală vieneză a secolului al XIX-lea, privită ca origine şi sursă de inspiraţie a culturii muzicale româneşti:

Wolfgang Amadeus MozartRondo în la minorK 511

Frédéric François ChopinVariaţiuni pe „La ci darem la mano“ de W.A.Mozart

Johannes BrahmsKlavierstücke op. 118

Carol MikuliDoina şi Hora în Moldova

Ciprian PorumbescuRapsodia Română (transcripţie N. Dumitru)

Franz LisztRapsodia Română

Recitalul de la Viena încheie seria concertelor susţinute anul acesta de Nicolae Dumitru la Ateneul Român şi la Filarmonicile din Craiova, Sibiu, Bacău, Bistriţa şi Târgu Mureş.

Nicolae Dumitru (născut la Bucureşti în 1968) studiază cu maestrul Dan Mizrahy, sub îndrumarea căruia pregăteşte Concertul în la major KV 488 de W.A. Mozart, pe care îl interpretează în mai 1987 pe scena Ateneului Român, acompaniat de Orchestra de Cameră a Medicilor. Devine întâi stagiar al Colegiului „Gnessin“ din Moscova, sub îndrumarea lui Lev Naumov, iar apoi absolvent (1998) al Academiei Ruse de Muzică „Gnessin“, la clasa maestrului emerit Mihail Sayamov. În toţi anii petrecuţi la şcoala rusă (1990 – 2001) dascălul şi arhitectul evoluţiei sale artistice este profesorul Emmanuel Monaszon.

După întoarcerea în ţară susţine o intensă activitate concertistică naţională şi internaţională (Stockholm, Viena, Madrid, Barcelona, Lisabona, Budapesta, Roma, Venezia, Aix-en-Provence, Moscova, Sankt-Petersburg), precum şi numeroase proiecte educaţionale, ca profesor al Colegiului Naţional „George Enescu“ din Bucureşti.

Recital al pianistei Alexandra Prodaniuc la ICR Viena

Institutul Cultural Român de la Viena organizează joi, 21 aprilie, la ora 19.00, la sediul său din Argentinierstrasse 39 un recital de muzică clasică în interpretarea pianistei Alexandra Prodaniuc. Programul serii cuprinde compoziţii de Franz Schubert, Franz Liszt, Ludwig van Beethoven şi Maurice Ravel.

Alexandra Prodaniuc a urmat cursurile liceului de artă „Aurel Popp“ din Satu Mare între anii 1999 – 2007, la clasa prof. Annamaria Manfredi, perioadă în care a participat la numeroase concursuri de pian dintre care amintim Olimpiada Naţională de Interpretare Instrumentală „Lira de aur“ (Suceava, 2005) unde a dobândit Premiul I. Alexandra Prodaniuc este în prezent studentă a Univeristăţii Private de Muzică şi Artă din Viena (MUK) la clasa prof. Doris Adam.

În anul 2004 pianista a susţinut un concert pentru pian şi orchestră de Joseph Haydn în colaborare cu Filarmonica „Dinu Lipatti“ din Satu Mare. Au urmat alte colaborări în 2006 (Concert pentru pian şi orchestră KV 467 de Wolfgang Amadeus Mozart), 2008 (Concert pentru pian şi orchestră Op.19 de Ludwig van Beethoven), 2010 (Concert pentru pian şi orchestră Op.25 de Felix Mendelssohn Bartholdy), 2014 (Concert pentru pian şi orchestră de Sergej Rachmaninoff) şi 2015 (Concert pentru pian şi orchestră K 491 de Wolfgang Amadeus Mozart).

Semi-finalistă a Competiţiei pentru Tineri Pianişti din Ettlingen (Germania, 2010), pianista a câştigat competiţia regională „Prima la Musica“ din Salzburg (Austria, 2011) şi a obţinut Premiul III la Concursul Internaţional pentru Pian „Béla Bártok“ din Viena (Austria, 2013). A susţinut recitaluri în Musikverein Viena, Steinway House Austria, Primăria din Viena şi Pygmalion Theater din Viena şi a participat la master classes conduse de Daniel Barenboim, Paul Badura-Skoda, Jura Margulis, Mauricio Vallina şi Heinz Medjimorec.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.