Ar avea sens să se cheltuiască mai mult pentru educație?

Tulburătoare statistici europene în domeniul educației arată că, spre deosebire de țările-fanion ale UE, transformate pe la București în „mântuitori“ care alocă procente bune din PIB pentru educație, România, cu alocații de nici 4% din PIB, subfinanțează pur și simplu domeniul, altfel cotat în mod mincinos de către toți politicienii „prioritate nr. 1“.  Acesta-i doar aspectul să-i zicem „global“! În timp ce prin țările „mântuitoare“ grosul alocațiilor se îndreaptă spre învățământul primar și liceal, doar vreo 15-20% orientându-se spre învățământul universitar, în România, peste 50% bulucește spre universitar, unde învață vreo 500.000 de studenți, lăsând de căruță primarul și licealul, unde învață 3 milioane de elevi. Dincolo de orice fel de interpretare, se vede de la o poștă că, la antipodul celei „mântuitoare“, abordarea românească este una pe termen scurt (acum și gata, ce-o mai fi mâine nu contează!), total contrară celei pe termen lung, care trebuie să ghideze un domeniu ca educația. Adăugând o mulțime de alte aspecte care decurg din anomaliile semnalate, situația din educația din România este supusă unui tir de critici din partea unor români, dar și a unor străini chiar de prin țările-fanion ale UE. În cazul criticilor celor dintâi, la zid este pusă clasa politică, ceea ce, fără o explicație de fond din realitatea obiectivă, care transcende clasa politică, înseamnă fie prostie, fie pactizare diversionistă cu vina adevărată. În cazul criticilor celor din urmă, este vorba pur și simplu despre tupeu sau chiar obrăznicie, pentru că beneficiarul de ultimă instanță al situației s-ar cuveni măcar să tacă!

Pentru situația în care a ajuns educația în România nu poate exista decât un singur vinovat: transformarea României într-o colonie în sistemul centru-periferie pe care îl constituie UE. Că, fără îndoială, clasa politică din România a avut un concurs trădător masiv la această dezonorantă transformare colonială a României, asta e o altă problemă! Dar să faci clasa politică din România culpabilă pentru subfinanțarea educației și pentru orientarea pe termen scurt a respectivei finanțări a acesteia este doar comod, dar inexact! Aceste aspecte sunt consecințe ale statutului colonial al României și adaptări aproape inevitabile la acest statut! Când, în virtutea acestui statut, a fost anulată decizia națională și se încearcă sistematic distrugerea identității naționale și repudierea istoriei naționale, când, în consecință, au loc o cădere a învățământului pe toate palierele și coborârea degradantă a pregătirii spre zone ale muncii necalificate, spre activități sub potențial sau de tip salahorial, iar rata în abandonul școlar atinge cote abominabile, când, din cauza aceluiași statut colonial, tinerii abia așteaptă să termine școala ca să plece prin țările „mântuirii“ și când, prin această emigrare, părăsesc țara tinerii cei mai dotați și oricum persoanele în vârful maxim al potențelor biologice de muncă și care reprezintă peste 40% din totalul populației active între 18 și 40 ani, ar trebui să fii idiot să nu te adaptezi, insistând a băga bani într-o pregătire care nu mai aduce nimic țării, ci doar nesățiosului colonialism care numai mântuitor nu este. Or, poți acuza politicienii români de trădare, de hoție, pe unii chiar de banditism, dar că ar fi idioți nu ține! La ce bun să cheltuiască statul român mai mult pentru educație?! Ca să bage indirect și mai mulți bani în buzunarele „mântuitorilor“?  Ce, Marea Britanie, Italia, Spania sau Germania n-au bani să-și finanțeze învățământul? Trebuie să-și ia tinerii în vârstă de muncă gratis și deja pregătiți de la alde noi?! Cu toată responsabilitatea spus, statul român nu prea mai are mari răspunderi în domeniu! Răul s-a făcut deja, acceptându-se statutul de colonie pe care i l-a impus României „mântuitorul“ vestic! A continua să-l și subvenționezi pe acesta, atât timp cât îl pupi deja în fund de zor și fără oprire pe când el te desființează economic, politic, național și identitar, ar fi o prostie! Stăm tragic la capitolul viitor! Chiar și numai din punct de vedere demografic, căci rata natalității s-a prăbușit, iar familiile fertile sunt, într-o pondere periculoasă, deja cetățeni ai altor state și produc acolo valoare adăugată!

Se spune că învățământul românesc a ajuns să pregătească în momentul de față „analfabeți funcțional sau social“ în proporție de 40%, un concept care-i desemnează pe cei ce nu pot înțelege, nu pot exprima, nu pot explica ceea ce citesc, nu pot face mai mult decât operațiuni simple, mecanice, fizice. De inovare, de cercetare, de operațiuni complexe nici nu poate fi vorba. Mai simplu spus, oameni certați cu matematica, cu fizica, cu logica. Cum să schimbi acest lucru, când sistemul din care faci parte în calitate de colonie îți cere salahori și nimic altceva?!

De se vrea o schimbare, trebuie început cu începutul, respectiv cu respingerea statutului de colonie! Cu toate durerile inevitabile, eliberarea României din lațul care a prins-o de gât în sistemul centru-periferie pe care-l reprezintă UE este o obligație, dacă vrea să mai existe! Dacă vrea să mai existe și nu numai în numele educației!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 15
Ilie Serbanescu 111 Articole
Author

22 de Comentarii

  1. Aceste cohorte de absolventi care se indreapta spre Occident sunt atent selectate. Medici si, mai nou, ingineri, sunt curtati de firme straine. Cine are nevoie de absolventi de Drept sau de profesori de Istorie, sau chiar de contabili romani? Puzderia de facultati particulare, in care si-au gasit salas ca profesori o multime de politicieni, nu toti dintre cei de prima mana, perpetueaza aceasta mediocritate universitara. Ce putem face? Ceea ce spune Maestrul este foarte greu, si anume sa scapam de statutul de colonie. Unde ar mai putea face cercetare de top specialistii nostri in Romania? Studentii abia daca pot aduce adeverinte de practica de pe la diverse garaje sau McDonalds-uri.Cred ca o cale de emancipare sr fi „sa lovim” Occidentul cu absolventii de Medicina de la facultatile particulare,obscure si dubioase, care au explodat prin judete, si unde cu greu invata sa ia pulsul sau sa faca o injectie. Ar fi o bomba toxica cu explozie intarziata.Scoala celebra de Medicina romaneasca s-a fasait in orgoliile locale. Cat priveste absolventii de la Medicina de Stat, sta in pixul guvernantilor sa le impuna conditii financiare care sa ii fidelizeze fata de Romania.

    • @ Laurel : Draga Laurel , postarea de la ora 10:25 ” Pulheria ” demonteaza , darama si eclipseaza tot efortul profesorului Serbanescu de a stropi cititorii cu apa de COLONIE si inlocuirea termenului cu GUBERNIE . Stim ce vrea fostul ministru independent al reformei timp de 4 luni in guvernarea Ciorbea ( dec.97 -aprilie 98 ) , la fel de bine cum stim si de Sergiu Andon ca regreta perioada 90-95 . Unii oameni , pur si simplu , nu vor sa imbatraneasca frumos , sunt destui nostalgici care nu s-ar da in laturi sa ocupe functii de reprezentanti ai Sovromurilor , n-au vrut niciodata sa-l creada pe Tutea cand folosea un cuvant dur pentru cei care , nici macar la batranete , nu vor sa se inchine cu dreapta si imbratiseaza stanga . E liber fiecare sa gandeasca cum il taie capul , traim in democratie si trebuie sa existe o armonie a contrariilor . A face pe formatorul plecand de la efect la cauza si a ascunde CAUZELE REALE este o dovada a unei farse nedigerabile de publicul larg . FELICITARI pentru cel ce a postat cu pseudonimul ” Pulheria ” !

  2. PSD are nevoie de supusi umili care executa ordine si nu misca in front!Educatia il elibereaza pe om de sclavie, il face sa gandeasca, sa ceara cont, sa ceara explicatii, sa puna intrebari!De ce sa investeasca in educatie tov. Dragnea et.comp.?Sa se trezeasca cu dizidenti?

    • Nu știam că pesedeul este agent economic și are nevoie de salahori (sclavi)! Ce produce și vinde pesedeul?

  3. Mda….asa este. Dar ce ar inseamna „respingerea statutului de colonie”? Iesirea din U.E. si NATO ? Sau se poate si fara ROEXIT ? Eiii…aici-e-aici. Ce parere aveti domnule profesor ?

  4. Nu am citit de mult un articol in presa romana atat de lipsit de fundamentul care ar trebuie sa fie baza presei- adevarul.

    Tinerii, si mai putini tinerii pleaca din tara pentru ca s-au saturat sa fie condusi de politicieni hoti, pentru ca nu exista cercetare, industrie, investitii in transporturi, autostrazi, spitale. Pentru ca poluarea in orase e teribila. Cine a facut legea prin care se permite aducerea in tara a rablelor care in alte tari sunt aruncate la gunoi?- Politicienii nostri.
    Cand alte tari treptat scot masinile diesel de pe piata, noi le aducem in tara noastra, de buna voie si nesiliti de nimeni.
    Lista e lunga, dar nu cred ca autorul articolului accepta argumente logice atat timp cat isi bazeaza scrisul pe ilogic si ne- adevar.

    S rog redactia sa nu mai cenzureze comentariile.
    Cenzura exista pe vremea lui Ceausescu, de ce ati reinviat-o?

    • Bubui de inteligență! Tinerii pleacă din cauza salariilor minuscule oficializate în Colonie. I-ar durea la bască de politicienii hoți dacă ar avea acces la salarii care să le ofere un trai decent.

    • ti se pare logic sa ai invatamant platit din taxele tale de care sa beneficieze „partenerii” tai care scuipa pe tine ? doar pentru sloganul ca oamenii au dreptul la o viata mai buna (unii…ceilalti doar muncesc si platesc cuminti taxe); articolul este FOARTE BUN SI FOARTE ADEVARAT; NASA sa le dea salarii profesorilor si olimpicilor, nu statul roman, sa-i laude presa americana sau engleza, sa-i pupe in fund pe medicii romani francezii si nemtii,in timp ce marea masa de copii (ăia care se presupune că-ti vor plati tie pensia , desteptule ) este indobitocita prin nepasarea profesorilor care predau la meditatii in privat,aceiasi profesori fac performanta cu cativa tineri care vor fi exportati gratis (cu gaura demografica si economica in contul tarii NOASTRE ) si se bat cu caramida performantei in piept…nici macar un leu n-ar trebui sa li se mai dea pana nu pun osul la treaba pentru ROMANIA, pentru oamenii si copiii normali, mediocri , sa fie educati pentru munca in tara lor si pentru respectul fata de tara lor si responsabilitatea fata de saracia lor,sa-si depaseasca conditia , sa se lupte cu hotii aici, nu se poate peste noapte, e de durata , dar sa vedem ca se pune macar o caramida la tmelie

  5. in romania megalomania tipica clasei politice se repercuteaza si asupra educatiei.rezultatul este imbecilizarea si neutralizarea elementului national.la fel ca in sua dealtfel ..istoria este rescrisa si interpretata sa servesca potentatilor lumii jidanii si tradatorii americani vinduti israelului…romania este condusa de agentii israelului dragnea tariceanu si johannis….alocarera de bani pe aventuri in afganistan si pentru aparare in urma in demnului donald trump…romania se asteapta nato s-o apere nu invers …pentru politicienii dimboviteni educatia aduce practic nimic din punct de vedere publicitar spre deosebire de taina despre amenintari de tot felul amenintari potentiale si nu reale…..

    • Coloniștii au nevoie în colonii de salahori, de sclavi moderni. N-o să întâlnești pe tot globul salahori educați. Pe cei educați îi importă gratis la ei acasă.

  6. Nu ii importa nimeni.Pleaca singuri.Stiu foarte sigur ca, masteranzilor si doctoranzilor , profesorii le spun la final:mergeti in tarile voastre si incercati sa schimbati ceva. Ceea ce nu stiu acesti profesori, onesti in felul lor, este ca, cel putin in Romania, tara nu prea are ce sa faca cu ei si nici ce sa le ofere.Si nu este vorba numai de bani.Si cine crede ca cel mai mult au plecat medicii se inseala.De ei avem acum nevoie si le simtim lipsa dar, sunt alte multe categorii profesionale care nu si-ar gasi locul in tara.Pai ce sa faca inginerii? Unde-i si cat reprezinta sectorul industrial in economia Romaniei?Stiu foarte multi formati inainte de 90 care au esuat in a fi agent de asigurari, reprezentant in vanzari de orice, etc. Nu a mai fost nevoie de ingineri. Si-o fi pus cineva problema imensei risipe de inteligenta si resursa umana in Romania ultimelor 3 decenii? Nu. Bineinteles ca nu. Dar avem un fel stupid de a ne umfla tarata patriotismului in noi.

  7. Domnule Serbanescu, de data asta am senzatia ca sunteti propagandist de partid. Cum adica nu este de vina clasa politica pentru situatia Romaniei? Dar cine da legile in tara asta? Cine colecteaza si distribuie banii bugetului? Cine jefuieste banii din buget? Ale cui vile si masini de lux rasar ca ciupercile dupa ploaie? Cine muta banii furati in paradisurile fiscale ale „mantuitorilor”? Raspunsul este doar unul singur: clasa politica si complicii lor nepolitici din toate zonele societatii: interlopi, politisti, securisti, armata si unii antreprenori verosi care au comenzi exclusiv cu statul. Si atunci cum de indarzniti sa mintiti fara sa clipiti spunand ca nu politicienii sunt vinovati de situatia de azi a Romaniei? Sa va fie rusine, pareati om serios dar vad ca m-am inselat.

    • Aveti perfecta dreptate!

      Dar Ilie Serbanescu stie ca „poporul” nu accepta vreodata ca are vreo vina pentru ca ii voteaza incontinuu pe hoti si corupti.
      „Strainii” sunt de vina, asta e cea mai usoar scuza si acuza.

    • Propagandist ești tu! De unde și până unde a spus Ilie Șerbănescu: nu este de vina clasa politica pentru situatia Romaniei. Ai înlocuit Educația cu România și gata … ți-ai făcut teren de joacă pentru a denigra pe unul dintre puținii patrioți ai neamului.

  8. In Romania aproximativ 95.000 de elevi/an termina liceul cu diploma de bacalaureat. Dintre acestia circa 60.000 se inscriu la universitatile din Romania. Cred ca se aloca prea multi bani pentru a scolariza foarte multi studenti in multe domenii total inutile. Nu exemplific acum aceste domenii dar se risipesc multi bani publici pentu domenii fara viitor si scolarizarea excesiva in domenii suprasaturate cu absolventi.
    Trebuie desfiintate universitatile de slaba calitate, care au inflorit in toata Romania si reintrodusa calitatea in actul didactic universitar. Vor ramane profesori universitari fara locuri de munca dar este un rau necesar .
    As fi curios sa vad un tabel cu numarul de angajati in Universitatile din Romania, pe fiecare universitate, personal didactic si nedidactic. S-ar putea sa ramanem uimiti de numarul mare de angajati din acest domeniu.

  9. Pentru a reusi eliberarea Romaniei din latul care a prins-o de gat, intai trebuie analizat in ce consta latul. Si pentru ca latul e strans legat si dependent de cheltuielile bugetare, de aici si trebuie inceput. Domnule Serbanescu, noi simtim ca platim sume uriase pentru securitate, dar n-am vazut pana acum o socoteala completa. Ati putea socoti cat ne costa pe noi romanii securitatea asta in procente la buget? Cat ne costa in total cele 7 servicii, politia, jandarmeria, procuratura, justitia, armata si ce-o mai fi? Ca aici se duc banii de nu ne ajung pentru educatie, sanatate, infrastructura… Si revenind la latul asta care ne strange de gat, trebuie sa stim ca e platit de noi. Si daca vrem sa-l mai slabim sa putem respira, aici e cheia, trebuie taiat bugetul celor care ne strang.

    • Un stat se presupune a fi independent dacă controlează cei trei piloni de bază: exploatarea resurselor naturale, distribuțiile de energie și băncile. România și-a pierdut cei trei piloni, aceștia se află momentan în mâna străinilor.
      Este inutil să-ți mai faci planuri de dezvoltare dacă nu mai deții resurse și pârghii.
      Ungaria, Polonia sunt state independente. Au bănci naționale și încurajează naționalizarea băncilor, au companii naționale de distribuție a curentului electric, a gazelor și agentului termic (enksz.hu) și evident își exploatează resursele naturale.
      Doar după ce vom redobândi cei 3 piloni mai putem vorbi de stat independent până atunci suntem o colonie a „mântuitorilor” din UE și de aiurea.

  10. Nimeni nu are nevoie de educatie in Romania. Toti asculta manele (si prostiii si „intelectualii lui peshte prajit”, apoi se vaita ca e greu, ca nu-i ajuta statu’, ca statul ar trebui sa-i ajute pe toti, cu educatie gratuita, cu sanatate gratuita etc.
    Scarba de toti!!!

    • Specific gândirii neoliberale. Să-ți înjuri propria nație. Scârbă de tine!
      Am vrut capitalism. OK. Capitalismul presupune capital. Inainte de 89 capitalul era la statul român. Cum ai fi vrut să se facă transferul capitalului de la stat la privat? Să așteptăm 100 de ani până ce privații reușesc natural să intre în posesia capitalului aflat la statul român!? Mult mai rapid și mai eficient este furtul. Spre deosebire de SUA unde capitalul s-a acumulat cu pușca noi am avut o singură victimă care a fost sacrificată pe altarul capitalismului: Virgil Săhleanu.
      Partea proastă este că activele statului român au ajuns la privați străini. Și nu le-au cumpărat de la privații români, ci le-au furat direct de la statul român. Și mai tragic este că tot străinii ne arată cu degetul și ne culpabilizează de furt.

  11. Foarte ciudat fel de a citi aveti, stimata Pulheria! de unde ati dedus ca profesorul Ilie Serbanescu exonereaza clasa politica de culpa? Din faptul ca domnia-sa sustine ca, datorita statutului politic la care am decazut, procentul alocat educatiei este suficient pentru a asigura necesitatile? Dar nu este o realitate ce sustine domnul Serbanescu? Nu este o realitate ca tot ce mai produce de calitate invatamintul romanesc ia drumul Occidentului si Americii? Nu este o realitate ca 99% din olimpicii nostri pleaca in strainatate dupa incheierea studiilor liceale si plecati ramin? Sau ca, de ani buni Romania exporta pe rupte si bruma de tineri ramasi in universitatile noastre, la incheierea studiilor? Ca in Romania ramine doar gloata vag alfabetizatilor, care pina la ivirea oportunitatii de a o sterge si ei ne agreseaza zilnic sensibilitatea si buna credinta? Profesorul Serbanescu o spune in stilul sau, usor cinic, dar asta este realitatea cruda a zilelor noastre; clasa politica nu mai decide ea asupra destinelor tarii asteia, ea este doar un executant docil al dispozitiilor stapinilor … Sa fim seriosi, tot eroismul si activismul politic al corpului nostru electoral se consuma exclusiv in fata televizoarelor si la circiumi … Domnul profesor Serbanescu atrage de mult atentia asupra cumpenei istorice dramatice catre care ne indreptam si nu cred ca domnia-sa poate fi acuzat de lipsa de patriotism, favorizare a clasei politice sau subiectivism … apoi, domnul Serbanescu a exprimat o opinie personala, pe care o sustine constant si nu de azi de ieri, ci de ani buni … nu depasiti cumva o limita minima a decentei in exprimare? va permiteti mojiciile gratuite din finalul postarii, care nici macar nu sint acoperite de realitatea articolului … cer anticipat iertare pentru severitate, dar zau, nu va face deloc cinste o asemenea abordare grosolana …

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.