ANAF a anunțat cum se reformează până în 2024

ANAF dorește să crească ponderea veniturilor colectate în PIB, din perspectiva administrării fiscale cu 2,5%, până la finele anului 2024, și să scadă decalajul fiscal la TVA cu până al 10% în perioada 2021-20124, conform Strategiei ANAF 2021-2024, document pus în dezbatere publică. Guvernul mizează în 2021 pe o creştere de venituri la 32,7% din PIB în 2021, după ce în 2020 s-au situat la 31% din PIB. Cât privește taxa pe valoarea adăugată, țara noastră se află încă pe primul loc în UE în ceea ce privește decalajul TVA. Anul trecut, de exemplu, veniturile din TVA au fost de 60,8 miliarde de lei, cu 7% mai mici decât cele din 2019. Veniturile, cu o cotă de 5,8%, ocupă locul doi în ceea ce privește ponderea în veniturile totale, după contribuțiile de asigurări, care au 10,8%.

Documentul ANAF, scris într-o minunată limbă de lemn, menționează cum vor fi atinse cele două ținte. ”Pentru perioada 2021-2024, principalul obiectiv al Agenției este reprezentat de transformarea instituției într-o organizație inovativă și care să răspundă provocărilor mediului extern. Astfel, la începutul anului 2021 la nivelul ANAF se află în implementare 18 proiecte semnificative, dintre care șapte sunt în curs de implementare avansată:
– SAF-T (Standard Audit File for Taxation) – transferul electronic de date contabile și financiare de la companii către administrația fiscală;
– TRAFIC CONTROL – Sistemul informatic de monitorizare a tranzacțiilor intracomunitare de bunuri;
– extinderea serviciilor electronice disponibile pe portalul ANAF;
– sistemul informatic NOES (Nivelul Operativ al Executării Silite);
– sistemul informatic One Stop Shop (OSS_RO) – pachetul TVA privind comerțul electronic;
– extinderea sistemului informatic necesar realizarii schimbului de informatii fiscale între statele membre UE;
– optimizarea sistemului informatic – VIES_RO – realizarea schimbului de informații privind livrările intracomunitare.

De asemenea, 11 proiecte urmează a fi demarate în cursul anului 2021. Dintre acestea, sunt amintite două. Primul este proiectul „SFERA”, care vizează actualizarea sistemelor informatice de administrare fiscală a contribuabililor și asigurarea interoperabilității acestora cu sistemele informatice ale altor instituții ale statului care dețin și pot furniza informații utile în activitatea de colectare a impozitelor și taxelor. Acest proiect va conduce la o gestionare centralizată și unitară a informațiilor referitoare la evidența
contribuabililor persoane juridice. Cel de-al doilea este proiectul „APIC” (Administrație Performantă prin Informație Consolidată), care presupune implementarea unei platforme de tip Big Data, platformă ce va permite gestionarea unui volum masiv de
date structurate și nestructurate, analiza acestora, modelarea predictivă și implementarea unui instrument informatic integrat care să asigure realizarea în mod automat a analizei de risc a contribuabililor. Volumele masive de date provenind din surse diferite au un efect pozitiv în procesul de luare a deciziilor în timp real. Informațiile provenite din diferite surse pot fi folosite si analizate astfel încât să fie obținute răspunsuri în ceea ce privește reducerea costurilor, reducerea timpului necesar procesării sau luarea unor decizii inteligente. Proiectul reprezintă principala forță motrice a implementării și funcționării sistemului de analiză de risc al Agenției.

Extinderea serviciilor digitale și asigurarea interoperabilității sistemelor IT vor contribui la identificarea și reducerea neconformării prin utilizarea inteligentă a datelor/informațiilor și valorificarea acestora, precum și la îmbunătățirea eficienței și eficacității organizaționale, se mai spune în documentul pus în dezbatere publică. ”Punerea la dispoziție, de către Agenție, a unor servicii moderne, presupune existența unui corp de funcționari corespunzător dimensionat, care beneficiază de o pregătire profesională continuă și manifestă un comportament proactiv. Dacă în prezent există circa 2500 de posturi vacante, peste 5 ani numărul acestora va crește la 6000, ca urmare a atingerii pragului vârstei de pensionare de către unii funcționari. Este evident faptul că digitalizarea va genera o reducere a numărului de posturi vacante necesare și, ținând seama că perioada de formare a unui
angajat este de minim doi ani, în perioada 2021 – 2024 este necesară ocuparea prin recrutare externă a 2000 de posturi vacante. Domeniile prioritare de ocupare a posturilor vacante cu tineri absolvenți sunt: IT, statistică, econometrie, managementul proiectelor etc. Obiectivele strategice ale ANAF se vor realiza prin simbioza acestor două componente strategice de bază:
digitalizare și gestionarea eficientă a resurselor umane. La rândul lor, obiectivele strategice din perioada 2021 – 2024 vor contribui la creșterea accelerată a colectării veniturilor administrate de ANAF, la combaterea eficientă a evaziunii fiscale și a concurenței fiscale neloiale”, se mai spune în document.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Cosmin Pam Matei 4576 Articole
Author

4 Comentarii

  1. Apa de ploua ! Vrajeli de doi bani ! Este viata dulce acolo , atata timp , cat nimeni nu se ocupa cu adevarat , de aducerea banilor la buget si executarea ,legala, a railor platnici! Acolo totul se mimeaza , totul este o pantonima ieftina ! Asa o fi si-n alte tari ? N.B. De fapt asta se si doreste , sa nu se atinga nimeni de marii datornici la buget ! Cel mai bine este sa ne imprumutam , in continuare ,de pe piata de capital , pe spatele poporului ( pe care oricum , nu-l intreaba nimeni, daca este de acord ) pana cand , Romania, ca tara , va intra in faliment si toti se vor da cu spatele la gard si vor ridica din umeri ! Ne indreptam rapid spre situatia Greciei , de acum cativa ani , numai ca pe noi (suntem romani) , nu ne va salva nimeni ,cum i-a salvat, UE, pe greci ! Pana atunci ….traiasca si infloreasca ANAF !

  2. cu alte cuvinte distantarea cat mai mare de omul care incearca sa munceasca, prin marea digitalizare menita sa emita decizii de impunere defectuoase, iar oamenii sa se loveasca de usi de sticla inchise cu „card de acces”. toate „institutiile” asa zisului stat de drept inchid usa in nas cetateanului in numele „reformarii” si „digitalizarii”. ROMANIA TREZESTE-TE!

  3. am apreciat articolul DOAR pentru Domnul Jurnalist care aduce informatia. Trebuie sa invat sa nu mai „ucid mesagerul”. Multumesc.

  4. Totuși bre române, patriot ciumat, cum explici,?? In copilăria mea, era un tip numit ”perceptor”, care avea in ”grije” câteva străzi și umbla cu o mare valiză după el,.Intra in curtea oamenilor lua declarații făcea el pe loc ceva socoteli, se făcea plata și pleca, toată lumea fiind in regulă.. Azi ai in fiecare localitate sute, mii de angajați care taie frunza la câini,, care au inventat fel de fel de birocrație, de formulare și fișe prin care incearcă să-și justifice existența nefastă..Păi in curând localitatea nu are atâta profit incât să plătească doar salariile nerușinate ale acestora, plus poliția și alte mizerii românești care căpușează o localitate. la ce-ți trebuie un ANAF atât de stufos și evident plin de securiști cu trei cizme,..cu una in dos..

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.