Vai de podurile noastre cu cale ferată

Aproape o treime din podurile și podețele peste care trece calea ferată din România au durată de viață proiectată expirată, se arată într-un raport al CFR. Pe rețeaua feroviară publică există un număr de 17.695 poduri și podețe cu o lungime totală de circa 188 kilometri din care 4.381 poduri (3.028 metalice și 1.353 masive), 190 viaducte (108 metalice și 82 masive) și respectiv 13.124 podețe (1.887 metalice și 11.237 masive). Din numărul total de poduri și podețe aflate în evidență, un procent de circa 46 % au durata normală de funcționare expirată conform HG 2139/2004, iar un procent de circa 29 % au durata de viață proiectată expirată.

Numărul punctelor periculoase existente în evidență la 31.12.2019 este de 1.175, din care 410 sunt de categoria I (264 pe linii magistrale și principale). Cauzele generatoare sunt preponderent terasamentele cu probleme de stabilitate, zone inundabile, zone de munte cu risc de căderi stânci, tuneluri cu infiltrații, poduri cu probleme legate de stabilitate infrastructură sau suprastructură. Reducerea numărului acestora este strict legat de asigurarea sursei de finanțare pentru executarea lucrărilor necesare scoaterii de sub efectul cauzelor generatoare.

În anul 2019 dintr-un program de înlocuire de 20.249 traverse (față de un necesar de 31.962 recenzate pe total rețea), s-au înlocuit 6.748 buc. traverse, reprezentând un procent de 33 % față de programat. Restanțele la această prestație importantă sunt cauzate de lipsa forței de muncă, lipsa fondurilor pentru contractarea acestor lucrări cu terți, aprovizionarea cu traverse speciale de poduri în a doua jumătate a anului etc.

Neintervenția operativă pentru aducerea într-un regim normal de funcționare a obiectivelor scadente la lucrări generează costuri suplimentare în perspectivă pentru reparații, sau chiar necesitatea refacerii integrale în cazurile unor evoluții negative ale degradărilor prin reducerea capacității portante sau, în cazul punctelor periculoase legate de fenomene meteorologice scoaterea
din funcție totală pe fondul manifestării unor calamități naturale.

Din totalul de 5.023 poduri, viaducte și podețe cu suprastructură metalică, a căror greutate se ridică la aproximativ 210.000 tone, în anul 2019 a devenit scadentă la revizie periodică o cantitate de 54.631 tone, (la care s-au adăugat și restanțele din anii anteriori dar și necesitatea impusă prin expertize sau prin gradul neconformităților depistate cu ocazia inspecțiilor, în vederea stabilirii condițiilor de circulație corespunzătoare stării tehnice).

Din această cantitate, funcție de forța de muncă și de dotările cu scule și utilaje existente la atelierele de tabliere metalice din cadrul SRCF 1-8, s-a programat la revizie pe anul 2019, în ordinea urgențelor, o cantitate de 47.142 tone. Realizările la activitatea de revizie a podurilor si podețelor cu suprastructura metalica, pe anul 2019 reprezintă un procent de 81 % din programat (38.130 tone), nerealizările fiind determinate de lipsa personalului propriu de specialitate, de utilizarea forței de muncă la alte lucrări
considerate urgente, de neatractivitatea acestui gen de activitate pentru firmele autorizate AFER în acest domeniu. În anul 2019 programul de revizie cu drezinele de inspectat poduri din dotarea CNCF-CFR-SA (două drezine) s-a desfășurat cu dificultate din cauza defecțiunilor apărute la acestea. Această situație a generat sporirea restanțelor la această prestație care este prevăzută
conform Instrucțiunii nr. 309/2005.

În plus, compania de transport feroviar a consemnat că până la finele anului 2019 s-au înregistrat un număr de 834 bucăți de șine rupte, din care un număr de 709 bucăți șine rupte pe calea fără joante si 125 pe calea cu joante. La data raportării se află în evidențe pe liniile curente un număr de 21156 șine defecte de categoria I-a, 12536 șine defecte de categoria a II–a și respectiv 10604 șine defecte de categoria a III-a, respectiv un număr de 365 șine defecte de categoria I-a, 2.786 șine defecte de categoria a II–a și 739 șine defecte de categoria a III – a pe liniile din stații.

Foto Arhivă

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 4598 Articole
Author

6 Comentarii

  1. Halloooo!, pnl! Ar trebui sa moara multi oameni in accidente de tren pentru imbunatatirea conditiilor de trafic si calatorii?! Cati la numar?

  2. Bani sunt. Verificați contractele cu Statul ele veneticilor profitori care mai și candidează la primarii fără măcar sa vorbească românește ca lumea.

  3. CFR -ul este de ani buni muzeu in aer liber ,ori cu mocănița din Maramureș ori cu trenul aceași distracție ….tragem de el cat se poate …

    • Exact! Si cand te gandesti ce o modernizase guvernarea taranista a lui Diaconescu sub presedintia Tzapului!
      Aia de la PNT ce au facut? N-au schimbat macar un tirfon in toata guvernarea lor. Astia de la PNL au schimbat macar un felinar in cele 10 luni de guvernare?……[Leo]

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.