Bollywoodul pe covorul roşu

Cinematografia indiană a fost prezentă la Festivalul Internaţional de Film de la Roma cu două pelicule. „Gangor”, în competiţie, film regizat de Italo Spinelli, turnat în India, cu actori locali, şi „Numele meu este Khan”, producţie bollywoodiană, în afara concursului. Coregrafia de la Bollywood a colorat ziua ploioasă de la Auditorium. Balerine în fascinante costume colorate, de la Asparas Group, au dansat aducând cu ele parfumul Orientului pe covorul roşu.

Filmul care a învins cenzura la New Delhi

„Gangor”, al regizorului Italo Spinelli, se bazează pe o poveste reală, petrecută într-o comunitate tribală, aflată în mâna maoiştilor. Miza lui, nuditatea feminină folosită ca răscumpărare socială. Riscând un scandal, filmul lui Italo Spinelli se bazează pe povestirea „În spatele corsetului”, a scriitoarei Mahasweta Devi. Este o peliculă pe care regizorul a gândit-o atât pentru publicul italian, cât şi pentru cel indian, dar care ar putea suscita proteste înverşunate. „Sunt sigur că societatea indiană este pregătită pentru acest film, care narează o istorie adevărată. Dar unele grupări ale fundamentalismului hindus ar putea reacţiona violent”, a explicat Spinelli, mare cunoscător al cinematografiei asiatice.

Producţia este povestea fotoreporterului Upin Adil Hussain (interpretat de Adil Hussain), invitat în Bengalul de Vest, la Purulia, pentru un reportaj privind exploatarea femeilor şi violenţa suferită mai ales de cele din mediul tribal. Dar fotograful face o greşeală. Încântat de frumuseţea sânului preafrumoasei Gangor (actriţa Priyanka Bose), care îşi alăptează copilul, o fotografiază. Ajunsă pe prima pagină a ziarelor, fotografia provoacă un imens scandal, făcând insuportabilă viaţa femeii.

Agresată şi violată de mai multe ori, chiar de poliţie, ajunge să ducă o existenţă marginală, ca prostituată. Nici pentru Upin situaţia nu va fi mai bună. Măcinat de sentimentul vinei, dar şi obsedat de frumuseţea ei, sacrifică totul pentru a o ajuta pe Gangor, dar, la sfârşit, ea va fi cea care, cu un curaj extraordinar, îi va denunţa pe agresori. La proces, mobilizarea femeilor va demonstra forţa lor. Frumoasă scena din final când, în faţa tribunalului, femeile se aliniază cu pieptul gol, în semn de solidaritate. „Ceea ce am povestit în scrierea mea, spunea Mahasweta Devi, se referă la societăţile tribale din India. Gangor este o femeie ca atâtea altele, care, dorind să lucreze, suportă toate tipurile de violenţă din partea celor care angajează şi care le folosesc mai ales la construcţia de edificii”.

Priyanka Bose şi Italo Spinelli la premiera filmului Gangor

Filmul a riscat reacţiile cenzurii şi ale fundamentaliştilor. „Gangor este o femeie încercată, dar ceea ce suportă i se poate întâmpla oricui”, mărturiseşte Priyanka Bose. „Cred că este nevoie să luptăm pentru demnitatea femeii. Desigur, am încălcat un tabu, acela al nudităţii, dar asta nu mă preocupă.” Priyanka a avut curaj, pentru că apariţia în acest film poate avea repercusiuni asupra carierei sale.

„Gangor” este foarte departe de atmosfera colorată a Bollywoodului. Turnat într-o regiune „infestată” de maoişti, opera lui Spinelli scoate la lumină o parte a societăţii pe care nici măcar indienii nu vor s-o vadă. Triburile care trăiesc peste tot în India sunt cam o sută de mii, iar femeile trebuie să suporte discriminarea şi violenţa. Dar pelicula vorbeşte şi despre forţa media şi despre felul în care o fotografie sau un film (cum a fost „Vagabondul milionar”) poate schimba viaţa protagoniştilor, într-o societate divizată cum este cea indiană.

Castingul lui Italo Spinelli pentru „Gangor”, singurul film indian în competiţie, a fost ovaţionat în picioare la proiectarea filmului. Alături de regizor, toţi actorii filmului, Priyanka Bose, într-o splendidă rochie albă care-i scotea în evidenţă frumuseţea, Adil Hussain, Seema Rahmani, Samrat Chakrabarti şi Tilotamma Shome, au defilat pe covorul roşu. Într-o ţinută de seară Lascelles Symon, cu o etolă creată de studenţii din Bihar, Bose mărturisea după premieră: „Înainte de a păşi pe covorul roşu eram emoţionată. Sunt copleşită de reacţii şi încă încerc să interiorizez tot ceea ce s-a întâmplat. Deşi poate să fie pentru prima şi ultima dată. Personajul meu are acelaşi destin ca protagoniştii din «Vagabondul milionar», care, după Oscar, se întorc la vieţile lor mizerabile şi periculoase”.

Actorii indieni au fost emoţionaţi de intensitatea cu care publicul a primit acest film ce descrie soarta tragică a unei femei, în condiţiile unei structuri sociale perimate. Priyanka Bose a fost fabuloasă în rolul Gangor, realizând o adevărată performanţă în interpretarea subtilă şi plină de forţă în acelaşi timp.

Italo Spinelli a fost apreciat pentru felul în care a captat realitatea indiană, cu mare sensibilitate şi fără a o transforma într-un obiect exotic, aşa cum se întâmplă în multe dintre filmele indiene. „Problema este ignoranţa femeilor care nu se luptă pentru că nu cunosc legile. Filmul nu este numai o istorie indiană, ea se poate petrece oriunde în lume”, a afirmat regizorul.

La festival a fost prezentă şi scriitoarea Mahasweta Devi, care i-a felicitat pe regizor şi pe actori pentru că au păstrat esenţa textului şi au reuşit o narare a realităţii fără adaosuri decorative. Dar poate cea mai importantă apreciere a venit din partea lui Bernardo Bertolucci, care, văzând filmul, a declarat: „Mi se pare senzaţional!”.

Călătoria lui Khan

Shah Rukh Kahn

În afara competiţiei, India a sosit la Festivalul de la Roma cu cel mai iubit actor al ei, starul de 500 de milioane de dolari, cu 60 de filme la activ, adorat de mii de fani, care luptă pentru toleranţă şi înţelegere între diversele culturi, Shah Rukh Khan, în filmul „Numele meu este Khan”. Filmul a fost precedat, pe covorul roşu, de dansul indian bhangra, care celebrează primăvara şi care a devenit faimos prin introducerrea lui în multe filme indiene, şi de petale de flori aşternute în calea idolului. Tinerele urlau aplaudându-l şi plângând. Shah Rukh Khan este considerat de critică un mix de Tom Hanks în „Forrest Gump” şi Dustin Hoffman în „Rainman”. „Nu sunt sexy ca Banderas, nici curajos ca Travolta, dar reprezint o industrie care realizează trei filme pe zi”, a declarat Shah Rukh Khan. Indian de religie islamică, actorul, în vârstă de 45 de ani, este interpretul naţional cel mai iubit, din toate timpurile. Charismatic şi inteligent, el apare de această dată în pelicula semnată de regizorul Karan Johar, considerată de critică un fel de „Forrest Gump oriental”, un „alt fel de a fi musulman, cu un Tom Cruise indian”. Regizorul a dorit să-şi realizeze propria viziune îmbinând povestiri personale cu epopei. Este istoria unei perechi indiene mixte în Statele Unite, după 11 septembrie. Un indian musulman, cu sindromul Asperger, care se îndrăgosteşte de o hindusă şi care suportă consecinţele atentatului de la 11 septembrie, se hotărăşte să plece în America numai pentru a declara „nu sunt un terorist”. Trei sferturi din film par o variaţie stil San Francisco a unei poveşti cinematografice de dragoste, desfăşurate în sunetele cântecelor, cu culori atrăgătoare, cu superstaruri frumoase aşa cum Bollywoodul a reuşit să-i obişnuiască chiar şi pe occidentali. Este un film turnat la Bollywood, care trădează însă, parţial, canoanele casei. „Sunt 20 de ani de când fac film, şi am dorit întotdeauna să fiu fericit cu rolurile mele; numai astfel poţi transmite bucuria şi celorlalţi: am jucat, am cântat, am dansat, dar îmi doream ceva diferit. La început am fost oarecum nesigur, dar am căpătat încredere. Cred că voi relua experienţa”, a declarat presei Shah Rukh Khan. Adevăratul vis al acestui răsfăţat al Bollywoodului este un rol într-un film asemănător operei lui Benigni, „La vita e bella”.

Regizorul Karan Johar mărturisea: „Este o istorie de dragoste, epică, între două persoane care au o unică viziune asupra lumii”.

Mândră de rezistenţa ei la şabloanele hollywoodiene, industria indiană de film conştientizează acum nevoia de a exporta propriile producţii, ceea ce implică o schimbare în modul de concepere a peliculelor.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.