Bani europeni pentru achiziția de locomotive noi

Comisia Europeană a aprobat 204 milioane de euro nerambursabili din Fondul de Modernizare pentru înlocuirea unor locomotive vechi cu material rulant nou, a anunţat, joi, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).

„Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) anunţă asigurarea finanţării nerambursabile europene din Fondul de Modernizare a propunerii de investiţie: Sprijinirea reducerii consumului de energie prin eficienţa energetică în sectorul transporturilor, material rulant durabil pentru serviciile de lung parcurs. Decizia, confirmată în conformitate cu prevederile art. 10d(6) din Directiva 96/61/EC, de către Banca Europeană de Investiţii (BEI), prevede asigurarea finanţării în valoare de 204 milioane euro”, spune instituţia.

Potrivit sursei citate, propunerea de investiţii vizează un proiect de anvergură pentru perioada 2024 – 2027 şi se referă la înlocuirea unor locomotive vechi cu material rulant nou, respectiv nouă trenuri interregionale de lung parcurs şi 23 de locomotive electrice.

Obiectivul principal al investiţiei îl reprezintă îmbunătăţirea eficienţei energetice în transportul feroviar din România şi este în concordanţă cu ţintele Planului Naţional Integrat în domeniul Energiei şi Schimbărilor Climatice (PNIESC) pentru România, ce prevede măsuri susţinute de modernizare a transportului public urban şi a căilor ferate şi care pot contribui semnificativ la reducerea consumului final de energie în transport.

„Precizăm că un rol major în elaborarea documentaţiei aferente evaluării acestei propuneri de investiţii, de către experţii BEI, l-a avut echipa de specialişti ai Direcţiei Generale Programe Europene Transport, din cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), care în timp record a reuşit să promoveze această nouă achiziţie de material rulant nou al cărei beneficiar, în numele statului român, este ARF (în calitate de agenţie de implementare)”, adaugă reprezentanţii ARF.

Suma de 204 milioane de euro se adaugă celor 470 milioane de euro atrase de MTI în octombrie 2023 pentru finanţarea proiectului „Sprijinirea reducerii consumului de energie prin intermediul eficienţei energetice în sectorul transporturilor – material rulant sustenabil”, care a vizat achiziţia a 62 de trenuri electrice, contract semnat la finele anului trecut cu producătorul polonez PESA. Proiectul a fost finanţat, de asemenea, din Fondul de Modernizare şi se va finaliza în 2027, urmând să contribuie la sprijinirea utilizării tehnologiilor cu emisii reduse de carbon în transportul feroviar, prin îmbunătăţirea transferului modal care va asigura reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, în conformitate cu obiectivele Comisiei de reducere a impactului asupra mediului şi de îmbunătăţire a eficienţei energetice.

„Vorbim de aproximativ 700 de milioane de euro în total, 100% finanţare UE. Noi plătim de la buget doar TVA şi eventualele creşteri de costuri”, a precizat preşedintele ARF, Ştefan Roşeanu.

Fondul de Modernizare este unul din instrumentele cheie care contribuie la obiectivele Pactului ecologic European, prin sprijinirea unei tranziţii juste din punct de vedere social către o economie verde.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

17 Comentarii

  1. Cui dăm aceste 700 milioane să ne fabrice locomotive Poloniei, Germaniei, Cehiei, Turciei, Braziliei? De ce de acești bani nu cumpără, ca în anii 60, o licență să o asimilăm și să ne fabricăm singuri câte locomotive vrem. Că cupru pentru motoare electrice mai este în țară și și cum se fabrică se știe, boghiuri se știau face, restul o mai fi la Vagoane Arad. Nu mai trebuie românii să știe să prindă pește singuri trebuie să și-l cumpere de la străini pe bani de împrumut. 80% din lactatele din Kauffland și Lidl sunt din lapte de la Ungaria.

  2. Poate ne dau bani să electrificam și calea ferată că mai sunt zone rămase fără.

  3. Locomotive sau material rulant nou? Bă, voi chiar ne credeți naivi? Tot ruginituri revopsite și tipluite vor fi! Ieri în Iași, am trecut pe langa tramvaiele despre care se urla că sunt noi din fonduri europene! Canci! A căzut vopseaua și părți din tipluiala, arata a vechituri, a rable 100% pe bani grei! Și nu numai în Iași!

  4. Bună!
    Trădătorii de ieri si de azi au distrus toata industria României!
    Locomotive de la Electroputere CRAIOVA? Dar nu a mai mai nimic din uzină!
    Vin sa ne ceara votul in loc s-ai. găsim dupz gratii !!!
    Poporul e mulțumit si se uită la televizor! Zice „ferească Dumnezeu de mai rău „! Deci e multumit ca nu e mai rău.

  5. Ca în socialism:fonduri, distribuiri planificate. Șede undeva vreun comisar și împarte conform planului adoptat cine știe când și dracu știe de cine..

  6. Locomotivele facute la olteni circula si acum dupa 50-60 de ani de la fabricatie. Cei care sunt vinovati de distrugerea uzinei Electroputere Craiova ar trebui sa zaca in puscarie. Nu este tarziu nici acum sa fie arestati. Din tara exportatoare de locomotive, Romania importa acum toate jafurile fabricate de altii.

  7. Singuri nu au fost in stare, democratii originali. Normal, totul pe amante, panouri solare… prosumare si amânare sa fie (la proces) ! :)))

  8. De fapt, nu am iesit din socialism. In plus, UE este o constructie marxista, in care ne-am bagat „de amicitie”. 🙂

    Pentru ca ideile „converg”. :))

  9. Când cumperi din străinătate, piesele de schimb și întreținerea tot producătorului le plătești, deci se distruge și industria orizontală care mai asigura reparațiile produselor românești.

  10. Asa sta treaba la noi dintotdeauna, punem carul inaintea boilor. Pe ce infrastructura vor circula locomotivele noi?

  11. Si dam banii astia la ALSTOM sau lesilor pentru locomotive ? Sau ii dam acelor baieti de la Craiova care au afacerea cu locomotive electrice ? In loc sa mutam banii din buzunarul din stinga in cel din dreapta , noi ii indesam in buzunare straine , nu ?Si @ Mos Ene , circulam pe infrastructura construita de ” marile concerne ioropiene. De 8 ani se taraganeaza modernizarea caii ferate pe ruta Brasov -Sighisoara. Boala lunga , moarte sigura .

  12. Noroc cu banii ăștia europeni că altfel n-am avea nici pentru achiziții de la gogoșeria din colț.

  13. @Mos Ene „Pe ce infrastructura vor circula locomotivele noi?”
    citeste-l pe Năvrăpăscu
    si vei intelege ca materialul rulant va lua calea căii de rulaj COMUNIST!

  14. @
    @Navrapascu spune: Pentru ca ideile „converg”. :))

    -nu tovarashe:
    comunismul a incept in romania
    (acum 103 ani,nimeni nu a sarbatorit)
    chiar cu muncitorii de la chefereu, vasile roaita si restu,
    daca te uiti bine LA INFINIT SINELE CONVERG
    desi par paralele!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.