Filarmonica „Transilvania“ și „dușmanul tangoului“

ArgEnTango porneşte în turneu în perioada 19-27 aprilie pentru a prezenta, în cel mai autentic mod cu putință, muzica lui Astor Piazzolla.

Piazzolla a revoluționat muzica de tango creând ceea ce s-a numit „Tango Nuevo“, replică a tradiționalului tango argentinian. Diseară, de la ora 19.00, Colegiul Academic din Cluj-Napoca îi găzduiește pe Analia Selis (voce), Mariano Castro (pian) și Omar Massa (bandoneon) cu spectacolul „ArgEnTango“. Alături de aceștia urcă pe scenă doi respectați muzicieni români: Răzvan Suma (violoncel) și Rafael Butaru (vioară). Aranjamentele muzicale ale pieselor celebre sunt realizate de Mariano Castro special pentru acest proiect.

Redescoperirea pasiunii din ritm. Foto analiaselis.com

Reinterpretare cu documentare

Potrivit unui comunicat de presă, pentru acest turneu cântăreața Analia Selis abordează un nou stil de interpretare, pe care l-a deprins în urma unei călătorii la Buenos Aires, unde a cunoscut-o pe Amelita Baltar, cea care a fost iubita şi cântăreaţa favorită a lui Piazzolla, fiind cunoscută sub numele de „Vocea lui Piazzolla“. Ceea ce nu puteau artiştii să găsească în România era un interpret la bandoneon, pe care l-au invitat din Argentina. Este vorba despre Omar Massa, venit special pentru acest proiect, care, la rândul său, s-a întâlnit recent cu fiul lui Piazzolla, Daniel, şi a cântat chiar pe instrumentul celebrului compozitor.

Spectacolul „ArgEnTango“ își propune să arate publicului şi o latură necunoscută a lui Astor Piazzolla, să îl prezinte aşa cum nu a fost văzut şi auzit niciodată în România“, spun organizatorii evenimentului.

Rebelul clasic

Astor Piazzolla intenţiona să se dedice muzicii clasice întreprinzând o călătorie în Franța, cu o bursă a Conservatorului din Paris. Cunoscutul muzicolog și pedagog Nadia Boulanger îl convinge să-și dezvolte capacitățile muzicale pornind de la ceea ce era adevărata sa chemare artistică, bandoneonul, implicit muzica de tango, şi să se întoarcă în Argentina: „Nadia Boulanger m-a învăţat să am încredere în Astor Piazzolla, m-a învaţat că muzica mea nu era atât de proastă precum consideram. Eu credeam că era gunoi, pentru că eu cântam într-un cabaret… şi iată că de la ea am învăţat că, ceea ce aveam eu se numea… stil“, povestea, mai târziu, Astor Piazzolla.

„Ucigașul“

În anii 50-60 muzicienii de tango tradiţional îl considerau „ucigaşul tangoului“, numind compoziţiile sale o blasfemie pentru tango. Piazzolla răspunde cu o nouă definiţie: este muzica contemporană din Buenos Aires. Operele sale nu erau difuzate însă la radiourile argentiniene şi nicio casă de discuri nu voia să-i editeze compoziţiile. Era considerat un „snob“ lipsit de respect care scria o muzică ciudată, plină de armonii stranii şi disonante.

Piazzolla le dădea dreptate: „Da, este adevărat, eu sunt duşmanul tangoului; dar al tangoului aşa cum îl înţeleg ei. Ei încă mai cred în acel tango tradițional, eu nu. Dacă totul se schimbă, de ce să nu schimbăm muzica din Buenos Aires? Suntem mai mulţi cei care vrem să schimbăm tangoul, dar aceşti «domni» care mă atacă nu înteleg şi nu vor întelege niciodată acest lucru. Eu voi merge mai departe, chiar dacă ei nu vor“.
Piazzolla a revoluționat muzica de tango creând ceea ce s-a numit „Tango Nuevo“, o replică a tradiționalului tango argentinian.

ArgEnTango continuă

Turneul care începe astăzi, 19 aprilie, la Auditorium Maximum din Cluj-Napoca, va continua pe 22 aprilie la Sinaia, unde muzicienii vor cânta la Castelul Peleş. Apoi, pe 23 aprilie, ArgEnTango ajunge la Ploieşti, la Filarmonica „Paul Constantinescu“. Ultimele două concerte programate sunt pe 24 aprilie, la Iaşi, în Aula BCU, și pe 27 aprilie în Timişoara, la Sala Capitol.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Razvana Ancutescu 205 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.