Viorel Panait ( Comvex): „Este o cursă accelerată şi toată lumea este implicată”

Portul Constanţa, principala rută alternativă pentru transportul cerealelor ucrainene după retragerea Rusiei din acordul internaţional, are capacitatea necesară de a gestiona un număr suplimentar de cargouri până la mijlocul lunii august, a declarat Viorel Panait, preşedintele operatorilor portuari din Constanţa, pentru Reuters, preluată de Agerpres.

Viorel Panait a adăugat că operatorii din portul Constanţa sunt şi ei interesaţi să îşi majoreze capacităţile.

Chiar şi înainte ca Rusia să anunţe că se retrage din acordul care permitea Ucrainei să exporte cereale din porturile sale la Marea Neagră, Constanţa era principala rută alternativă de livrare a cerealelor ucrainene. Aceasta, în condiţiile în care, de la începutul invaziei ruseşti şi până în prezent, prin portul Constanţa au trecut aproximativ o treime din exporturile de cereale ale Ucrainei.

Panait a declarat pentru Reuters că, per total, în primele şase luni ale anului, 15,25 milioane de tone de cereale au trecut prin portul Constanţa, în creştere cu 24,5% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Cerealele ucrainene au reprezentat 7,5 milioane de tone din cantitatea totală. Comparativ, pe întreaga perioadă a anului 2022, operatorii portuari din România au intermediat 8,6 milioane de tone de cereale din Ucraina.

Viorel Panait, care este şi director general la operatorul portuar Comvex SA, spune că întârzierile apărute în recoltatul cerealelor româneşti, precum şi reticenţa anumitor fermieri români în a-şi vinde producţia la preţuri mici, fac să existe capacităţi disponibile pentru cerealele ucrainene până la mijlocul lunii august.

„Recoltatul în România începe uşor mai târziu decât în Ucraina, ceea ce creează o pauză între cele două recolte, iar unii fermieri români mai păstrează recoltele lor, aşa că vânzările stagnează pentru moment. Asta creează capacităţi logistice disponibile de care Ucraina ar putea profita”, a susţinut acesta.

În plus, el a precizat că operatorii de terminale de cereale din portul Constanţa şi-au majorat investiţiile în echipamente şi management pentru a-şi îmbunătăţi capacitatea operaţională, comparativ cu situaţia de la începutul războiului. Până acum, cantitatea maximă de cereale care a trecut într-un an prin portul Constanţa a fost de 25 de milioane de tone, însă Panait spune că acest vârf va fi depăşit în 2023.

„Este o cursă accelerată şi toată lumea este implicată – statul, autoritatea portuară, operatorii – cu obiectivul de a creşte capacitatea operaţională, vitezele de tranzit şi cantităţile de cereale”, a afirmat Panait.

Acesta a dezvăluit că firma Comvex, care anul trecut şi-a dublat capacităţile de descărcare a barjelor, va demara în următoarele opt luni un program de lucrări pentru a-şi creşte capacitatea de stocare a cerealelor cu 25%, până la 250.000 de tone.

La începutul acestei luni, grupul francez de logistică TTS a finalizat preluarea operatorului Decirom SA din portul Constanţa şi a anunţat că va investi 10 milioane de euro pentru a creşte viteza de operare până în 2024.

Viorel Panait a mai spus că unii operatori din portul Constanţa utilizează un sistem digital, care reduce timpul necesar pentru procesarea declaraţiilor vamale până la 30 de minute, de la 48 de ore anterior.

În paralel, Ucraina şi-a majorat capacităţile la porturile sale pe Dunăre, de la Reni şi Izmail, iar acum se poartă discuţii cu operatorii feroviari pentru un nou sistem de reîncărcare la punctul de trecere a frontiere de la Vadul Siret-Dorneşti. „Vorbim de progrese reale”, a subliniat el.

Ucraina şi Rusia sunt mari exportatori mondiali de cereale, iar România este unul dintre principalii producători de cereale din UE. Pe de alt parte, România este una dintre cele cinci state membre UE din Europa de Est care se confruntă cu un aflux de cereale ucrainene după invazia rusească, ceea ce a obligat UE să aprobe restricţii temporare conform cărora cerealele ucrainene pot doar să tranziteze cele cinci ţări.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

10 Comentarii

  1. Prevad ca exporturile romanesti vor avea de suferit datorita acestor grine care vin din Ukraina in Portul Constanta.In alta ordine de idei, as fi curios sa stiu daca Ukraina plateste acest serviciu de a se folosii de Portul Constanta ,sau este la fel pe moka pt. ca sint ukrainieni .

  2. Ma amuza cum isi face calcule si socoteli directorul de la CFR Marfa )) Deja vede o asa numita ,,oportunitate istorica,,si milioane de euro castig din transportul cerealelor modificate genetic.Biet roman naiv )) De transport,o sa transporte.Gratis.Fara Bani )) E destul ca Zelensky sa dea cu pumnul in masa la Bruxell ca n are bani de platit transportul.Stapanii vor chema apoi la ordine pe Iohannis Ghiocel sa asigure transportul gratuit ))) Bine,numai ,,gratuit,,nu v a fi.O sa plateasca fraierii romanii tot.

  3. Din toto tambalaul asta , cu granele ucrainene , ce-i iese Romaniei ? Cumva si povestea asta este trecuta in contul omeniei, al solidaritatii? Guvernantii nostrii , mucles! O fi totul secret de stat ! Ce ne jucam? Si daca Ucraina n-o sa mai fie?

  4. Nea Panainte, am vazut azi pe cabalul tv francez ca in perimetrul romanesc al marii negre sunt doua uriase nave franceze care asteapta sa fie incarcate de cateva zile si capii francezi sunt ingrijorati, pentru ca, in paralel peste linia despartitoare a perimetrului romanesc, sunt plantate 4-5 nave ruse cu armament din care rusica ataca ukraina. Doar intreb:
    – De ce asteapta cele doua vapoare de ceva timp destul pentru incarcare, cand se putea face manevrele inainte de expirarea contractului semnat intre turcua-rusica si restul tarilor? Inca ceva, am vazut pe youtube pe canalul nato care urmareste live online tot ce se intampla nu numai pe marea neagra, ci tot globul, ca turcica are nave maritime pe langa cele 2-3 ukraineene, pana aproape de mikolaiv dar pe apa. De ce nu se misca incarcate sub protectia turciei inclusiv incarcarea uriaselor nave turcesti pentru export? Se stie ca rusica nu isi strica relatiile cu turcia indiferent de situatie, se stie ca turcii sunt mai periculosi decat orice natiune, violenta, rezistenta, razbunare, toate la cote alarmante.

  5. ce-si face omul cu mana lui nici dracul nu desface…rumanu’ sta in pasivitate de mushtzel in timp ce tradatorii lucreaza la foc conyinuu…stati cuminti la locuRIli voastre tovarashi: este spre „binele” vostru…

  6. Tare as veea sa vad acea cursa accelerata si toata lumea implicata pentru realizarea intereselor romanesti, nu penttru interesele strainilor!

  7. Romania se KK, iar, pe fermierii romani…, ca sa-i poata pupa in c_r pe americani si pe ucraineni.

  8. „TOTUL PENTRU UCRAINA!!!”ȘI DACĂ-O BOMBĂ CADE PE „UN CARGOU CE VINE LA ÎNCĂRCAT” ȘI DIN SATELIT SE VĂD ȚEVILE TUNURILOR ȘI PALEȚII CU OBUZE CU DISPERSIE–ȘI RUȘII VOR REVĂRSA O PLOAIE DE FOC ȘI OȚEL PESTE IVESTIȚIA EURO FANTASTICĂ DIN PORT-CINE VA FI ÎN CÂȘTIG ȘI CINE ÎN PIERDERE ȘI SUFERINȚĂ???DE CE POLONIA -URIAȘA LUPTĂTOARE ANTIRUSĂ NU S-A IMPLICAT ÎN SECERIȘUL UCRAINEAN?

  9. Prostul pana nu-i fudul, nu e prost destul!. Asta-i o zicala din batrani pe care nu dorim s-o renegam. Si uite asa ne facem din nou si iarasi de cacao!. Cert este ca pe unii ii cam mananca-n intre buci si se scarpina cu mainile altora. Iar noi avand mainile libere si la vedere nu ne dam in laturi de la nimic. Traiasca si infloreasca prietenia intre popoare!!. Si nenea Viorel ca stie el ce stie!.

  10. Cred ca in Romania sunt niște șmecheri de SUS care fac milioane si MILIOANE de euro din cerealele ucrainiene dar in dauna fermierilor români! ACEASTA E CORUPȚIE DE STAT!
    NORMAL, așa stau lucrurile într-un stat MAFIOT ȘI EȘUAT.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.