Totalitarism și tâlhărie digitală (II)

Raptul practicat în privința acestor bunuri dematerializate determină, deseori, încălcarea drepturilor de proprietate intelectuală asupra conținutului care apare și poate fi accesat pe internet și pe rețelele de socializare. Deși este de natură a afecta și publicațiile jurnalistice, editurile și instituțiile academice sau de cercetare, uzucapiunea ilegitimă asupra conținutului digital afectează mai ales persoanele fizice, inapte de dispute juridice sau administrative cu colectorii de surplus comportamental (a căror forță financiară și de lobby este mult mai mare decât resursele și răbdarea limitate ale simplilor utilizatori, persoane fizice).

Marile rețele de socializare se auto-descriu că păstrătoare ale valorilor și standardelor comunității, între altele, făcând un titlu de glorie din protecția drepturilor de proprietate intelectuală și realității faptelor.

Rețele de socializare se angajează să pună la dispoziția utilizatorilor, aparent gratuit, platforme digitale prin intermediul cărora utilizatorii să aducă în mod liber la cunoștință publică informații, opinii și opere (care sunt automat protejate de legislația în materia drepturilor de autor, prin simpla publicare). Însă faptele curente ale acestor rețele, care restricționează în mod arbitrar publicarea, reprezintă grave încălcări ale drepturilor de autor.

Opera și drepturile de autor asupra operei sunt strâns legate de persoana autorului şi comportă atribute de ordin moral şi patrimonial. Așa-numitul conținut (content) care apare și poate fi accesat pe rețelele de socializare este o operă, în sensul art. 1 din Legea nr. 8/1996 privind drepturile de autor și drepturile conexe. De asemenea, opinia, mai ales cea argumentată și documentată, este o operă de creație intelectuală, care este obiect al protecției dreptului la autor. Dreptul la opinie este protejat și de Constituție. Restricționarea opiniei, mai ales pe criteriul artificial și necredibil al împărțirii știrilor în false și adevărate și al confuziei între știre și opinie, reprezintă o încălcare a dreptului de autor și este profund nedemocratică.

Legea protejează atât drepturile morale, cât și drepturile patrimoniale de autor. Printre drepturile morale de autor se numără dreptul autorului de a decide dacă, în ce mod şi când va fi adusă opera la cunoştinţă publică, precum și de dreptul de a retracta opera. Drepturile morale de autor nu pot face obiectul vreunei renunţări sau înstrăinări. Numai autorului îi revine dreptul de a retracta opera, iar nu și unei terțe părți. În plus, autorul unei opere are dreptul patrimonial exclusiv de a decide dacă, în ce mod şi când va fi utilizată opera sa, inclusiv de a consimţi la utilizarea operei de către alţii. Autorul are și dreptul de a autoriza sau de a interzice distribuirea operei, precum și dreptul de a decide comunicarea publică, direct sau indirect, a operei, prin orice mijloace, inclusiv prin punerea operei la dispoziţia publicului, astfel încât să poată fi accesată în orice loc şi în orice moment ales, în mod individual, de către public. Prin distribuire, în sensul Legii drepturilor de autor, se înţelege vânzarea sau orice alt mod de transmitere, cu titlu oneros ori gratuit, a originalului sau a copiilor unei opere, precum şi oferirea publică a acestora. Comunicarea publică înseamnă inclusiv punerea operei la dispoziţia publicului prin internet sau alte reţele de calculatoare, astfel încât orice utilizator al rețelei să poată avea acces la aceasta din orice loc sau în orice moment ales în mod individual (art. 15 din Legea nr. 8/1996. Dreptul de a autoriza sau de a interzice comunicarea publică sau punerea la dispoziţia publicului a operelor nu se consideră epuizat prin niciun act de comunicare publică sau de punere la dispoziția publicului. Așadar, dreptul de a interzice comunicarea publică sau punere la dispoziția publicului a operelor aparține numai autorului, niciun terț neputând lua astfel de decizii fără a încălca dreptul de proprietate intelectuală al autorului.

Corelativ cu drepturile autorului există obligațiile terților de a le respecta. În cazul unor rețele de socializare, prin punerea la dispoziție a unei platforme pe care titularii dreptului de autor pot aduce la cunoștința publicului operele lor și își pot distribui operele, proprietarul rețelei s-a angajat să garanteze utilizatorilor exercițiul nestingherit al acestui drept. Odată asumată această obligație, titularul rețelei nu poate decide restricționarea accesului publicului la operele autorului.

Intenția legiuitorului a fost aceea de a nu permite unei persoane, alta decât autorul operei, nici chiar în situația acea persoană ar fi cesionarul unor drepturi de (re)distribuire a operei, conform unui contract de editare, să restricționeze în vreun fel aducerea operei la cunoștința publicului. Potrivit art. 47 alin. (1) din Legea nr. 8/1996, autorul poate solicita desființarea contractului de cesiune a dreptului patrimonial în cazul în care cesionarul nu îl utilizează sau îl utilizează într-o măsură insuficientă şi dacă, prin aceasta, interesele justificate ale autorului sunt afectate considerabil. Mai mult, potrivit art. 56 din Legea 8/1996 dacă editorul nu publică opera în termenul convenit, autorul poate solicita, potrivit dreptului comun, desfiinţarea contractului şi daune pentru neexecutare. În acest caz, autorul păstrează remuneraţia primită sau, după caz, poate solicita plata remuneraţiei integrale prevăzute în contract. În cazul în care editorul intenționează să distrugă copiile operei, rămase în stoc după o perioadă de 2 ani de la data publicării, şi dacă în contract nu se prevede o altă perioadă, acesta este obligat să le ofere mai întâi autorului.

Așadar, cel care pune o platformă online la dispoziția unor autori pe care să își distribuie operele are obligația de a distribui respectivele opere, cenzurarea distribuirii acestora reprezentând o faptă ilicită.

Totalitarism și tâlhărie digitală (I)

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 7
Gheorghe Piperea 414 Articole
Author

2 Comentarii

  1. „…..Pierzându-ţi timpul tău cu dulci nimicuri,
    N-ai vrea ca nime-n uşa ta să bată;
    Dar şi mai bine-i, când afară-i zloată,
    Să stai visând la foc, de somn să picuri…”(sonet I MIhai Eminescu)

  2. @LA 9:42

    Criticilor mei – Mihai Eminescu

    Critici voi, cu flori deşerte,
    Care roade n-aţi adus –
    E uşor a scrie versuri
    Când nimic nu ai de spus.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.