Weekend bogat în spectacole de teatru

Teatrul Odeon

„Bădăranii”

În 1957, Grigore Vasiliu Birlic, Alexandru Giugaru, Radu Beligan, George Calboreanu şi Silvia Dumitrescu Timică jucau în aer liber, pe o ploaie torenţială, şi obţineau un succes enorm la Festivalul “Carlo Goldoni” de la Veneţia, cu spectacolul Teatrului Naţional, “Bădăranii”, regizat de Sică Alexandrescu. Acum, mari actori ai teatrului din România se încarcă cu amintirea acelui succes şi cu energia unei comedii nemuritoare şi aduc în faţa publicului „Bădăranii”, de Carlo Goldoni, la Teatrul “Metropolis”. Nu trebuie să rataţi această întâlnire!

Un spectacol cu o abordare modernă, în regia lui Dan Tudor, ce îi are în distribuţie pe: Mircea Albulescu, Costel Constantin, Gheorghe Visu, Eusebiu Ştefănescu, Adriana Trandafir, Cecilia Bârbora, Gabriela Popescu ş.a.

Scenografia: Corina Grămoşteanu. Muzica originală: Vlaicu Golcea.

Mişcare: Florin Fieroiu.

Spectacolul poate fi vizionat duminică 6 iulie, la orele 19.00.

Lecţia de violoncel

Radu Beligan şi Lamia Beligan în Lecţia de violoncel

La o vârstă la care cei mai mulţi dintre noi nici nu îndrăznesc să viseze, cel mai mare şi mai iubit actor român regizează, conferenţiază, publică, acordă interviuri şi, mai ales, joacă. Performanţă demnă de Cartea Recordurilor!

Maestrul Radu Beligan va urca pe scenă în “Lecţia de violoncel”, o piesă scrisă special pentru el de Mona Radu, în regia lui Felix Alexa.

După 20 de ani de căsnicie, Eva (Lamia Beligan), o fostă vedetă de film, trăieşte suspiciunea că soţul ei, politicianul George Popa (Radu Beligan), îi este infidel. Rănită profund, participă la un casting unde obţine un rol într-un film american, dar pentru interpretarea lui, ea trebuie să înveţe să cânte la violoncel doar în trei luni. În felul acesta, îl cunoaşte pe tânărul profesor Radu Manoliu (Marius Manole), care este însurat cu Gabi (Tania Popa/Rodica Ionescu) şi au doi copii.

Dacă la început profesorul de violoncel i se pare Evei dezagreabil, treptat se îndrăgosteşte de el şi, fără scrupule, îl seduce, negândindu-se la consecinţele care nu întârzie să apară. Despre alegerea Evei, între rolul pe care şi-l doreşte cu disperare, bărbatul de care s-a îndrăgostit şi soţ, veţi afla în comedia “Lecţia de violoncel”, un spectacol pe care nu trebuie să-l rataţi. “Teribil de contemporan, plin de replici inteligente, scris special pentru maestrul Beligan. Este o poveste despre corupţia amoroasă şi politică, despre vieţi tulburate. În această piesă sunt încă trei personaje şi i-am luat pe Marius Manole, pe Lamia Beligan, iar Rodica Ionescu şi Tania Popa vor juca alternativ acelaşi rol. Sunt oameni tineri şi domnul Beligan, privindu-i, se simte încărcat de energia lor. La repetiţie are mult farmec şi mult aplomb, ne uitam cu toţii fascinaţi la modul lui de a face teatru la această vârstă. E genial şi unic cum poate da sensuri neaşteptate unor replici. Este inimitabil”, mărturisea regizorul Felix Alexa.

Scenografia: Nina Brumuşilă.

Spectacolul este programat vineri 4 iulie şi sâmbătă 5 iulie, la ora 19.00.

Ultimele spectacole ale stagiunii la Teatrul Odeon

“Gaiţele”

Scenă din spectacolul Gaiţele de la Teatrul Odeon

Una dintre cele mai valoroase comedii ale dramaturgiei românesti, “Gaiţele” sau “Cuibul de viespi” – cum se intitula la începutul anilor ’30, este un text de mare forţă dramatică.

Un spectacol cu un enorm succes care se bucură de creaţia şi palmaresul unor mari actori ai scenei româneşti. Alexandru Kiriţescu a semnat o satiră socială, cum o numea el însuşi, “în care m-am străduit, cu adevăr şi mânie, să demasc lumea putredă ce mi se dezvăluise în toată hâda ei goliciune”.

Alexandru Kiriţescu, dramaturg şi traducător, cu o intensă activitate publicistică, s-a născut în 1888, la Piteşti, în familia unui funcţionar ceferist. Debutul său în dramaturgie a avut loc când autorul avea doar 22 de ani, cu piesa ”Învinşii”, despre care Tudor Arghezi spunea că este o ironie, deoarece autorul şi-a început cariera cu o piesă cu un nume de învins. Tot Arghezi aprecia piesa ca ”originală, dar lipsită de originalitate”!

Regia: Alexandru Dabija.

Decorul: Vittorio Holtier. Costumele: Irina Solomon.

În distribuţie: Dorina Lazăr, Elvira Deatcu /Ana Maria Moldovan, Paula Niculiţă, Carmen Tănase, Virginia Rogin, Ionel Mihăilescu, Constantin Cojocaru, Antoaneta Zaharia / Dana Voicu, Marius Stănescu, Petre Nicolae, Pavel Bartoş.

Vineri, 4 iulie şi vineri 11 iulie, la ora 19.00.

“Titanic Vals”

Titanic Vals

Comedia “Titanic Vals”, de Tudor Muşatescu, nu şi-a pierdut cu nimic prospeţimea chiar dacă a văzut lumina rampei acum 81 de ani. Secretul longevităţii ni-l dezvăluie chiar dramaturgul: „Acţiunea se petrece în zilele noastre, în orice oraş unde există soacre, neveste şi prefecturi”.

Un naufragiu, o moştenire neaşteptată, un candidat surpriză pentru un loc în parlament, un testament misterios, discursuri politice „piramidale” şi buclucuri sentimentale, lovituri de teatru şi răsturnări de situaţie, într-un spectacol-satiră ce dezvăluie noi perspective asupra umorului lui Muşatescu.

Regia: Alexandru Dabija.

Decoruri: Helmuth Stürmer. Costume: Corina Grămoşteanu. Ilustraţia muzicală: Vasile Manta.

În distribuţie: Ionel Mihăilescu, Antoaneta Zaharia, Dorina Lazăr, Nicoleta Lefter, Sabrina Iaşchevici, Marius Damian, Ioan Batinaş, Alexandru Papadopol, Pavel Bartoş, Rodica Mandache, Anda Saltelechi, Dan Iosif.

Spectacolul este programat sâmbătă, 5 iulie, duminică, 6 iulie şi duminică 13 iulie, la ora 19.00.

“Poveste despre tatăl meu”

Mircea Constantinescu şi Crina Mureşan în Poveste despre tatăl meu

“Am cunoscut bine câteva dintre personajele care vă spun de pe scenă povestea vieţilor lor. Cât este realitate şi câtă ficţiune s-a mai adăugat peste ea nu mai are azi importanţă aproape pentru nimeni. Tot ce îmi doresc este ca măcar o fărâmă din emoţia sub care am trăit scriind «Poveste despre tatăl meu» să ajungă la dumneavoastră, spectatorii”, mărturisea Radu F. Alexandru, autorul textului.

Iar regizorul Gelu Colceag aprecia: „Într-o lume în care la modă sunt preocupările legate de probleme minoritare (etnice, sexuale, sociale), acest dramaturg este oarecum atipic şi îşi alege ca ţintă minoritatea intelectuală; astfel, Radu F. Alexandru se plasează în familia lui Albee, Pinter, La Butte, a Yasminei Reza, a lui Bogosian şi a altor dramaturgi contemporani, care sunt atenţi la nevrozele contemporane ale intelectualului, scriu întotdeauna cu umor şi, nu de puţine ori, cu cinism. Într-o lume superficială, Radu F. Alexandru este un scriitor profund, care ne ia şi se ia în serios”.

Scenografia: Constantin Ciubotariu.

Cu: Gelu Niţu, Mircea Constantinescu, Mircea N. Creţu, Dan Bădărău, Crina Mureşan, Ioana Anton.

Sâmbătă 5 iulie, la ora 19.30.

“Când Isadora dansa”

Când Isadora dansa

Piesa realizează un portret, deopotrivă emoţionant şi amuzant, al Isadorei Duncan din anul 1923, când se afla la Paris, falită, fără casă, într-o căsătorie tumultuoasă cu revoluţionarul poet rus Esenin, dar convinsă în continuare că poate oferi frumuseţe omenirii prin dans.

“Când Isadora dansa” s-a jucat pentru prima oară la “Yvonne Arnaud Theatre”, din Guildford, pe 27 noiembrie 1985, în regia lui Robert Allan Ackerman. Premiera londoneză a avut loc pe 19 septembrie 1988, la “King’s Head Theatre”, Islington, în regia lui Tim Luscombe. În 1991, Robert Allan Ackerman reia piesa la “The Globe Theatre” din Londra, cu Vanessa Redgrave şi Oleg Menshikov în rolurile principale. Premiera americană a avut loc la New York în 19 februarie 1990, la “Playwrights Horizon”.
Răzvan Mazilu a mai montat textul în 2009 la Teatrul “Meli” din Atena.

„Piesa fascinantă şi amuzantă a lui Martin Sherman… prezintă o imagine profundă şi adesea comică despre această căsnicie boemă şi, fără nicio urmă de solemnitate, dialogul său plin de vivacitate acoperă o mare varietate de subiecte: fiorul unei pasiuni distrugătoare (relaţia dintre Serghei şi Isadora este clar sortită eşecului); limbajul şi comunicarea (se folosesc cinci limbi străine pe parcursul piesei); natura evazivă a experienţei artistice; şi mai ales obsesia aproape copilărească a artistului pentru sine”, scria Michael Billington în “The Guardian”.

Martin Sherman (născut la 22 decembrie 1938) este un apreciat dramaturg şi scenarist american, devenit celebru odată cu nominalizarea la Premiul “Pulitzer” şi Premiul “Tony” pentru piesa “Bent” (1979). Martin Sherman locuieşte în Londra din 1980. Dintre piesele sale cele mai cunoscute amintim: “Next Year in Jerusalem”, “Rose”, “The Night Before Paris”, “Passing By”, “Cracks”, “Rio Grande”, “Bent”, “Messiah” şi “A Madhouse in Goa”.

Regia, coregrafia şi costumele: Răzvan Mazilu.

Decorul: Mihai Păcurar. Light design: Lucian Moga.

Cu: Maia Morgenstern, Mihai Smarandache, Rodica Mandache, Oana Ştefănescu, Jeanine Stavarache, Monica Petrică, Mircea Constantinescu, Vlad Logigan/ Andrei Runcanu.

Duminică, 6 iulie, la ora 19.00.

“Pescarul şi sufletul său”

Pescarul şi sufletul său, la Teatrul Odeon

Textul spectacolului “Pescarul şi sufletul său” are la bază un basm scris de Oscar Wilde, publicat în 1891 în colecţia de basme “Casa cu rodii”, continuare a volumului “Prinţul fericit şi alte poveşti”. Este o poveste dedicată lui Alice Heine, prinţesă de Monaco, şi a fost scrisă ca o reacţie la “Micuţa Sirenă” a lui Hans Christian Andersen, unde o sirenă îşi doreşte un suflet şi să fie muritoare.

A fost odată ca niciodată un pescar care se îndrăgosteşte de o sirenă. Dar ei nu îşi pot trăi povestea de dragoste pentru că aparţin unor lumi diferite: el are suflet şi ea nu are. Aşa că pescarul are de ales între sufletul său şi dragostea sa. Dacă va reuşi să coboare în lumea apelor pentru a se căsători cu micuţa lui sirenă vă lăsăm să descoperiţi în spectacol.

Textul nu este doar o poveste de iubire interzisă, ci şi o meditaţie despre tensiunea trup-spirit, despre importanţa inimii în construcţia eului, despre ce ne aduce fericirea şi salvarea.

Regizoarea Carmen Lidia Vidu realizează un spectacol de teatru-multimedia care hipnotizează prin atmosfera sonoră şi prin muzicalitatea vocilor actorilor ca într-un concert. Povestea este dublată vizual prin intermediul proiecţiilor video cu o mare încărcătură simbolică, ce îşi propun o coborâre în adâncul poveştii şi în adâncul propriului eu.

Scenografia: Constantin Ciubotaru. Video: Alma Cazacu. Muzica: Ovidiu Chihaia.

În distribuţie: Marius Stănescu, Petre Nicolae, Marian Lepădatu, Diana Gheorghian, Eugenia Păsat, Amelia Stuparu.

Duminică, 6 iulie, la ora 19.30.

“Şaraiman”

Răzvan Mazilu în Şaraiman

Un spectacol de dans contemporan şi stand-up comedy, marca Răzvan Mazilu.

“Un tren nevăzut spulberă vise, proiecţii şi ambiţii, iar corpul mut, aproape inert, care îl contemplă de la distanţă a fost demult strivit de roţile lui. Trenul e pierdut şi călătoria pentru totdeauna ratată, dar amintirea posibilităţii se prelungeşte în corpul dansatorului până când un altul, un vehicul interior, transformă călătoria într-un mind trip cu potenţialitatea reconfigurării. Corpul clătinat de şansele ratate, corpul mutilat de memoria neputinţei, corpul desfigurat de amintirile trecutului supravieţuieşte trenului pierdut antrenându-şi carnea într-un proces de reconstrucţie a sinelui prin umor şi autoironie aparent detaşată.”

“Şaraiman” este inspirat din muzica Romicăi Puceanu.

Noutatea principală prin care Şaraiman a atras atenţia publicului, numeros şi curios la fiecare reprezentaţie, este introducerea în spectacol a conceptului de stand-up comedy, cu ajutorul lui Dan Badea, un profesionist al genului.

Coregrafia: Nadar Rosano.

Sâmbătă, 12 iulie, la ora 19.30.

Teatrul Mignon

“Elevator”

Raluca Boca şi Alexandru Potecă în Elevator

Marea Britanie, 2002. Doi tineri rămân blocaţi într-un ascensor dintr-o fabrică părăsită, unde se duseseră pentru a face sex. Rămân blocaţi, iar situaţia devine dramatică atunci când minutele se transformă în ore şi orele în zile. Piesa, inspirată dupa un caz real din Anglia, este semnată de Gabriel Pintilei.

Regia şi Light Design: Dorin Boca.

Scenografia: Raluca Boca şi Alexandru Potecă. Mişcarea scenică: Iulian Gliţă.

Cu: Florentina Năstase şi Vlad Bălan. Voci: Mihaela Săndulescu şi Bianca Mateescu.

Vineri, 4 iulie, la ora 19.30.

“Venus şi Adonis”

Valentina Zaharia şi George Popescu în Venus şi Adonis

Venus, zeiţa iubirii carnale, se îndrăgosteşte pentru prima dată de un muritor: Adonis, întruchipare a idealului de frumuseţe masculină.

Povestea lor de iubire este un mit celebru. Shakespeare intervine în mit şi impune acţiunii canoane aristotelice de timp şi spaţiu, specifice teatrului antic. De asemenea, îl face pe Adonis, prea tânăr şi dornic mai degrabă de vânătoare, să refuze avansurile zeiţei. Venus insistă, iar descrierea dorinţei şi poftelor sale este poate cea mai explicită din opera shakespeariană.

Conflictul puternic astfel creat, personajele profund dramatice şi structura poemului îl fac potrivit pentru o punere în scenă. Iar opţiunea de a avea un singur actor ca Povestitor, Adonis şi Venus, pare cea mai potrivită pentru a servi şi poeziei, componenţei lirice, nu doar celei dramatice ale poemului. Acelaşi rol îl are şi muzica live, care nu numai acompaniază, ci este un partener de dialog.

Spectacolul-recital după William Shakespeare, regizat de Ioana Petre, a fost selectat la Festivalul „Shakespeare al tuturor”, Craiova 2014.

Concept scenografic: Andrada Chiriac. Costume: Wilhelmina Arz.

Cu: Valentina Zaharia şi George Popescu (chitară clasică).

Spectacolul poate fi vizionat în 7 iulie, la 19.30.

Un nou premiu pentru “Hamlet”

Spectacolul Hamlet, din nou premiat

La Festivalul Teatrelor Maghiare de la Kisvárda, ediţia 26, organizat între 20 şi 28 iunie, spectacolul “Hamlet” al Teatrului Tamási Áron, în regia lui László Bocsárdi, a câştigat Premiul Primăriei Capitalei Budapesta, pentru înaltul nivel al performanţelor regizorale, actoriceşti şi de echipă.

Juriul de profesionişti a fost alcătuit din: Gothár Péter (regizor de teatru şi film), Koltai Tamás (critic de teatru, jurnalist) şi Láng Annamária (actriţă, regizoare). Din Juriul publicului au făcut parte un licenţiat în litere-teologie-drept – Hegedűs Katalin, colaboratorul Instituţiei Sănătăţii Publice din Kisvárda – Dr. Halmay Balázs, şi farmacista Dr. Tusnády Zsanett.

Începe Stagiunea Estivală la UNTEATRU!

“Blackbird”

Constantin Cojocaru în Blackbird

Piesa lui David Harrower îşi propune să plaseze spectatorul într-o sală de judecată în care să încerce să emită un verdict asupra unei fapte săvârşite. Să judece, să blameze sau să iubească două personaje care îi vor răscoli şi îl vor forţa să se uite înăuntrul său căutând Soluţia. Un text contemporan aparţinând unuia dintre cei mai importanţi dramaturgi tineri, montat într-o foarte scurtă perioadă de timp în toată lumea.

Regia: Andrei şi Andreea Grosu. Scenografia: Vladimir Turturica.

Cu: Constantin Cojocaru şi Florina Gleznea.

Marţi 8 iulie, la ora 20.00.

“Poezia Visului”

Lari Giorgescu în Poezia visului

„Poezia, când e bogată în semnificaţii şi culori autentice, dă substanţă nu numai lecturii sau recitalului. Ea poate da conţinut unui spectacol teatral cu tot ceea ce înseamnă acest gen artistic. Creaţia celui ce a fost un mare actor şi excepţional poet, Emil Botta, ne-a inspirat în încercarea de a-i valorifica multitudinea de idei şi metafore într-un format teatral. Am ales din Emil Botta câteva poezii subsumate ideii de vis creator de imagini şi întâmplări încărcate de sensuri şi sugestii. Rezultatul: spectacolul de faţă”, consideră Miriam Răducanu, autoarea acestui spectacol inerpretat de Lari Giorgescu.

Miercuri, 9 iulie, la ora 20.00.

“Cinci ore cu Mario”

Florentina Gleznea în Cinci ore cu Mario

“…râzi, râzi… plângi, râzi, plângi… râzi, râzi, râzi… un spectacol de Miguel Delibes dedicat marilor iubiri…”

Director de proiect: Ioana Moldovan. Regia: Mariana Cămărăşan.

Cu Florina Gleznea.

Joi 10 iulie, la ora 20.00.

“Ce zile frumoase!”

Sabrina Iaşchevici în Ce zile frumoase!

Un eseu teatral de Samuel Beckett despre trecerea timpului şi efectul pe care aceasta îl are asupra condiţiei umane. O femeie, Winnie, se scufundă încet într-o movilă de pământ sub un soare nimicitor. Alături, liber să se mişte, se află Willie, soţul ei. Se aude o sonerie. Winnie se trezeşte. Începe o nouă zi. O zi ca oricare alta căreia trebuie să-i supravieţuiasă. Va reuşi?

Regie: Sânziana Stoican. Scenografie: Valentin Vârlan.

Cu: Sabrina Iaşchevici şi Ionuţ Vişan.

Sâmbătă 12 iulie, la ora 20.00.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.