Conducerea TVR ar putea scăpa de execuție politică

Victor Ponta acuză: proastă gestiune şi fraudă la TVR. Datele oficiale îl contrazic pe premier. 14 parlamentari pot suplinii plenul şi pot numi şeful TVR conform unei ordonanţe din 2013, respinsă de Cameră, dar aprobată de Senat.

PNL ameninţă cu CCR

ULTIMA ORĂ Deşi era anunţată pentru astăzi, „decapitarea” politică a conducerii TVR se pare că nu va mai avea loc. În urmă cu două săptămâni, acţiunea a eşuat, pentru că PNL şi UDMR nu au participat şi nu a existat cvorum de şedinţă. Acum, nu se ştie dacă va exista cvorum în Comisiile de cultură ale Camerei Deputaților și Senatului, şi surse parlamentare ne-au informat că raportul TVR a fost retras de pe ordinea de zi. Săptămâna trecută, în condiţii neregulamentare (lipsă cvorum), comisiile de buget-finanţe au dat aviz negativ exerciţiului bugetar al TVR pe anul 2014. Avizul este însă consultativ. De altfel, luni, liderii parlamentarilor PNL au făcut o cerere oficială de anulare a votului din comisiile de buget finanţe şi repetarea dezbaterilor. Potrivit Regulamentului, sedintele comisiilor comune se desfăşoară în prezenţa a jumatate plus unu din numarul parlamentarilor care le compun, iar hotarârile se adoptă cu votul a cel putin jumatate plus unu din numarul celor prezenti. La acordarea acestui aviz, în data de 12.05.2015, au participat la vot doar 22 de parlamentari, desi trebuia sa fie prezenti cel putin 24, prin urmare, pentru acest aviz, votul a fost dat neregulamentar. În conditiile în care nu se va relua procedura de avizare a acestui raport, grupul parlamentar PNL va sesiza la Curtea Constitutionala hotarârea Parlamentului cu privire la respingerea raportului comun privind contul de executie bugetara al SRTV pe 2014”, precizează liderii PNL în documentul trimis Birourilor Permanente ale celor două Camere.

O dezinformare a premierului Ponta

Alte două evenimente s-au înregistrat luni. În primul rând avem o antepronunţare a premierului Victor Ponta. Nu trebuie să îl susţin eu (pe Stelian Tănase – n.a.), trebuie să îl susţină Parlamentul. Singura mea preocupare, ca prim-ministru, se referă la situaţia financiară a TVR, care, în ultimul an, într-adevar a devenit catastrofală Atât şi la faptul ca, atât timp cât sunt prim-ministru, nu sunt de acord să mărim taxe pentru a acoperi proasta gestiune şi frauda din bani publici. Cred ca trebuie sa fie un management care sa aibă grijă de banul public, bani publici însemnând si bani de la buget, si bani din taxa care exista deja. Dar de marit taxa nu sunt de acord si nu are legatură cu domnul Tanase. Nici înainte, când era domnul Saftoiu sau cine a fost, nu am fost de acord cu mărirea taxei, lucru cu care nu voi fi nici în continuare, pentru că nu cred ca este drept să mărim taxele oamenilor ca să acoperim un management prost”. Aceasta este declaraţia premierului Ponta, care de fapt este un semnal adresat PSD şi sateliţilor săi. Numai că premierul Ponta dezinformază. În primul situaţia financiară a TVR nu a devenit în ultimul an catastrofală”. TVR a înregistrat un deficit de 81 de milioane de lei, dar fără să existe 1 leu datorie, deficitul venind numai din penalizări generate de datoriile istorice, care l-a rândul lor au fost generate de 3 acte normative ale guvernului Năstase, din care şi Victor Ponta făcea parte. Dezinformarea făcută de premier este evidentă numai dacă privim datele oficiale:

  • 2010 – deficit de 162 milioane lei

  • 2011 – deficit de 161 milioane lei

  • 2012 – deficit de 147 milioane lei

Mai mult ca sigur că premierul Ponta nici măcar nu a citit şi nici nu a fost informat în ceea ce priveşte exerciţiul bugetar al TVR. Pentru că ar fi aflat că în 2014 s-a redus ponderea cheltuielilor cu personalul, de la 33,61%, la 25,42%, în bani, de la 182 milioane lei, la 155,9 milioane lei. În al doilea rând, Victor Ponta vorbeşte de fraudă. Nimeni până acum nu a acizat conducerea TVR de aşa ceva. Premierul când se referă la bani publici, spune că sunt cei care provin de la buget şi din taxe. Fals. Banii de la buget, merg, toţi la Societatea Naţională de Radiocomunicaţii, pentru plata ridicării semnalului. Numai că guvernul plăteşte suma netă, iar TVA-ul este suportat de către TVR. Deci de banii de la buget, nu se poate atinge nimeni, nici măcar de un leu, pentru că aceştia stau doar câteva minute în conturile TVR şi sunt preluate imediat de SNR în conturile proprii. Nu în ultimă instanţă, poate premierul nu ştie că taxa tv este de cca 11 euro pe anm cea mai mică din Europa, şi că de fapt se solicită revenirea 4,5 lei pe lună, cât era în 2002.

Ordonanţa care politizează şi mai tare TVR

Luni seara, cu 88 de voturi „pentru” (PSD şi aliaţii săi), 39 „contra” (PNL şi câţova independenţi), Senatul a respins o cerere de reexaminare a lui Traian Băsescu, privind Legea de aprobare a OUG 110/2013. Concret, ordonanţa stabileşte că directorul interimar al TVR şi al radioului public pot fi numiţi şi de către Birourile Permanente ale celor două Camere. Cu alte cuvinte, nu mai trec prin plen. OUG 110/2013 a fost dată pentru ca în situaţia în care nu se înregistrează cvorumuri de şedinţe, atunci cei 26 de parlamentari din conducerea Senatului şi a Camerei (de fapt, doar 14 dintre ei sunt suficienţi) pot să decidă ei. Şi PSD poate foarte uşor să nu asigure cvorumul de lucru în plen, dacă este nevoie. Traian Băsescu a trimis legea la reexaminare. „Atrag atenţia asupra faptului că numirea unui interimar pentru conducerea Societăţii Române de Radiodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune de către birourile permanente ale celor două Camere fără menţionarea expresă a numărului maxim de interimate care pot fi votate este de natură să afecteze independenţa editorială a preşedintelui-director general al Societăţii Române de Radiodifuziune şi, respectiv, al Societăţii Române de Televiziune. În îndeplinirea atribuţiilor pe care le au, Societatea Română de Radiodifuziune şi Societatea Română de Televiziune trebuie să respecte principiile ordinii constituţionale din România şi, de aceea, pentru a-şi îndeplini aceste atribuţii televiziunea şi radioul public necesită un management stabil şi independent. Or, prin aceste modificări legislative, se creează premisele unei instabilităţi şi ale unei lipse de independenţă a preşedintelui-director general”. Spunea Traian Băsescu în reexaminare. Dar abia acum vine partea interesantă. Istoricul legii de aprobare a ordonanţei, care este unul de senzaţie:

  • 19 decembrie 2013: guvernul adoptă OUG 110/2013.

  • 18 martie 2014: Legea de aprobare a OUG 110/2013 trece de Camera Deputaţilor prin aprobare tacită.

  • 15 aprilie 2014: cu 87 de voturi „pentru” (73 – PSD+UNPR, 6 – UDMR, 6 – PC, 2- fără afiliere, Tăriceanu şi Sorin Ilieşiu), 38 „contra” (28 – PNL, 6 – PDL, 4 – neafiliaţi) Senatul aprobă OUG 110/2013.

  • 13 mai 2014: preşedintele Traian Băsescu trimite legea la reexaminare

  • 11 februarie 2015: Camera Deputaţilor cu 280 de voturi „pentru”, 1 „contra” şi 1 abţinere admite cererea de reexaminare şi aprobă Legea de RESPINGERE a OUG 110/2013

  • 5 martie 2015: Comisia de cultură a Senatului în unanimitate !!!, rastoarnă ce s-a votat la Camera Deputaţilor, concret, respinge reexaminarea.

  • 18 mai 2015, plenul Senatului, respinge reexaminarea şi votează Legea de aprobare a OUG 110/2013.

Se impune două întrebări:

  • ce a intervenit între 11 februarie 2015 şi 5 martie 2015?

  • cum de s-a schimbat 100% viziunea guvernanţilor, la numai 3 săptămâni de la un vot în unanimitate în Cameră pentru respingerea ordonanţe?

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.