Un weekend în lumea nebună şi minunată a teatrului

“Orchestra Titanic”, o comedie dulce-amară în regia lui Felix Alexa

 

“Orchestra Titanic”

O comedie filosofică și absurdă despre dorința de evadare în iluzie. Într-o gară dezafectată, patru marginali ai societății, patru personaje burlești așteaptă un tren care nu oprește niciodată. În acest sens, piesa ne trimite cu gândul la textul lui Beckett, Așteptându-l pe Godot. Dar, spre deosebire de acesta, aici avem de-a face cu apariția lui Harry și urcarea în tren. Însă, dincolo de această așteptare încheiată, o nouă așteptare începe. Încotro se vor îndrepta? Către ce tărâmuri? Poate spre o Europă a prosperității? Ori un Eden al fericirii eterne? Sau, de fapt, spre marele final? O întrebare dureroasă pe care o ridică Hristo Boicev, cel mai cunoscut și mai jucat dramaturg bulgar al zilelor noastre.

Aflat la a doua întâlnire cu dramaturgia lui Boicev (după Spitalul comunal de la Teatrul Metropolis), Felix Alexa creează un univers de un realism magic, potențat și de excelentul decor al Andradei Chiriac. Unii dintre cei mai cunoscuți actori ai Teatrului Național dau naștere unor nebuni tragici, dotați cu un acut simț al umorului. Un spectacol tragi-comic în care momentele muzicale răsună asemenea acordurilor intonate de orchestra de pe Titanic, în timp ce vaporul se scufundă. Și ce poate fi mai ironic și mai absurd decât să auzi, în ultimele clipe ale vieții, sonoritățile vibrante din Oda bucuriei?

Regie: Felix Alexa, Scenografie: Andrada Chiriac, Ilustrație muzicală: Felix Alexa, Cristina Giurgea Lighting design: Felix Alexa, Andrada Chiriac Concept video: Răzvan Pascu În distribuţie: Claudiu Bleonţ, Mihai Constantin, Mihai Călin, Richard Bovnoczki, Tania Popa. Spectacolul este programat în 20 şi 26 aprilie la Sala Pictura

Livada de vişini

“Livada de vișini” poartă amprenta regizorului David Doiashvili

Livada de vișini este, înainte de orice, o cronică de familie, al cărei umor îți frânge inima. Ultima piesă a lui Anton Pavlovici Cehov a avut premiera la Teatrul de Artă din Moscova în 1904, cu doar câteva luni înainte de moartea autorului, și a fost scrisă pentru a celebra viaţa. „Este, desigur, o viaţă tristă, burgheză, dar nicidecum o viaţă apăsătoare, smiorcăită”, spunea dramaturgul rus despre universul personajelor sale.

Simbol al unei lumi în ruină și al unei tranformări sociale radicale care-i lasă în urmă pe nepregătiți, livada de vișini trebuie scoasă la licitație pentru a plăti datoriile unei familii de aristocrați ruși. Dar strălucitoarea Ranevskaia și copilul bătrân Gaev sunt orfanii unei lumi care nu-i mai ocrotește, au rămas în afara timpului, așa că deciziile le aparțin altora. Ei nu pot fi salvatorii civilizației pierdute, nu pot face nimic altceva decât să se reîndrăgostească de trecut și să se mute acolo, cu toată energia de care mai sunt capabili. După cum spune Henri Troyat: „Casa, reşedinţa străveche a familiei, încărcată de amintiri, primeşte lovitura de graţie, iar proprietarii dansează pe cadavrul ei”.

O nouă lume forțează porțile moșiei lor, în timp ce ei au nostalgii, organizează baluri, joacă biliard și vorbesc cu totul altfel decât acționează. Cu această piesă Cehov a inovat arta dramatică, propunând tehnica „acțiunii indirecte” – evenimentele importante se petrec în afara scenei, iar noi suntem martorii reacțiilor personajelor la ce se întâmplă.

Iar eclecticul regizor georgian David Doiashvili a surprins chiar această convenție a „martorilor în acțiune” – de la felul în care sunt dispuse gradenele pe scena Sălii Mari, până la compoziția plastică a spațiului și arhitectura luminilor, totul este construit în așa fel încât spectatorii să privească printr-un colț de fereastră în casa și sufletele acestor oameni, mai mult sau mai puțin pregătiți pentru a prinde timpul din urmă.

Livada de vișini a lui Doiashvili este o construcție barocă spectaculoasă, un cocktail expansiv de umor, pasiune, muzică, disperare de a trăi și de a nu ști cum, nevoia de a schimba și de a nu ști ce, în căutarea unui nou adevăr teatral, de o cruzime poetică.

Fiecare moment are o structură ritmică specifică, accentele sonore comunică mai mult decât dialogurile uneori, spațiul are dinamică, energie, transmite emoție dincolo de vorbele personajelor, pentru că tot ce spun ele este, de fapt, un dublu discurs – suprafața cuvintelor ascunde ratări, nemulțumiri și iubiri care nu vor fi rostite niciodată. Rămâne doar imaginea posibilelor adevăruri. O montare cu rezonanță contemporană, într-o lume care totul se ipotechează, se cumpără și se vinde, în care suntem puși în fața unei alegeri esențiale: a fi sau a… vorbi? Spectacolul are un ritm frenetic, propunând o coregrafie impresionantă a dezastrului unor vieți neliniștite, dar și o dramaturgie a empatiei față de neajutorații acestei lumi. David Doiashivili este la cea de-a doua colaborare cu TNB, primul spectacol montat fiind „Regele Lear”, în 2016.

Regie: David Doiashvili Scenografie: Tamara Kvesitadze,Gabi Albu. Asistent coordonator: David Murman Kartozia Coregrafie: Florin Fieroiu Muzica originală: Nikoloz Rachveli Memanishvili

În distribuţie: Irina Movilă/ Monica Davidescu, Crina Semciuc, Raluca Aprodu, Gavril Pătru, Ioan Andrei Ionescu, Rareș Andrici, Vitalie Bichir, Istvan Teglas, Idris Clate, Ana Covalciuc, Mihai Constantin, Silviu Mircescu Sâmbătă 21 aprilie şi duminică 22 aprilie, la ora 19:00, la Sala Mare.

“Angajare de clovn”

“Angajare de clovn” în care teatrul şi circul se întrepătrund, în regia lui Ion Caramitru

Piesa lui Matei Vişniec, în regia şi conceptul scenic al lui Ion Caramitru, aduce pe scenă (dar şi în sală şi foyer) spectacolul imposibilului, al întâlnirii cu iluzia absolută şi cu mirajul libertăţii fără graniţe. Totul, într-o montare plină de umor, sensibilitate, cinism duios, acrobaţii sufleteşti, în care teatrul şi circul se întrepătrund pe tărâmul comun al spectaculosului.

Trei clovni bătrâni, Nicollo, Filippo şi Peppino, se întâlnesc în faţa unui anunţ de angajare, gata să dea totul pentru ultimul truc, giumbuşlucul suprem peste care poate cădea cea din urmă cortină. Corpul le joacă feste, dar mintea vibrează, hipnotizează, iar amintirea gloriei trecute transformă lumea întreagă într-o feerie, un manej al miraculosului, un decor suprarealist. Publicul le este complice amuzat în această aventură, o joacă de-a viaţa şi de-a moartea în care nimic nu este ceea ce pare, iar sala de teatru se transformă, pe negândite, într-o arenă de circ, unde veţi găsi personaje fantastice, dar şi propriile vise rătăcite.

Angajare de clovn prilejuieşte spectatorilor şi reîntâlnirea cu trei tineri actori foarte talentaţi ai TNB: Petre Ancuţa, Emilian Mârnea şi Florin Călbăjos pe care i-aţi putut descoperi în spectacolul-concert ActOrchestra (regia: Horia Suru), dar şi în Magic Naţional (unde au jucat tot sub coordonarea lui Ion Caramitru). De această dată, ei vor fi artiştii-scamatori, expresivi şi suprinzători, care îmbină muzica, pantomima, magia şi interpretarea plină de farmec pentru a construi personaje la graniţa dintre realitate şi fantezie.

Piesa Angajare de clovn este ultima scrisă de dramaturgul Matei Vişniec înainte de plecarea din România, iar în 1991 a obţinut Premiul UNITER pentru cea mai bună piesă românească. Regie: Ion Caramitru Decor: Florilena Popescu Fărcăşanu. Costume: Liliana Cenean. Light design: Chris Jaeger. Coregrafie: Florin Fieroiu. Ilustrație muzicală: Călin Țopa. Creator păpuși: Ioana Creangă În distribuţie: Petre Ancuța, Emilian Mârnea, Florin Călbăjos

Artiști de circ: Magicianul Antonio, Vanda Rotaru, Constantin Rotaru, Clovnul Cristiano, Miss & Eliz, Bogdan Andreescu, Camelia Lazăr, Valentin Iancu, Mariana Ionescu, Cristian Enoiu, Alyssa Andreescu, Aysha Ibeido, Gamze Saldiz, Julia Petreanu, Marius Gagiu, Robert Stan, Robert Stan Jr., Tiberiu Eftimie Amfitrioni muzicali:       Clara Toplicianu, Lorena Sanda Sâmbătă, 21 aprilie, la ora 19:30, la Sala Studio

“Idolul şi Ion Anapoda”

“Idolul şi Ion Anapoda”, cu o trupă de mari actori

O comedie amară despre căutarea fericirii, scrisă de G.M. Zamfirescu, unul dintre cei mai importanţi dramaturgi interbelici. Eroul piesei, un subtil raţionalist, îşi construieşte personalitatea prin iubire, delicateţe şi printr-o încredere neclintită în puritatea valorilor morale. “Profesor şi teoretician de excepţie al artei actorului, regizorul Ion Cojar propune un spectacol de teatru adevărat, emoţionant, tradiţional prin o nouă abordare a piesei, căreia îi descoperă valenţe percutante, cu adresă directă la actualitatea zilelor noastre. Regizorul Ion Cojar nu forţează prin nimic nota actualizării, colaborează cu scenografii Liliana Cenean şi Ştefan Caragiu, cât şi cu o admirabilă echipă de actori, şi demonstrează că de când lumea principiile, morala au trecut prin momente de criză.

Reuşita emoţiei degajate de acest spectacol ce ne provoacă să gândim la rostul principiilor şi moralei, se datorează proiectului regizoral înfăptuit ireproşabil de actori”, scrie criticul de teatru Ileana Lucaciu.

Regie: Ion Cojar Scenografie: Liliana Cenean, Ştefan Caragiu, În distribuţie: Dan Puric, Ileana Stana Ionescu, Ileana Olteanu/ Cesonia Postelnicu, Irina Cojar, Silviu Biriş, Aristotel Matac, Alexandru Hasnaş, Afrodita Androne/ Erika Băieşu  Duminică, 22 aprilie, la ora 19:00, la Sala Studio

 „Mult zgomot pentru nimic”

„Mult zgomot pentru nimic”, premieră în regia lui Andrei Şerban

Teatrul de Comedie vă invită, sâmbătă 28 și duminică 29 aprilie, la ora 19.00, la Sala „Radu Beligan”, la premierele oficiale ale spectacolului Mult zgomot pentru nimic de William Shakespeare, în regia lui Andrei Șerban, regizor secund  Daniela Dima. O adaptare (nepermis de liberă) pornind de la o traducere de Lucia Verona

Andrei Șerban, unul dintre cei mai mari regizori din România, cu o recunoaștere internațională care rivalizează cu aceea a multor altor nume din lumea teatrală, montează pentru prima oară la Teatrul de Comedie, iar textul ales este la fel de provocator ca și maniera de a-l aborda. Mult zgomot pentru nimic de William Shakespeare prinde viață într-o manieră extrem de contemporană, textul având parte de o adaptare, așa cum mărturisește Andrei Șerban, „nepermis de liberă”. Secondat, nu pentru prima oară, de Daniela Dima, Andrei Șerban operează, cu extremă atenție față de detalii, numeroase intervenții pornind de la traducerea Luciei Verona, adăugând un suflu contemporan unei opere shakespeariene care, așa cum se va vedea, are multe de spus și astăzi.

Pe lângă adaptarea textului, spectacolul devine actual și prin decorul și mijloacele multimedia (proiecții și montaj live care preiau, cu ajutorul a șapte camere video, secvențe din multiple spații de joc neconvenționale ale Teatrului de Comedie) realizate de Andu Dumitrescu, prin costumele semnate de Doina Levintza sau prin momentele muzicale, semnate de Raul Kusak, și de dans, coregrafiate de Ștefan Lupu.

În distribuție: Sabrina Iașchevici/ Ioana Flora (Beatrice), Anca Dumitra/ Alina Rotaru (Hero), Dorina Chiriac/ Ana Bianca Popescu (Margareta), Andreea Samson/ Antonia Boantă (Ursula/ Grefierul), Irina Ștefan (Conrada), Alexandru Bogdan (Prezentatorul/ Mesagerul/ Baltazar/ Părintele Francisc/ un polițist), Alexandru Conovoaru (Leonato, guvernatorul Messinei), Mihai Niță (Bodyguardul/ un polițist), Liviu Pintileasa (Don Pedro), Emilian Oprea/ Conrad Mericoffer (Benedick), Lucian Ionescu/ Bogdan Cotleț (Claudio), Bogdan Cotleț/ Anghel Damian (Don John), Dragoș Huluba/ Dan Rădulescu (Borachio), Dan Rădulescu/ Silviu Debu (Dogberry-Coarnă), Șerban Georgevici (Verges-Aguridă).

„Push Up”

„Push Up” explorează miturile lumii contemporane

Teatrul Național din Timişoara vă aşteaptă la ultma sa montare cu Push Up de Ronald Schimmelpfennig, în traducerea lui Victor Scoradeț.

Un text-cult al dramaturgiei contemporane europene, Push Up explorează unul dintre miturile preferate ale lumii contemporane: acela că singurul drum acceptabil este cel care merge în sus. Că nimic nu-ți poate sta în cale în drumul spre vârful piramidei. Nici semnele timpului, nici emoțiile, nici setea de căldură umană. Push Up dezvăluie patru situații de viață, patru întâlniri, patru oportunități de comunicare. „Pentru ce sau pentru cât ești dispus să renunți la tot ceea ce eşti?”, e întrebarea  la care fiecare dintre personaje este provocat să răspundă. Şi fiecare răspunde aşa cum crede sau ştie mai bine. Şi, pe măsură ce răspunsurile fie rănesc, fie creează punţi de comunicare, geamurile clădirii impozante de birouri care serveşte de această dată drept decor reflectă  în oglinda lor rece  întreaga societate civilizată, cu jaloanele ei ierarhice bine trasate, cu groaza ei absolută de ratare, cu tot arsenalul ei de măşti, toate acele persona care ne ajută să supravieţuim “junglei urbane” – nouă înșine, în fond.

Push Up este prima colaborare dintre regizorul Alexandru Maftei (cunoscut publicului ca regizor de film, pentru Bună, Ce faci? sau Domnișoara Christina) și actorii Naționalului timișorean. Romeo Ioan, Ana-Maria Cojocaru, Flavia Giurgiu, Cristina König, Adrian Jivan, Doru Iosif, Victor Manovici şi Victoria Rusu sunt cei care dau viață poveștilor imaginate de Ronald Schimmelpfennig, unul dintre cei mai apreciați și prolifici autori germani de astăzi. Echipei artistice i se alătură scenografa Vali Ighigheanu, care semnează decorul și costumele spectacolului. Spectacolul va putea fi vizionat în 27 mai

Fotografii: Adrian Pîclișan

„M-am hotărât să devin prost” – 100

Naționalul timișorean a sărbătorit recent reprezentația cu numărul 100 a comediei M-am hotărât să devin prost după Martin Page. Spectacolul a avut premiera în 24 februarie 2012. De atunci, s-a jucat de fiecare dată cu sala plină, bătând recordul de viteză la vânzarea biletelor.

Actorul Călin Stanciu jr., binecunoscut și extrem de îndrăgit de publicul timișorean, a intrat pentru a o suta oară în pielea lui Antoine, un băiat prea deștept pentru lumea lui, căruia îi vine strălucita idee să combată singurătatea prin exerciții de „împros-tire”. Acestuia i se alătură într-o suită de roluri, unul mai savuros decât celălalt, actorii Victor Manovici, Victoria Rusu, Mălina Manovici și Alina Chelba. Adaptarea și regia spectacolului sunt semnate de Antonella Cornici, acesta fiind debutul său ca regizor. Decorurile și costumele aparțin scenografei Rodica Arghir, video designul este realizat de Lucina Matei, iar muzica este semnată de Bobo Burlăcianu.

Teatrul Excelsior

“Marea Rușine”, un spectacol-lecţie la Teatrul Excelsior

Duminică, 22 aprilie, la ora 19:30, spectacolul Marea Rușine, realizat de actrița romă Alina Șerban, va fi prezentat la Sala „Ion Lucian” a Teatrului Excelsior. Este pentru prima dată în România când un spectacol de teatru rom este inclus în repertoriul unei instituții culturale.

Marea Rușine este primul proiect de teatru regizat de o femeie romă din România și, totodată, prima piesă de teatru despre istoria robiei romilor, cu o distribuție alcătuită din actori profesioniști de origine romă și română.

„România poate deveni pionierul reabilitării imaginii despre romi în spațiul internațional”, consideră Adrian Găzdaru, Directorul Teatrului EXCELSIOR, pentru care spectacolul Marea Rușine „reprezintă un prilej minunat pentru promovarea culturii rome de către instituțiile românești”.

Inspirată de sclavia romilor, piesa gravitează în jurul temei rușinii, evocând complexul de trăiri colective generat de această realitate istorică foarte puțin cunoscută și neasumată. Personajul principal, o tânără masterandă de etnie romă, propune coordonatorului disertației sale o temă tabu pentru mediul academic românesc: sclavia romilor. Din acel moment este readusă în actualitate toată paleta de „rușini” asociate acestui trecut îngropat în uitare. Exprimată prin frică, mânie, pudoare, jenă, ocară, batjocură sau ofensă, rușinea este redescoperită și retrăită la nivel individual de personajele poveștii: profesori, colegi, familie. Majoritatea celor peste 250.000 de sclavi care trăiau în Țara Românească și Moldova la jumătatea secolului al XIX-lea erau romi. Istoria sclaviei romilor lipsește din manuale, lipsește din mentalul colectiv și lipsește din discuțiile societății românești contemporane. De aceea, Marea Rușine este un pas necesar pentru conștientizarea acestei istorii încă neasumate.

„Actrița Alina Șerban a creat un spectacol-lecție, în care face o incursiune documentată în istoria romilor și o scanare a mentalului rasist din prezent. Investigația artistică urmărește atât discursul public, cât și autolimitările din interiorul etniei, căci sub presiunea discriminatorie a majorității, minoritatea se cenzurează singură. Astfel, spectacolul are două episoade: chestionarea prezentului printr-o poveste care luminează panoramic umorile societății contemporane românești cu privire la romi și «lecția» de istorie propriu-zisă, cu documente performate”, scrie criticul de teatru Oana Stoica.

Proiectul Marea Rușine a fost prezentat pentru prima dată publicului ca spectacol-lectură, la începutul anului 2016, la Muzeul Țăranului Român, iar ulterior a fost jucat pe scena Teatrului Național București și la ARCUB.

Spectacolul este prezentat de Centrul Național de Cultură a Romilor-Romano Kher, în parteneriat cu Teatrul Excelsior prin Primăria Municipiului București, Partida Romilor Pro-Europa și Agenția Națională pentru Romi (ANR).

“Grounded”, o piesă despre fragilitatea unei femei

Spectacolul cu piesa lui  George Brant a avut o avanpremiera la Bucureşti, la unteatru, săptămâna trecută şi  are premiera oficială în concurs la Bacău Fest MONODRAME – Festivalului Internaţional al Recitalurilor Dramatice.

O femeie-pilot de bombardier devine mamă și soție, dar atunci când se întoarce din concediul de maternitate și își dorește să zboare din nou, sistemul o „reciclează” și o trimite să piloteze drone în deșert. E posibil pentru o ființă umană să meargă la război în fiecare zi, iar apoi, seara, să-și sărute fiica de noapte-bună? Poate fi înlocuit zborul cu un job într-o rulotă în mijlocul deșertului? Cum faci față atunci când devii conștient că „totul se înregistrează”? Spectacolul Grounded, regizat de Ligia Ciornei, în interpretarea Isabelei Neamțu își propune sondarea unui moment existențial extrem, acela al începutului dezumanizării unei femei-pilot. Deşi premisele textului conturează un personaj feminin masculinizat prin prisma „uniformei” pe care o poartă, creatorii spectacolului și-au propus să descopere fragilitatea ființei umane și mai ales a unei femei care, deși obsedată de adrenalina zborului, păstrează intacte instinctul, emoția şi puterea de a iubi.

Epoca modernă suprapune existențele și arhivează toate momentele vieții noastre. Este epoca Big Brother, în care „totul se înregistrează”. Tocmai de aceea un rol important în spectacol îl joacă montajul video live și live sound design-ul.

Originalitatea montării constă în dialogul armonios acordat între actorie, sunet și montaj-video, toate trei întâmplându-se în timp real, pentru recuperarea unui prezent gata oricând să se dizolve în „gri”

 

 

 

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.