TAROM, contracte dubioase și management catastrofal

Corpul de control al primului ministru a transmis organelor de urmărie penale un raport de control realizat în urma unor acțiuni derulate de Compania Naționlă de Transporturi aeriene TAROM în perioada 1 ianuarie 2012-6 februarie 2018. Documentul arată că s-au descoperit nenumărate probleme privind îndeplinirea atribuțiilor legale de către membrii consiliului de administrație și conducerea executivă a societății, la stabilirea și acordarea remunerațiilor lunare/anuale, precum și a altor avantaje membrilor
consiliului de administrație și conducerii executive. În plus au fost constatat disfuncționalități în activitatea de transport aerian a pasagerilor.

În perioada supusă controlului, Adunarea Generală a Acționarilor (AGA) nu a întreprins demersurile necesare și suficiente pentru respectarea prevederilor art. 137 alin. (1) din Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, potrivit cărora numărul administratorilor societății pe acțiuni este întotdeauna impar. Astfel, Consiliul de Administrație (CA) al TAROM a adoptat unele hotărâri fiind alcătuit dintr-un număr par de membri. Totodată, în anii 2014 și 2015, au existat situații în care CA, având în componență patru membri, a adoptat hotărâri fără respectarea dispozițiilor art. 28 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, în vigoare la acea dată, potrivit cărora CA este format din 5-9 membri.

În perioada noiembrie 2013 – aprilie 2014, șapte membri ai CA nu au avut contractele de mandat încheiate cu TAROM, persoana desemnată de către AGA potrivit art. 23 alin. (1) pct. 1 lit. b) din Statutul TAROM neîndeplinind această sarcină. În acest mod, nu au fost respectate prevederile art. 28 alin. (1) din statutul TAROM, potrivit cărora membrii CA trebuiau să aibă încheiat un contract de mandat care să le stabilească drepturile și obligațiile. Anumite contracte de mandat/administrare, încheiate de către TAROM în
intervalul 2014-2017, au fost aplicate retroactiv, începând cu data numirii membrilor CA de către AGA, aceștia fiind remunerați și pentru această perioadă. O parte dintre aceste contracte au fost încheiate la aproximativ 6 luni de la data hotărârii de numire.
Membri ai CA, numiți prin hotărâri ale AGA din anii 2013, 2014 și 2015, nu au prezentat AGA, spre aprobare, planul de administrare, în termen de 90 de zile de la data numirii, nefiind astfel respectate prevederile art. 30 alin. (1) din OUG nr.
109/2011, în vigoare la acea dată.

Numărul mare de zboruri anulate și întârziate din motive tehnice a produs consecințe negative asupra bugetului TAROM în valoare totală de 18.383.400,56 lei și 435.996,48 USD, sume provenite din înregistrarea de costuri suplimentare generate de
neregularitățile de zbor, plata despăgubirilor aferente pasagerilor afectați, precum și diminuarea veniturilor așteptate din exploatare.

Potrivit prevederilor art. 2 lit. c) din Hotărârea Guvernului nr. 518/1995 privind unele drepturi şi obligaţii ale personalului român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, cu modificările și completările ulterioare, reprezentanții TAROM care au realizat deplasări în străinătate aveau obligația să înainteze, în scris, concluzii şi propuneri către conducerea companiei, în vederea valorificării optime a deplasărilor. Din verificările efectuate nu a fost identificat modul în care a fost formalizat acest demers, în sensul întocmirii unor rapoarte și transmiterii acestora către conducerea TAROM.

În perioada 2000 – 30.09.2017, deși TAROM a efectuat cheltuieli cu aplicația informatică AMASIS, aceasta nu a fost utilizată decât în procent de 30%. Utilizarea integrală a aplicației ar fi permis gestionarea cu exactitate a stocului de materiale/componente folosit de structurile de specialitate ale TAROM și se putea reduce timpul de reparație a aeronavelor, numărul achizițiilor
materialelor/componentelor în regim de urgență, precum și timpul de indisponibilizare a aeronavelor.

Din totalul de 498 de conturi create în aplicația AMASIS, un număr de 214 aparțineau unor persoane care nu mai erau angajate în cadrul TAROM, însă aceștia au păstrat dreptul nelimitat de acces la aplicație și, prin urmare, aveau posibilitatea de a obține/modifica/introduce informații confidențiale cuprinse în aplicație. Ulterior realizării acțiunii de control, au fost inactivate conturile persoanelor care nu mai lucrau în TAROM, precum și a celor care nu aveau activitate în sistem.

În data de 06.11.2009, TAROM, în calitate de beneficiar a încheiat cu societatea Fiadesign Grup 2000 SRL, în calitate de prestator, un contract de prestări servicii în valoare de 105.500,00 lei (fără TVA), pentru a realiza, în principal, un studiu de fezabilitate cu privire la evaluarea lucrărilor totale (consolidare structură, arhitectură și instalații) care se impun a fi executate pentru consolidarea, recompartimentarea, modernizarea și extinderea unei clădiri (Corp F). Trei ani mai târziu, TAROM în calitate de beneficiar a încheiat cu Fiadesign Grup 2000 SRL (prestator), un contract de prestări servicii în valoare de 24.450 euro (fără TVA), ce a avut ca obiect, în principal, furnizarea unor servicii specifice având ca finalitate întocmirea documentației de avizare a lucrărilor de intervenție ce se doresc a fi executate la clădirea Corp F. Deși, în primul studiu furnizat, clădirea în cauză a fost încadrată în clasa de risc seismic II, în urma celui de-al doilea studiu, clădirea a fost încadrată într-o clasă de risc seismic superioară respectiv clasa de risc seismic III, cu toate că în această perioadă nu au fost realizate îmbunătățiri asupra structurii de rezistență a clădirii Corp F.

La nivelul TAROM, în perioada 09.03.2010 – 31.12.2017, nu au fost întreprinse măsuri concrete pentru valorificarea serviciilor contractate prin furnizorul Fiadesign Grup 2000 SRL (în anul 2009, cât și în anul 2012). În perioada ianuarie 2012 – octombrie 2017 TAROM a efectuat cheltuieli în sumă de 2.732.400 lei pentru închirierea unor spații de birou, cât și parcare pentru salariații proprii de la Compania Națională „Aeroporturi București” S.A. Terenul pe care este amplasată clădirea Corp F, aflat în proprietatea TAROM, are o suprafață totală de 21.285 mp, din care 11.427 mp nu este utilizat și valorificat, deși se află în proximitatea Aeroportului Otopeni.

Echipa de management a TAROM nu a îndeplinit obiectivele asociate criteriilor de performanță stabilite și asumate în Planul de Management al Companiei TAROM 2013-2016, prin aceea că, deși Renovarea clădirii Corp F/Dezvoltarea terenului adiacent a fost prevăzută în Planul de Management al Companiei TAROM 2013-2016, acest demers nu a fost realizat până în anul 2017.

Achiziționarea a două autoturisme Dacia Logan MCV s-a realizat fără respectarea prevederilor art. 24 alin. (1) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetară pe anul 2009 şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, potrivit cărora autorităţilor şi instituţiilor publice li se interzice achiziţionarea, preluarea în leasing sau închirierea de autoturisme, coroborat cu prevederile art. VI. alin (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 55/2010 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice.

La momentul încheierii contractului de schimb cu Compania Apram Aerospace din Cehia, respectiv la data de 19.11.2013, reprezentanții TAROM nu au avut în vedere stipularea penalităților pentru prestarea serviciilor cu întârziere și costurile
pentru transport sau handling ale reversoarelor Apram, fapt ce a condus la suportarea de către TAROM a unor cheltuieli suplimentare de 173.031,11 USD și 70.614,30 EURO.

Deși în perioada 2012 – 31.10.2017, TAROM a cheltuit suma de 29.130 euro pentru pregătirea și obținerea calificării, certificării și licențierii a 73 de angajați din cadrul Direcției Tehnice, aceștia nu au fost autorizați intern astfel încât compania să poată beneficia de cunoștințele dobândite de aceștia ca urmare a licențierii.

Cu toate acestea, deși personalul aeronautic tehnic nenavigant licențiat a beneficiat de drepturile aferente acestei categorii, în baza contractelor colective de muncă, acesta nu a fost autorizat să desfășoare activități în acest sens. În anul 2013, la nivelul TAROM, a fost aprobată implementarea unui sistem de control acces și pontaj electronic.

La data de 06.06.2015, a fost emisă o dispoziție internă prin care întreg personalul din cadrul Direcției Tehnice avea obligația să utilizeze acest sistem, pe baza legitimației de acces (card RIFID). Deși sistemul de control acces și pontaj electronic a fost pus în funcțiune încă din luna iunie 2015, acesta nu a fost dat în folosință până la data de 31.12.2017.

În noiembrie 2018 TAROM a menționat că a fost implementat sistemul de control acces care funcționa doar la Direcția Tehnică. În clădirea Corp F au fost instalate cititoarele de carduri fără a exista încă o procedură pentru pontaj, fiind depuse eforturi în vederea finalizării acestui sistem până la sfârșitul anului 2018. La data de 02.12.2017, o aeronavă, aflată la Amsterdam, a întâmpinat probleme tehnice fiind în incapacitate de a efectua cursa din Amsterdam către București – Otopeni. În data de 03.12.2017, reprezentanții TAROM au luat decizia de a trimite o aeronavă pentru a prelua pasagerii rămași în Amsterdam, dar o parte dintre
aceștia nu au fost anunațați în legătură cu măsurile luate de către TAROM, astfel încât u au fost îmbarcați toți pasageri în această cursă.

De asemenea, au fost constatate și alte aspecte care ar putea întruni elementele constitutive ale unor infracțiuni, motiv pentru care actul de control a fost înaintat unității de parchet competentă, astfel că datele și informațiile care vizează constatarea săvârșirii unor posibile fapte de natură penală nu pot fi comunicate, fiind exceptate de la accesul liber al cetățenilor, în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes
public, cu modificările și completările ulterioare.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Cosmin Pam Matei 4565 Articole
Author

5 Comentarii

  1. Publicitate reala:
    Daca vrei sa ai sursa grasa de venituri sigure, agata-te de contracte cu statul roman in orice afacere, succesul e garantat!

  2. Tarom a devenit o companie ce fuge de clienti . Obiectivul lor este de cati mai putini clienti … oare de ce ? Ce interese straine ii anima sa tina preturi mai mari decat concurenta si sa duca aeronavele cat mai goale la destinatie . Poate ii plateste Lufthansa , Francear sau Austriaer etc ca prea le dau pietele de transport pe tava , si menegreii de la Tarom prospera , in timp ce compania se autodezintegraza . Sau este autodezintegrata prin lupta dteapta cu cumparare de menegeri . Cat timp ai pretul mult mai mare decat concurenta si clienti kanci inseamna ca furi compania si o tradezi impreuna cu tara .

  3. Adevarul ca TAROM TREBUIE DESFINTAT SI INLOCUIT CU FIRMELE NEMTESTI…FRANTUZESTI..AUSTRIECE…ET. Nu vedeti ca incurca Europa. Dati avioanele la fiare vechi…nu-i asa JOHANIS????

  4. INCOMPETENTA CRASA, REA VOINTA SI NEPROFESIONALISM. DATI AFARA PE CAPETE CA-N OCCIDENT, ANGAJATI OAMENI PRIN CONCURS SI VA FUNCTIONA FANTASTIC COMPANIA. ANGAJATI MANAGEMENT NUMAI CU OAMENI DIN INDUSTRIA SI FACULTATEA DE AERONAUTICA SI LOGISTICIENI COMPETENTI. ALFEL …ACEEASI FRANARIE CU PALARIE! … A LA ROMANIA!

  5. Sa ne imaginam ca Tarom are avea profit …ce ar fi ? un rahat ca ar mari bugetul SRI si tot acolo ar sjunge banii …ori pe minus ori pe plus tot in RUMENIA traim…si tot sparanghel scrie pe noi …

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.