Acorduri sonore de martie

O incursiune muzicală în istoria tangoului cu Mariano Castro

“Instituto Cervantes” din Bucureşti, cu sprijinul Ambasadei Argentinei în România şi în parteneriat cu ArCuB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti, organizează, în data de 9 martie, ora 20.00, o incursiune muzicală în istoria tangoului, printr-un recital de pian şi chitară susţinut de renumitul muzician argentinian Mariano Castro, membru al trupei “Narcotango”, nominalizat de două ori la Premiile “Grammy” pentru cel mai bun disc. Muzicianul argentinian a pregătit şi câteva surprize.

Născut la Buenos Aires, în 1975, Mariano José Castro începe studiul pianului şi al chitarei la vârsta de 10 ani. În 1993, intră la Conservatorul Muzical “Melani”, unde studiază în paralel cele două instrumente. Se perfecţionează sub îndrumarea unor nume precum: Vera Anosova, Rubén Ferrero, Norman Simmons, Nicolás Ledesma.

În cariera sa de interpret, abordează diferite stiluri muzicale, cântând alături de formaţii de rock, jazz, tango, folclor şi muzică clasică, precum şi ca solist de pian şi chitară. Din anul 2008, face parte din grupul “Narcotango”, recunoscut la nivel mondial, care realizează o fuziune între tango, jazz şi muzică electronică. Împreună cu “Narcotango”, a fost nominalizat de două ori la “Grammy Awards” (2009 şi 2010) la categoria „Cel mai bun album de tango”.

Mariano José Castro a interpretat muzică clasică în diverse grupuri instrumentale împreună cu importanţi violonişti, violoncelişti şi flautişti. A susţinut concerte solo în SUA, Canada şi Europa, interpretând muzică de Piazzolla şi alte nume importante ale tangoului şi muzicii argentiniene.

În cadrul concertului din 9 martie, desfăşurat la Sala ArCuB, artistul argentinian va interprea creaţii din: Astor Piazzolla, Horacio Salgán, Carlos Gardel, P. Laurenz, F. de Caro, Julián Plaza, H. Expósito, Mariano Mores, Ángel Villoldo.

“Naufragii de martie”: Maria Răducanu şi Krister Jonsson

Maria Răducanu şi Krister Jonsson într-un extraordinar concert la ArCuB

Începând din martie, ArCuB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti introduce în agenda evenimentelor de weekend o nouă serie de concerte de jazz.

Astfel, publicul bucureştean va avea prilejul de a se întâlni, de două ori pe lună, sâmbăta, cu artişti de renume atât din ţară, cât şi din străinătate, în cadrul seriei de concerte live “Jazzaj la ArCuB”.

Seria concertelor de jazz de la Sala ArCuB debutează cu un recital intitulat „Naufragii de martie” şi susţinut de Maria Răducanu (voce) şi Krister Jonsson (chitară), în data de 8 martie, de la ora 20.00.

Maria Răducanu este una dintre cele mai apreciate voci ale jazz-ului românesc. Timbrul cald şi ingeniozitatea improvizaţiilor au făcut-o cunoscută şi apreciată în întreaga lume. Abordează cu lejeritate şi eleganţă orice gen, de la doina românească la blues, jazz avangardist sau fado.

Chitaristul şi compozitorul suedez Krister Jonsson se bucură de o notorietate aparte în rândul publicului de gen. Harul interpretativ şi creativitatea l-au propulsat în elita creatorilor de jazz.

Cei doi artişti s-au întâlnit prima oară în anul 2009 şi, de atunci, colaborările lor ulterioare au avut un succes impresionant. „Naufragii de martie” este un concert oferit de ArCuB în parteneriat cu “Green Hours”, în care cei doi muzicieni promit să încânte audienţa prin talent şi spontaneitate.

Recitaluri de pian şi orgă, la Sala Radio

Alejandro Vela, în recital la Sala Radio

Începutul primăverii aduce publicului bucureştean două mărţişoare muzicale cu totul speciale, sub forma a două recitaluri-surpriză programate la Sala Radio, în primele zile ale lunii martie: Pianistul mexican Alejandro Vela şi organistul Jan Bokszczanin.

Astfel, miercuri, 5 martie (19.00), publicul se va întâlni cu pianistul mexican Alejandro Vela, în evenimentul realizat cu sprijinul Ambasadei Mexicului în România. Alejandro Vela a fost aplaudat ca solist alături de majoritatea orchestrelor din Mexic, dar şi a unor prestigioase ansambluri de gen din SUA, Canada sau Israel. Recitalurile sale recente l-au purtat în Helsinki, Praga, Berlin, Roma, Paris, Kiev, Tokyo ş.a. Revista “Mundo Clásico” a menţionat despre artist: “Vela interpretează cu mare emoţie, eleganţă, tehnică excepţională şi un simţ profund al muzicii”.

Jan Bokszczanin

Programul serii este construit în cea mai mare parte în jurul creaţiei celebrului compozitor rus Serghei Rahmaninov. Veţi putea asculta mai multe “Studii de pian” semnate de muzician şi cunoscuta suită “Tablouri dintr-o expoziţie”, compoziţie a conaţionalului său, Modest Musorgski, vizită imaginară printr-o colecţie de artă, una dintre partiturile de mare virtuozitate ale repertoriului pianistic. O lucrare a compozitorului mexican Manuel María Ponce (“Estrellita”) şi una a artistului român Paul Constantinescu (Toccata, “Joc Dobrogean”), întregesc repertoriul recitalului oferit de pianistul mexican.

Joi, 6 martie (19.00), un alt eveniment special – realizat de această dată cu sprijinul Institutului Polonez, un recital de orgă cu unul dintre cei mai mari organişti europeni ai momentului, Jan Bokszczanin, vă aşteaptă la Sala Radio. Artistul a susţinut numeroase recitaluri în ţări ca Belarus, Danemarca, Finlanda, Lituania, Germania, Rusia şi Statele Unite, a participat la cursuri de măiestrie sub conducerea unor celebri profesori, a înregistrat nouă albume cu muzică de orgă, iar mulţi compozitori contemporani au compus special pentru el.

Publicul meloman va putea asculta piese semnate de Bach şi Brahms, interpretate la cea mai mare orgă din România (peste 7.600 de tuburi). După îndelungatul proces de restaurare, realizat în urmă cu câţiva ani la aceeaşi fabrică din Cehia care a şi produs-o acum 50 de ani, orga Sălii Radio şi-a recăpătat toate calităţile şi a fost repusă în valoare în cadrul circuitului concertistic.

Dirijorul vienez Sascha Goetzel dirijează Simfonia a II-a de Mahler

„Simfoniile mele reprezintă conţinutul întregii mele vieţi; am cuprins în ele toată experienţa şi suferinţa mea”, spunea unul dintre marii compozitori ai tuturor timpurilor, Gustav Mahler. „Simfonia a II-a”, supranumită şi “Învierea”, este una dintre emoţionantele sale partituri, despre care compozitorul spunea că reprezintă un răspuns pe care a încercat să îl dea la marile întrebări ale Omului.

Despre menirea vieţii şi rostul omului pe Pământ, subiecte care l-au preocupat pe compozitorul măcinat de probleme interioare întreaga sa viaţă, povesteşte “Simfonia a II-a”, pe care veţi avea bucuria de a o asculta vineri, 7 martie (19.00), la Sala Radio. Premiera lucrării a avut loc în 1895, la Berlin, la pupitrul celebrei orchestre a Filarmonicii din Berlin aflându-se compozitorul însuşi.

Şi cum o asemenea lucrare trebuia asociată unei seri speciale, alături de “Orchestra Naţională Radio” îi veţi aplauda pe cei trei invitaţi speciali la Bucureşti: dirijorul vienez Sascha Goetzel, soprana de origine română cu o deosebită carieră internaţională, Simona Mihai, şi mezzosoprana Valentina Kutzarova – Bulgaria. Evenimentul se va derula cu participarea “Corului Academic Radio”, dirijor: Dan Mihai Goia.

Dirijorul vienez Sascha Goetzel şi-a început stagiunea 2013-2014 în Franţa, alături de două orchestre importante: “Orchestre de Bretagne” şi “Orchestre de Bordeaux”. Este dirijor principal al “Kuopio Symphony Orchestra”, din Finlanda, şi director artistic şi dirijor principal pentru “Borusan Istanbul Philharmonic Orchestra”. Din stagiunea 2012-2013 a fost numit principal dirijor invitat pentru două ansambluri importante: “Orchestre Symphonique de Bretagne” (Franţa) şi “Kanagawa Philharmonic Orchestra” (Japonia). Pe lângă un bogat repertoriu simfonic, Sascha Goetzel s-a făcut remarcat şi ca un foarte bun dirijor de operă şi balet: spre exemplu, marele dirijor rus Valery Gergiev l-a invitat să dirijeze “Don Giovanni” de Mozart, pe scena Teatrului “Mariinski” din Sankt Petersburg.

Simona Mihai este considerată o voce de excepţie; în 2009 a debutat pe scena prestigioasei “Opere Regale” din Londra (“Royal Opera House – Covent Garden”), evoluând chiar sub bagheta celebrului dirijor Antonio Pappano. Printre numeroasele scene internaţionale pe care a fost elogiată se numără şi cea a Festivalului liric de la Glyndebourne, “Teatro Massimo” din Palermo, “Teatro Municipal de Santiago”, “Accademia di Santa Cecilia” din Roma ş.a.

După studii la Academia de Muzică din Sofia, mezzosoprana Valentina Kutzarova a devenit membră a “Studioului Internaţional de Operă” din Zürich, ceea ce i-a permis interpretarea unor frumoase roluri ale repertoriului liric pe scena Operei din acelaşi oraş. Au urmat apoi angajamente cu teatrele lirice din Linz (Austria) şi St. Gallen (Elveţia), unde a dat viaţă celor mai importante roluri de mezzosoprană, precum: Charlotte din “Werther”, Dorabella din “Cosi fan tutte”, Cherubino din “Le nozze di Figaro”, Rosina din “Il Barbiere di Siviglia” ş.a.

Festivalul Internaţional de Percuţie

Artişti percuţionişti renumiţi vin de pe importante scene ale lumii la Sala Radio, pentru a da viaţă unui eveniment important în România: “International Percussion Music Radio Festival” (Festivalul Internaţional de Percuţie), desfăşurat în perioada 10-15 martie.

Folosind unele instrumente muzicale familiare publicului, dar şi altele exotice, cu o formă adesea amuzantă, dar însumând o gamă extrem de variată de sonorităţi deosebite (precum timpanul, toba, tamburina, vibrafonul, marimba, xilofonul etc.), artiştii vor interpreta lucrări ce pun în valoare aceste mijloace de expresie care fac parte din cea mai veche familie de instrumente.

“Desfăşurat o dată la doi ani, Festivalul Internaţional de Percuţie reuneşte artişti de renume mondial, atât solişti cât şi ansambluri de percuţie, împreună cu Orchestrele şi Corurile Radio. Programul festivalului include o varietate de lucrări, care pun în valoare spectaculozitatea instrumentelor de percuţie, atât melodice cât şi ritmice. «Concertul de vibrafon şi orchestră» de Jordan Gudefin, pe care îl voi interpreta alături de Orchestra Naţională Radio, este unic prin formula orchestrală abordată (orchestră de suflători şi 7 percuţionişti) şi foarte atrăgător prin armonia şi melodicitatea puse în pagină într-o manieră originală”, declară Alexandru Anastasiu, iniţiator şi coordonator artistic al evenimentului, solist instrumentist al Orchestrei Naţionale Radio şi unul dintre cei mai activi artişti percuţionişti români (specializat în marimbă şi vibrafon).

Timp de şase seri, vor evolua, la ora 19.00, unii dintre cei mai mari artişti percuţionişti din ţări ca Japonia, Taiwan, Belgia, Franţa, dar şi din România, trei dintre ansamblurile instituţiei – “Orchestra Naţională Radio”, “Orchestra de Cameră Radio”, “Corul Academic Radio” -, dar şi “Percussion Studio Group”, format din instrumentişti ai Orchestrelor şi Corurilor Radio. Aceştia vor aborda un repertoriu ce cuprinde lucrări ale celor mai apreciaţi compozitori pentru instrumente de percuţie, rezultând un festival de care orice prestigioasă sală de concerte din Europa ar fi mândră.

Unul dintre invitaţii speciali ai festivalului este muzicianul taiwanez Chin Cheng Lin – la marimbă (instrument înrudit cu xilofonul) -, artist care a cântat în peste 20 de ţări ale lumii, a fost distins cu “European Soloist Champion Award”, 2007, a fost invitat să interpreteze în faţa familiei regale belgiene, a compus peste 50 de lucrări special dedicate instrumentului său şi a fost primul student la marimbă al prestigiosului “Conservator Regal” din Antwerp (Belgia).

Un alt nume important pe afişul manifestării este artistul japonez Shiniti Ueno, un adevărat pionier al muzicii de percuţie, cu numeroase premii internaţionale, cu o bogată experienţă alături de mari orchestre ca “Orchestre Philharmonique” din Strasbourg, “Orchestre National du Capitole” din Toulouse, al cărui palmares reuneşte numeroase recitaluri, concerte, înregistrări şi lucrări pentru percuţie interpretate în premieră absolută. În 1988, a creat ansamblul de percuţie “Phoenix Réfléxion”, extrem de activ pe scene internaţionale, invitat şi el în festivalul de la Bucureşti.

Filarmonica din Luxemburg, Orchestra de Cameră din Lausanne, Compania de balet a Operei Naţionale din Strasbourg (“Opéra national du Rhin”) sunt doar câteva dintre marile instituţii pe afişul cărora s-au aflat compoziţii foarte apreciate ale unui alt invitat, muzicianul francez Emmanuel Sejourné, specializat în vibrafon şi marimbă şi apreciat atât ca solist, cât şi în ipostaza sa de compozitor. Pentru unul dintre albumele înregistrate a primit distincţia “European Audio-Visual Grand Prix” (acordată de “Académie du Disque Français”).

Ludwig Albert este o altă prezenţă specială în “Festivalul Internaţional de Percuţie” de la Sala Radio, fiind cel mai important artist percuţionist belgian. A creat primul program de masterat în marimbă din Europa, în cadrul “Conservatorului Regal” de la Antwerp. În anul 2015 va aniversa 25 de ani de carieră printr-un concert internaţional şi prin lansarea a cinci albume.

Printre invitaţii pe care îi veţi aplauda în cele şase seri de evenimente speciale la Sala Radio se numără şi ansamblul “Game” (România), condus de Alexandru Matei, ansamblul “biNgbang” – al Academiei de Muzică din Zagreb, Croaţia, condus de Igor Lesnik, dirijorul francez Amaury du Closel, la pupitrul “Orchestrei de Cameră Radio”, flautista româncă Ioana Turcu, dirijorul german Gerd Schaller, la pupitrul “Orchestrei Naţionale Radio”.

Alexandru Anastasiu, iniţiatorul şi coordonatorul artistic al evenimentului, a activat în orchestre simfonice, grupuri de muzică de cameră, ansamblul “Game”, iar ca solist a fost apreciat în numeroase concerte. A iniţiat numeroase proiecte inedite, fiind şi cel care a organizat din punct de vedere artistic, în anul 2012, primul festival de vibrafon din lume, în cadrul stagiunii Orchestrelor şi Corurilor Radio România. Începând din 2013, prestigioasa firmă “Mike Balter” din Statele Unite creează modelul de baghete purtând semnătura Alexandru Anastasiu.

“Festivalul Internaţional de Percuţie” la Sala Radio se va încheia printr-o Gală derulată cu participarea tuturor soliştilor şi ansamblurilor de percuţie invitate la eveniment şi a “Corului Academic Radio”, pregătit de dirijorul Dan Mihai Goia.

Concerte de jazz la „Donausalon” din Berlin

Saxofonistul Vladimir Karparov la Donausalon

Pe 5 martie 2014, în spaţiile Ambasadei Republicii Slovace şi în cele ale Reprezentanţei Landului Baden-Württemberg la Berlin va avea loc cea de-a doua ediţie a “Salonului Dunării”.

Evenimentul va cuprinde un concert de jazz, la sediul Ambasadei Republicii Slovace, la ora 17.45, urmat de un colocviu, la sediul Reprezentanţei Baden-Württemberg, la orele 19.30, sub titlul generic „Ştiinţă şi Educaţie – Motoare pentru prosperitate în Spaţiul Dunărean”, şi de un al doilea concert de jazz, la sediul amintitei Reprezentanţe. Întreaga manifestare se desfăşoară sub egida Bursei Internaţionale de Turism 2014, care are loc în perioada 5-9 martie la Berlin.

“Donausalon”, aflat la cea de-a doua ediţie, a fost iniţiat în 2013 de Reprezentanţa Baden Württemberg la Berlin, în colaborare cu ambasadele ţărilor riverane Dunării. Evenimentul este alcătuit dintr-un program de conferinţe şi prelegeri cu personalităţi politice importante, în jurul unor teme relevante pentru politica ţărilor dunărene, precum şi dintr-un program artistic.

În cadrul celor două concerte de jazz, vor participa la un jam session şapte muzicieni de jazz provenind din şapte ţări dunărene: Michael Kersting din Germania, Josef Abentung din Austria, Matúš Jakabčic din Slovacia, Primoz Fleischman din Slovenia, Renato Rožić din Croaţia, Vladimir Karparov din Bulgaria şi Adrian Ciceu-Cicero din România.

Adrian Ciceu-Cicero a studiat percuţie la Conservatorul din Bucureşti. Fiind mulţi ani membru al Orchestrei Simfonice a Studiourilor de Film Bucureşti, a realizat ilustraţia muzicală pentru “Teatru la microfon”. În 1969 a emigrat la Berlin, unde a devenit membru al orchestrei televiziunii „Freies Berlin“ şi al big bandului “Paul Kuhn”. Începând cu anii 1990, s-a specializat în folosirea tehnicilor braziliene şi cubaneze de a cânta la tamburello şi pandeiro.

Muzica românească de pe ambele maluri ale Prutului

Institutul Cultural Român “Mihai Eminescu” la Chişinău iniţiază proiectul „Muzica românească de pe ambele maluri ale Prutului”, care presupune o serie de concerte menite să pună în valoare creaţia compozitorilor români contemporani de pe ambele maluri ale Prutului.

Proiectul presupune 6 etape din care vor rezulta 6 concerte cu muzică românească: trei etape se vor desfăşura la Chişinău, câte unul la Iaşi, Bucureşti şi Cluj.

Primul concert al seriei va avea loc în cadrul Festivalului Internaţional de Muzică “Mărţişor – 2014”, pe data de 5 martie, 2014, ora 19.00 la Filarmonica Naţională „Serghei Lunchievici” din Chişinău. ICR Chişinău sprijină participarea invitaţilor din România în cadrul acestui eveniment: Georgeta Stoleriu – soprană, Cristian Oroşanu – dirijior, Viorel Munteanu – compozitor şi Bujor Prelipceanu – directorul Filarmonicii de Stat “Moldova” din Iaşi.

În program: “Frenezie II” de Dan Dediu, “Întoarceri la Blaga” (şapte poeme pentru soprană şi orchestră) de Viorel Munteanu, “Sinfonietta” de Roman Vlad, “Poema Română” de George Enescu.

Concert cu “Holograf”, una dintre cele mai iubite trupe româneşti

Holograf concertează la Chişinău

Repertoriul “Holograf” la Chişinău va include piese de pe ultimul album şi câteva dintre cele mai cunoscute cântece ale trupei, printre care: „Banii vorbesc”, „Dincolo de nori”, „Ţi-am dat un inel”, „Undeva departe”, „Să nu-mi iei niciodată dragostea”, „Viaţa are gust” sau „Cât de departe” ş.a.

Concertul are loc în 5 martie, la ora 19.00 la Palatul Naţional.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.