Tudorel Toader aruncă pisica în curtea lui Dragnea

Ministrul Justiției Tudorel Toader a revenit marți dimineață cu noi precizări despre legea recursului compensatoriu, în contextul scandalului din ultimele zile. Toader explică pe Facebook traseul legii, arătând că la Camera Deputaților a fost extins beneficiul pentru deținuți. În ce-l privește, Toader susține marți că „Ministerul Justiției s-a exprimat în sensul că legea este neconstituțională”.

Postarea lui Tudorel Toader integral:

Parcursul adoptării legii privind recursul compensatoriu – pe înțelesul tuturor !

I. La data de 17.11.2016, prin adresa nr. 68/86950, ministrul Justiției, Raluca Prună, a înaintat către CSM, spre avizare, proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor și a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal.
În acest sens a se vedea:
https://www.senat.ro/legis/PDF/2017/17L015SM.pdf

II. La data de 29.11.2016, prin Hotărârea nr. 1533, plenul CSM avizează favorabil proiectul de lege.
La punctul 2 din aviz se prevede că: „în principiu, măsura compensatorie propusă nu ar trebui să devină incidentă doar pentru calculul pedepsei ce poate fi considerată executată în vederea acordării liberării condiționate. În opinia Plenului, compensația pentru persoanele care execută pedepse privative de libertate în condiții de supraaglomerare severă devine efectivă doar dacă măsura propusă de proiectul de act normativ vizează considerarea ca executate efectiv a celor 3 zile din pedeapsa aplicată, pentru fiecare perioadă de 30 zile executate în spațiul necorespunzător”.
În acest sens a se vedea:
https://www.senat.ro/legis/PDF/2017/17L015SM.pdf

III. La data de 31.01.2017, Proiectul de lege a fost transmis de Guvern către Senat, prima cameră sesizată.
În acest sens a se vedea:
https://www.senat.ro/legis/PDF/2017/17L015AD.pdf

Forma inițială prevedea faptul că, în vederea acordării liberării condiționate, la 30 de zile de pedeapsă, executată în condiții necorespunzătoare, se consideră executate 3 zile de pedeapsă, iar raportarea se făcea la 3 mp pentru fiecare deținut,
În acest sens a se vedea:
https://www.senat.ro/legis/PDF/2017/17L015FG.pdf
Senatul și-a însușit propunerea CSM, în sensul că cele 3 zile să fie considerate efectiv executate.

IV. Camera Deputaților a menținut propunerea CSM, acceptată de către Senat, însă cele 3 zile de pedeapsă au fost transformate în 6 zile de pedeapsă, considerate efectiv executate.
Dacă inițial, raportarea se făcea la spațiul de 3 mp pentru fiecare deținut, beneficiul s-a extins de către Camera Deputaților la 4 m pentru fiecare deținut, adăugându-se și alte criterii pe lângă cele referitoare la spațiu, și anume executarea pedepsei în condiții necorespunzătoare, prin acest lucru înțelegându-se cazarea unei persoane în oricare centru de detenție din România care a avut lipsuri la condițiile impuse de standardele europene, relative la: cazarea într-un spațiu mai mic sau egal cu 4 mp/deținut, care se calculează, excluzând suprafața grupurilor sanitare și a spațiilor de depozitare a alimentelor, prin împărțirea suprafeței totale a camerelor de deținere la numărul de persoane cazate în camerele respective, indiferent de dotarea spațiului în cauză; lipsa accesului la activități în aer liber; lipsa accesului la lumină naturală sau aer suficient ori disponibilitatea de ventilație; lipsa temperaturii adecvate a camerei; lipsa posibilității de a folosi toaleta în privat și de a se respecta normele sanitare de bază, precum și cerințele de igienă; existența infiltrațiilor, igrasiei și mucegaiului în pereții camerelor de detenție.
Cu adresa nr. 106/86950 din 14.04.2017, Ministerul Justiției și-a exprimat dezacordul, în sensul că Proiectul de Lege se îndepărtează de la rațiunea avută în vedere de către inițiator.

Astfel, prin punctul de vedere exprimat în scris, ministerul justiției s-a exprimat în sensul că:
„1. Forma Senatului (care a preluat opinia CSM) propune o abordare de politică execuțional penală total diferită față de filozofia proiectului, care avea în vedere utilizarea liberării condiționate ca o garanție a faptului că, pe de o parte, mecanismul compensatoriu nu se va aplica automat, fără o analiză separată a fiecărui deținut, iar pe de altă parte, că nici un deținut nu va beneficia de acest mecanism si nu va fi pus mai repede în libertate fără să fi îndeplinit cerințele de reparare a prejudiciului și cele privind comportamentul, prevăzute în instituția liberării condiționate. Textele propuse sunt, de altfel insuficiente prin raportare la noua abordare, fiind necesare, în opinia noastră, și alte texte de corelare, inclusiv în Codul penal.
De asemenea, completarea Codului penal cu un nou articol art.55 indice 1 este de natură să creeze dificultăți practice cu privire la natura juridică a textului introdus în Cod, în antiteză cu propunerea Guvernului care reglementa această procedură de acordare a unor zile-câștig în cadrul instituției liberării condiționate, cu toate consecințele ce rezultau din această abordare.
2. Textul inițial al Guvernului propune cele 3 zile prin raportare la singurul exemplu analizat de către CEDO – cel al Italiei, față de care instanța de contencios convențional nu a formulat critici.
Referitor la propunerea privind reducerea cu aproape 1/3 a pedepsei (9 sau chiar 10 zile la 30 zile executate în condiții de supraaglomerare) este excesivă riscând ca pedeapsa aplicată de către instanță să nu își poate atinge scopul (mai ales în condițiile în care Codul penal prevede unele fracțiuni obligatorii de executat – art. 100 C.p). Se ajunge în acest fel la reduceri semnificative de pedeapsă, astfel încât există riscul ca aceasta să nu își atingă scopul, dar nici funcția de exemplaritate, creându-se o aparență de impunitate. Astfel, un deținut care a executat 10 ani dintr-o pedeapsă mai mare, pronunțată pentru o serie de infracțiuni grave (omor calificat, trafic de persoane, de droguri, terorism etc.) va beneficia, de plano, de o reducere a pedepsei de aprox. 3 ani raportat la cei 10 ani deja executați, la care se vor adăuga eventualele zile-câștig acordate în urma prestării unor activități lucrative.
3. Susținem forma Guvernului:
Art. 951. Compensarea în cazul executării pedepsei într-un spațiu necorespunzător.
(1) În vederea acordării liberării condiționate, în calculul pedepsei ce poate fi considerată, potrivit legii, ca executată se include, indiferent de regimul de executare a pedepsei, ca măsură compensatorie, și executarea pedepsei într-un spațiu necorespunzător, caz în care, pentru fiecare perioadă de 30 de zile executate în spațiul necorespunzător, chiar dacă acestea nu sunt consecutive, se consideră executate, suplimentar, 3 zile din pedeapsa aplicată. ”

În acest sens, Ministerul Justiției a luat în considerare și studiul de impact transmis cu adresa nr. 31310/2017 de către Administrația Națională a Penitenciarelor.

V. În controlul a priori, Curtea Constituțională a fost sesizată pentru neconstituționalitatea legii.
Cu adresa nr.2/44292 din 7 iunie 2017, transmisă către Guvern, Ministerul Justiției s-a exprimat în sensul că sesizarea de neconstituționalitate este întemeiată.
La data de 5.07.2017, Curtea Constituțională a respins ca neîntemeiată obiecția de neconstituționalitate formulată și a constatat că Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor și a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal este constituțională în raport de criticile formulate.
În acest sens a se vedea:
https://www.ccr.ro/files/products/Decizie_515_2017.pdf

Concluzionând:

Proiectul de lege a fost inițiat sub guvernarea anterioară.
CSM a considerat faptul că pentru a fi efective, cele 3 zile pot fi considerate ca fiind efectiv executate, în locul unui beneficiu la liberarea condiționată.
Senatul și-a însușit propunerea venită de la CSM.
Camera Deputaților a înlocuit cele 3 zile cu 6 zile considerate ca fiind executate la fiecare 30 de zile de executare a pedepsei în condiții necorespunzătoare.
Ministerul Justiției nu a fost de acord cu modificările propuse, luând în considerare și studiul de impact primit de la Administrația Națională a Penitenciarelor.
Camera Deputaților a extins beneficiul și pentru alte criterii.
Curtea Constituțională a fost sesizată în controlul a priori.
Ministerul Justiției s-a exprimat în sensul că legea este neconstituțională.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Ioana Radu 8516 Articole
Author

14 Comentarii

  1. Concluzionand Dorele, esti si las si ticalos! Erai deja ministru al justitiei cand legea fusese deja aprobata in Senat, de ce nu ai iesit „academicianule” de nivelul tovarasei sinistre sa critici in mod public proiectul de lege si sa i te opui inainte de a fi aprobata si in Camera Deputatilor?! Pai mai ajungea tovarase „academician” fiul tau cel mare asistent universitar daca tata nu mai era ministru supus in guvern?! Dar fiul cel mai mai era trecut el saracul de la cu plata la fara plata daca tata nu era ministru supus?! Dar sotia, mai se alegea cu o sefie daca sotul nu era ministru?!

    • E ft buna legea in conditiile date din puscariile tarii! Astia suntem, cu asta defilam. Pe timpul cui si cine a semnat, chiar nu mai conteaza, asa putem sa ne luam si de iohanis ca de ce a promulgat o in forma de acum si nu a trimis o la reexaminare cum trimite legile importante pentru tara, cum ar fi legea offshore.
      Ala a ucis pentru ca asa e el criminal, nu din cauza legii. Pe principul #gistilor o sa sa ajungem ca in Polonia, sau o sa ne incurajeze nenea sorosica sa adoptam pedeapsa capitala, numai ca suntem in ue si nu suntem lasati.
      Totul tine de reeducare, nu de nr anilor neaparat ”petrecuti” in puscarie.
      Sa ii vad pe #gisti daca erau in Norvegia sa vada ce legislatie permisiva au fata de infractori, ce faceau, isi dadeau foc pe treprele MJ?

  2. Un escroc, NU ti-e rusine, Tudorele, dupa ce ieri ai invinovatit-o pe R. Pruna, azi arunci vina in ograda PSD!
    IERI Tudorel spunea: „Înainte de a vorbi despre o Ordonanță de abrogare a legii recursului compensatoriu, ar trebui ca Inițiatorii și Avizatorii legii să suporte consecințele”
    CINE sa le Suporte, Tudorele?
    Dragnea, care e Presedintele Camerei Deputatilor, unde au macelarit Legea, asa cum spui ACUM chiar tu!?
    Atunci ai TACUT Chitic, NU ai spus un cuvant, NU ai iesit sa spui ceea ce spui ACUM!
    Ai fost COMPLICELE Infractorilor din PSD+ALDE+UDMR, cei care au VOTAT aceasta lege!
    Rusine, escrocule, dupa ce ieri ai spus una, azi spui cu totul altceva!
    Sictir, javra ordinara, slugoi dupa cum bate vantul, in slujba Infractorilor din Politica!

    Deviza PSD-ALDE-UDMR: Decat un corupt in inchisoare, mai bine 10 ucigasi in libertate!
    Ca sa-si poata scoate proprii corupti din inchisori, PSD-ALDE-UDMR au eliberat 10.880 de detinuti in baza recursului compensatoriu, unii dintre ei au fost condamnati pentru violuri, omoruri sau talharii violente.
    Umbla moartea libera pe strazi!
    Romania e raiul talharilor.
    Cei care au dat drumul in libertate ucigasilor si violatorilor VOTAND Legea sunt RESPONSABILI.
    Aceasta guvernare are o GRIJA endemica pentru cei certati cu legea.
    Nu are aceeasi grija pentru Bolnavii din Spitale.
    In multe Spitale, Bolnavii au conditii mai rele decat detinutii din puscarii.
    Pentru acesti bolnavi, PSD-ALDE nu vine cu nici o recompensa!
    Elevii din multe localitati rurale care, pe un ger de crapa pietrele, sunt obligati sa foloseasca toaletele din spatele curtii, primesc vreo compensatie?
    De niciuna dintre aceste categorii, PSD-ALDE nu sunt interesati.
    Doar grija infractorilor.
    Iese Dragnea in mijlocul roamnilor sa auda ce parere au acestia despre recursul lor compensatoriu? „Indraznesste sa crezi”, PSD are GRIJA Infarctorilor!

    • Legea initiata de R. Pruna a fost respinsa in Senat, care este camera decisiva a acestui gen de legi. Prin urmare legea de fata nu este legea initiata de guvernul interimarar lui Ciolos. Este o lege noua, initiata de un nou guvern si aprobata de un alt Parlament. De altfel legea elaborata de guvernul interimar tehnocrat si respins definitiv nu seamana deloc cu legea lui Tudorel Toader, Dancila, Dragnea, Tariceanu, Iordache si Valcov, in afara de denumire. Deci raspunderea pentru legea in vigoare apartine in totalitate Guvernului Dancila si Aliantei PSD-alde si somitatilor care au conceput-o, au promova-to si au aprobat-o. Pe site-ul Parlamentului se vede clar ca legea guvernului tehnocrat a fost respinsa irevocabil de Senat. Poate incearca PSD sa falsifice si datele de la Senat, ca atat le trebuie!

    • Chiar daca Tudorel Toader a aruncat Pisica in curtea lui Ciolos sau a lui Dragnea, zeama din pisica moarta s-a scurs din abundenta si pe chelia lucioasa a lui Tudorel Toader facandu-l sa sclipeasca de atata inteligenta academica.

  3. Incet, incet, inconstientii il fac pe Dragnea EROU NATIONAL. Caci, atunci cand il invinuesti pt RESPECTAREA DIRECTVELOR UE, pe care, atunci cand le incalcam, PLATIM, cam asta inseamna, pe termen lung. La fel cum a fost cand homosexualii romanesti nu s-au dus la referendum „din cauza lui Dragnea”. Imbecilii vor reusi sa-l faca EROU NATIONAL pe Dragnea.

  4. POLITRUCILOR NU AVETI MINTE NICI CAT O CEAPA COAPTA . CUM SA SE ACORDE recurs compensatoriu CRIMINALILOR PERICULOSI SAU RECIDIVISTI…? PENTRU ASTA NU TE IARTA NICI DUMNEZEU NICI DRACU. AVETI LA DISPOZITIE UNITATI MILITARE DESFIINTATE UNDE A RAMAS TOATA LOGISTICA . CE VA LIPSESTE SA ADUCETI IMBUNATATIRILE ADECVATE PENTRU A LE DA DESTINATIA DE PENITENCIARE (ceea ce trebuia facut inca din perioada anilor ’90).MULTE UNTATI MILITARE AU FOST VALORIFICATE PE PIATA IMOBILIARA A RECHINILOR.

  5. dacă spui adevărul, înseamnă că arunci pisica; unde? în Olimpul României, singurul Olimp în care toţi zeii sunt Editat…

  6. Daca MJ a avizat negativ proietul legii , sub semnatura lui T. TOADER ( si totusi C.Deputatior l-a adoptat ) se poate verifica ! Daca se confirma si celelalte sustineri , atunci C D este crunt vinovata ! P S – Ce a initiat Raluca Pruna , nu s-a mai regasit in legea votata de psd- alde -udmr ! Iar pe vremea Ralucai P RUNA , MAJORITATEA PARLAMENTARA era tot psd-alde- deci mai usor cu manipularea , adevarul nu poate fi ascuns !

  7. Ciudat, Tudorel SOUNE Clar ca Ministerul Justitiei a Sesizat CCR pe MTOIV ca Legea e NECONSTITUTIONALA!
    Iar CCR a respins Sesizarea MJ!

    GRAV!!
    Acum, va RASPUNDE si CCR?!

    Uite:
    „In controlul a priori, Curtea Constituțională a fost sesizată pentru neconstituționalitatea legii.
    Cu adresa nr.2/44292 din 7 iunie 2017, transmisă către Guvern, Ministerul Justiției s-a exprimat în sensul că sesizarea de neconstituționalitate este întemeiată.
    La data de 5.07.2017, Curtea Constituțională a RESPINS ca neîntemeiată obiecția de neconstituționalitate formulată și a constatat că Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor și a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal ESTE Constituțională în raport de criticile formulate.
    În acest sens a se vedea:
    https://www.ccr.ro/files/products/Decizie_515_2017.pdf

    Cine RASPUNDE pentru Efectele asupra Romanilor ale acestei Legi dedicata Infractorilor?!
    Dragnea, din Maldive?!

  8. Sincer, cred ca e prima data cand Tudorel chiar spune 100% adevarul. Vina e mai degraba a celor care au initiat-o (Raluca Pruna) si celor care au modificat-o radical in favoarea infractorilor (Camera Deputatilor), decat vina noului ministru.
    Dar nici el nu a iesit public sa spuna ca legea nu e buna si ca o sa aiba efecte negative. Vina lui e mai mult morala.

  9. Dar ce este în România ” constituțional „? Exceptând furtul şi jaful….

  10. Ce cor de comentatori! Necurații care-l blestemau pe Danilă Prepeleac erau michiduți pe lângă coriști, iar Scaraoțchi amator pe lângă profesionista prim solistă Lili.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.