×
×
Noi
Citite
Recomandate
Ultima oră
Actualizat acum 6 minute
24 Ore
7 Zile
30 Zile
Data
Miercuri, 20 septembrie 2017, 17:31
EUR (€)
-0.0001 ↘
4.5989 RON
USD ($)
-0.0098 ↘
3.8275 RON
• • •
Efectul legii salarizării
Mai multe primării au ajuns la fundul sacului

În mai multe localităţi din ţară primarii nu mai au bani de salarii, după ce au majorat lefurile. Bugetul Primăriei Dimăcheni din judeţul Botoşani este gol, nu sunt bani pentru salarii, dar nici pentru lemnele de foc necesare încălzirii birourilor.

Cei 15 angajați ai Primăriei comunei Dimăcheni din județul Botoșani nu își vor primi luna aceasta salariile, bugetul comunei fiind gol după ce conducerea instituției a majorat, conform legii, salariile începând cu data de 1 iulie și nu a mai primit alți bani pentru asigurarea cheltuielilor de funcționare.

Conform conducerii Primăriei comunei Dimăcheni, instituția nu mai are bani de funcționare, având deja datorii la iluminatul public, la compania care adună gunoiul din localitate și restanțe la plata navetei profesorilor.
“Avem 15 angajați la Primăria din Dimăcheni. Ar trebui să dăm salariile, dar nu mai avem bani. După creșterile salariale care a avut loc de la 1 iulie, efortul bugetar pentru plata salariilor este de 90.000 de lei pe lună, ceea ce include salariile și plata contribuțiilor către stat, dar noi nu mai avem bani. Nu mai avem bani nici pentru cheltuielile de funcționare ale instituției deoarece suntem o comună mică și nu avem alte venituri decât cele de la buget. Am rămas fără bani după ce am crescut salariile personalului și tot așteptăm rectificarea bugetară. Nu știu cum vom plăti lunea viitoare salariile. Bugetul este gol”, a declarat, corespondetului MEDIAFAX, viceprimarul comunei Dimăcheni, Valentin Albu.

Viceprimarul Valentin Albu spune că instituția nu a reușit să cumpere nici lemnele de foc necesare încălzirii birourilor, iar cheltuielile de funcționare necesare funcționării Primăriei Dimăcheni până la finalul anului sunt estimate la 500.000 de lei.

Creșterile salariale din sectorul bugetar și a contribuțiilor către stat au creat dezechilibre în bugetele mai multor primării mici din județul Botoșani, însă situația cea mai gravă este în comuna Dimăcheni.
“Din discuțiile pe care le-am avut cu mai mulți primari de comune din județ, aceștia spun că există probleme în asigurarea cheltuielilor de funcționare ale primăriilor până la finalul anului și cu toții așteaptă rectificarea. Până acum nu am primit notificări de la primari că nu mai au bani pentru asigurarea cheltuielilor de funcționare. La Dimăcheni este o situație deosebită, comuna este mică, are sub 1500 de locuitori și nu are alte resurse”, a declarat, corespondentului MEDIAFAX, președintele Consiliul Județean Botoșani, Costică Macaleți.

Mărirea salariilor angajaților din administrație a creat probleme şi în comuna Lapoș, județul Prahova, unde primarul a atras atenția că de luna viitoare nu vor mai fi bani pentru indemnizațiile consilierilor locali sau salariile angajaților și l-a trimis casier prin sat, să colecteze bani de la cei care nu și-au plătit taxele și impozitele.

Comuna Lapoș, formată din patru sate, se află la o distanță de aproximativ 55 de kilometri de Ploiești. Este cunoscută drept una dintre cele mai sărace din județ, având aproximativ 1300 de locuitori.
Mărirea salariilor angajaților din Primărie a fost o lovitură puternică pentru bugetul localității.

Primarul comunei Lapoș, Dumitru Constantin Țîrlea, spune că a ajuns la fundul sacului și de luna viitoare nu are cu ce să plătească angajații sau cei nouă consilieri locali. Conform grilei de salarizare, acum, un funcționar din Primărie are un salariu cuprins între 2000 și 2500 de lei, aproape dublu ca până acum.

”Pentru consilierii locali nu avem bani de indemnizații. Luna viitoare nu avem bani să plătim salariile celor din Primărie sau indemnizațiile consilierilor locali. Am și făcut angajări, eram puțini, am angajat la Registrul Agricol și la Asistență Socială. Nu avem bani de salarii, de funcționare nici nu mai vorbim. Avem cheltuieli mari”, a declarat Tîrlea.
Edilul consider că va ajunge să pună lacătul pe Primărie, în scurt timp.
Acesta a adăugat că a trimis angajatul de la Casierie în comună să colecteze bani de la oamenii care nu și-au achitat taxele sau impozitele, în încercarea de a strânge ceva bani pentru funcționarea Primăriei.

”Bugetul e mic, încasările!? Tragem de ele. I-am zis casierului:. Noi încercăm să funcționăm. Suntem o localitate mică. Dacă mergem în ritmul ăsta, ne autoînchidem”, a mai spus primarul din Lapoș.

Primăria din Lapoș are zece angajați, deși în organigramă sunt 19. Tocmai din acest motiv, primarul a declarat că fiecare angajat are mai multe sarcini. De exemplu, contabila Primăriei se ocupă și de urbanism, iar secretarul este și ofițer de stare civilă.

În judeţul Alba, probleme sunt la Primăria comunei Ceru Băcăinți, care are cinci angajați fără primar și viceprimar şi nu mai poate plăti salariile, după ce a aplicat Legea salarizării.

Ceru Băcăinți este cea mai săracă localitate din județul Alba, iar pe teritoriul ei, de aproape 5.000 de hectare, trăiesc 270 de persoane, jumătate fiind trecuți de 60 de ani. Pe raza comunei un singur magazin desfășoară activitate comercială, iar primarul comunei, Ioan Trif, a declarat, miercuri, corespondentului MEDIAFAX, că impozitele nu s-au mărit, deoarece aleșii locali s-au ”gândit la oameni”.

Întrebat de corespondentul MEDIAFAX dacă Primăria poate plăti salariile după aplicarea Legii salarizării, primarul Ioan Trif a spus că doar dacă se ia un împrumut.

”Nu avem bani de salarii de aici încolo. Dacă nu primim nimic la rectificare până la sfârșitul anului, ne-am dus cu pluta. Nu avem niciun leu pentru salarii nici pentru facturi, nici pentru nimic (...) Mi se rupe sufletul. Nu știu dacă luăm salariul și nu știu dacă aș vrea să încercați să trăiți sentimentul acesta să nu vină banii. Deja suntem în imposibilitate de a plăti. Pe iulie am luat banii, pe august să vedem, nu știu dacă reușim. Să vedem dacă putem împrumuta, contabila se ocupă”, a spus Ioan Trif.
Primăria Ceru Băcăinți are patru referenți și un consilier superior, care se ocupă de registrul agricol, casierie, asistența socială, starea civilă și arhivă, a explicat primarul. Trei dintre ei au avut salariul 1.250 de lei, iar la doi a crescut la 1.700 de lei, respectiv 2.000 de lei. De asemenea, la ceilalți doi angajați, salariile au crescut de la 1.750 de lei, la 2.000 de lei.
Primarul Ioan Trif câștigă 4.000 de lei net.

”Câștig patru salarii minime, dar n-am nicio vină. M-aș fi mulțumit și cu mai puțin, am fost și în șomaj și am trăit la fel”, a spus primarul.
Nici în 2018 primarul nu este optimist că va fi mai bine, precizând că se așteaptă să fie bani pentru primele 6-7 luni.

Din cauza că are puțini contribuabili la bugetul local, Primăria comunei Ceru Băcăinți a rămas, șase luni de la alegerile locale, fără viceprimar, primarul Ioan Trif invocând într-una dintre ședințele de Consiliu Local că oricum nu sunt bani să-l plătească. De asemenea, contabilitatea este externalizată, iar postul de secretară nu a mai fost scos la concurs, această muncă fiind făcută de unul dintre angajați.

Potrivit legii salarizării, salariile angajaţilor din primării sunt stabilite prin hotărâre a consiliului local, ceea ce înseamnă că acestea pot fi reglementate, după majorări, tot prin hotărâre de consiliu local.
"Pentru funcționarii publici și personalul contractual din cadrul familiei ocupaționale «Administrație» din aparatul propriu al consiliilor județene, primării și consilii locale și din serviciile publice din subordinea acestora, salariile de bază se stabilesc prin hotărâre a consiliului local, a consiliului județean sau a Consiliului General al Municipiului București, după caz, în urma consultării organizației sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, după caz, a reprezentanților salariaților", arată Articolul 11 din legea salarizării.

(R.C.)Publicat Marţi, 12 septembrie 2017
2005
 | 3
 | 29
+Adaugă
Comentarii
2000
Trimite
Dan
+5
Ar trebui desfiintate primariile din multe comune si refacuta organizarea administrativa, ar trebui o primarie la minim 20.000 de locuitori. La parinti sunt 30 de angajati in primarie, locuitori vreo 8000 in acte, in realitate poate vreo 5000 ca sunt plecati foarte multi in afara. Se pot uni 2-3 comune si forma un singur aparat administrativ, nu este necesar si nici rentabil sa avem primarii prin toate catunele cu toate neamurile primarului angajate in primarii, post de politie, politie locala, tot felul de trepadusi inutili prin primarii care toaca banii cetatenilor, pe unele drumuri au si disparut de la lipsa intretinerii, nu sunt decat niste santuri cu balarii. Iar in majoritatea comunelor nu se vede nimic din activitatea primarului si a functionarilor nenumarati si inutili din primarii, nici macar nu curata buruienile din fata primariei iar aia de la birouri zici ca au vazut prima data un calculator in viata lor, de abia gasesc literele pe tastatura. Degeaba primesc bani multi daca sunt praf la mai toate capitolele.
Publicat Miercuri, 13 septembrie 2017
+Răspunde
Tase
+8
Un calcul simplu 90.000 lei cheltuieli salariale luna, la 15 angajati, inseamna 6.000 lei luna cheltuieli salariale/ angajat. In concluzie, un domn functionar, dintr-o primarie submediocra, castiga peste 3000 lei net/luna. Este un vis frumos pentru cei 15 lefegii. Sunt oameni care muncesc in industrie, in orase mult mai scumpe si castiga 2000 lei net /luna.
Publicat Miercuri, 13 septembrie 2017
+Răspunde
lili
0
Marti, 12 Septembrie, ziarul local "vremeanoua.ro": "Primarii vasluieni asteaptã cu sufletul la gurã Rectificarea bugetarã. „Noi asteptãm cu mare nerãbdare aceastã Rectificare. Nu stim nimic, încã, despre Banii pe care îi vom primi. Avem colegi care rãmân FARA bani de Salarii, alti colegi Primari care au proiecte cu finantare europeanã, dar nu au bani de cofinantare, sunt multe nevoi, în special în mediul rural”, spune Neculai Moraru, Primarul comunei Fãlciu, presedintele Asociatiei comunelor din România, filiala Vaslui. Banii de Salarii ii vor PRIMI, fara NUMAR, FARA NUMAR de la dl Dragnea si dna SeRvil! Primarii si functionarii din Adm Locala si-au pus salarii URIASE, le vor PRIMI! Asta in timp ce la Educatie, Sanatate, Transporturi si Misniterul Dezvoltarii Sumele TAIATE vor tine Romania subdezvoltata in continuare! Primarii sa traiasca, ei aduc Voturile, NU Educatia!
Publicat Miercuri, 13 septembrie 2017
+Răspunde
Santa Klaus
+10
De ce nu se aduce o lege prin care un primar să aibe doar două mandate consecutive ?? E clar că majoritatea primarilor sunt mafioți, și-au creat o rețea și sunt realeși permanent. Cât despre competențe și hărnicie,.. se vede din articol,.. sunt primării și localități falimentate falimentate. Nu și familia primarului foarte prosperă, din bani publici.
Publicat Miercuri, 13 septembrie 2017
+Răspunde
ion
+8
De urgenta REFORMA ADMINISTRATIVA .Toate comunele ce nu se pot sustine financiar sa fie desfintate . Dupa "89 au aparut comune ce nu isi justifica existenta , unele avand sub 1500 de locuitori . Cum sa aiba un primar dintr-o asemenea comuna 4.000 de lei net salariul ? De unde credea dumnealui ca vor veni banii ? Bugetul centralizat trebuie sa le taie de urgenta finantarea , numai asa incepem INSANATOSIREA acestei tari jefuite sistematic. Ratiunile electoraliste trebuiesc lasate de o parte pana nu intram in faliment. Ati auzit domnule Dragnea ?
Publicat Miercuri, 13 septembrie 2017
+Răspunde
Shark
+12
În anii '60 la mine în primăria comunei erau 3 persoane. Primarul, secretarul şi un referent. Treburile mergeau ca unse. Zilele trecute în aceeaşi primărie având nevoie de nişte acte am descoperit un adevărat stup. Nenumărate doamne, domnişoare şi domni risipiţi prin birouri primitoare,ultradotate stăteau cu telefoanele mobile la urechi sau cu ochii în calculatoare. Unii bântuiau de colo-colo vorbind,glumind între ei. Nu s-au uitat deloc la mine, m-au ascultat indiferenţi şi m-au expediat de la unii la alţii. Nu mi-au rezolvat problema,nici măcar nu m-au lămurit în vreun fel. Iar eu am rămas cu impresia că am deranjat nişte oameni de la treburile lor cu propriile mele probleme. În multe instituţii ale acestui stat neserios angajaţii sunt ferm convinşi că ei au fost angajaţi să aibă unde se duce.Iar când cineva vine să-i tulbure din frecatul mentei se simt inoportunaţi.
Publicat Miercuri, 13 septembrie 2017
+Răspunde
Alice
+11
Nici o problema, plateste Tudose cu cardul lui.
Publicat Marţi, 12 septembrie 2017
+Răspunde
Un cretatean
+8
Multe primarii ar trebui desfiintate si comasate. Cum sa ai comuna cu 1500 de oameni??? Daca si-au marit lefurile trebuiau sa anticipeze ca nu vor avea bani pana la sfarsitul anului.
Publicat Marţi, 12 septembrie 2017
+Răspunde
lili @ Un cretatean
+3
An de an, Guvernul DA Bani primariilor ramase fara Bani pentru Plata salariilor! An de an se intampla asta, Majoritatea Oraselor si comunelor din Romania NU reusesc sa se finanteze din surse proprii, dar Reorganziarea Admisnitrativa este greu de facut, nici un Guvern NU va avea curajul sa o faca pentru ca exista interes politic la Voturi! Cautati pe net, gasiti cum Guvernele PSD an de an au DAT Bani si ACUM DAU prin Proiectul de OU pentru Rectificarea Bugetara anuntat de Ionut Mias Misnitrul Finantelor! Sume uriase, an de an! D-aia si-au pus salariile cele MARI cei din Adm Locala, au stiut ca PARTIDUL le DA Banii necesari la nevoie! Gargara Olgutei si a lui Dragnea a fost la televizor, deja la Rectificarea Bugatara din Septembbrie Adm locala vor Primi SUPLIMENTAR suma de 697,2 Milioane lei pentru Plata salariilor! Scrie in Proiectul de OU aflat pe Site-ul Minsiterului de Finante! Gasiti informatia si in Presa! Exemplu: "Februarie 2015: Finantele Publice Vaslui au împãrtit 1 milion de euro la primari! ULTIMA ÎMPÃRTEALÃ. În urmã cu câteva zile, de la Administratia Judeteanã a Finantelor Publice a plecat cãtre cele 86 de unitãti administrativ-teritoriale ale judetului Vaslui sumele de echilibrare bugetarã pentru anul 2015, din suma totalã de 4,5 milioane lei, în jur de 1 milion de euro, distribuitã de AJFP. Trebuie spus, din capul locului, cã pentru majoritatea primãriilor, la care a “plouat” cu sute de mii de lei la bugetul acestui an, banii primiti de la Finantele Publice Vaslui – 20, 30 sau 40.000 de lei – reprezintã un fel de “bani de scobitori”. Pentru alte primãrii, care sperau cã vor primi destui bani pentru a-si acoperi nevoile din acest an, banii pe care Finantele i-au repartizat pe baza formulei de calcul au adus o mare disperare. În aceastã situatie este comuna Fãlciu, a 2-a ca mãrime din Judet. Dupã ce, la alocarea bugetarã de la MF, direct, Fãlciul NU a primit niciun leu, acum, cu banii de la AJFP primarul poate închide institutia RAMASA fara bani pentru !
Publicat Miercuri, 13 septembrie 2017
+Răspunde
lili
0
Deja, prin Proiectul de OU pentru Rectificarea Bugetara anuntat Vineri de Minsitrul Finantelor Ionut Misa "Bugetele locale au primit o Suplimentare de 697,2 milioane de lei." a spus chiar Minsitrul Finanteloir! Pentru ce sunt Banii Suplimentari?! Pentru Plata Salariilor, a anuntat Ionut Misa! Gasiti informatia pe internet!!! Eu am gasit-o pe MEDIAFAX, Vineri 9 Septembrie, ora 16:11!! Deci, POT cei din Administratia locala sa-si puna orice Salarii, Guvernul le va da Banii necesari, practic Marirea Salariilor din Adm. Locala s-a facut cu Acordul TACIT al Bucurestiului! Sindicalistii care au negociat au atras atentia ca isi vor umfla Salariile astia din Adm locala, dar Olguta si Dragnea se umflau in pene ca ii vor lasa fara bani! Ei, uite ca NU ii lasa, NU i-au lasat niciodata, deja Adm Locale vor PRIMI Bani, suma de 697,2 Milioane Lei(vreo 150 Milioane Euro!) pentru Plata salariilor la Rectificare Bugetara de saptamana viitoare! Rusine!
Publicat Marţi, 12 septembrie 2017
+Răspunde
johndoe
+4
Eu propun sa le taie pensiile celor cu pensii sub 1000 lei si sa le de a salariile acestor bugetari , care lucreaza la ,, stat ,, , ca depun mult efort si sirguinta in munca .
Publicat Marţi, 12 septembrie 2017
+Răspunde
Centrul Atenţiei
alarm off
Dosar Cotidianul
4 articole/ Actualizat Duminică, 17 septembrie 2017
alarm off
Mostra de la Veneţia
7 articole/ Actualizat Duminică, 10 septembrie 2017
alarm off
Cotidianul cititorilor
19 articole/ Actualizat acum 3 ore şi 33 minute
Ioan Buduca

După ce au apărut ziarele, a fost posibilă manipularea în masă, prin propagandă ideologică. După ce au apărut televiziunile, propaganda prin ideologie s-a transformat în propagandă de tip publicitar.

Ioan BuducaPublicat acum 21 ore şi 48 minute