Criza forței de muncă: chinezi pentru service-urile auto

Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) vrea să aducă muncitori chinezi pentru service-uri.

Asociația a transmis către Ambasada Chinei o scrisoare de intenție în vederea derulării unui program de recrutare și relocare de forță de muncă în România pentru cetățenii chinezi, în domeniul service-urilor auto, potrivit unui comunicat transmis luni.

ASSAI intenționează să deruleze un program pilot de recrutare și relocare a 80 de persoane din China, iar dacă se dovedește că aceste persoane se pot integra și face performanță în service-urile auto care au acceptat să intre în acest proiect, programul va continua până când se va rezolva problema deficitului de personal, se arată în comunicatul asociației.

Programul pilot este destinat exclusiv membrilor ASSAI, iar unitățile reparatoare care vor angaja aceste persoane sunt atât service-uri auto multi-marca, cât și reprezentanțe auto din diverse orașe precum: București, Iași, Baia Mare, Sebeș, Roman, Suceava și Tulcea.

Salariile oferite de către angajatori variază între 250 – 300 de euro net pentru spalătorii auto, în acest domeniu nefiind necesară experiența și 500 – 800 de euro net pentru specialiștii cu minim 3 ani de experiență din celelalte categorii: tinichigerie, vopsitorie, mecanică, electrică și diagnoză auto. Angajatorii mai asigură suplimentar cazare și mâncare pentru expați, susține ASSAI.

Industria de reparații auto din România se confruntă de peste 5 ani cu un deficit în creștere de forță de muncă pregătită, care depășeste în prezent 20.000 de persoane, conform sursei citate.

Numărul în creștere de înmatriculări auto din România presupune și asigurarea unui număr suficient de angajați calificați în acest domeniu care să presteze activitățile specifice de reparare și întreținere a parcului auto național. Romania are în prezent un parc auto de peste 7,5 milioane de autovehicule, cu o vârstă medie de 14 ani, iar aceste autovehicule vechi sunt puternic uzate tehnic din cauza unei infrastructuri primitive și au nevoie de intervenții dese în service, potrivit ASSAI.

Opt din zece service-uri auto din România lucrează sub capacitatea proiectata din cauza lipsei de personal calificat.

Piața muncii din acest domeniu se confruntă cu cinci fenomene, potrivit Asociației.

În primul rând, în multe situații, salariile solicitate depășesc posibilitățile patronilor de service. „Angajații cu experiență au ajuns să șantajeze efectiv patronii de service-uri, profitând de lipsa de forță de muncă pregătită în acest domeniu și nu acceptă salarii sub 1000 – 1400 de euro net. Este dificil să asiguri unui angajat un astfel de salariu lună de lună, în condițiile de instabilitate și lipsă de predictibilitate legislativă și fiscală, așa cum se prezintă mediul de afaceri românesc. În astfel de situații, în relația dintre angajat și angajator, mecanismele de cerere și ofertă eșuează, pentru că apar dezechilibre între pretențiile angajaților și posibilitățile angajatorului”, a declarat Cristian Muntean, președintele ASSAI.

Mai mult, angajații calificați aleg să plece și să muncească pe bani mai mulți în țări precum Olanda, Anglia, Irlanda, Italia etc.

ASSAI susține că lipsa de implicare a instituțiilor cu rol de control în acest domeniu și în special fiscal, stimulează dezvoltarea activităților fără autorizație în acest domeniu. „O parte dintre angajații cu experiență își încropesc un atelier clandestin și fără autorizație în curtea casei, știind că nu vor fi niciodată deranjați de către instituțiile cu rol de control, care verifică exclusiv firmele autorizate, fără a le trece pragul celor care fac evaziune fiscală și lucrează fără niciun fel de autorizații. Pentru mai mult de 10.000 de ateliere clandestine, România a devenit un paradis fiscal și legislativ”, a precizat Muntean.

Lipsa unui program național de pregătire profesională în acest domeniu reprezintă o altă problemă cu care se confruntă domeniul.

De asemenea, șomajul voluntar în rândul tinerilor reprezintă un alt fenomen adus în discuție de ASSAI.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Alexandru Visan 3297 Articole
Author

8 Comentarii

  1. Pai si de ce nu se face scolarizarea la scoli profesionale in Romania? Avem o gramada de someri…

    • Fiindca daca tie ti se cere sa faci nefacute pentru ca nesatuilor sa le ramana mai multi bani in buzunare poti depune marturie…un chinez e facut pachet si trimis inapoi la ma-sa.Si atunci cum sa vorbeasca despre piese&manopere facturate si care nu se regasesc pe autoturism?Cui sa povesteasca?Altui chinez la fel de napastuit?Si de romani isi bat joc astia din cartelul patronilor de surubarii,ii tin in perioada de proba pe salarii de rahat mai mult decat prevede legea,le propun trecerea la un sfert de norma in cartea de munca(noroc ca s-au prins in sfarsit talambii astia…).Si daca esti specializat vine sefutul/patronache si ti-o taie scurt”nu-i chiar asa” de parca logica iese din buzunarul lui.

  2. Deși România e țara cu MILIOANE DE ȘOMERI REALI (ce pot fi calificați/recalificați) și cu alte MILIOANE plecați în străinătate în căutarea unui loc de muncă (ce pot fi atrași cu salarii decente) se apucă ăștia să ceară lucrători străini asiatici.(sîc!) Pe deasupra acești venetici, conform legislației discriminatorii dar și stupide din România, nu sunt plătiți cu salariul minim pe economie de 1450 lei, ci cu SALARIUL MEDIU pe economie care este 3000 de lei ! Da , ați citit bine -TREI MII DE LEI salariu pentru străini !!! Ne e asta o atitudine necurată? O manevră ANTINAȚIONALĂ? Cine o dorește a fi implementată este un trădător! Recent o auzirăm și pe Lia Olguța Vasilescu: „Firmele ne cer să deschidem granițele pentru muncitorii străini”. Da! Deschideți-le pentru românii care pribegesc prin țări străine și pentru frații români de peste Prut! ATÂT!!!

  3. poate din banglades sau india. chinezii au salarii mai mari decat in romania

  4. Nu stau chinezii sclavii pe 500€ în România, un mecanic auto chinez câștigă banii ăștia in China. La noi patronatul fie el autohton sau străin nu investește în formarea profesională nici măcar un cent, iară atunci când o face , o face formal cursuri de calificare fără practică cu „examinare” teoretică de formă, mergând pe principiul ” furtului de meserie”. Criza forței de muncă este una de sistem, marele capital nu mai este dispus să facă cheltuieli cu reproducerea forței de muncă, pentru a maximiza profitul, viața austeră a muncitorului nu încurajează formarea de famili in randul proletariatului, de aici ,promiscuitate, deviaționism sexual(editat), trai în concubinaj, îmbătrânirea populației, natalitate redusă în rândul clasei muncitoare, dar ridicată la lupenproletariat. Eu personal abia aștept să văd talibani afgani muncind la spații verzi cu minimul pe economie, sirieni, irakieni, libanezi, asiatici și africani , arând ogoarele, strunind strungurile și întinzând cablurile de înaltă tensiune pe fabuloasa sumă de 1100LEI/ lună, cum din banii ăștia vor plăti chiria și întreținere și se vor hrăni…

    • pai vezi, aici e chichita. Unui roman nu vor sa-i dea un salariu mai bun, dar emigrantilo astora le mai asigura si casa si masa.

  5. Pai … care-i problema?
    Rumanii nu au umplut Europa?
    Daca este un accident sau un atentat in Europa, nu apare imediat printre victime cel putin un ruman?
    Pai daca rumanii au invadat UE, de ce nu ar avea voie si altii sa invadeze rumania?

  6. tot banul e stapanul astora cu service-uri auto si altora care se dau mari afaceristi romani,ii doare pe ei de patrie,neam,tara,s-au imbolnavit si astia dupa capitalisti,ne batem joc de proprii romani dar ne dam mari patrihoti,banul dicteaza au ajuns majoritatea slugile lui mamona,o sa va iasa pe nas

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.