Ca popicele: Alt avion militar prăbușit în România

Săptămâna și accidentul aviatic în România. Un avion militar s-a prăbușit luni în județul Bacău. Este vorba de un un avion militar de tipul IAR 99 Șoim, aparținând Garnizoanei Bacău. Cei doi piloți s-au catapultat, fiind găsiți teferi, potrivit autorităților locale.

UPDATE: VEZI cine sunt piloții avionului prăbușit

UPDATE: Prefectul Bacăului, Maricica Coșa: „Cei doi piloți s-au catapultat, sunt teferi, nu au nicio leziune. Au fost duși la Garnizoana Bacău”.

În luna martie a acestui an, premierul Viorica Dăncilă anunța, la Congresul PSD că ” modernizarea avioanelor IAR -99 Șoim se numără printre cele o sută de măsuri care vor fi puse în practică de Executiv în acest an” . „Programul de modernizare a avioanelor Șoim – Aici e Mihai Fifor! Unde ești Mihai? Ai pe mână 2% din PIB – deci chiar ai resurse să relansezi industria noastră de apărare”, spunea Dăncilă în discursul său.

Luna trecută, Mihai Fifor a trimis Birourilor Permenente ale Senatului şi Camerei Deputaţilor o scrisoare în care cerea Parlamentului să aprobe procedurile de modernizare a aeronavelor IAR-99. „Dotarea Forţelor Aeriene cu avioane multirol F-16 impune asigurarea unei platforme de antrenament avansat prin reconfigurarea sistemelor de avionică şi de control al zborului aeronavelor IAR-99. Totodată, noua configuraţie a platformei va avea în vedere creşterea fiabilităţii instalaţiilor şi sistemelor de bord, extinderea duratei de viaţă a aeronavelor, formarea deprinderilor , abilităţilor şi aptitudinilor necesare îndeplinirii cu succes a misiunilor şi pilotării în siguranţă a avioanelor multirol, precum şi diminuarea riscurilor asociate obolescenţei componentelor şi echipamentelor tehnice”, susţinea ministrul Mihai Fifor în scrisoarea referitoare la procedurile de modernizare a aeronavelor IAR-99. El preciza că prin Hotărârea CSAT din 4 aprilie 2018 s-a aprobat iniţierea Programului de înzestrare pentru modernizarea aeronavelor IAR-99 (21 de aeronave) din dotarea MApN în configuraţia IAR-99 Super Şoim, fondurile estimate necesare derulării şi realizării acestui program fiind în valoare de 124.000.000 de euro fără TVA.

Tot Fifor evoca, la sfârșitul săptămânii trecute posibilitatea asocierii subsonicelor IAR Șoim la misiunile de poliție aeriană.

„După tragedia de săptămâna trecută de la mitingul aviatic, conform procedurile pe timpul investigației aparatele MiG rămân la sol. În momentul de față poliția aeriană o realizează partenerii noștri britanici de la baza Mihail Kogălniceanu cu cele patru aparate Typhoon. Dacă este nevoie putem să ne asociem cu aparatele Șoim pe care Forțele Aeriene Române le au”, declara ministrul Apărării, Mihai Fifor.

UPDATE: MApN, despre incident: „O aeronavă de tip IAR 99 Șoim cu dublă comandă din Baza 95 Aeriană ”Erou căpitan aviator Alexandru Șerbănescu” de la Bacău s-a prăbușit astăzi, 16 iulie, în jurul orei 13.30, în zona localității Nicolae Bălcescu, județul Bacău.  Cei doi piloți au reușit să se catapulteze, echipele de salvare sunt în legătură cu ei și au început deja operațiunile de recuperare. Conducerea Bazei 95 Aeriană a pus în aplicare de urgență planul de intervenție în astfel de situații. Ministrul apărării naționale, Mihai Fifor, împreună cu șeful Statului Major al Apărării, generalul Nicolae Ciucă, sunt deja în drum spre locul producerii incidentului.  De asemenea, conform procedurilor, o comisie numită la nivelul Statului Major al Forțelor Aeriene va investiga cauzele producerii evenimentului”.

Avionul decolase de la Baza Aeriană Bacău şi se afla într-un zbor de verificare tehnică. Potrivit presei locale, cei doi piloți urmau să participe în acest weekend la un miting aviatic în București. Mai multe echipaje de Poliție și de la ISU Bacău au plecat în zona în care s-a produs accidentul.

IAR-99 Șoim este un avion subsonic de antrenament reactiv avansat și atac la sol, proiectat integral în România și construit la Avioane Craiova S.A.

Incidentul de la Bacău are loc după ce pe 7 iulie un avion de vânătoare MiG 21 Lancer s-a prăbușit la Fetești în timpul unui show aviatic. Aeronava a explodat în momentul impactului cu solul. La locul producerii accidentului se aflau sute de oameni care participau la o demonstrație, de Ziua Porților Deschise.

Pilotul MiG-ului, în vârstă de doar 36 de ani, a murit. Mihai Fifor anunța la sfârșitul săptămânii trecute că în momentul de faţă, poliţia aeriană este realizată de partenerii britanici, din cauza faptului că procedurile prevăd ca MIG-urile să rămână la sol.

„După cum ştiţi, după tragedia de săptămâna trecută (cea legată de MiG), în care am pierdut unul dintre cei mai buni piloţi, procedurile prevăd ca MIG-urile să rămână la sol. În momentul de faţă, poliţia aeriană este realizată de partenerii noştri britanici care au baza la Mihail Kogălniceanu”, a declarat Fifor.

Al treilea incident cu un IAR 99 Șoim

În august 2012, un IAR 99 Șoim cu dublă comandă s-a prăbușit în timpul unui zbor de antrenament, la scurt timp după decolare, în zona aeroportului Craiova. La manșă se afla generalul de flotilă aeriană (p.m.) Aurelian Cojocaru, şeful Secţiei piloţi încercare, navigaţie şi meteorologie Centrul de Cercetări şi Încercări în Zbor Craiova, pilot cu o experiență de peste 25 de ani și care avea la activ 900 de ore de zbor pe aeronava IAR 99 Șoim.

Avionul a luat foc, fiind distrus complet.

În iunie 2014, avion de tip IAR 99 cu dubla comanda, pilotat de comandorul Leonard Baraboi impreuna cu un elev al Scolii de Aplicatie pentru Fortele Aeriene de la Baza aeriana de la Boboc, din judetul Buzau, a aterizat fortat la scurt timp de la decolare, echipajul nefiind rănit.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Ioana Radu 8516 Articole
Author

11 Comentarii

  1. Tot cu Elbit au fost „modernizate” ca si MIG-urile?De ce nu ma mir…

  2. Ioana Radu, sa-ti fie rusine pentru titlu! Cu asemenea nenorociri nu se fac glume. Accidentele nu sunt o raritate in aviatia militara. La noi se intampla rar pentru ca nu se zboara mult. Stai ca inca n-au ajuns sa zboare faimoasele F-16! Crezi ca alea nu pica?

  3. Degeaba protesteaza romanii , impotriva dotarii armatei cu tehnica depasita tehnic si moral , cu ce arunca altii , portughezii , englezii , olandezii , etc . Oare de ce ne vand noua portughezii avioanele lor ? Chiar ! De ce ? De bune ce sunt ? Nici sistemul „Patriot ” nu este de ultima generatie , fiind depasit ! Acum cad si avioane de productie romaneasca . Sunt vechi , sicrie zburatoare ! Nu intelege nimeni, din cei ce ar trebui sa inteleaga,ca suntem prea saraci , sa ne inarmam cu gunoaiele altora ! Ce fel de armata avem ? Cu ce ne laudam la parada de ziua nationala ? Ce rusine ! Mor militari nevinovati si vor mai muri , cat timp Romania nu are o conceptie logica si normala de aparare a tarii ! Ce trist ! Vai de mama noastra de amarati ce suntem ! O sa ne apere NATO ? Cucu !

  4. De prost gust titlul articolului, ”Ca popicele…”; Aș vrea s-o văd pe m-me Ioana Radu în carlinga unui avion, nu neapărat militar, la aterizare pe vreme de ploaie și după aia să cotcodăcească. Dar, dehh, noi românii ne pricepem la toate, că doar acest ”pricepem” este sport național…Nu trebuie să ne lipsească sîrma și ciocanul, precum și deviza ”merge și-așa”. Rușine pentru titlu! Bine că au scăpat băieții/piloții ăia cu viață.

  5. Dupa o matura chibzuinta (sic!) , am descoperit de ce -si vand portughezii rablele de avioanele F.16 ! Simplu ! Pentru ca exista Romania ! Vivat !

  6. pentru putazchii care s-au nascut ieri shi nu isi cunosc istoria aviatziei (gen basista experta in orice Ioana Radu).

    https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_F-104_Starfighter

    Da : „The F-104 set numerous world records, including both airspeed and altitude records. ”

    de asemenea :
    „The poor safety record of the Starfighter also brought the aircraft into the public eye, especially in German Air Force service. Fighter ace Erich Hartmann was forced to retire from the Luftwaffe due to his outspoken opposition to selection of the F-104.”

    de asemenea :
    ” Safety record
    The safety record of the F-104 Starfighter became high-profile news in the mid-1960s, especially in Germany. The Federal German Republic initially ordered 700 (instead of the French Mirage), and later another 216, a total of 916 aircraft. Deliveries started in January 1962 and before the end of the month, the first of no fewer than 262 German F-104s had crashed. In June 1962 four F-104s crashed on the same day. 116 German pilots died during peacetime between 25 January 1962 and 11 December 1984. Grieving widows sued Lockheed from 1969, and by 1975 more than thirty of them had received 3 million DMs each. Hence the F-104 became known as Witwenmacher („The Widowmaker”) in West Germany. Some operators lost a large proportion of their aircraft through accidents, although the accident rate varied widely depending on the user and operating conditions; the German Air Force and Federal German Navy lost about 30% of aircraft in accidents over its operating career, and Canada lost 46% of its F-104s (110 of 235). The Spanish Air Force, however, lost none.”

    Canada has lost to accidents 46% of it’s F-104. Accidente similare celui pe care l-a avut IAR-99 ori MIG 21.
    Aha care e procentul la zi la MIG 21 ori IAR 99 ?

    Dar ce stiu despre procente basistii ?
    Basistii de meserie basista stiu doar sa basesca.
    Si mai apoi se minuneaza de ce in jurul lor totul pute a baseala ?

  7. In toata istoria de 30 de ani a avioanelor IAR-99 Soim, au fost doar doua accidente (caderi). Dovada ca acest avion ROMANESC este foarte fiabil. In toata lumea avioane militare cad din diferite motive, dar ziaristii nu-si bat joc de aviatia lor militara.

  8. Un articol cu un titlu tampit, generator de discutii idioate. Un exemplu de analfabetism functional: oameni care nu inteleg sensul unui text, care nu sunt in stare sa urmareasca firul unei discutii … divagatii prostesti ale „cunoscatorilor” …

  9. Nu cred intr-un accident.
    Faptul ca Romania a pastrat aceste avioane ,le sta in gat la multi.
    Intimplarea face ca le am vazut zburind ore intregi pe cerul Craiovei,facind niste acrobatii incredibile.
    Au mai aruncat in aer un IAR,la o expozitie aviatica din Istanbul,la inceputul anilor 90.
    Oare pilotii stiau ce o sa se intimple ?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.