Telefonul surpriză: „Alo, sunt Anca Dragu, ministrul de Finanțe”

Antreprenorul Valentin Radu (foto) a povestit într-o postare pe Facebook problemele cu care s-a confruntat și se confruntă cu Fiscul român și, spre marea sa mirare, a fost sunat de ministrul de Finanțe, Anca Dragu. Un fapt banal, dar absolut străin de practicile guvernamentale întâlnite până acum.

“Ieri, m-a sunat un număr necunoscut. Ministrul de finanţe, Anca Dragu, la telefon.

– Puteţi veni să ne ajutaţi astfel încât să înţelegem cum şi ce fel cu declaraţia 088?

Într-o oră eram acolo, împreună cu Alin Popescu şi Mihaela Bogiu de la Avocatnet. Părea ireal. A venit şi directorul ANAF. Eram nu doar ascultaţi, dar se folosea şi empatia, iar scopul era să facem debugging la povestea aceasta, de care ştiau, şi pe care încercau să o rezolve, deja – de la 1 august, procedura 088 e ceva mai simplificată.

Una peste alta, concluzia a fost că se va folosi un status intermediar de “suspendare” – ca un cartonaş galben, înainte de a se bloca în felul acesta activitatea”, a scris Valentin Radu.


Totul a pornit de la o postare prin care Radu a prezentat drama unui antreprenor în tehnologie care “visează la un viitor mai decent și chiar tentat să participe la inițiativa Govithub (prin care Guvernul vrea să aducă în administrația din România capacitatea de inovație din IT prin reunirea unor oameni din domeniu, n.r.)”.

Iată ce a spus: “2013 – cu bani împrumutaţi şi multă perseverenţă, lansez a 4-a companie, în tehnologie. Las la o parte vacanţe, dimineţi prelungite sau stat cu copiii. Să clădim viitorul, România are nevoie de produse în tehnologie pe care să le exporte, nu doar să fie o sursă ieftină de creier pentru şmecherii care fac outsourcing în România şi au scutiri de taxe şi facilităţi mai mari decât amărâtele de IMM-uri locale 2013-2015 – puţini oameni îşi imaginează nivelul de stress, dedicare, perseverenţă şi provocare prin care am trecut împreună cu mâna de Oameni ne/specialişti care au adresat din România piaţa internaţională cu un produs made în Ro. A fost greu, dar frumos.

2016 – după 3 ani, ajungem la o echipa de 25 de oameni, cu clienţi precum Forbes USA, Samsung, Telekom, Avon şi încă 10.000 de website-uri care utilizează produsul Marketizator.

Martie 2016 – primim o investiţie de 1 milion de euro de la 3TS prin fondul Catalyst.

17 Iunie 2016 – Avem deja o echipă de 50 de oameni şi aflăm de la un partener străin că nu mai avem cod TVA valabil. Cei de la ANAF sector 5 spun că ei au aplicat legea – au trimis un aviz poştal prin poştă prin care ne invitau să le explicăm ce şi cum (dar nu au confirmare de primire de la noi) şi au publicat pe site-ul ANAF sector 5 (adică ar trebui să avem un angajat care zilnic să verifice site-ul anaf – poate e ceva legat de noi?)

Rezultatul este că nu putem investi banii primiţi fără a avea un extra-cost de 20%, iar toţi clienţii noştri din Europa ar trebui să ne plătească cu 20% mai mult (pentru că nu îşi pot deduce TVA-ul).

Iulie 2016 – Cifra noastră de afaceri scade cu 80% faţă de luna precedentă.
8 august 2016 – După ce am trecut prin chinul groaznic de a depune din nou declaraţia 088 (cu împuterniciri de la fondul de investiţii şi tot tacâmul) – aflăm şi noi motivul – este acela că o altă firma la care este acţionar minoritar fondul are o amărâtă de datorie la ANAF sectorul 6 – iar noi suntem, conform algoritmului de calcul – o firmă care are un risc mediu de a nu mai plăti datoriile către stat – deşi se poate observa istoricul tuturor firmelor în care am fost acţionar.
Concluzie: bugetul de stat putea avea ceva mai mulţi bani, cei 50 de angajaţi din echipa noastră nu ar fi fost cu moralul la pământ pentru faultul asta fără rost, eu nu m-aş mai fi simţit complet dezamăgit de parteneriatul cu statul român în această încercare de heavy-lifting, dacă:

1. Am fi fost anunţaţi.
2. Ar există un algoritm normal la cap şi decizii personalizate, de la caz la caz, prin care statul să îşi recupereze debitele restante.”

Aceasta a fost postarea lui Radu de pe Facebook. El a fost chinut, ca de altfel mulți antreprenori, de modul alambicat în care a fost conceput celebrul formular 088 – Declaraţie pe propria răspundere pentru evaluarea intenţiei şi a capacităţii de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA, document introdus acum un an. Mai exact, pentru acest document nu există instrucţiuni de completare şi, de asemenea, nu este transparenţă procedura de evaluare şi analiză a informaţiilor completate în formularul 088. În plus, contribuabilii pot întâmpina dificultăţi tehnice la completarea „PDF-ului inteligent”, adică al formularului electronic al declaraţiei 088. Mai mult decât atât, introducerea formularului 088 are drept consecinţă creşterea gradului de birocratizare şi presupune costuri administrative suplimentare pentru companii.

Guvernul actual a simplificat acest formular și în Monitorul Oficial nr. 533 din 15 iulie 2016 a fost publicat Ordinul 2048/2016 privind aprobarea modelului şi Formularului 088 care a intrat în vigoare la 1 august 2016. Formularul are 12 întrebări faţă de 20 de întrebări şi va trebui să se anexeze 4 documente, faţă de 11 câte erau solicitate pe forma veche.

După cele scrise de Radu pe Facebook, a urmat telefonul surpriză de la ministrul Anca Dragu. Cum a comentat antreprenorul acest eveniment: “Se pare că va fi schimbată această chestiune pentru toate firmele afectate de 088 – atât comunicarea (s-a vehiculat ideea de a introduce o adresă de email pentru fiecare contribuabil), cât şi acordarea unei perioade de graţie, printr-un status intermediar – acela de TVA suspendat, pentru o perioada în care vor trebui furnizate documente care să ateste bună credinţă. Am înţeles câtă forţă avem, dacă acţionăm: deşi am riscat (vechea poveste, să vezi ce se pune acum ANAF-ul pe tine, cu controale etc), am înţeles că, vorba lui Gabriel Biriş (secretarul de stat în Ministerul Finanțelor, n.r.), poziţia ghiocelului nu e deloc eficientă, pentru nimeni”.

Radu susține că la întâlnirea cu șefii Finanțelor a putut să își spună păsurile şi visele de antreprenor:

– sprijin real pentru verticală de IT – creşte cel mai rapid şi are cel mai mare impact pe cap de angajat din toată economia, iar resursele sunt folosite mult mai mult de companiile străine, decât de cele locale.
– sprijin real pentru start-up-uri – avem doar 23 la mia de locuitori – Cehia are peste 150 la mia de locuitori. Israelul şi Statele Unite au crescut prin antreprenoriat – dacă s-ar crea stimulente reale pentru performanţă companiilor? Adică taxare mai blândă pentru atingerea unor target-uri de creştere şi de reinvestire a profitului în economie?
– mari angajatori din IT care vin de afară angajează în România. Foarte bine, dar de ce în condiţii mai bune decât firmele locale? Unii chiar plătesc de pe o companie locală un angajat şi de pe o altă, din acelaşi grup, PFA-ul sau micro-ul aceluiaşi angajat. Astfel, ei pot da salarii aproape duble faţă de mine. Sistemul poate fi schimbat.

Comentând situația lui Valentin Radu și telefonul ministrului Dragu, secretarul de stat Gabriel Biriș a spus că “normalitatea a ajuns să surprindă”. “Faptul că un ministru (Anca Dragu) sau un secretar de stat (eu) au sunat că să înţeleagă ce draq s-a întâmplat pare ireal şi este salutat de toată lumea. Nu este şi nici nu ar trebui să fie… La fel, faptul că Valentin Radu nu a luat poziţia ghiocelului, precum ciobanul din Mioriţa, este şi el salutat că un lucru extraordinar. Nici asta nu e ceva extraordinar, este doar normalitatea exprimată deschis, de un om care se ştie corect şi nedreptăţit de un „sistem” care ar trebui să îl apere, nu să îl nenorocească…”, a scris Biriș pe Facebook.

Conform acestuia, Valentin este doar una dintre (mult prea multele) victime colaterale ale unui „război” împotriva evaziunii care a fost transformat în fapt într-un război al românilor împotriva românilor.

“Evaziunea trebuie combătută cu fermitate, dar şi cu eficientă. Informatizare, educaţie, îndrumare, cooperare cu contribuabilii corecţi. Nu anulând coduri de TVA din diverse motive unor companii cu zeci de angajaţi, eventual şi fără datorii (precum Marketizatorul lui Valentin). Nici trimiţând zeci de mii de invitaţii pentru depunerea 088 în vederea „evaluării intenţiei şi capacităţii de a desfăşura operaţiuni impozabile” unor companii cu zeci (sau chiar mii!!) de angajaţi, care funcţionează de ani buni şi plătesc impozite şi taxe, doar pentru că şi-au schimbat sediul, vreun asociat sau administrator.

Formulare care odată depuse ocupă alte zeci de mii de ore din timpul lucrătorilor ANAF, ţinem oamenii blocaţi în hârtii, nu care cumva să facă şi treaba serioasă…”, a mai spus Biriș.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Cretu 866 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.