Care au fost preferinţele românilor la televoting. Cum au votat juraţii români. Cum a fost văzută piesa României de melomanii Europei. Piesa României nu a impresionat.
Site-ul oficial al Eurovision 2014 a dat publicităţii – în premieră – cum s-a votat la televotingurile organizate în 35 de ţări şi cum au votat (om cu om) juriile naţionale profesioniste. Piesa României nu s-a bucurat de succesul scontat nici la televoting şi nici la juriile profesioniste. Acum în 2014, punctele acordate pe criterii geo-politice şi etnice s-au redus considerabil din cauza noului sistem de notare. Nimeni nu poate invoca clasarea relativ sub aşteptări a piesei României pe alte criterii decât strict muzical-artistice. De altfel, pe noi tocmai „criteriile” extra muzicale ne-au urcat 5 sau 6 locuri. Premierul Ponta a declarat luni, încercând să justifice locul luat de piesa noastră, că „România nu are prieteni în Europa”. Probabil premierul a uitat că, în 2010, Paula şi Ovi au obţinut un excelent loc 3, obţinând puncte frumoase de la toate ţările participante.
Basarabenii şi „căpşunarii” şi-au făcut datoria
Vă prezentăm ocurile pe care s-a clasat de piesa României la televotingurilor organizate în 35 de ţări:
1 – Spania, Italia, Moldova
2 – Portugalia
3 – Muntenegru
4 – Franţa, Israel, Austria
5 – Irlanda, Belgia
7 – Malta
8 – Slovenia, Norvegia
9 – Marea Britanie, Azerbaidjan, Grecia
12 – Suedia
13 – Elveţia
14 – Belarus, Macedonia
15 – Ungaria, Georgia
16 – Olanda, Islanda
17 – Germania, Armenia, Polonia
19 – Danemarca, Ucraina
20 – Letonia
21 – Rusia, Lituania, Finlanda
22 – Estonia
După cum se poate observa, piesa noastră a ocupat locul 1 în doar 3 ţări. Dar nu este aici vorba de o apreciere a valorii piesei, ci de un vot dat de românii aflaţi temporar sau pe o perioadă mai lungă la muncă în străinătate – Spania şi Italia, şi de opţiunile pro-româneşti ale basarabenilor de dincolo de Prut, din Moldova. Locul 2 obţinut în Portugalia se explică prin faptul că în Spania se prinde pe arii foarte mari şi postul public portughez şi românii din Spania au votat şi la televotingul din ţara vecină. De asemenea, mai avem români în Israel, Austria, Franţa şi Irlanda, evident, mai puţini decât în Spania şi Italia, dar voturile venite de la românii din aceste ţări au fost vizibile. Prezenţa lui Ovi în „echipa” României nu i-a impresionat foarte mult pe norvegieni – se ştie, Ovi şi-a început cariera muzicală în Norvegia. În fine, se pare că românii din Germania – mai mulţi decât în Austria sau Irlanda – nu au fost interesaţi de Eurovision, sau fiind deja „nemţi”, au votat corect. După cum se vede, în majoritatea ţărilor nordice şi ex-sovietice, piesa României nu a prins deloc. Chiar dacă în foarte multe ţări votează în special emigranţii şi minorităţile, se poate spune că în proporţie de 40% reflectă valoarea unei piese. Dacă scădem voturile românilor de afară, rezultatele televotingurilor ar fi fost catastrofale. Cocluzia: piesa României nu a fost interesantă pentru melomani.
Cum ne-au notat juriile profesioniste
1 – Moldova
3 – Macedonia, Malta
4 – Azerbaidjan
5 – Austria
6 – Israel
8 – Spania
10 – Belarus, Norvegia
11 – Estonia
13 – Belgia, Italia, Ucraina
14 – Danemarca, Islanda
15 – Elveţia
16 – Albania, Finlanda, Germania, Suedia, Olanda
17 – Armenia, Ungaria, Letonia
18 – Grecia, Irlanda
22 – Franţa, Muntenegru, Polonia, Portugalia, Rusia, Marea Britanie
23 – Slovenia
25 – Lituania, San Marino
După cum se poate vedea, notele/punctele juriilor profesioniste sunt mult mai slabe decât cele de la televoting. Votul „juraţilor” poate fi considerat în proporţie de 40-50% ca fiind geo-politic, dar în noua formulă de calcul a punctelor, partea „politică” pierde cca 50% din putere. De pomană dă un juriu un punctaj foarte mare, dacă la televoting ies cu totul alte rezultate. Pentru România, singurul loc 1 este urmarea unui vot geo-politic. Există în cazul piesei României la câteva ţări diferenţe mari între televoting şi juriu. Două exemple: în Muntenegru, ne-am clasat pe locul 3 la televoting şi locul 22 la juriu; În Portugalia, locul 2 la televoting şi 22 la juriu. Trebuie să precizăm că juriul profesionist a dat note vineri pe ce a văzut la repetiţia cu costume – de fapt un spectacol identic cu finala, dar care se televizează pe circuit închis, iar televotingul se dă după terminarea finalei. Şi aici se poate trage concluzia că piesa României nu a impresionat. Şi era normal să nu impresioneze, din moment ce Paula Seling şi Ovi au venit în 2014 cu o piesă cu 2 clase sub nivelul celei din 2010, când au ocupat locul 3. Şi toată lumea se aştepta acum în 2014 ei să vină cu o piesă şi mai bună, nu cu una mai slabă.
Ce a votat „poporul” în ţară
Televotingul din România a stabilit următoarea ierarhie:
- Ungaria
- Austria
- Olanda
- Armenia
- Grecia
- Suedia
- Elveţia
- Spania
- Norvegia
- Ucraina
- Germania
- Danemarca
- Slovenia
- Marea Britanie
- Belarus
- Rusia
- San Marino
- Finlanda
- Italia
- Malta
- Polonia
- Muntenegru
- Islanda
- Franţa
- Azerbaidjan
Votul „popular” din România demonstrează două lucruri esenţiale:
– a fost în mică măsură vot etnic (este explicabil pentru că în România nu sunt imigranţi). Faptul că piesa Ungariei s-a clasat pe primul loc la televoting se explică prin faptul că în România au votat masiv cetăţenii români de etnie maghiară.
– Românii ştiu să deosebească valoarea de nonvaloare în domeniul muzical. Faptul că piesele Austriei, Olandei şi Armeniei – cele mai bune din concurs – se află în partea superioară a clasamentului dat de votul popular este o dovadă în acest sens.
Cum a notat juriul din TVR
- Danemarca
- Suedia
- Germania
- Elveţia
- Spania
- Armenia
- Austria
- Ungaria
- Norvegia
- Belarus
- Olanda, 12. Finlanda, 13. Slovenia, 14. Ucraina, 15. Italia, 16. Marea Britanie, 17.Malta, 18. Azerbaidjan, 19. Muntenegru, 20. Grecia, 21. Islanda, 22. San Marino, 23. Polonia, 24. Rusia, 25. Franţa.
Se poate observa că există unele discrepanţe între votul juriului „profesionist” şi votul popular. Acest lucru nu este specific doar României. Numai că în situaţiile în care televotul nu este influenţat de imigranţi, existenţa unor diferenţe mari între juriu şi „popor” generează suspiciuni. Cea mai flagrantă diferenţă o credem la piesa Danemarcei: juriul a văzut-o pe primul loc, în timp ce „vocea poporului” a plasat-o pe poziţie 12. Piesa Olandei, văzută de toată Europa pe locul 2, văzută de românii pe locul 3 (de fapt locul 2 dacă scădem votul etnic pentru Ungaria) este văzută de juriu pe locul 11.
Aici puteţi vedea integral cum a votat juriul, inclusiv defalcat pe fiecare membru. Veţi observa că sunt diferenţe mari şi între membrii juriului la notarea pieselor. Credem că pentru un concurs/festival cum este Eurovision selecţia juriului a fost eronată. Membri juriului au fost: Mădălin Voicu – muzician şi dirijor (axat în special pe muzică clasică), Mirela Fugaru – fostă interpretă, actualmente textieră şi profesoară de canto (reprezentantă a stilului vechi românesc muzical, tip Mamaia), Mihai Stoica – compozitor, organist (nu reprezintă genul de muzică specific Eurovisionului). Ultimii doi membri ai juriului, Călin Geambaşu şi Nicoleta Mateo (interpeţi), sunt singurii calificaţi în ceea ce înseamnă Eurovision.
Precizări
Conform noului regulament care se aplică din 2013, punctajul la Eurovision se acordă astfel:
Prima etapă
– juriul profesionist (format din 5 persoane), în urma notării fiecărei piese, stabileşte un clasament al său de la locul 1 la 36 (sau câte ţări sunt în concurs, minus ţara care jurizează)
– în urma voturilor de la televoting se stabileşte un clasament de la 1 la 36
Etapa a doua
– pentru fiecare piesă se adună locul ieşit de la juriu cu locul de la televoting
Etapa a treia
– în baza adunării de mai sus, se stabileşte un alt clasament, în care pe locul 1 se află piesa care are rezultatul cel mai mic (de exemplu: o piesă A are locul 1 de la juriu şi 4 de la televoting, iar o piesă B are locul 2 de la juriu şi locul 2 de la televoting. Piesa B se va afla în clasamentul final pe locul 1 cu 4 puncte, iar piesa A pe pe locul următor cu 5 puncte). Primele 10 piese din clasamentul final primesc punctele clasice, 12 puncte locul 1, 10 puncte locul 2 ş.a.m.d., adică punctele care se transmit organizatorilor şi care contează în stabilirea ierarhiei concursului.
Notă: Dacă o piesă obţine acelaşi punctaj final de la două (sau mai multe) ţări, acest lucru nu înseamnă că a obţinut poziţii identice la jurii şi televotinguri în ambele ţări. Avem exemplul punctelor primite de România de la Italia şi Belgia. Ambele ţări au dat 5 puncte României. În Italia, piesa României a fost pe locul 1 la televoting şi locul 13 la juriu, în timp ce în Belgia a fost pe locul 5 la televoting şi 13 la juriu. În ambele ţări, piesa României s-a clasat pe locul 6 în clasamentul final, numai că în Belgia locul 6 s-a ocupat cu 18 puncte, în timp ce în Italia cu 14 puncte.
Punctele primite de România în finală
Moldova: loc 1 – televot; loc 1 – juriu (12 puncte)
Spania: 1 – televot; 8 – juriu (8 puncte)
Austria: 4 – televot; 5 – juriu (8 puncte)
Israel: 4 – televot; 6 – juriu (8 puncte)
Malta: 7 – televot; 3 – juriu (8 puncte)
Azerbaidjan: 9 – televot; 4 – juriu (6 puncte)
Italia: 1 – televot; 13 – juriu (5 puncte)
Belgia: 5 – televot; 13 – juriu (5 puncte)
Norvegia: 8 – televot; 10 – juriu (4 puncte)
Macedonia: 14 – televot; 3 – juriu (4 puncte)
Irlanda: 5 – televot; 18 – juriu (2 puncte)
Portugalia: 2 – televot; 22 – juriu (1 punc)
Belarus: 14 – televot; 10 – juriu (1)
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.