Pe simeze, poveşti despre diferitele feţe ale libertăţii

Expoziţie Eric Baudelaire, la Cluj

La Spaţiu Intact va avea loc miercuri, 14 octombrie, vernisajul expoziţiei artistului francez Eric Baudelaire, curatoriată de Pascal Beausse. Expoziţie a Fondului Naţional de Artă Contemporană din Paris, manifestarea de la Cluj a fost organizată de Spaţiu Intact în partenariat cu Institutul Francez Cluj-Napoca.

Spaţiu Intact este un spaţiu independent, aflat în clădirea Fabricii de Pensule.

Eric Baudelaire, Fantomele Abhaziei

Artist francez născut în 1973, Eric Baudelaire explorează posibilităţile narative ale documentarului şi propune o reflecţie asupra manipulării realităţii care creează o ambiguitate fascinantă.

Anabaza lui May şi Fusako Shigenobu, Masao Adachi şi 27 ani fără imagini este o instalaţie care include un film autonom de 66 de minute, nouă serigrafii intitulate Pictures of Documents şi un livret de expoziţie.

Eric Baudelaire, O poveste tenebroasă şi surprinzătoare

Cine sunt May şi Fusako Shigenobu? Fusako, lider al unei grupări de extremă stânga, Armata Roşie Japoneză, implicată în numeroase operaţiuni teroriste, s-a ascuns timp de aproximativ 30 ani în Beirut. May, fiica ei, născută în Liban, nu a descoperit Japonia decât la vârsta de 27 ani după arestarea mamei sale în 2000. Cine e Masao Adachi? Scenarist, cineast radical şi activist japonez angajat în luptele armate şi în cauza palestiniană, izolat la rândul său în Liban înainte de a fi retrimis în ţara sa. Pe de altă parte, iniţiator al unei teorii a peisajului, fukeiron: filmând peisajul, acesta ar devoala structurile de opresiune care îl formează şi pe care le perpetuează. Ce înseamnă anabază? Este numele dat, de la Xenonofon încoace, întoarcerii, dificile, spre sine şi spre “acasă”.

Fotograful Eric Baudelaire

Eric Baudelaire – un artist renumit pentru utilizarea fotografiei ca mijloc pentru a dezbate gradul de regizare al realităţii – a ales să ne spună, în format documentar, această poveste complicată, tenebroasă şi întotdeauna surprinzătoare. Filmate pe Super8 mm şi în maniera fukeiron, panorame contemporane din Tokyo şi Beirut se întrepătrund cu materiale de arhivă, clipuri TV şi fragmente de film, ca fundal pentru vocile şi amintirile lui May şi Adachi. Se vorbeşte despre viaţa de zi cu zi, despre viaţa unei fetiţe nevoite să se ascundă mereu, despre exil, despre politică şi cinema şi despre suprapunerea lor fascinantă. Toate acestea constituie nu atât o investigaţie, cât o anamneză fragmentată”, scrie Jean-Pierre Rehm în catalogul FID Marseille.

„Drumuri spre 1989. Europa Centrală şi de Est 1939-1989”, o expoziţie inedită despre diferitele feţe ale libertăţii

Piaţa Universităţii, Revoluţia din 1989

Începând cu 14 octombrie, în Piaţa Universităţii din Bucureşti va fi prezentată expoziţia Drumuri spre 1989. Europa Centrală şi de Est 1939-1989.

Pregătită de către istoricii din cadrul Reţelei Europene Memorie şi Solidaritate (REMS), expoziţia prezintă procesul complicat al eliberării acestei părţi a Europei de sub dictatura comunistă. Evenimentul este un element al campaniei sociale şi educaţionale Freedom Express, realizată de către REMS în colaborare cu Ministerul Culturii din România şi Ministerele Culturii din Polonia, Germania, Slovacia şi Ungaria.

Deschiderea oficială a expoziţiei a avut loc astăzi la ora 14.00, în prezenţa Irinei Cajal-Marin, secretar de stat în cadrul Ministerului Culturii al României, a reprezentanţilor REMS, ai Primăriei Municipiului Bucureşti, cât şi a ambasadorilor statelor Reţelei în România: E.S. Werner Hans Lauk, ambasadorul Republicii Federale Germania; E.S. Botond Zákonyi, ambasadorul Ungariei în România; E.S. Marcin Wilczek, ambasadorul Republicii Polone în România şi E.S. Ján Gabor, ambasadorul Republicii Slovace.

Expoziţia, prezentată până acum la Berlin, Bruxelles, Varşovia, Budapesta şi Viena, prezintă diferitele moduri de restricţionare a libertăţilor civice în ţările din fostul bloc comunist şi lupta pentru redobândirea acestora. Un loc aparte în cadrul expoziţiei a fost dedicat lucrurilor care unesc şi dezbină memoria societăţilor blocului estic cu privire la evenimentele care au precedat căderea comunismului în Europa.

Expoziţia din Piaţa Universităţii

”Ideea acestei expoziţii s-a născut din convingerea că reflecţia asupra transformărilor care au avut loc în anul 1989 în diferite ţări se desăvârşeşte şi devine mai adâncă, atunci când se percepe contextul european al acestor evenimente în totalitatea lui. Scopul nostru este să amintim în primul rând procesele care au dus în cele din urmă la căderea comunismului în această parte a Europei”, explică prof. Jan Rydel, preşedintele Comitetului de Conducere a Reţelei Europene Memorie şi Solidaritate.

Conţinutul expoziţiei este prezentat sub forma unei poveşti despre diferitele feţe ale libertăţii. Diferitele părţi ale expoziţiei au fost dedicate printre altele libertăţii cuvântului şi a exprimării, libertăţii religiei şi a credinţei sau libertăţii economice.

”Forma geometrică a blocurilor permite delimitarea unei zone în spaţiul public de întâlnire cu istoria. Fotografiile de arhivă şi textele au fost plasate pe nişte cuburi luminate, ceea ce permite vizitarea expoziţiei şi după lăsarea serii”, subliniază Mirosław Nizio, autorul conceptului arhitectonic.

Expoziţia va fi prezentată la Bucureşti până pe 31 octombrie, când va pleca mai departe în călătoria ei prin Europa. Împreună cu turneul expoziţiei va fi pusă în funcţiune şi versiunea ei virtuală, accesibilă pentru utilizatorii internetului la adresa: http://1989.enrs.eu/exhibition.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.